شرکت سایپا آگهی فراخوان متقاضیان جهت واگذاری سهام شرکت پارس خودرو را منتشر کرده است. کدام شخص حقیقی یا حقوقی می تواند مالک بعدی اولین خودروساز ایران باشد؟
بیت ران – الهام زهره وند: امروز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه شرکت سایپا آگهی فراخوان متقاضیان جهت واگذاری سهام شرکت پارس خودرو را در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر کرده است.
در متن این آگهی آمده است:
« در راستای اجرای راهبردهای دولت محترم جمهوری اسلامی ایران، تحقق سیاست های اصل چهل و چهار قانون اساسی و اهداف و مأموریت وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در چارچوب خصوصی سازی صنعت خودرو، شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا (سهامی عام) قصد دارد سهام شرکت پارس خودرو (سهامی عام) متعلق به گروه خودروسازی سایپا را به صورت بلوکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار نماید.
متقاضیان محترم می توانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرم های مربوطه جهت بررسی صلاحیت عمومی و اهلیت تخصصی از تاریخ انتشار این آگهی به مدت ۱۵ روز به معاونت اقتصادی گروه خودروسازی سایپا واقع در کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج مراجعه نمایند.
سایر موارد: ۱- شرایط ویژه عرضه و واگذاری سهام پس از تکمیل فرایند قانونی از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار به اطلاع عموم خواهد رسید.
۲- این آگهی هیچ گونه حق و ادعایی را برای متقاضیان ایجاد نمی کند.
۳- ارائه فرم ها صرفاً از طریق روش تعریف شـده در این آگهی صورت می پذیرد.
۴- تأیید صلاحیت عمومی و اهلیت تخصصی خریداران بر اساس ضوابط مقررات و سیاست های وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.
۵- باتوجه به اینکه بخش عمده ای از سهام فوق در توثیق بانک ها می باشـد، در صورت تأئید صلاحیت متقاضیان خریدار واجد شرایط، اقدامات لازم جهت رفع توثیق انجام خواهد شد.
شرکت ایرانی تولید اتومبیل ( سایپا ) سهامی عام»
اما کدام شخص حقیقی یا حقوقی می تواند مالک بعدی اولین خودروساز ایران باشد؟
به گزارش دیجیاتو، به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودروی کشور و البته به دستور رئیسجمهور، به زودی شاهد واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ خواهیم بود. مزایایمتعددی در این واگذاری وجود دارد که از جمله آنها میتوان بهخروج این دو خودروساز از محدوده زیاندهی، افزایش نقدینگی برای این دو شرکت، حذف بخش عمدهای از مافیاگری در صنعت خودروو از همه مهمتررفع اتهام دولتی بودن خودروسازان اشاره کرد.
حال با نزدیک شدن به موعد مقرر واگذاری سهام این دو شرکت، ظاهرا سروکله چینیها پیدا شده است. البته تمایل چینیها برای خرید سهام خودروسازان ایرانی چندان هم بیدلیل نیست. شرکتهای این کشور سالهاست که وارد صنعت خودروسازی شدهاند. به عنوان مثال، بخش عمدهای از سهام مدیران خودرو در حال حاضر به کمپانی چری تعلق دارد.
چینی ها مالک خودروسازی در ایران می شوند؟
چینیها نه به دنبال عرضه و مونتاژ محصولات خود در بازار ایران، بلکه بیشترخواهان دستیابی مستقیم به سهام خودروسازان داخلیو حتی خرید بخشی از کارخانههای ایرانی نظیر سایپا کاشان، سایپا تهران، پارسخودرو، ایرانخودرو خراسان و غیره هستند تا بدینوسیله بتوانند در کنار شراکت با ایران، وجهه خود را به عنوان سهامدار یک واحد تولیدی در خاورمیانه نشان دهند.
با نزدیک شدن به موعد واگذاری، ظاهرا دانگ فنگ نیز در تلاش است تا پا جای پای چری گذاشته و با خرید بخشی از کارخانههای سایپا، شراکت خود را با یکی از خودروسازان اصلی ایرانی محکمتر کند.
ناگفته نماند که به گفته کارشناسان حوزه، واگذاری سهام خودروسازان کشور در راستای تحقق اهداف دیگری صورت میگیرد و احتمال تقویت بدنه سهامداری چینیها چندان بالا نیست.
واگذاری مستقیم سهام خودروسازان به دلیل وجود وثیقه میسر نیست
در این میان، سازمان خصوصی سازی، آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانکها، اختصاص سهام درونی خودروسازها به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکتها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروسازها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه را، سه شرط واگذاری خودروسازان اعلام کرده است.
حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در این رابطه می گوید: «دو خودرو ساز ما کل سهمشان وثیقه است یعنی اگر من اراده کنم و همین فردا خودم به این نتیجه برسم، این امکان وجود ندارد. چند روز پیش هم جلسهای در خدمت معاون اول محترم بودیم و من آنجا هم عرض کردم، مس، فولاد، ایرانخودرو و سایپا به دلیل وثیقه بودنشان ، امکان اینکه اینها را مستقیم واگذار کنیم، نداریم و به شدت پیگیر این موضوع هستیم که وثایق اینها معلوم شود. این شرکت ها سال ۷۹ و ۸۰ برای مبلغ اندکی وثیقه شدهاند و همچنان این سهام وثیقه مانده است. من به جد پیگیری میکنم در ماه آینده که این ۴ شرکت وثایقشان به این وسیله آزاد شود و امکان واگذاری سهمشان فراهم شود.»
ایران خودرو گسترده تر می شود؟
خرداد ماه امسال تعدادی از کراگران سالن های مختلف پارس خودرو با ابراز دغدغه مندی نسبت به آینده پارس خودرو، به بیت ران گفتند که با توجه به شنیده ها از برخی مسئولان این شرکت، “احتمالا پارس خودرو زیرمجموعه ایران خودرو خواهد شد.”
دیگر احتمالات
در سالهای گذشته نیز موضوع واگذاری و فروش پارس خودرو مطرح بود.
نام نهادها و ارگانهای بسیاری نیز عنوان میشد.
تامین اجتماعی، خودروسازیهای دیگر، شرکت کروز، و … . سناریوهای متفاوتی نیز وجود داشت و البته وجود دارد.
داستان تاسیس شرکت بازرگانی جیپ که پارس خودرو شد
تولد صنعت خودرو بین سالهای ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۱ با برنامه عمرانی هفت ساله دوم دولت وقت اجرا شد.
هدف از اجرای این طرح صنعتی شدن ایران بود.
در پی این سیاستها بیشتر سرمایهدارن به دنبال واردات خودرو بودند.
اما با تغییر استراتژی ایران برای صنعتی شدن، جعفر اخوان شرکت بازرگانی جیپ را تاسیس کرد.
جعفر اخوان در گام اول، در این شرکت اقدام به واردات جیپ ویلیز کرد.
این خودرو یادگار دوران جنگ جهانی دوم بود.
به دلیل قابلیتهای کاربردی و دوام بالا تولید جیپ ویلیز، در سالهای بعد از جنگ ادامه پیدا کرد.
هرچند اخوان با واردات آغاز کرد، اما ایده تولید در سر داشت.
با چنین دیدگاهی در ۱۳۳۸ کارخانه شرکت سهامی بازرگانی جیپ در کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج راهاندازی شد.
با شروع به کار این کارخانه صنعت خودرو در ایران متولد شد.
پس از تولید با تیراژ محدود آریا، شاهین و انواع جیپ در این شرکت باید برنامهای جدید در نظر میگرفتند تا با ایران ناسیونال و تولید انبوه پیکان رقابت کنند.
اخوان به دنبال خودرویی بود که بتواند با خودروهای لوکس وارداتی رقابت کند.
آغاز همکاری با جنرالموتورز
اینجا بود که در اوایل دهه ۵۰ مذاکرات با جنرال موتورز را آغاز کرد.
محصولات جنرال موتورز و به ویژه مدلهای شورولت پیش از این نیز به ایران وارد میشدند.
و ایرانیان نیز اعتماد زیادی به آنها داشتند.
اما باور اینکه بزرگترین شرکت خودروسازی جهان حاضر باشد مونتاژ خودروهایش را در اختیار ایران قرار دهد، در آن مقطع غیر ممکن به نظر میرسید.
با این وجود اخوان به دلیل روابطی که با شرکتهای خودروساز آمریکایی داشت، توانست نظر جنرال موتورز را جلب کند.
سرانجام در اسفند ماه ۱۳۵۲ جنرال موتورز مشارکت با اخوان را پذیرفت و شرکت جدید با سرمایه اولیه ۱۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تاسیس شد.
به اینترتیب نام شرکت به «جنرال موتورز ایران» تغییر پیدا کرد.
این شرکت پس از انقلاب و خروج آمریکاییها از ایران «پارس خودرو» نامیده شد.
بیشتر بخوانید:
اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند
همه مدیران عامل ایران خودرو ؛ فراز و فرودهای ۹ مدیرعامل گذشته
تاریخچه واردات خودرو در ایران با چه برندها و مدل هایی آغاز شد؟
تاریخچه ورود کامیون های روس به ایران
روزی روزگاری کادیلاک ایران
آخرین اخبار از واردات کامیون ؛ شرط اسقاط کامیون گره ترخیص از گمرک
روش گازسوز کردن خودرو / تفاوت LPG و CNG + معایب و مزایای آنها
افزایش شتاب خودرو با چه روش هایی امکان پذیر است؟
سهام ایران خودرو رو جیلی بیاد بخره.