بهمن فیدلیتی بزرگترین و تنها محصول هفت نفره شرکت بهمن است. اما آیا موتور یکونیم لیتری توربو این خودرو از پس بدنه بزرگ این خودرو برمیآید و آیا این خودرو ارزش خرید دارد ؟
بیت ران – محمد جباری : فیدلیتی یکی دیگر از خودروهای مونتازی بهمن موتور است که در دوران تحریم در سال ۱۴۰۰ به کشور وارد شده و در حال حاضر با ۲۰ درصد داخلی سازی در حال عرضه است .نام اصلی فیدلیتی درواقع جتور x70s است که بنا به شرایط تحریم با تغییر نام و برند به ایران راه یافته است ، جتور یک برند درجه دو چینی و زیر مجموعه شرکت چری چین است اما آیا خرید یک خودرو هفت نفره چینی با موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسب بخار آن هم از یک برند درچه دو چینی کار منطقی در بازار ایران است، یا بهتر است به دلیل کیفیت و خدمات پس از فروش با این پول خودرو دست دوم کرهای بخریم؟یادمان نرود که این خودرو در خود چین هم خودرو کم فروشی است.
مشخصات فنی
در بررسی نکات فنی اولین چیزی که در ذوق میزند نبود سینی زیر فیدلیتی است که به شدت ادوات فنی خودرو را آسیب پذیر میکند و برای خودرویی با این قیمت به دور از انتظار است.
در حالی که مشتری ایرانی دو برابر بازار چین برای این خودرو پول میدهد از کمترین امکانات برای چنین قیمتی محروم است.
فیدلیتی مثل اکثر خودروهای چینی دارای یک موتور 1.5 لیتری توربو شارژ (4T15C) است با فناوری پاشش سوخت چند نقطهای ( MPI) که موتوری آشنا برای ما محسوب میشود.
موتوری که شاید برای یک خودرو سواری قابل تحمل باشد اما برای یک شاسی بلند در این سایز ضعیف است.
این موتور در محصولات چری موجود در بازار ایران دیده میشود که میتوان گفت با شرایط ایران سازگار بوده ولی اگر بدون بنزین سوپر از آن استفاده پرفشار شود احتمالا متوجه ناک زدن موتور خواهید شد .
این موتور توان تولید 155 اسب بخارو 230 نیوتن متر گشتاور را دارد و این قدرت از طریق یک گیربکس 6 دنده دوکلاچه خشک به چرخ های جلو منتقل میشود.
گیربکس دو کلاچه خشک خودروهای چینی معمولا در ایران با مشکل داغ شدن روبرو هستند.
فضای داخلی
جا دارد در همین ابتدا به کیفیت پایینتر چرم این خورد نسبت به نمونه هایی که در کشورهای عربی و چینی عرضه شده هم اشارهای کنیم. این در حالی است که مشتری ایرانی دو برابر بازار چین پول میدهد.
طراحی داخلی فیدلیتی یک طراحی ساده و محافظه کار دارد که برای مثال میتوان به وجود نمایشگر لمسی با ابعاد ۱۰ اینچ که بیرون از داشبورد تعبیه شده اشاره کرد. چینش دکمههای سیستم تهویه که از طراحی پیانوی پیروی میکنند و جلو آمپر تمام دیجیتال دارد .
در کل داشبوردی به دور از شلوغی را در فیدلیتی میبینیم و وجود این نمایشگر لمسی باعث نشده که همه تنظیمات خودرو در آن قرار بگیرد و کار کردن با آپشن های خودرو کاری سخت شود.
از آپشن هایی ایمنی که روی این ماشین نصب شده میتوان به رادار هشدار خروج از لاین و رادار نقطه کور اشاره کرد که چراغ هشدار دهنده این سامانه روی ستون های خودرو قرار گرفته (در اکثر خودروها در گوشه های آینههای بغل نصب میشود. )
همچنین این خودرو مجهز به کنترل پایداری و کنترل کشش است و درنهایت برای این خودرو چهار ایربگ در نظر گرفته شده است.
از آپشن های کاربردی این خودرو میتوان به سنسور پارک جلو و عقب، دوربین 360، درب صندوق برقی که البته میتوان با حرکت پا زیر سپر عقب درب صندوق را باز کرد، فرمان برقی، سقف پانارومیک دو تکه که قسمت جلو باز میشود ، ترمز دستی برقی، اتوهلد ( که پیشنهاد میشود بخاطر وجود گیربکس دوکلاچه این خودرو حتما از این سامانه برای پیشگیری از آسیب دیدن گیربکس استفاده کنید.) و کنترل حرکت در سراشیبی اشاره کرد.
همچنین شارژر وایرلس و صندلیهای برقی سرنشینان جلو که برای راننده در شش جهت ( متاسفانه خبری از تنظیمات گودی کمر نیست ) و چهار جهته برای صندلی شاگرد تنظیم میشوند ، در این خودرو استفاده شده است.
این خودرو در دو مدل پنج نفره و هفت نفره در بازار عرضه میشود که مدل هفت نفره حدود 12 میلیون گرانتر از نسخه پنج نفره است و در عمل هم باید گفت که صندلی های ردیف سوم این خودرو در نسخه هفت نفره فقط برای کودکان قابل استفاده است.
طراحی ظاهری و ابعاد
فیدلیتی یک کراس اور سایز متوسط محسوب میشود ، ابعاد این ماشین را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید :
طول | 4.73 |
عرض | 1.90 |
ارتفاع | 1.71 |
در نگاه اول متوجه خواهید شد که فیدلیتی جزو کراس اوورهای بزرگ بازار ایران است ودارای پنج سانتی متر طول بیشتر و چهار سانتی متر عرض بیشتر نسبت به هیوندای سانتافه است.
ابعاد فیدلیتی و رینگ های 20 اینچی آن و همچنین خطوط قراره گرفته روی کاپوتش، این خودرو را تبدیل به یک کراس اوور بزرگ کرده است.
گفتنی استپ لتفرم استفاده شده برای ساخت فیدلیتی با تیگو هشت پرو مشترک میباشد.
نتیجه گیری
فیدلیتی یک کراس اور با فضای بزرگ است که نیاز های یک خانواده پنج نفره را برآورده میکند از لحاظ آپشنی اوضاع خوبی دارد اما اوضاع موتور با توجه به قدرت چندان جالب نیست. اینکه روی این ماشین از گیربکس CVT استفاده نشده است نکته مثبتی است اما یادتان نرود این گیربکس دوکلاپه خشک نیازمند رعایت نکاتیست تا عملکرد خوبی را در طولانی مدت ارائه دهد و احتمال گرم کردن آن زیاد است و ممکن است در دراز مدت از نظر خدمات پس از فروش مشریان را با مشکل روبرو کند.
و در نهایت نبود سینی زیر موتور در این خودروی میلیاردی موضوعی غیرقابل درک است .
از لحاظ کیفیت سواری این ماشین هندلینگ متوسطی دارد البته نباید موقع فرمان دادن به این کراساور ابعاد و وزن فیدلیتی را فراموش کنید، به لطف سیستم های الکترونیکی، پایداری معمولی را خواهید داشت ولی سیستم تعلیق متاسفانه جزئیات جاده را به داخل اتاق منتقل میکند.
در این رنج قیمت شما انتخاب های کرهای نیز دارید که موتورهای تنفس طبیعی با حجم بالاتری دارند و دردسر توربو را نخواهید داشت.
حالا انتخاب با شماست که یک خودرو اصیل کارکرده کرهای را با موتور تنفس طبیعی بخرید یا اسیر افسون خودرو پر آپشن چینی درجه دو شوید که هنوز آزمایش خود را در بازار ایران پس نداده و کیفیت چندان جالبی در مواد استفاده شده ندارد و دارای موتور ضعیفی برای ابعاد خودرو است.
بیشتر بخوانید:
مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو
مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید
پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟
تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین
روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی
کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم میکند؟
روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟
هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید
از آتش سوزی و فراخوانهای شاهین تا خودرو جدید ایرانی
خودرو کوچک ایرانخودرو
نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین
مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟
موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد
خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول
سهند سایپا
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
نادر فقیهزاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟
سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا
پلت فرم شاهین چگونه است؟
سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود
نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ
از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران
قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز
بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ
قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن
کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها
بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰
آشنایی با ولوو FH و مدلهای آن + کامیون های ولوو در ایران