نمودار قیمت خودرو کجا می‌رود؟ واردات خودرو اقتصادی امکان پذیر است؟

از دست ندهید

با ابلاغ آیین نامه واردات خودرو از سوی دولت آیا شاهد گشایش در بازار خودرو هستیم؟ نمودار قیمت خودرو به چه سمتی متمایل می شود؟ آیا واردات خودرو با قیمت اقتصادی امکان پذیر است؟

بیت ران – یک کارشناس خودرو، با بیان اینکه کلونی چینی سازها اجازه واردات خودرو را نمی دهند، گفت: عده ای ذی نفع و پر قدرت نمی خواهند فضا باز باشد و در بازار واردات رقابت کنند.

فربد زاوه در گفت و گو با بیت ران، در ادامه مطلب فوق تصریح کرد: اگر درهای واردات باز باشند، این آدم ها و این ساختارها، چه چینی باشند و یا تولیدکنندگان داخلی، توانایی رقابت در بازار را ندارند و از حیز انتفاع خارج می شوند. چرا که اینها هنرشان در ارتباط با مدیران دولتی است، نه در رقابت با بازار.

تلاش دولت با تعلیق برای کنترل تورم

وی در ادامه با بیان اینکه کشور دچار یک حالت تعلیق در مدیریت شده است، افزود: به نظر می رسد دولت به این نتیجه رسیده است که با تعلیق و منتظر نگه‌داشتن همه چیز، می تواند تورم را کنترل کند چرا که با این روند هیجان معامله گری مردم از دست می رود.

زاوه با انتقاد از این موضوع که هیچ یک از اخبارمربوط به برجام به شکل رسمی و از زبان مسوولین اعلام نمی شود، گفت: زندگی ما متصل به این اخبار است و به نوعی همه ما در تعلیق هستیم، البته به نظر می رسد قصدی در این کار است و من باور ندارم این وضعیت ناشی از اعمال پشت پرده باشد.

او با اشاره به اینکه وزیر صنعت قول اعلام وضعیت واردات خودرو در شنبه همین هفته را داده بود، اظهار کرد: ظاهرا شنبه در تقویم ما ایرانی ها وجود ندارد.

این کارشناس خودرو، با تاکید بر اینکه طبق قوانین مصوب دولت و مجلس، دولت مجاز به تهیه و ابلاغ هیچ آیین نامه ای، بدون گرفتن نظر فعالین آن صنف نیست، تصریح کرد: تا پیش از ابلاغ آیین نامه هیچ یک از اصناف خودرو در جریان بحث واردات خودرو نبودند.

نمودار قیمت خودرو واردات خودرو اقتصادی
نمودار قیمت خودرو به کدام سمت می رود؟ / واردات خودرو اقتصادی امکان پذیر است؟
به جای مصرف کننده تصمیم نگیریم

وی درباره احتمال واردات خودروی “رنوکویید”، با مبدا هند یا برزیل به عنوان یک خودروی اقتصادی که کیفیت آن نیز تقریبا مشابه خودروی “تیبا” و کم کیفیت تر از برخی خودروهای داخلی است، گفت: اگر قائل به عقل مصرف کننده هستیم نباید به جای آنها تصمیم بگیریم و بگوییم که آنها چه خودرویی سوار شوند و چه خودرویی سوار نشوند و نباید سازمان حمایت ایجاد شود.

زاوه با تاکید بر اینکه وزارت صنعت باید درهای واردات خودرو را باز گذاشته و فقط از همه تعرفه بگیرد، در ادامه با یادآوری واردات نسل رنو و ال نود در دولت احمدی نژاد، گفت: نباید شرایط تصنعی ایجاد کنند تا مردم فلان خودرو را بخرند بعد با نامه نگاری معاون وزیر، شرایط برای برخی تغییر کند.

او واردات خودرویی که هیچ یک از اصناف اطلاعی درباره آن نداشته و آیین نامه ای هم درباره آن نیست را یک فساد و رانت اطلاعاتی دانست و افزود: در چنین فضای بدی حتی اگر “کویید” هم ،که ماشین با کیفیتی نیست، وارد ایران شود باز مردم برای خرید آن صف می کشند و پرفروش هم خواهد بود.

نمودار قیمت خودرو به کدام سمت می رود؟ / واردات خودرو اقتصادی امکان پذیر است؟
نمودار قیمت خودرو به کدام سمت می رود؟ / واردات خودرو اقتصادی امکان پذیر است؟
چه خودرویی می توان وارد کرد که مردم با هر شغل و درآمدی بتوانند بخرند؟!

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید مردم خودروهای چینی با این قیمت های بالا خریداری کنند، اظهار کرد: متاسفانه در مورد همه کالاها به مردم اجحاف می شود و این مختص بازار خودرو نیست و مردم چاره ای جز این ندارند.

او با بیان اینکه دولت فقط می خواهد خودروی اقتصادی وارد کند، تصریح کرد: افرادی که دستشان به دهانشان می رسد که گناهی نکرده اند، چنین خودرویی خریداری کنند ضمن اینکه هر خودرویی وارد ایران شود مردم قدرت خرید آن را ندارند.

زاوه گفت: در حال حاضر با چنین وضعیت اقتصادی و تورم و رشد اقتصادی صفری که از سال ۹۰ تاکنون داشته ایم چه خودرویی می توان وارد کرد که مردم با هر شغل و درآمدی بتوانند بخرند؟!

وی با بیان اینکه در ایران بازار خودرو هم صیانت می شود، افزود: بازار خودروی ایران ۸۰ تا ۹۰ سازنده دارد که باز همه از دو شرکت چینی خرید می کنند و دلال های آنها هم دو نفر ثابت هستند.

نمودار قیمت خودرو اردات خودرو اقتصادی
نمودار قیمت خودرو به کدام سمت می رود؟ / واردات خودرو اقتصادی امکان پذیر است؟
لند کروز ۱۲ ساله به ۱۰ خودروی دنای تولید داخل می ارزد

وی در بخش دیگری از سخنان خود تحریم ها را مهمترین عامل تاثیرگذار در اقتصاد ایران دانست و ضمن اینکه توافق برجام را موقت پیش بینی کرد، گفت: از آنجایی که اطلاعاتی موجود نیست ما حدس می زنیم در شرایط فعلی محتمل ترین حالت درباره برجام این است که پس از فروش نفت و گاز برای پایین آوردن قیمت انرژی، این توافق دائمی نخواهد بود و تاثیر آن از باب رکود فعلی موقت است.

زاوه‌ادامه داد: در چنین شرایطی پولی وارد می شود و دولت درآمدی به دست آورده و نیازش به استقراض کم و به واردات زیاد می شود، در این بین واردات خودرو البته با تعرفه ۱۰۰ درصدی برای دولت عاقلانه تر است.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: اگر وضعیت برجام و واردات به شکل پیش بینی شده ما پیش برود، قیمت بالای بازار و در نتیجه قیمت خودروی داخلی به شدت منقبض می شود. چرا که مردم ترجیح می دهند حتی با تعرفه ۱۰۰ درصد، به عنوان مثال “لند کروزی” بخرند که ۱۲ ساله آن به ۱۰ خودروی دنای تولید داخل می ارزد.

چینی ها مانع واردات خودرو
نمودار قیمت خودرو به کدام سمت می رود؟ / واردات خودرو اقتصادی امکان پذیر است؟
کلونی چینی سازها اجازه واردات نمی دهند

زاوه با تردید درباره واردات خودرو این موضوع را مطرح کرد که در قضیه واردات کلنی چینی سازها اجازه واردات نمی دهند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی حتی با تعرفه واردات صفر هم هیچ آسیبی نمی بینند، تصریح کرد که به دلیل بالا بودن هزینه حمل، امکان ندارد ما بتوانیم حتی با تعرفه صفر یک خودرو روی قیمت “کوییک” بیاوریم و خودرویی با قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان در دنیا وجود ندارد که ما وارد کنیم.

فعال صنعت خودرو با تاکید براینکه اگر دولت واردات را معقول انجام ندهد، دوباره تورم ایجاد شده و قیمت ها بالا می رود، راه برون رفت از این وضعیت را نگاه اساسی به مقوله مدیریت اقتصادی و تغییر ارزش ها دانست و افزود: زمانی می توان از وضعیت کنونی رهایی پیدا کنیم که اصلاحات اساسی در کشور اتفاق بیفتد که یکی از این اصلاحات وارد شدن دراف ای تی است.

زاوه درباره گران بودن خودروهای چینی در ایران، گفت: وجود دلال ها و واسطه ها برای گرفتن سی کی دی و گران تر بودن قطعات از خود خودرو به دلیل بالا بودن هزینه حمل، از دلایل گرانی این خودروهاست و تعرفه واردات تاثیری در گرانی این محصولات ندارد.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: فاطمه باجلانی

بیشتر بخوانید:

محصولات ایران خودرو در روسیه / کدام خودروی ایرانی به آذربایجان می رود؟

لادا گرانتا جدید بر اساس دنا و دنا پلاس ایران خودرو عرضه خواهد شد

آیین نامه اجرایی واردات خودرو ؛ سقف قیمت خودروهای وارداتی مشخص شد

AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر ۹۰ سایپا / مشخصات فنی موتورها

آوتوواز روسیه و برنامه توسعه موتورها

آیین نامه اجرایی واردات خودرو ؛ سقف قیمت خودروهای وارداتی مشخص شد

وزارت صمت وعده داد: تولید خودرو ۲۰۰ میلیونی و موتورسیکلت برقی با باطری Swap

فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو و فروش ناامیدکننده در ماه اول (مشخصات فنی + آپشن‌ها)

پاسخ به ابهامات واردات خودرو لادا روسیه / پای گروه بهمن در میان است؟

بررسی بازار و قیمت موتورسیکلت + قیمت روز انواع موتور سیکلت  

AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر ۹۰ سایپا / مشخصات فنی موتورها

وزارت صمت وعده داد: تولید خودرو ۲۰۰ میلیونی و موتورسیکلت برقی با باطری Swap

تغییر پروتکل های سفر با هواپیما / مسافران اربعین بخوانند

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط