رالی اسکی‌شهیر ترکیه و اولین برد تیم ایرانی در فورد فیستا رالی کاپ

از دست ندهید

رالی اسکی‌شهیر ترکیه با برد صابر خسروی و حامد مجد در کلاس R1-ST فورد فیستا رالی کاپ به پایان رسید. تیم ایرانی حاضر در رقابت‌های رالی ترکیه توانستند پس از کسب مقام دومی در رالی بورسا، اولین پیروزی خود را ۲۸۶۰ کیلومتری کشورمان بدست آوردند.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – رالی اسکی‌شهیر سومین مرحله از مسابقات رالی فصل ۲۰۲۲ ترکیه بشمار می‌رفت. این رالی که در طی روزهای پنجشنبه ۲ تیر تا شنبه ۴ تیر ماه برگزار شد، میزبان ۱۱۶ راننده و کمک راننده بود.

طبق خبری که در سایت کلوپ اتومبیلرانی اسکی‌شهیر منتشر شد، در این رالی ۶۳ خودرو قرار بود حضور داشته باشند. اما در روز مسابقه ۵۸ خودرو استارت زدند.

رالی اسکی‌شهیر را کلوپ اتومبیلرانی این شهر برگزار می‌کند. همانند رالی بورسا، فدراسیون اتومبیلرانی ترکیه صرفاً یک نهاد اجرایی است. تمامی امروز برگزاری مسابقات رالی در کشور ترکیه بر عهده کلوپ‌های اتومبیلرانی همان شهر است.

کلوپ اتومبیلرانی اسکی‌شهیر، ESOK نام دارد. «اسوک» از سال ۲۰۱۰ بصورت محلی مسابقات رالی را در این شهر برگزار کرده است. این کلوپ اتومبیلرانی در سال ۲۰۱۱ رسماً وارد تقویم رقابت‌های رالی کشور ترکیه شد.

نُت برداری از مسیر مسابقه

پنجشنبه در رالی اسکی‌شهیر روز نت برداری از مسیر مسابقه بود. روز نت برداری از مسیر مسابقه Recce نام دارد. واژه «رکه» کوتاه شده کلمه انگلیسی Reconnaissance به معنای شناسایی و اکتشاف است.

در روز «رکه» راننده و کمک راننده قبل از شروع مسابقه با Stage های مختلف آشنا می‌شوند. آنها هر مرحله ویژه (Special Stage – SS) را دو بار در یک خودرو جاده‌ای استاندارد (حداکثر سرعت مجاز ) در دو روز قبل یا روز قبل از برگزاری رالی رانندگی می‌کنند. در این روز است که کمک راننده یادداشت های دقیق سرعت و مسیر را برای استفاده در مراحل ویژه (SS) رالی در طول مسابقه می‌نویسد.

در روز مسابقه، کمک راننده نت های یادداشت شده در روز «رکه» را برای راننده مطالعه می‌کند. راننده نیز براساس همین نت ها مسیر مسابقه را طی کرده و Stage ها را به پایان می‌رساند.

مسیر مسابقه در رالی اسکی‌شهیر

رالی اسکی‌شهیر شامل ۳۸۱ کیلومتر مسافت بود. این مسافت طی دو روز توسط شرکت کنندگان طی شد. از این مقدار کیلومتر طی شده، ۱۱۷ کیلومتر مشمول Stage های مسابقه ای بود.

این رالی دو مسیر اصلی داشت. Stage شماره یک در روز اول ۱۶/۸۰ کیلومتر مسافت داشت. مسیر طی شده در Stage دوم نیز به ۱۰/۹۵ خلاصه می‌شد.

در روز اول رالی اسکی‌شهیر رانندگان چهار بار این دو مسیر را طی کردند. یعنی مجموع مسافت طی شده در روز اول، ۵۵ کیلومتر و ۵۰۰ متر بود.

روز دوم رالی اسکی‌شهیر با استیج ۱۰/۹۵ کیلومتری شروع شد. سپس شرکت‌کنندگان مسیر Stage دوم ۱۶/۸۰ کیلومتری را طی کردند. اما پس از مراجعه به سرویس پارک، اتفاقات اصلی رالی اسکی‌شهیر تازه شروع شد!

باران خواهد بارید یا نه؟

همانند رالی بورسا، رسانه بیت‌ران در این رالی هم همراه با تیم ایرانی و کاسترول فورد ترکیه بود. در جلسه تیمی کاسترول فورد، کلیدی ترین سوال این بود که آیا در طول روزهای مسابقه باران خواهد بارید یا نه؟

ابرهای سیاه در طول دو روز مسابقه در اطراف شهر دیده می‌شدند. اما در روز دوم رالی، بالاخره اتفاقی که نباید رخ می داد، اتفاق افتاد.

استراتژی انتخاب تایرها از سوی شرکت‌کنندگان امری حیاتی بود. خودروهای تک دیفرانسیل مجاز به انتخاب ۱۰ حلقه تایر بودند. از میان این تعداد تایر، شرکت کنندگان باید تصمیم می‌گرفتند که از چند حلقه تایر بارانی قصد دارند استفاده کنند.

تعداد تایرهای مجاز برای خودروهای دو دیفرانسیل نیز ۱۲ حلقه بود. قانون استفاده از تایرهای بارانی برای این خودروها هم مانند خودروهای تک دیفرانسیل بود. یعنی هر خودرو مجاز بود از میان دوازده تایر، چند یا چندین تایر را بنا به تصمیم خود، بارانی انتخاب کند.

اما اینکه در کدام استیج احتمال بارش باران وجود داشت، خود معمایی حل نشده بود. چرا که بر اساس پیش بینی ها شرکت کنندگان می‌بایست درست‌ترین انتخاب ممکن را داشته باشند.

تایرهای زمین خشک طبیعتاً چسبندگی بالایی به مسیر داشتند. اما تایرهای بارانی فاقد گریپ لازم برای حفظ خودرو در مسیرهای خشک بودند.

تمامی تیم‌ها افرادی را در طول مسیر مسابقه داشتند تا از وضعیت سطح آسفالت اطلاعات لازم را به شرکت‌کنندگان همان تیم بدهند.

در حالی که تصور می‌شد احتمال بارش کمتر از ۵۰ درصد باشد، باران در بعد از ظهر روز دوم همه را غافلگیر کرد. تعدادی از شرکت‌کنندگان تصمیم گرفتند با تایرهای بارانی مسیرهای باقی مانده را طی کنند. این در حالی بود که برخی با تایرهای زمین خشک و بعضی دیگر از میکس تایرهای زمین خشک و بارانی استفاده کردند.

اولین برد تیم ایرانی در مسابقات رالی فصل ۲۰۲۲ ترکیه

صابر خسروی (راننده) و حامد مجد (کمک راننده) نخستین برد خود را در این رالی تجربه کردند. آنها که با خودرو فورد فیستا در کلاس R1-ST فیستا رالی کاپ حضور داشتند، توانستند این رقابت را با پیروزی پشت سر بگذارند.

خسروی و مجد در رالی Bodrum (اولین مرحله از فصل) حضور نداشتند. به همین دلیل امتیازی از آن رالی بدست نیاورده بودند. اما با کسب مقام اولی در کلاس خود، ۱۲ امتیاز با ارزش را برای ادامه این فصل ذخیره کردند.

تیم ایرانی فورد فیستا رالی کاپ اکنون با ۲۰ امتیاز در رده اول جدول گروه R1-ST حضور دارد. رده بعدی از آن Kemal Çetinkaya و Mert Kaya است که تاکنون ۱۵ امتیاز را بدست آورده‌اند. نتایج رسمی رالی اسکی‌شهیر را می‌توانید از طریق این لینک مشاهده کنید.

کلاس R1-ST متشکل از ۵ شرکت‌کننده است. در رالی بورسا چهار خودرو و در رالی اسکی‌شهیر دو خودرو در این گروه دیده شدند. پیش از شروع این رالی، یکی از خودروهای کلاس R1-ST در تمرینات دچار حادثه می‌شود. به همین دلیل این خودرو به روز مسابقه رالی اسکی‌شهیر نرسید.

خودرو دیگر نیز به دلیل فروش آن از سوی مالک، در این رقابت حضور نداشت. اما از رالی بعدی که در Kocaeli برگزار می‌شود، این کلاس مجدداً با بیشترین شرکت‌کننده برگزار خواهد شد.

رده بندی کلی این مسابقه شامل تمامی خودروهایی است که در کلاس های مختلف حضور داشتند. در رده بندی کلی رالی اسکی‌شهیر، صابر خسروی و حامد مجد با فورد فیستا R1-ST در رتبه ۲۹ از میان ۴۲ خودرویی هستند که به خط پایان این رقابت رسیدند.

رده بندی کلی رالی اسکی‌شهیر:

SHELL-HELIX-2022-TÜRKIYE-RALLI-SAMPIYONASI

بیشتر بخوانید:

رالی بورسا سبز ترکیه و مقام رسمی تیم ایرانی

وزیر در آستانه استیضاح خودرو ریرا را معرفی کرد ؛ آنچه درباره این خودرو می دانیم




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط