پاسخ به ابهامات واردات خودرو لادا روسیه / پای گروه بهمن در میان است؟

از دست ندهید

در پی انتشار اخباری مبنی بر واردات لادا روسیه دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو توضیحاتی داد. وی همچنین از آخرین وضعیت واردات خودرو گفت.

بیت ران – الهام زهره وند: اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۰، در سایه حمله روسیه به اوکراین و کمبود واردات قطعه، تولید لادا روسیه متوقف شد.

شرکت لادا روسیه به علت کمبود قطعات اولیه مجبور به توقف تولید شد. شرکت رنو مالک ۶۷ درصد از AvtoVAZ مالک شرکت روسی لادا است و به عنوان اصلی‌ترین تامین کننده قطعات محصولات لادا به شمار می‌رود که البته بازار روسیه را تحریم کرده است.

به تازگی انتشار اخباری مبنی بر ورود انواع محصولات برند لادا این پرسش را مطرح می کند که در شرایط کنونی که همچنان واردات ممنوع است، آیا این خبر صحت دارد؟

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو درباره این خبر و آخرین وضعیت واردات خودرو به بیت ران توضیح داد.

بیت ران: سرانجام واردات خودرو آزاد شد؟

دادفر: در جلسه هیات دولت مقرر شد وزیر صمت، رئیس بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نظرشان را درباره واردت به هیات دولت اعلام کنند.

فعلا دولت‌مردان در تلاش هستند تا با انواع اخبار واردات خودرو بازار را مدیریت کنند، که متاسفانه موفق هم نبودند.

بیت ران: با توجه به شرایط موجود در زمینه واردات، اخبار مبنی بر آغاز واردات لادا واقعیت دارد؟

دادفر: نکته مهم این است که هیچ خودروی صفری وارد کشور نخواهد شد. بعید می دانم این خبر خودروی لادا در ایران بحث واردات باشد. شاید کسی نمایندگی تولید را گرفته باشد که آن هم به نظرم واقعی نیست.

اصلا باید دید خودروی لادا می تواند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس بکند یا خیر؟ آیا اصلا این نوع از خودرو کشش تقاضا در بازار ایران خواهد داشت یا خیر؟ مردم ما خودروهای خاصی را می پسندند؛ اول اینکه می خواهند بسیار آپشنال باشد. دوما برند آن باید یا خدمات خوبی داشته باشد یا خاطره خوبی را در ذهن مردم ایجاد کرده باشد. نشنیدم که بین مردم لادا چندان دلنشین بوده باشد.

بیت ران: با درنظر گرفتن نیازهای مردم و سابقه لادا در ایران، آیا درصورت واردات، این برند بازار خوبی در ایران خواهد داشت؟

دادفر: من بعید می دونم پاسخ خوبی از بازار ایران بگیرد. چون پیش از این خیلی موفق نبودند.

بیت ران: با توجه به رویکرد مسئولان در صنعت خودرو به همکاری با روسیه، بازار ایران را برای خودروهای روسی مناسب می دانید؟

دادفر: تضادی وجود دارد. اول اینکه خودروسازهای روسی تا همین چند وقت پیش همه به سمت خودروسازی های آمریکایی حرکت کرده بودند. فورد و شورولت و … . حتی با ژاپنی ها و کره ای ها هم، چنین تفاهمی نتوانستند داشته باشند.

دوم در بحث تکنولوژی و پلتفرم من چیز جدیدی در خودروسازی های روسیه ندیدم.

علاوه بر این موارد، وقتی اینقدر مدعی داشتن موتور و گیربکس و دیگر تکنولوژی ها در زمینه خودروسازی هستیم و به دلیل رسیدن به این دستاوردها با واردات مخالفت می کنند، چرا می خواهند به سمت واردات خودروی روسیه بروند؟

اگر خودروسازی روسی خوب بود در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه دیگر نباید خودرویی از برندهای اول تا دهم دنیا وجود می داشت.

بیت ران: هیچ خبری مبنی بر واردات هیچ نوع خودرویی در حال حاضر مطرح نیست؟

دادفر: خیر، اصلا!

واردات خودرو لادا روسیه گروه بهمن
لادا ایکس ری
آیا گروه بهمن محصولات لادا را به ایران می آورد؟

دی ماه سال ۱۳۹۹ بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن در گفت و گویی اختصاصی با بیت ران از تصمیم این شرکت برای همکاری با لادا خبر داد.

گروه بهمن قرار بود با لادا روسیه برای تولید خودرو در ایران همکاری کنید. علیمرادلو در پاسخ به این پرسش که آیا مجددا، امکان همکاری با روس ها وجود دارد؟ گفت:

«اگر برنامه ها به خوبی پیش رود، قطعا در گروه بهمن با آن ها همکاری خواهیم کرد. لادا یک شرکت بزرگ و قدیمی است. در حال حاضر از پلتفرم های رنو – نیسان برای تولید خودرو استفاده می کند.

البته پیش تر با لادا در مورد تولید مدل ایکس ری در ایران، صحبت کرده بودیم. با نیسان مذاکره کردیم که پیشرانه و جعبه دنده از این شرکت تامین شود. اگر تولید لادا ایکس ری در ایران انجام می شد، احتمال تولید برخی از محصولات نیسان نیز در آینده وجود خواهد داشت.»

بیشتر بخوانید:

لادا نیوا بروزرسانی شد؛ تغییرات جزئی برای خودرو روسی کهنه کار

نسل جدید لادا نیوا در دو مدل عرضه می شود

توافق تولید مشترک خودرو ایران و روسیه در ایران

خروج گسترده خودروسازان از روسیه

کمر خودروسازی روسیه شکست؛ تولید لادا روسیه متوقف شد

 




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط