آریزو ۶ پرو مدیران خودرو، ۱۴۶ درصد گرانتر از چین در ایران

از دست ندهید

آریزو ۶ پرو در حقیقت همان آریزو ۵ پلاس در بازار خودرو چین است. این خودرو آخرین بار به قیمت ۴۳۰/۱۷۱/۵۰۰ تومان در بازار خودرو چین قابل خرید بود. اما مدیران خودرو برنامه دارد تا محصول قدیمی چری را به نرخ ۱ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان در ایران به فروش برساند.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – متأسفانه یا خوشبختانه در عصری زندگی می‌کنیم که دسترسی به اینترنت کم و بیش وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که قدرت تحلیل ما نسبت به مسائل بیشتر از گذشته باشد.

قدرت تحلیل موهبتی است که امروزه به لطف فضای وب می‌توانیم بیش از قبل از آن استفاده کنیم. به همین دلیل اکنون می‌توان به آسانی دروغ‌های یک شرکت خودروسازی را باور نکرد.

جالب اینجاست که مدیران خودرو از رسانه‌های هم سو در جهت نهادینه کردن دروغ‌های خود استفاده می‌کند. این در حالی است که هر فردی با چند کلیک ساده در فضای وب می‌تواند از قدرت جستجو و تحلیل خود استفاده کرده و راست و دروغ را از یکدیگر تفکیک کند!

متأسفانه حجم ذوق‌زدگی برای انتشار خبر رونمایی آریزو ۶ پرو آنقدر زیاد بود که اصل ماجرا از سوی رسانه‌ها به فراموشی سپرده شد. اگر ماجرای تبدیل شدن پژو +۲۰۶ به ۲۰۷ در ایران خودرو را به یاد دارید باید بگوییم که دقیقاً همان اتفاق برای آریزو ۵ پلاس در کشورمان در حال رخ دادن است.

قیمت آریزو ۶ پرو مدیران خودرو

آریزو ۶ پرو خودرویی میلیاردی در بازار کشورمان خواهد بود. قیمت فروش این خودرو قدیمی ۱ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان اعلام شده است. اما رقمی که هموطنان مدیر عامل خودروساز ایرانی مربوطه در چین برای خرید این خودرو پرداخت می‌کنند، چقدر است؟

لوکس‌ترین نسخه آریزو ۵ پلاس (بخوانید آریزو ۶ پرو) در چین ۹۹/۹۰۰ یوان قیمت داشت. این قیمت مربوط به ماه‌های گذشته بود. این خودرو اکنون با تخفیف ۱۰/۰۰۰ یوانی برای چینی‌ها قابل خرید است. رقمی که بر اساس نرخ ارز امروز معادل ۴۷/۸۵۰/۰۰۰ تومان است.

با این تفاسیر، کامل‌ترین نسخه آریزو ۵ پلاس قیمتی معادل ۴۳۰/۱۷۱/۵۰۰ تومان دارد. این رقمی است که بیش از ۲۲۰۰ چینی در ماه گذشته میلادی برای خرید این خودرو پرداخت کردند. دو برابر چنین نرخی ۸۶۰/۳۴۳/۰۰۰ تومان است.

اما چرا آریزو ۵ پلاس باید ۱۴۶/۴ درصد گران‌تر از چین در ایران فروخته شود؟ سوال این است که مگر تعویض چند لوگو (از چری به فونیکس) و تبدیل رقم ۵ به ۶ برای مدیران خودرو چقدر آب خورده است؟

آمار فروش آریزو ۵ پلاس در بازار خودرو چین

چینی‌های درجه مختص بازار کشورمان نیستند. برندهای پرمیوم چینی را این روزها در اروپا و حتی بازار آمریکای شمالی می‌توان مشاهده کرد.

اما خودروهایی که چینی‌ها برای ما مناسب می‌بینند، عموماً نمونه‌هایی هستند که در چین هم طرفدار ندارند. آریزو ۵ پلاس نیز یکی از همین خودروها است. کافیست نگاهی به آمار فروش این خودرو در کشور مبداء کنیم.

ژانویه ۲۰۲۲ با فروش ۳۶۱۲ دستگاهی برای این خودرو به اتمام رسید. در دومین ماه ۲۶۰۶ نفر برای خرید این خودرو اقدام کردند. ماه مارس رقم فروش این خودرو در کل بازار چین به ۱۹۵۰ دستگاه رسید.

آخرین آمار فروش آریزو ۵ پلاس نیز مربوط به آپریل امسال است. در آن ماه ۲۲۶۵ مشتری برای این خودرو پیدا شد. جالب است بدانید که اکنون محصول جدید مدیران خودرو در رده ۵۷ فروش خودروهای سدان کامپت در بازار چین است. اما این موضوع باز هم تمام ماجرا نیست.

مشخصات فنی آریزو ۶ پرو (آریزو ۵ پلاس)

هیچ تغییر جدیدی در پیشرانه ۱/۵ لیتری توربو قدیمی چری مشاهده نمی‌شود. از زمان ورود آریزو ۵ به بازار خودرو ایران، تمامی سدان‌های مدیران خودرو تنها با یک پیشرانه به دست مشتری رسیدند.

مشخصات موتور آریزو ۶ پرو (۵ پلاس) نیز مانند مدل‌های آریزو ۵ و ۶ است. موتوری که ۱۴۷ اسب بخار قدرت دارد و گشتاور آن نیز ۲۲۰ نیوتن متر است.

این موتور مانند نسخه‌های قبلی قدرت را از طریق گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این گیربکس قابلیت شبیه‌سازی تعویض دنده ۹ سرعته را دارد.

جالب اینجاست که خود چینی‌ها این خودرو را با مشخصات موتوری قوی‌تری می‌توانند خریداری کنند. آریزو ۵ پلاس در بازار چین با موتور ۱/۵ لیتری توربو ۱۵۴ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند.

گشتاور آن موتور که با کد SQRE4T15C شناخته می‌شود، ۲۳۰ نیوتن متر است. پیک بهینه این گشتاور نیز در میان دورهای ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه قرار دارد.

به بیانی ساده‌تر، آریزو ۶ پرو مدیران خودرو می‌توانست از همان موتور بهینه شده آریزو ۵ پلاس در بازار چین استفاده کند. آریزو ۶ پرو در اصل یک فیس‌لیفت و آپدیت در طراحی آریزو ۵ بشمار می‌رود. از همین رو نباید انتظار زیادی از این خودرو داشت.

امکانات رفاهی آریزو ۶ پرو مدیران خودرو

هنوز بصورت رسمی امکانات رفاهی این خودرو در سایت رسمی مدیران خودرو بارگذاری نشده است. اما در زمان رونمایی این خودرو اعلام شد آریزو ۶ پرو به امکاناتی چون مانیتور لمسی ۱۰/۲۵ فارسی سازی شده، اهرم تعویض دنده جدید، اتوهلد، ترمز پارک برقی، هشدار حرکت در بین خطوط، هشدار نقاط کور، سانروف، سامانه کنترل کشش، ترمز کمکی، دوربین ۳۶۰ درجه و… اشاره شد.

البته نسخه فول این خودرو در بازار چین مجهز به امکاناتی چون ایربگ‌های راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای، کروز کنترل آداپتیو، پارک اتوماتیک، تابلو خوان، رادار خطی، هشدار برخورد، دوربین ثبت وقایع، گرمکن صندلی‌های ردیف جلو، شش بلندگو برای سیستم صوتی، سنسور باران، خروجی تهویه وطبوع برای سرنشینان عقب و فیلتر pm2.5 برای تهویه هستند.

قیمت آریزو ۵ پلاس دست دوم در چین

از آنجایی که چندین سال از عرضه این خودرو در چین می‌گذرد، طبیعتاً مدل‌های دست دوم آریزو ۵ پلاس نیز قابل خرید هستند. با جستجو در فضای وب به نتایج جالبی می‌رسیم که یکی از آنها را بررسی می‌کنیم.

یکی از آگهی‌های فروش این خودرو در چین مربوط به نسخه‌ای است که ۱۰/۳۰۰ کیلومتر کارکرد آن است. این خودرو محصول سال ۲۰۲۱ بوده و فروشنده در زمان خرید مبلغ ۸۰/۸۰۰ یوان را بابت آن هزینه کرده است. رقمی که معادل ۳۸۶/۶۲۸/۰۰۰ تومان است.

نکته جالب این است که خودرو مورد نظر پس از یک سال کارکرد، ۱۳/۸۰۰ یوان (۶۶/۰۳۳/۰۰۰ تومان) کاهش قیمت را تجربه کرده است. یعنی فروشنده اکنون در ازای دریافت مبلغ ۶۹/۰۰۰ یوان (۳۳۰/۱۶۵/۰۰۰ تومان) حاضر به فروش خودرو خود است.

آریزو ۶ پرو مدیران خودرو را بخریم یا نه؟

مهمترین نکته درباره خرید این خودرو قیمت تمام شده آن است. مدیران خودرو مدت‌هاست تصمیم گرفته تا محصولات اصطلاحاً لوکس خود را با نشان فونیکس به فروش برساند. هم ما و هم خود آنها می‌دانیم که این تغییر نشان به دلیل در تیر رس قرار نگرفتن تحریم‌ها است. وگرنه خود چری هم تفکیکی از لحاظ لوکس بودن یا نبودن یک خودرو در Lineup محصولاتش ندارد!

همانطور که عنوان شد، قیمت فول‌ترین نسخه این خودرو در بازار چین ۴۳۰/۱۷۱/۵۰۰ تومان است. فرض را بر این می‌گیریم که مدیران خودرو گران فروشی نمی‌کند.

سوال این است که مگر مالیات و عوارض تولید این خودرو چقدر است که مدیران خودرو تصمیم گرفته تا چنین خودرویی ۱۴۶/۴ درصد گرانتر از بازار چین به دست ما برسد؟

می‌دانیم که برای حمایت از خودروسازان داخلی هر کاری لازم باشد صورت می‌پذیرد. فرض کنیم بازار زیر ۷۰۰ میلیون تومان در اختیار دو خودروساز بزرگ خاورمیانه است.

آریزو ۶ پرو می‌توانست حتی با دو برابر قیمت در مقایسه با چین، یک پله بالاتر از تولیدات داخلی قرار گیرد. اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد این خودرو گزینه مناسب برای افرادی بود که بودجه خرید خودروهای میلیاردی را ندارند و به دنبال امکانات رفاهی بالاتر از تولیدات داخل هستند. اتفاقی که متأسفانه رخ نداد تا این محصول هم برای عموم دست نیافتنی باشد و هم براساس نرخ میلیاردی مالیات آن نیز طبق تعرفه دریافت شود.

بیشتر بخوانید:

KMC J7 کرمان موتور، خودرو ۶۲۴ میلیون تومانی در بازار چین

چانگان CS35 پلاس سایپا، شصت و چهارمین کراس اوور پر فروش چینی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط