تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد / مشخصات فنی تارا برقی

از دست ندهید

بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن از زمان عرضه و قیمت بهمن فیدلیتی خبر داد

قیمت بهمن فیدلیتی رسماً اعلام شد / محصولات جدید گروه بهمن چه خواهند بود؟

قیمت بهمن فیدلیتی صبح امروز رسماً از سوی گروه بهمن اعلام شد. فروش نسخه های ۵ و ۷ نفره...

بررسی تغییر قیمت خودرو در سال ۹۸ + خودروهایی که ۷۰ درصد گران شدند

سال ۹۸ سال مهم و عجیبی در صنعت خودروسازی کشور بود. با وجود تلاش های خودروسازان و سازمان های...

تارا EV خودرویی است که برای تولید آن از محصولات تسلا الگو برداری شد. این صحبت کیوان وزیری مدیر عامل شرکت تام ایران خودرو در مراسم رونمایی از این محصول ایرانی برقی بود.

بیت ران – تجاری شدن پروژه ساخت تارا EV برای ایران خودرو ۴۵ میلیارد تومان هزینه داشت. این خودرو برقی ایرانی با حضور مدیر عامل ایران خودرو و مدیر عامل شرکت های تام و جتکو به نمایش گذاشته شد.

آیا برای ساخت خودرو تارا بر‌قی‌ از خودروهای تسلا الگو برداری شده است؟

تارا EV
تارا EV

کیوان وزیری مدیر عامل شرکت تام: «اینکه از تسلا الگو برداری کردیم موضوع اشکال داری نیست و رسما اعلام می‌کنیم که این کار را انجام دادیم. البته صرفاً به عنوان یک الگو. اینکه ما در هر صورت باید بهترین الگو های دنیا را مرجع قرار دهیم، کار با افتخاری است. ولی با افتخار تر از آن این است که بصورت دانش بنیان، علم طراحی و علم ساخت قطعات خودزو تارا برقی را انجام می دهیم.»

کیوان وزیری درمورد قیمت تمام شده این خودرو برقی گفت: «اگر برای تولید انبوه از ما حمایت شود قیمت تمام شده این محصول برقی برای مصرف کننده رضایت بخش است.»

مشخصات فنی تارا EV

تارای EV مجهز به یک الکتروموتور به قدرت ۱۲۰ کیلووات (۱۶۰ اسب بخار) و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌ متر است. این الکتروموتور قادر است شتاب صفر تا صد کیلومتر ‌۹ ثانیه‌ ای را در اختیار راننده قرار دهد. حداکثر سرعت اعلامی برای تارا EV نیز ۱۴۰ کیلومتر در ساعت است.

موتور الکتریکی تارا EV  از نوع القایی و سه فاز است. این محصول ایران خودرو با توجه به باطری ۴۵ کیلوواتی خود میزان پیماشی برابر با ۳۰۰ کیلومتر را دارد.

ایران خودرو در زمان رونمایی از این خودرو برقی اعلام کرد که مدت زمان شارژ سریع این خودرو برقی، ۳۰ دقیقه است. وزن تارا EV هم با توجه به پک باتری های آن ۱۵۵۰ کیلوگرم است.

تست تصادف تارا EV

محسن رضایی منش (معاون تحقیقات طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو) درمورد تست تصادف تارا EV گفت: «ما با مراکزی در اسپانیا و المان در ارتباط هستیم و همکاری داریم. قرار است یک نسخه از تارا EV را برای تست تصادف به این مراکز ارسال کنیم.»

او ادامه داد: «اگر آن تست ها انجام نشود نمی‌ توانیم موضوعات استانداری‌ مربوط یه این خودرو برقی را پاس کنیم. در نتیجه این کار در دستور کارمان است.»

کیوان وزیری اضافه کرد: «مهمترین چالش و در واقع نگرانی ما این است که این موضوع در ایران خودرو ابتر بماند. همچنین ما برای تولید انبوه نیاز به حمایت از دولت داریم.»

داود اسماعیل پور مدیر عامل جتکو نیز افزود: «اجرای پروژه خودرو های برقی به نوبه خود یک نوآوری است. تمام قطعات این خودرو در داخل کشور تولید شد و البته سلول‌ های باتری تارا EV وارد شدند.»

او صحبت های خود را اینگونه ادامه داد که: «برای این پروژه که هدف ما ساخت سه دستگاه تارا EV بود، ۴۵ میلیارد تومان هزینه شد. در پروژه بعدی هم هدف ما تولید ۲۰ دستگاه خودرو برقی است که مبلغ آن پروژه قطعاً بالاتر خواهد بود.»

چند دستگاه تارا EV تولید خواهد شد؟

تارا EV
تارا EV

مدیر عامل جتکو درباره تولید انبوه تارا EV تأکید کرد که اولین تارگت شرکت، تولید ۵/۰۰۰ دستگاه از این خودرو است. اما یکی از سوالات مهم درباره این محصول برقی، بحث تأمین قطعات آن است.

داود اسماعیل پور در اینباره گفت: «برای الکترو موتور این محصول برقی با شرکت های رادسا و موتوژن همکاری کردیم. درایور ها با شرکت های مانا و صنعت پیشرو مذاکره شد و پکیجینگ باتری در خود شرکت جتکو صورت گرفت. البته سلول‌ های باتری وارداتی است. لازم به ذکر است که با صبا باتری مذاکراتی شد که درصورت تولید انبوه نیاز ما را برآورده خواهند کرد.»

ایران خودرو برای زیر ساخت خودروهای برقی با شرکت مپنا وارد همکاری شد. تارا EV گرچه رونمایی شد، اما صرفاً یک خودرو تبلیغاتی است.

این خودرو برقی زمانی از سوی مشتری ایرانی پذیرفته خواهد شد که اول از همه حداقل با قیمتی مناسب فروخته شود. در مرحله دوم زیر ساخت خودروهای برقی در کشورمان وجود ندارد و هنوز خریدار یک خودرو برقی نمی تواند با خودرو خود سفرهای طولانی را تجربه کند.

در گام سوم مشتری ایرانی به دنبال پاسخ به این پرسش است که اگر این خودرو خراب شد، آیا قطعات لازم برای آن وجود دارد؟ فراموش نکنیم که در حال حاضر بسیاری از خودروهای داخلی با مشکلات بسیاری رو به رو هستند.

بیشتر بخوانید:

تارا ایران خودرو لادا پریورا روسیه خواهد شد اما به یک شرط

مان eTruck با پیمایش ۸۰۰ کیلومتری به بازار می‌آید / همه چیز درباره کامیون برقی مان

مرسدس بنز eActros LongHaul کامیون ۸۰۰ اسب‌بخاری برقی با ۵۰۰ کیلومتر پیمایش




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تویوتا بازار خودرو روسیه را ترک کرد

تویوتا رسماً اعلام کرد که بازار خودرو روسیه را ترک کرد. این خودروساز ژاپنی به امید بهبودی شرایط جنگ...

میتسوبیشی ASX جدید برپایه رنو کپچر معرفی شد /...

میتسوبیشی ASX جدید در اصل همان رنو کپچر است که با تغییر نشان رنو وارد بازار اروپا خواهد شد. این کراس اوور فرانسوی! حالا...

ب‌ام‌و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که...

ب‌ام‌و M Hybrid V8 خودرویی است که توسط BMW تولید نشد. این خودرو مسابقه ای BMW که برادر کادیلاک LMDh بشمار می رود، ساعاتی...

مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر ۶۸۰...

مرسدس بنز C63 S جدید ۱۷۰ اسب بخار از نسل قبلی خود قوی تر است. این خودرو از یک موتور چهار سیلندر بهره می‌برد...

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد...

تارا EV خودرویی است که برای تولید آن از محصولات تسلا الگو برداری شد. این صحبت کیوان وزیری مدیر عامل شرکت تام ایران خودرو...

پست‌های مرتبط