صنعت لجستیک کشور از قدیمی بودن تجهیزات رنج می‌برد؛ بررسی مشکلات این صنعت

از دست ندهید

یک فعال صنعت لجستیک با بیان اینکه یکی از ضعف های صنعت حمل و نقل کشور وجود نگاه سنتی به آن است، تاکید کرد: صنعت لجستیک کشور از قدیمی بودن تجهیزات رنج می‌برد.

بیت ران – محمد حسین جباری: هفتم تیرماه روز جهانی لجستیک اولین نشست خبری هم‌اندیشی ملی فعالان صنعت لجستیک ایران برگزار شد و در جریان آن محسن شیخ سجادیه، دبیر علمی جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین، حسن دوست حقی، مدیر عامل شرکت شتابان شمال، و سهراب کارگر رییس هیات مدیره انجمن شرکت های صنعتی پخش ایران در جمع خبرنگاران حاضر شه و توضیحاتی ارائه کردند.
ایران در لجستیک خیلی از پارامترهای منطقه‌ای ضعیفتر است
به گفته کارگر رییس هیات مدیره انجمن شرکت های صنعتی پخش ایران، “به قول بعضی بیزنس‌من ها ایران یک دارک مارکت است، نه به معنای بازار سیاه بلکه به معنای بازار ناشناخته.”
وی افزود: “ایران در لجستیک خیلی از پارامترهای جهانی و حتی منطقه‌ای ضعیفتر عمل کرده است.”
حسن دوست‌حقی مدیر عامل شرکت شتابان شمال، نیز گفت: “یکی از نیازهای مهم هر صنعت برای پیشرفت، بحث لجستیک است. طبق گزارش بانک جهانی بیش از ۱۰درصد GNP کشورهای اروپایی سهم لجستیک بوده است و کشورهایی که به لجستیک اهمیت داده اند و زیرساخت های خوبی را برای این صنعت فراهم کرده اند، در تجارت ۲ درصد رشد بیشتری داشته اند.
مشکلات صنعت حکل و نقل کشور
همچنین وی افزود: “ما در صنعت حمل و نقل با مشکلاتی همچون قدیمی بودن تجهیزات لجستیکی کشور،
وجود نگاه سنتی به این صنعت و نبود زیرساخت مناسب در این صنعت مواجه هستیم. بطور مثال کمتر از ۱۰ ناوگان ریلی یخچال‌دار در ایران موجود است.”
دوست حقی ادامه داد: “از همه مهمتر نبود نگاه یکپارچه به این صنعت بزرگترین مشکل موجود است، به این مفهوم که هر سازمان برای خود یک شبکه لجستیک دارد. شرکت های حمل و نقل زیر نظر وزارت راه کار می کنند، شرکت های پخش زیر نظر وزارت صمت کار می کنند، جهاد کشاورزی برای خود واحد لجستیک دارد و رویکردی یک پارچه به این صنعت وجود ندارد.
نبود سیستم یکپارچه در صنعت لجستیک
این فعال صنعت لجستیک تاکید کرد: “نبود این سیستم یکپارچه باعث شده است که ما برای اخذ مجوز برای خدمات‌مون باید با ارگان هایی متفاوتی در ارتباط باشیم.”
به گفته وی: “شرکت هایی که در این حوزه فعال هستند با مشکلات دیگری همچون تامین نبودن سرمایه برای دریافت وام روبه‌رو هستند، چرا که بانک ها ماشین‌های باری ما را به عنوان سرمایه قبول نمی کنند.”
دوست حقی ادامه داد: “برای توسعه شرکت هایی مثل ما شرایط مناسبی درنظر گرفته نشده و عمده توجهات و تسهیلات به شرکت های تولیدی معطوف است و برای شرکت های خدماتی این موضوع در حداقل است.”
محسن شیخ سجادیه دبیر علمی جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین نیز در بخشی از این نشست گفت: “ما با یک صنعت عظیم روبه‌رو هستیم که اگر کارکرد درستی نداشته باشد، عملا تولید را فلج خواهد کرد و جا دارد که به این موضوع هم اشاره کنیم که لجستیک تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده کالا خواهد داشت.”
بیشتر بخوانید:

کامیون باری دیما چقدر ارزش خرید دارد؟

کشنده شاکمن Conventional + قیمت و مشخصات فنی و ظاهری دماغه دار چینی

بررسی ویژگی‌های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

با ۱۰۰ لیتر بنزین به کجا سفر کنیم؟

احتمال ساخت دو قطعه از آزادراه تهران – شمال به صورت یک‌طرفه

کشنده فوتون H5 محصول جدید ایران خودرو دیزل چه ویژگی هایی دارد؟

ارزش جاده‌های کشور‌ ‌اعلام شد؛ تاثیر قیمت قیر بر پروژه های عمرانی

جزئیات جریمه رانندگان بدحساب خودرو در آزادراه های کشور + جدول قیمت عوارض

کامیونت فورس بهمن دیزل چگونه است؟

با توافق ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌رسد

گران ترین خانه متحرک جهان رونمایی شد؛ خودرویی ۲.۴ میلیون دلاری

جاده چالوس و همه زیبایی های گردشی در مسیر آن /۸۸ سالگی جاده پر خاطره

مسیر ترانزیتی ایران-فنلاند راه اندازی می شود/ توافقات ترانزیتی ایران و پاکستان




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط