چانگان UNI-T و احتمال عرضه آن از سوی سایپا (مشخصات فنی و آپشن‌ها)

از دست ندهید

چانگان UNI-T به عنوان چهل و پنجمین کراس اوور کامپکت پر فروش در بازار چین، ظاهراً قرار است تازه وارد بازار خودرو کشورمان باشد. خودرویی که از زبان طراحی جدید چانگان بهره می‌برد و این روزها سر و صدای آن در میان رسانه‌ها به معنای برنامه‌های احتمالی سایپا برای این کراس اوور چینی است.

بیت ران – محمد فتح اللهی – چانگان Uni-T خودرویی است که در رده کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد. در این کلاس خودرویی چین، نام هایی چون هوندا CR-V، نیسان قشقایی، مرسدس بنز GLB حضور دارند.

UNI-T در رده قیمتی ۱۱۵/۹۰۰ تا ۱۴۹/۹۰۰ یوان قرار دارد. بر اساس نرخ تبدیل ارز امروز، کراس اوور کامپکت چانگان در بازار چین ۵۴۹/۹۴۵/۵۰۰ میلیون تا ۷۱۱/۲۷۵/۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

این ارقامی است که یک فرد چینی با احتساب تمام امور مالیاتی و غیره برای مالکیت UNI-T می‌پردازد. البته اگر پای این خودرو به کشورمان باز شود، همانند همیشه این ارقام را باید حداقل در رقم ۲ ضرب کرد.

آمار فروش چانگان UNI-T در چین

بر اساس آمار فروش پورتال جهانی خودرو، سال جدید میلادی با فروش ۶۷۲۳ دستگاهی برای این محصول خوش چهره چانگان شروع شد. ماه فوریه این فروش برای چانگان UNI-T به ۳۷۵۸ دستگاه رسید که افت فروش آن را در پی داشت.

در سومین ماه یعنی مارس ۲۰۲۲، ۵۷۳۴ چینی برای خرید این خودرو در سراسر کشور چین اقدام کردند. در آوریل این رقم به ۲۳۷۱ مشتری رسید تا آمار فروش این خودرو مجدداً کاهشی باشد.

ماه May بدترین فروش برای این خودرو در بازار چین رقم خورد. تعداد مشتریانی که برای خرید این محصول صف کشیدند، تنها به ۶۳۲ نفر در سراسر چین محدود شد. اما در ژوئن فروش ۵۹۷۸ دستگاهی این خودرو حاکی از آن بود که UNI-T هنوز هم در چین مشتری دارد. هر چند که میزان فروش این محصول هیچ گاه رکورد ژانویه ۲۰۲۲ را نشکست.

مشخصات فنی چانگان UNI-T

UNI-T با دو موتور در بازار خودرو چین حضور دارد. موتور ۱۴۹۴ سی سی این خودرو که مجهز به توربوشارژر بوده قادر است ۱۸۵ اسب بخار (۱۸۸ پی‌اس) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی این موتور که با کد JL473ZQ7 شناخته می‌شود نیز ۳۰۰ نیوتن متر اعلام شده است. این گشتاور در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دسترس راننده قرار دارد.

گیربکسی که چانگان برای هماهنگی با این موتور انتخاب کرده از نوع هفت سرعته DCT است. نکته مثبت این گیربکس آن است که با نوع خیس (wet) این گیربکس مواجه هستیم. پس مشکلات داغ شدن گیربکس مانند آنچه پیش تر در تیگو ۷ و غیره دیده می شد در این خودرو کم رنگ شده است.

اما موتور دوم که احتمالاً در ایران دیده نخواهد شد یک چهار سیلندر دو لیتری است. این موتور توربو با حجم دقیق ۱۹۹۸ سی سی می‌تواند ۲۳۰ اسب بخار (۲۳۳ پی اس) نیرو در دور ۵۵۰۰ تولید کند.

گشتاور این موتور ۳۹۰ نیوتن متر بوده که پیک آن از دور ۱۹۰۰ تا ۳۳۰۰ متغییر است. موتور دو لیتری چانگان UNI-T مجهز به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک است.

ابعاد و شتاب چانگان UNI-T

کراس اوور چانگان بدون کیت بدنه و در نسخه پایه دارای طولی برابر با ۴۵۱۵ میلیمتر است. این اندازه با کیت بدنه در نسخه فول به ۴۵۸۰ میلیمتر می رسد.

عرض این خودرو ۱۸۷۰ میلیمتر است. البته در نسخه اسپرت نیز شاهد پهن تر شدن خودرو هستیم که اندازه آن را به ۱۹۰۵ میلیمتر می رساند.

UNI-T ارتفاعی برابر با ۱۵۶۵ میلیمتر دارد. در تیپ اسپرت، کاهش ارتفاع خودرو موجب شده تا این کراس اوور به ارتفاع ۱۵۴۵ میلیمتری برسد.

فاصله بین دو محور این خودرو ۲۷۱۰ میلیمتر بوده و کمترین ارتفاع این خودرو از سطح زمین ۱۹۰ میلیمتر عنوان شده است. هر دو موتور ۱/۵ و ۲ لیتری این خودرو از باک ۵۵ لیتری بهره می برند. وزن UNI-T در تیپ استاندارد ۱۴۶۵ کیلوگرم است که در مدل اسپرت به ۱۵۷۰ کیلوگرم می رسد.

مصرف سوخت موتور پایه ۶/۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. موتور دو لیتری نیز بنا به اظهار کمپانی ۶/۷ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می کند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو رسماً از سوی چانگان اعلام نشده است. برخی از سایت‌ها مدعی شتاب ۷/۵ ثانیه ای این خودرو برای موتور ۱/۵ لیتری هستند! اما حقیقت این است که، شتاب این خودرو ۱۰ ثانیه اندازه گیری شده است.

حداکثر سرعت چانگان Uni-T با موتور ۱/۵ لیتری ۲۰۵ کیلومتر در ساعت و با موتور ۲ لیتری نیز ۲۱۵ کیلومتر در ساعت است.

امکانات رفاهی چانگان Uni-T

کراس اوور چانگان در ۹ تیپ و تریم مختلف در بازار چین قابل خرید است. تیپ پایه این خودرو که «اکسلنت» نام دارد دارای امکاناتی چون ترمز ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی برای راننده، مانیتورینگ فشار باد تایرها، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، ایربگ پرده‌ای و کناری برای سرنشینان ردیف جلو است.

رینگ‌های ۱۹ اینچی، سنسور عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل آداپتیو، مودهای رانندگی، استارت دکمه‌ای، پارک اتوماتیک، کنترل حرکت خودرو در سربالایی‌ها و سرازیری‌ها، هشدار برخورد، ترمزهای اکتیو، سانروف، ورود بدون کلید برای درب‌های جلو، تنظیم دستی فرمان، مانیتور لمسی ۱۰/۳ اینچی، تنظیم برقی صندلی راننده، اسپیکرهای هشت گانه برای سیستم صوتی، چراغ‌های نور پایین و بالای LED، چراغ روشنایی روز، ایرکاندیشن تک نقطه‌ای و فیلتر Pm2.5 تهویه نیز از جمله امکانات رفاهی نسخه پایه این خودرو بشمار می‌روند. این نسخه ۱۱۵/۹۰۰ یوان قیمت دارد.

اما در فول آپشن ترین مدل Uni-T که Pilot Type نام دارد آپشن‌هایی چون امکان انتخاب رنگ‌های داینامیک برای بدنه، موتور قوی‌تر ۲ لیتری، گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بجای ۷ سرعته DCT در نسخه پایه و رینگ‌های ۲۰ اینچی نیز قابل مشاهده هستند.

علاوه بر این موارد، هشدار نبستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان، سنسور پارک جلو، هشدار برخورد از کنار، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل full speed adaptive، هشدار نقاط کور و حرکت بین خطوط، کنترل حرکت خودرو بین خطوط، تابلو خوان، سقف شیشه‌ای پانورامیک که قابل باز و بسته شدن نیست!، کیت اسپرت بدنه، صندوق عقب برقی، فرمان چرم و جیر، مانیتور لمسی ۱۲/۳ اینچی، دوربین ثبت وقایع، شارژر بدون سیم تلفن همراه، حافظه صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی سرنشین کناری، گرمکن صندلی‌های ردیف جلو، سیستم صوتی با برند SONY، یازده اسپیکر برای سیستم صوتی، سنسور باران، برف پاکن شیشه عقب و امکان یونیزه کردن هوای داخل کابین نیز جزء آپشن‌های این مدل هستند.

جایگاه برند چانگان در بازار خودرو چین

چانگان در رده برندهای Mainstream در بازار خودرو چین است. در این رده، برندهای چون چری (Chery)، گریت‌وال (Great Wall)، بیجینگ (Beijing)، زوتی (Zotye)، لوکسژن (Luxgen)، گک (GAC) و… قرار دارند.

به بیانی ساده‌تر، چانگان برندی لوکس تر از SWM، فاو (FAW)، بایک، برلیانس، فودای، بیسو، جک (JAC)، دانگ فنگ، هایما و فوتون است. این برندها در رده Old Tech و Low Cost دیده می‌شوند.

اما چانگان از برندهایی مانند BYD، جتور (Jetour)، Geely، هاوال، MG و اکسید (EXCEED) اقتصادی تر است. این برندها در رده Semi Permium و Upper Mainstream حضور دارند.

تجربه مشتری از خرید چانگان Uni-T

UNI-T بطور متوسط بیش از دو هزار مشتری در ماه دارد. این موضوع باعث می‌شود تا خریداران Uni-T در چین تجربیات خود را با سایرین به اشتراک بگذارند.

در بسیاری از وبسایت‌های چینی review های بسیاری از مشتریان وجود دارد. تقریباً بسیاری از مشتریان چینی از سبک طراحی این خودرو راضی به نظر می‌رسند.

حقیقت این است که چانگان UNI-T در بخش طراحی امتیازهای قابل قبولی دریافت می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که چینی‌ها روند پیشرفت خود را سرعت بخشیدند تا حضوری قوی‌تر در بازارهای جهانی داشته باشند.

اما در زمینه تکنولوژی و تجربه خودروسازی هنوز محصولات این کشور در حد و اندازه‌های برندهای مطرح جهانی نیستند. برای نمونه، یکی از مشتریان UNI-T عنوان کرده بود که این خودرو را برای ویژگی‌های برجسته اسپرتی آن خریده است.

این خریدار متعجب بود که چانگان UNI-T نه تنها فاقد اهرم‌های تعویض دنده پشت فرمان است؛ بلکه دسته دنده اسپرتی هم ندارد. علاوه بر این موارد نازک بودن ساختار فرمان نیز باعث شده تا تجربه رانندگی اسپرت در این خودرو از دست برود.

به غیر از عدم وجود حس رانندگی اسپرت، این خریدار از سقف شیشه‌ای UNI-T هم متعجب است. او باور دارد که این سقف باید به نحوی ساخته می‌شد که قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد!

این خریدار چینی حالا بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر با خودرو خود رانندگی کرده است. او عنوان کرد که حتی در حالت رانندگی اسپرت UNI-T هنوز هم همان رفتار استاندارد خود را دارد. براساس تجربه او، حتی فرمان خودرو در زمان Sport Mode هنوز هم رفتار نرمی داشت.

مالک چینی UNI-T همچنین عنوان کرد که این خودرو فاقد نمد داخلی گلگیرها است. همین موضوع باعث می‌شود تا در اثر برخورد سنگ به این بخش، زنگ زدگی فلز بدنه به سرعت نمایان شود.

یکی دیگر از تجربه‌های مالک چینی درباره این خودرو، فعال نشدن سامانه کمکی حرکت در سربالایی ها است. او گفت این سامانه در بسیاری از موارد کار نمی‌کند.

چانگان UNI-T را بخریم یا نه؟

کراس اوور زیبای چانگان هنوز در بازار خودرو کشور دیده نشده است. تنها دو نمونه از این خودرو در محوطه سایپا حضور دارد و مشخص نیست این خودروساز داخلی برنامه ای برای عرضه و فروش آن دارد یا خیر.

به همین دلیل تا پیش از مشاهده UNI-T در جاده‌های کشورمان قضاوت درباره ایده‌آل بودن یا نبودن آن بسیار زود است. اما می‌توان از تجربه خریداران چینی بهره‌برد.

چینی‌ها در بخش طراحی امتیازهای خوبی به این کراس اوور دادند. اما در بحث لذت رانندگی، عملکرد گیربکس، فضای داخلی و مصرف سوخت، UNI-T سه ستاره از پنج ستاره نظرات مالکان را دریافت کرده است.

تصاویر رسمی چانگان UNI-T
بیشتر بخوانید:

زمان رونمایی تارا تمام برقی /طرح جدید گارانتی ایران خودرو / توقف تولید پژو پارس

طراحی داخلی ریرا منتشر شد ؛ انقلابی در طراحی داخلی خودرو در ایران

گفت و گو با طراح خودرو ری را ؛ خطوط طراحی ایران خودرو در محصولات آینده




2 دیدگاه

    • درود، همانطور که در متن نیز اشاره شده بود؛ آمار مربوط به فروش خودروهای چینی از منبع پورتال جهانی خودرو (مارک لاین) دریافت می شود. لازم به ذکر است که این اطلاعات بصورت رایگان نبوده و در صورت خرید اشتراک ماهانه / سالانه می توان به اطلاعات فروش دقیق این وب سایت دسترسی داشت.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط