فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو و فروش ناامیدکننده در ماه اول (مشخصات فنی + آپشن‌ها)

از دست ندهید

فونیکس اومودا۵ با فروش تنها ۸۱۲ دستگاه در جولای ۲۰۲۲؛ احتمالاً به ایران می‌آید. مدیران خودرو نمونه‌هایی از فونیکس اومودا۵ را به کشورمان آورده است. گفته می‌شود این خودرو با دو نوع موتور در بازار خودرو ایران عرضه خواهد شد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – همانطور که می‌دانیم چری برای فرار از تحریم‌ها نام خود را در ایران به فونیکس تغییر داده است. فونیکس اومودا۵ نیز در حقیقت مدلی از Chery به همین نام است.

فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو
فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو
این کراس اوور چری بیش از یک ماه پیش در ۱۲ جولای ۲۰۲۲ (۲۱ تیر ۱۴۰۱) رسماً وارد بازار شد. اومودا۵ پس از یک ماه عرضه در بازار چین توانست به فروش ۸۱۲ دستگاهی دست پیدا کند.

واقع‌گرا باشیم. این میزان فروش در بازار میلیارد نفری چین یک موفقیت بشمار نخواهد رفت. ۸۱۲ مشتری برای اومودا۵ این کراس اوور چری را به جایگاه ۵۶ فروش در رده SUVهای چین رساند. آمار دقیق‌تر حاکی از آن است که اومودا۵ در رتبه ۷۲ فروش در میان کراس‌اوورهای کامپکت چینی قرار دارد.

چری این روزها در بازار چین فروش بالایی ندارد. نسل دوم Tiggo 7 در ماه گذشته میلادی ۳۸۷۰ مشتری داشت. مدل Tiggo 8 Plus با تخفیف ۱۲/۰۰۰ تا ۱۵/۰۰۰ یوانی قابل خرید است. فروش Tiggo8 Plus به زحمت ارقامی بالاتر از ۱۰/۰۰۰ دستگاه را ثبت می‌کند.

بررسی آمار فروش یک خودرو تازه وارد به کشورمان باعث می‌شود حقایق این خودرو را بهتر باور کنیم. طبیعتاً در زمان عرضه این خودرو از سوی مدیران خودرو به وضعیت فروش فونیکس اومودا۵ در چین اشاره‌ای نخواهد شد.

البته برای آنالیز بهتر جایگاه فونیکس اومودا۵، باید میزان فروش آن در ماه‌های آینده را نیز مشاهده کرد. بد نیست بدانیم هوندا CR-V تنها در ماه گذشته میلادی فروش ۲۱/۷۴۳ دستگاهی را در چین ثبت کرد. اومودا۵ نیز در این کلاس خودرویی رقابت می‌کند. CR-V پرفروش‌ترین کراس‌اوور کامپکت در چین است.

قیمت فونیکس اومودا۵ در چین

چری پیش از زمان عرضه اومودا۵ قیمت نهایی آن را اعلام کرده بود. اما پس از فروش اولیه، اکنون این کراس‌اوور در بازار چین با تخفیف هزار یوانی از سوی Chery به مشتریان چینی قابل عرضه است.

فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو
فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو

Low Optionترین مدل اومودا۵ در چین ۹۱/۹۰۰ یوان قیمت دارد. طبق نرخ ارز ۴۶۷۵ تومانی یوان، این قیمت برابر است با ۴۲۹/۶۳۲/۵۰۰ تومان. فول آپشن‌ترین نسخه از این خودرو نیز ۱۲۵/۹۰۰ قیمت خورده است. این مبلغ معادل رقمی برابر با ۵۸۸/۵۸۲/۵۰۰ تومان است.

طبق تجربه‌های پیشین، باید این مبالغ را حداقل در رقم ۲ ضرب کنیم تا به قیمت حدودی فروش فونیکس لومودا۵ در کشورمان برسیم.

فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو
فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو

بر اساس اطلاعات غیر موثق، نمونه‌های سفید و مشکی این خودرو اکنون در ایران وجود دارد. گویا مدیران خودرو در نمایش ویژه‌ای این کراس‌اوور چینی را به نمایندگی‌های خود معرفی کرده است. از همین رو، احتمال عرضه آن در بازار ایران به زودی وجود دارد.

مشخصات فنی فونیکس اومودا۵

مدیران خودرو احتمالاً این کراس‌اوور چینی را با دو موتور در کشورمان عرضه خواهد کرد. موتور نخست یک نمونه ۱/۵ لیتری با کد SQRE4T15C است.

موتور ۱/۵ لیتری توربو فونیکس اومودا۵
موتور ۱/۵ لیتری توربو فونیکس اومودا۵

۱۵۴ اسب بخار نیرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه حاصل کارکرد این پیشرانه توربو است. گشتاور آن نیز به رقم ۲۳۰ نیوتن‌متر می‌رسد که از دور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس قرار دارد. این موتور را اکنون می‌توان در خودروهایی چون X55 پرو و تیگو ۷ پرو مشاهده کرد.

نیروی این موتور توسط گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این گیربکس قابلیت شبیه‌سازی تعویض دنده ۹ سرعته را دارد. قدرت این موتور ۱/۵ لیتری در خودروهای X55 پرو و تیگو ۷ پرو نیز توسط همین گیربکس به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

موتور ۱/۶ لیتری توربو فونیکس اومودا۵
موتور ۱/۶ لیتری توربو فونیکس اومودا۵

موتور قوی‌تری که Chery برای اومودا۵ در نظر گرفته است، ۱/۶ لیتر حجم دارد. این موتور توربو که با کد SQRF4J16 معرفی شد قادر است ۱۹۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور نیز ۲۹۰ نیوتن‌متر اعلام شده است. این گشتاور در میان دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ قابل استفاده است. موتور ۱/۶ لیتری اومودا۵ نیز پیش‌تر در تیگو ۸ پرو دیده شده بود. 

فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو
فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو

موتور ۱/۶ لیتری این کراس‌اوور چینی نیروی خود را توسط گیربکس دوکلاچه (DCT) تر (Wet) به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. درست مانند آن چیزی که در تیگو تیگو ۸ پرو مشاهده شده بود. 

آپشن‌ها و امکانات رفاهی فونیکس اومودا۵

همانطور که گفته شد، احتمال دارد که فونیکس اومودا۵ با دو موتور در ایران عرضه شود. اگر اینطور باشد، دو ترکیب مختلف را برای فضای داخلی این خودرو خواهیم دید. چرا که شمایل دنده این کراس‌اوور در مدل‌های CVT و DCT متفاوت است.

لازم به ذکر است که نسخه فول این خودرو تنها با موتور ۱/۶ لیتری و گیربکس DCT قابل عرضه است. این در حالیست که مدل‌های Low Option فقط با موتور ۱/۵ لیتری به دست چینی‌ها می‌رسد.

امکانات رفاهی فول‌ترین نسخه اومودا۵

فول‌ترین نسخه اومودا۵ در بازار چین، ۱۲۵/۹۰۰ یوان قیمت دارد. چینی‌ها در ازای پرداخت این مبلغ امکاناتی چون رینگ‌های ۱۸ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان، سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها، ایربگ راننده و سرنشین کناری، ایربگ‌های جانبی برای ردیف اول صندلی‌ها، ایربگ‌های پرده‌ای برای ردیف دوم صندلی‌ها، سنسور دنده عقب، هشدار موانع کناری در زمان حرکت رو به عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو و تنظیم حالات رانندگی را دریافت می‌کنند.

علاوه بر این موارد، استارت/استاپ موتور، پارک اتوماتیک، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری، هشدار نقاط کور، هشدار رانندگی در بین خطوط، رادار خطی، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار تصادف، ترمزهای اکتیو، سانروف، ریموت بلوتوث‌دار، ورود و استارت بدون کلید (تنها برای درب راننده)، رکاب برقی در زمان باز شدن درب‌ها، درب صندوق عقب برقی و حافظه دار نیز جزء آپشن‌های این نسخه بشمار می‌روند.

در فضای داخلی مدل فول که با نام ultra dimensional به فروش می‌رسد نیز چرم مصنوعی فرمان، تنظیم دستی زاویه فرمان، فرمان مولتی فانکشن (دارای دکمه) و دارای گرمکن، نمایش‌دهنده ۱۲/۳ اینچی Cluster (دور موتور، سرعت و…)، دوربین ثبت وقایع، شارژر بدون سیم تلفن همراه (برای ردیف اول)، صندلی‌های اسپرت، تنظیم برقی صندلی راننده، صندلی‌های گرمکن و سردکن ردیف اول، زیر آرنجی ردیف اول و دوم صندلی‌ها (جالیوانی برای ردیف دوم)، مانیتور ۱۲/۳ اینچی داشبورد، gesture کنترل و سیستم صوتی Sony با ۸ اسپیکر دیده می‌شوند.

چراغ‌های LED جلو، چراغ روشنایی روز، نورپردازی داخلی با امکان انتخاب ۶۴ رنگ، آیینه‌های جانبی برقی گرمکن‌دار، سنسور باران، ایرکادنیشن دو نقطه‌ای، خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، فیلتر PM2.5 و قابلیت یونیزه‌کردن هوای داخل خودرو از دیگر آپشن‌های نسخه فول فونیکس اومودا۵ هستند.

امکانات رفاهی نسخه پایه اومودا۵

مهمترین تغییر در نسخه پایه فونیکس اومودا۵، شکل دسته دنده آن است. به غیر از این مورد، رینگ‌های ۱۷ اینچی بجای ۱۸ اینچی در مدل Low Option وجود دارند.

هشدار نبستن کمبرند ایمنی برای صندلی راننده وجود دارد. ایربگ‌های جانبی برای ردیف اول صندلی ها هم حذف شده‌اند.  هشدار موانع کناری در زمان حرکت رو به عقب در این مدل وجود ندارد. بجای دوربین ۳۶۰ درجه نیز دوربین دید عقب قرار داده شده است.

کروز کنترل معمولی بجای کروز کنترل آداپتیو دیده می‌شود. علاوه بر این، تنظیم حالات رانندگی در نسخه پایه تنها در دو حالت اکونومی و اسپرت امکان پذیر است. این در حالی است که در نسخه فول حالت رانندگی کامفورت نیز دیده می‌شود.

استارت/استاپ آپشن دیگریست که حذف شده است. خبر هم از هشدار نقاط کور، رادار خطی، هشدار رانندگی بین خطوط، تابلوخوان، هشدار برخورد و ترمزهای اکتیو نیست.

مدل پایه این کراس اوور چینی سانروف هم ندارد. به غیر از این، آپشن صندوق عقب برقی نیز در آن دیده نمی‌شود. گرمکن فرمان حذف شده و بجای مانیتور ۱۲/۳ اینچی Cluster، مانیتور ۱۰/۲۵ اینچی قرار داده شده است.

دوربین ثبت وقایع، شارژر بدون سیم تلفن همراه، تنظیم برقی صندلی راننده، صندلی‌های گرمکن و سردکن دار ردیف اول، زیر آرنجی ردیف دوم و جالیوانی ردیف دوم نیز در نسخه پایه دیده نمی‌شود. لازم به ذکر است که در این مدل، مانیتور روی داشبورد بجای ۱۲/۳ اینچی، ۱۰/۲۵ اینچی است.

gesture کنترل برداشته شده و بجای برند Sony، برندی چینی با ۶ اسپیکر وظیفه پخش صدای داخل کابین را بر عهده دارد. آپشن نورپردازی رنگارنگ داخل کابین هم در این نسخه دیده نمی‌شود.

از جمله موارد دیگری که در نسخه پایه دیده نمی‌شود می‌توان به نبود سنسور باران اشاره کرد. ایرکاندیشن دستی هم جای تهویه دو کاناله را گرفته که فاقد فیلترهای تهویه و یونیزه است.

رقیب فونیکس اومودا۵ در ایران

فونیکس اومودا۵ رقیب مستقیم چانگان Uni-T خواهد بود. در بحث توان موتور، نمونه ۱/۵ لیتری توربو اومودا۵ با ۱۵۴ اسب بخار نیرو ضعیف‌تر از Uni-T خواهد بود.

چانگان یونی‌تی قرار است با موتور ۱۸۵ اسب بخاری توربو در ایران حضور داشته باشد. این موتور با کد JL473ZQ7 معرفی شده و مجهز به توربوشارژ است.

از لحاظ ابعاد بدنه، اومودا۵ به میزان ۱۱۵ میلیمتر طول کمتری از Uni-T دارد. همچنین عرض یونی‌تی ۴۰ میلیمتر از اومودا۵ بیشتر است. در بحث ارتفاع، یونی‌تی ۲۳ میلیمتر از اومودا۵ کوتاهتر است.

یعنی اومودا۵ فضای سر بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. اما Uni-T ظاهر کراس‌اوور کوپه بهتری دارد. از منظر ابعاد رینگ و تایرها نیز Uni-T حتی در مدل پایه خود مجهز به رینگ‌های ۱۹ اینچی است. اما Low Optionترین مدل اومودا۵ با رینگ‌های ۱۷ اینچی به دست مشتریان می‌رسد.

هر دو خودرو بر اساس کراس‌اوورهای کوپه بازار طراحی شده‌اند. بحث طراحی و نقد آن کاملاً سلیقه‌ای است. امکان دارد برخی طراحی چانگان Uni-T را بپسندند. شاید بعضی افراد نیز طراحی اومودا۵ را قبول داشته باشند.

حقیقت این است که به عنوان یک کراس‌اوور کوپه، چانگان Uni-T شمایل بهتری را پیش روی مخاطب خود قرار می‌دهد. دستگیره‌های درب عقب مخفی شونده در Uni-T ظاهر کوپه مانند بهتری از این کراس‌اوور چینی ساخته است.

در اومودا۵ ابعاد رینگ‌ها با شمایل کلی خودرو متناسب نیست. هر دو خودرو از ترند طراحی چراغ‌های دوبل استفاده می‌کنند. باید عنوان کرد که سبک طراحی چراغ‌های Uni-T در مقایسه با اومودا۵ تناسب بهتری دارد.

اگر Uni-T از خدمات گسترده سایپا بهره‌مند شود، قطعاً بازار دست دوم بهتری نیز خواهد داشت. برنده نهایی دوئل چینی‌ها در خاک کشورمان، قیمت تمام شده آنها است.

Uni-T قرار است در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شود. کرمان موتور اما هنوز زمان دقیقی برای رونمایی از اومودا۵ اعلام نکرده است.

اومودا۵ در گرانترین نسخه خود در چین، ۱۲۵/۹۰۰ یوان قیمت دارد. این در حالی است که Uni-T با قیمت ۱۴۱/۹۰۰ یوانی خود در گرانترین نسخه، ۱۶/۰۰۰ یوان از اومودا۵ گرانتر است.

فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو را بخریم یا نه؟

اومودا۵ در نخستین ماه عرضه در چین به فروش فوق‌العاده‌ای دست نیافت. برای مقایسه جالب است بدانید که چانگان Uni-T در ماه جولای (تیر ماه) به فروش ۵/۹۵۷ دستگاهی رسید.

Omoda5 نخستین کراس‌اوور کوپه مدیران خودرو در ایران خواهد بود. شاید تنها موردی که این خودروساز خصوصی بتواند بر روی آن مانور تبلیغاتی نیز بدهد همین نکته باشد.

فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو
فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو

چرا که ترکیب موتور ۱/۵ لیتری توربو در X55 پرو یا تیگو ۷ عملکرد بهتری دارد. اومودا۵ چهار کیلوگرم از تیگو ۷ و ۳۹ کیلوگرم از X55 پرو سنگین‌تر است.

تنها برگ برنده اومودا۵، موتور ۱/۶ لیتر توربو آن است. این موتور ۱۹۴ اسب بخاری قطعاً شتاب و عملکرد بهتری را در اختیار اومودا۵ قرار می‌دهد. اما وزن کلی آن را ۲۴ کیلوگرم از مدل ۱/۵ لیتری سنگین‌تر خواهد کرد.

فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو
فونیکس اومودا۵ مدیران خودرو

در نهایت باید عنوان کرد که متأسفانه به دلیل شرایط فعلی بازار، امکان ورود خودروهایی به غیر از چینی‌ها وجود ندارد. از همین رو همیشه در بازار خودرو کشور باید انتخابی میان بد و بدتر داشت. چرا که هنوز چینی‌ها به استانداردهای روز دنیای خودروسازی نرسیده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پاسخ به ابهامات واردات خودرو لادا روسیه / پای گروه بهمن در میان است؟

کشنده پیلسان بررسی شد؛ چقدر ارزش خرید دارد؟

قیمت موتورسیکلت سر به فلک کشید؛ هوندا ۱۲۵ هم لاکچری شد!




1 دیدگاه

  1. خب، اگه تو ایران محدودیت عرضه نباشه، ۲ برابر که سهله، با قیمت سه برابر هم فروشش بیشتر از ۸۱۲ خواهد بود. البته طبیعیه ایرانیا که دیگه از خرید ماشین های با کیفیت و اسم و رسم دار محروم هستن، چاره دیگه ای ندارن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط