چانگان CS35 پلاس بر اساس آمارها شصت و چهارمین خودرو SUV و پنجمین شاسی بلند کوچک پر فروش در بازار چین است. این کراس اوور چینی قرار است به زودی از سوی سایپا به بازار خودرو کشورمان ورود کند. خودرویی که به لطف برند چانگان و خدمات سایپا میتواند ورودی موفقیت آمیز به بازار داشته باشد. اما فروش پر افت و خیز این خودرو در چین باعث شد نگاهی دقیق تر به این کراس اوور چینی داشته باشیم.
بیت ران – محمد فتحاللهی – چانگان CS35 پلاس اکنون با تخفیف ۶/۰۰۰ یوانی به فروش میرسد. رقمی که معادل ۲۸/۵۹۰/۰۰۰ تومان است.
البته اگر برنامه های سایپا برای عرضه این خودرو جدی باشد، تخفیف خرید CKD این خودرو رقمی بیش از آنچه عنوان شد، خواهد بود. باید توجه داشت که اکنون یک مشتری چینی با ۱۰۳/۹۰۰ یوان میتواند فول آپشن ترین نسخه CS35 را خریداری کند.
این مبلغ برابر است با ۴۹۵/۰۸۳/۵۰۰ میلیون تومان. تجربه عرضه خودروهای چینی ثابت کرده که هیچگاه مدل های فول آپشن در بازار ایران عرضه نخواهند شد. در نتیجه مدلی که احتمالاً در ایران دیده خواهد شد ارزان تر از مبلغ ذکر شده در چین قابل خرید است.
مدلی که تصاویر آن را مشاهده میکنید نمونه فول آپشن چانگان CS35 پلاس است. بد نیست نگاهی به مدل پایه این خودرو نیز داشته باشیم. بدان جهت که اگر نمونه پایه این خودرو از سوی سایپا عرضه شد، سورپرایز نشویم!
مدل پایه این کراس اوور چینی ۶۹/۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز معادل ۳۳۳/۰۷۳/۵۰۰ میلیون تومان است. نسخه لو آپشن CS35 Plus با گیربکس ۵ سرعته دستی به دست چینی ها میرسد.
مشخصات فنی چانگان CS35 پلاس
چانگان CS35 پلاس با دو موتور در بازار چین عرضه میشود. موتور ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱/۴ لیتری مجهز به توربوشارژ. تمامی نسخههایی که با موتور ۱/۶ لیتری در بازار چین به فروش میرسند با گیربکس دستی و CVT فروخته میشوند.
مدل ۱/۴ لیتری با کد JL473ZQ9 تولید میشود. این موتور قادر است ۱۵۷ اسب بخار نیرو تولید کند و این نیرو در دور موتور ۵۵۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.
گشتاور خروجی این موتور نیز به ۲۶۰ نیوتنمتر میرسد. پیک گشتاور اعلام شده برای این موتور نیز بین دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ است. ضریب کمپرس موتور ۱/۴ لیتری CS35 Plus به میزان ۱۰/۵ به یک عنوان شده است.
نیروی این موتور توربو از طریق گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ (DCT) به محور جلو منتقل میشود. این گیربکس از نوع Wet است. به همین علت احتمال داغ شدن آن در رانندگی های پر فشار کمتر از سایر چینیهایی است که با جعبه دنده دبل کلاچ خشک در ایران عرضه شدند.
چانگان CS35 پلاس با چه موتور و گیربکسی به ایران میآید؟
براساس اخبار غیر موثق، کراس اوور چینی سایپا قرار است با موتور ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی وارد بازار شود. این موتور که با کد JL478QEP تولید میشود حجمی برابر با ۱۵۹۸ سی سی دارد. ضریب کمپرس این موتور ۱۳ به یک اعلام شده است.
این موتور چهار سیلندر قدرتی معادل ۱۲۶ اسب بخار (128PS) در ۶۰۰۰ دور در دقیقه دارد. گشتاور خروجی این موتور ۱۶۱ نیوتنمتر است که در دور موتور ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.
این موتور، نمونه ارتقاء یافته همان موتوری است که پیشتر در مدلهای CS35 مونتاژی دیده بودیم. CS35های مونتاژی از موتوری به همین حجم استفاده میکردند. قدرت و گشتاور خروجی آنها به ۱۱۳ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتنمتر محدود بود.
چانگان CS35 پلاس با موتور ۱/۶ لیتری، وزنی برابر با ۱۳۴۰ کیلوگرم دارد. CS35 مونتاژی سایپا نیز وزنی برابر با ۱۲۹۰ کیلوگرم داشت. یعنی گرچه این موتور ۱۳ اسب افزایش توان داشته، اما وزن کلی بدنه ۵۰ کیلوگرم زیاد شده است.
همانطور که گفته شد، تمامی مدلهای ۱/۶ لیتری چانگان CS35 پلاس با گیربکس های CVT و دستی تولید میشوند. قطعاً تولید مدل دستی این خودرو در سایپا یعنی یک شکست تمام عیار.
در نتیجه تنها گزینه باقی مانده، جعبه دنده CVT است این گیربکس قابلیت شبیهسازی تعویض دنده ۸ سرعته را نیز دارد.
سیستم تعلیق چانگان CS35 Plus
سیستم تعلیق در محور جلو چانگان CS35 پلاس از نوع مکفرسون است. برای محور عقب هم از سیستم Torsion Beam استفاده شده است. تورشن بیم در این کراس اوور با بازوی Dependent همراه شده است. یعنی در محور عقب، ارتعاشات هر چرخ به چرخ دیگری نیز منتقل میگردد.
باید توجه داشت که تعلیق تورشن بیم (محور پیچشی) سیستمی ارزان قیمت است. تنها مزیت استفاده از تعلیق تورشن بیم این است که فضای بیشتری برای سرنشینان عقب در داخل خودرو ایجاد میشود. تورشن بیم در مقایسه با تعلیقهای دیگر که برای اکسل عقب خودروها بکار میروند کیفیت چندانی ندارد.
وزن خالص نسخه ۱/۴ لیتری با گیربکس دبل کلاچ تر ۱۳۴۱ کیلوگرم است. فضای محفظه بار این کراس اوور نیز به ۴۰۳ لیتر میرسد. البته در صورت خواباندن صندلیهای ردیف دوم این فضا به ۹۵۰ لیتر افزایش مییابد.
آپشن های چانگان CS35 پلاس
کراس اوور چینی سایپا با چندین تریم داخلی در چین قابل خرید است. جالب اینجاست که چانگان برای هر نسخه، یک تریم داخلی با فرمانی متفاوت را عرضه کرده است. حال آنکه وانت کارون زامیاد که چندی پیش معرفی شد، با فرمان پراید قرار است به دست مشتری ایرانی برسد!
آپشنهای نسخه فول ۱/۴ لیتری WDCT شامل رینگهای ۱۸ اینچی، ترمز ABS و EBD، سامانههای کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی راننده، نمایشگر فشار باد تایرها، ایربگهای راننده و سرنشین کناری، ایربگ کناری برای صندلیهای ردیف اول، ایربگهای پردهای برای ردیف دوم، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، Mode های رانندگی، استارت/استاپ موتور، پارک اتوماتیک، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیریها، هشدار حرکت بین خطوط، هشدار برخورد، ترمز اتوماتیک، سانروف پانورامیک با قابلیت باز و بسته شدن، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، برف پاکن عقب و درب صندوق عقب برقی است.
در فضای داخلی خودرو نیز شاهد چرم صندلیها، تنظیم دستی فرمان، مانیتور لمسی ۱۰/۲۵ اینچی، دوربین ثبت وقایع، شارژر بدون سیم موبایل، تنظیم برقی صندلی راننده، زیر آرنجی ردیف اول و دوم، جا لیوانی ردیف دوم، بلوتوث، قابلیت استارت با ریموت، ۶ بلندگو برای سیستم صوتی، چراغهای جلو و عقب LED، سنسور باران حساس به سرعت، ایرکاندیشن تک نقطهای با فیلتر pm2.5 و خروجی تهویه برای سرنشینان عقب هستیم. اما قطعاً چانگان CS35 پلاس با چنین مشخصاتی به بازار ایران نخواهد آمد.
آپشنهای احتمالی چانگان CS35 پلاس سایپا
برای بررسی آپشنهای احتمالی این کراس اوور چینی، پایهترین نسخه CVT و فولترین نمونه آن را در نظر میگیریم. تیپ پایه این خودرو با موتور ۱/۶ و گیربکس CVT قیمتی برابر با ۸۵/۹۰۰ یوان دارد. البته چانگان اکنون این مدل را با تخفیف ۵/۰۰۰ یوانی به فروش میرساند. براساس نرخ تبدیل ارز، این مدل ۳۸۷/۱۰۶/۵۰۰ تومان قیمت دارد.
نسخه فول آپشن با موتور ۱/۶ و گیربکس CVT نیز ۹۱/۹۰۰ یوان قیمت خورده است. این مدل هم شامل تخفیف بوده و با ۶/۰۰۰ یوان کاهش قیمت (۸۵/۹۰۰ یوان پس از تخفیف) قابل خرید است.
یعنی این نسخه را یک فرد چینی با معادل ۴۱۱/۰۳۱/۵۰۰ تومان میتواند بخرد. اما اختلاف نسخههای فول و غیر فول در مدل ۱/۶ با گیربکس CVT چه مواردی هستند؟
در مدل پایه ۱/۶ با گیربکس CVT چانگان CS35 پلاس آپشنهایی چون رینگهای ۱۶ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانههای کنترل کشش و پایداری، مانیتور فشار باد تایرها، ایربگهای راننده و سرنشین، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، کنترل حرکت خودرو در سربالاییها، روف رک، ورود بدون کلید، استارت بدون کلید، فرمان پلاستیکی، صندلیهای تنظیم شونده بصورت دستی، مانیتور ۷ اینچی لمسی، صندلیهای پارچهای، ۴ بلندگو برای سیستم صوتی، چراغهای هالوژنی، چراغ روشنایی روز، آیینههای جانبی برقی و ایرکاندیشن دارای فیلتر pm2.5 دستی دیده میشوند.
نسخه فول این خودرو با موتور ۱/۶ و گیربکس CVT به غیر از موارد بالا به امکاناتی چون رینگهای ۱۷ اینچی، ایربگهای جانبی برای ردیف اول، کروز کنترل، سانروف، صندلیها با روکش چرم مصنوعی، مانیتور ۱۰/۲۵ اینچی لمسی و خروجی تهویه برای سرنشینان عقب مجهز است.
آمار فروش چانگان CS35 پلاس در بازار چین
سال ۲۰۲۲ برای این کراس اوور چینی با فروش ۱۹۹۱ دستگاهی در ماه ژانویه آغاز شد. در ماه فوریه ۱۵۱۰ مشتری برای خرید چانگان CS35 پلاس اقدام کردند. رقمی که در مقایسه با ماه ژانویه از کاهش فروش ۴۸۱ دستگاهی خبر میداد.
در ماه مارس رشد فروش این خودرو در چین چشمگیر بود. CS35 Plus با فروش ۸۰۵۳ دستگاهی در آن ماه رکورد فروش سال را بدست آورد. رکوردی که با گذشت شش ماه از سال ۲۰۲۲ هنوز هم شکسته نشده است.
آوریل ۲۰۲۲ ماهی بود که چانگان افت فروش ۹۱ درصدی را برای این خودرو تجربه کرد. تعداد افرادی که در آوریل اقدام به خرید CS35 Plus کردند تنها ۷۲۳ نفر بودند!
ماه May فروش این کراس اوور کوچک در چین به ۲۱۰۲ دستگاه رسید. آخرین آمار فروش این خودرو در بازار چین نیز مربوط به ماه ژوئن است. در ماه گذشته میلادی چانگان CS35 پلاس موفق شد ۶۴۸۷ مشتری در کل بازار خودرو چین داشته باشد.
با در نظر گرفتن این آمار، رسانههای چینی عنوان کردند که CS35 Plus پنجمین کراس اوور کوچک پر فروش بازار است. البته این خودرو در فروش کلی شاسی بلندهای کشور چین در رتبه ۴۶ قرار دارد.
پر فروشترینهای بازار SUVهای چینی
جالب است بدانید که در رده Small SUV ها، هوندا XR-V پر فروشترین خودرو در بازار چین است. این بدان معناست که حتی چینیها هم تمایل زیادی به محصولات خودروسازیهای خود ندارند.
هوندا XR-V با گذشت شش ماه از سال ۲۰۲۲ بر اساس آمارها ۶۸/۵۰۳ مشتری در کل بازار خودرو چین داشت. این در حالی است که فروش شش ماهه نخست چانگان CS35 Plus به رقم ۲۰/۸۶۶ دستگاه رسید. یعنی ۶۹/۵% کمتر از رقیب ژاپنی در بازار وطنی.
پر فروشترین خودرو SUV در کل بازار چین نیز هوندا CR-V است. خودرویی که فقط در ماه گذشته میلادی (ژوئن) ۲۳/۳۴۱ مشتری چینی داشت!
حال میدانیم که پر فروشترینها در بازار شاسی بلندهای چینی کدام خودروها هستند. این آمار به ما کمک میکند تا مقصود رسانههای داخلی از اشاره به آمار فروش چند هزارتایی چانگان CS35 پلاس را بیشتر درک کنیم.
چانگان CS35 پلاس را بخریم یا نه؟
از آنجایی که این خودرو هنوز وارد کشورمان نشده، بهتر است نگاه چینیها درباره آن را بررسی کنیم. بررسیهای زیادی از این خودرو در فضای وب وجود دارد و مطالعه نگاه خریداران چینی به این خودرو بسیار جالب است.
بسیاری از خریداران از تحویل خودرو توسط چانگان راضی بودند. یکی از کاربران عنوان میکند که در طول ۲۰ دقیقه مدل مورد نظر خود را در Showroom سفارش داد. سه روز بعد هم خودرویی که سفارش داده بود را از همان نمایندگی تحویل گرفت. موردی که در کشورمان هنوز قفل است!
یکی دیگر از خریداران میگوید عایق حرارتی بین موتور و کابین به اندازه کافی خوب نیست. علاوه بر این مورد او بارها درباره ایراد فشار باد تایرها به نمایندگی مراجعه کرده، اما نمایندگی نیز نتوانسته مشکل او را بر طرف کند.
خریدار دیگری از رایگان بودن سرویس اولیه این خودرو نوشته است. اما باور دارد که روغن اولیه خودرو اصلاً مرغوب نیست و باید بلافاصله آن را عوض کرد. چرا که با انجام دادن این کار در سرویس اولیه، صدای موتور کمتر از گذشته شده است.
او از ورود صدای زیاد تایرها در زمان رانندگی به داخل کابین ناراضی است. در طول دو سال رانندگی، دو بار رینگ سمت راست خودرو شکسته شده است. این خریدار گرچه از کیفیت راضی نیست، اما عنوان کرد که هر بار رینگ خودرو را با هزینه ۸۰۰ یوانی تعویض کرده است.
خریدار دیگری از بوی مواد داخل کابین شکایت دارد. این خریدار میگوید کافیست خودرو را چند ساعتی در معرض تابش نور خورشید قرار دهید تا بوی نامطبوعی در داخل کابین به مشام برسد. او باور دارد همواره باید یک خوشبوکننده در داخل خودرو وجود داشته باشد.
در مجموع خریداران چانگان CS35 پلاس از پنج امتیاز، سه امتیاز به این خودرو ملی خود دادهاند. چینیها چنین خودروهایی را به واسطه قیمت کم برای رفت و آمدهای روزمره خریداری میکنند. همانطور که آمارهای فروش نشان میدهد، بازار اصلی خودرو در این کشور متعلق به برندهای مطرح است.
اما احتمالاً این خودرو تازه وارد در میان میلیاردی های بازار ایران جایی برای خود دست و پا خواهد کرد. جایی که دور از دسترس عموم خریداران بوده و پس از مدت کوتاهی دلال ها آن را دست نیافتنی تر خواهند کرد.
بیشتر بخوانید:
قیمت وحشتناک خودرو درجه دو چینی در ایران ؛ KMC J7 محصول جدید کرمان موتور
کارون ؛ بدنه ای جدید برای وانتی ۶۶ ساله
فیدلیتی زیر ذره بین ؛ آیا این تک دیفرانسیل چینی رقیب خودروهای کرهای کارکرده میشود
این پول مازادی که از مردم برای این خودرو های آشغال می گیرن صرف چی میشه. لطفا این موضوع رو هم بررسی کنید…
با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان ارزش خرید داره، اما باید حساب این رو کرد که با این موتور و وزن اتاق سربالایی جاده های کوهستانی رو به زور بالا بره😄
این همه گفتین واردات واردات منظورتون باز هم آشغالهای چینی بود…