SEHOL A5 PLUS هشتاد و سومین خودرو سدان پرفروش چینی به زودی در ایران

از دست ندهید

SEHOL A5 PLUS سدانی است که این روزها شایعات درباره حضورش در بازار خودرو ایران وجود دارد. خودرویی که اگر از سوی کرمان موتور عرضه شود، لقب سریعترین و قوی‌ترین خودرو مونتاژی در کشورمان را از آن خود خواهد کرد. SEHOL A5 PLUS در چین با فروش ۹۲۷ دستگاهی در ماه گذشته اکنون هشتاد و سومین خودرو سدان پر فروش کشور چشم بادامی‌هاست.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – احتمال حضور SEHOL A5 PLUS در بازار خودرو ایران از آنجایی قوت گرفت که در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از مونتاژ نمونه اولیه آن منتشر شد.

در این تصاویر شاهد حضور SEHOL A5 PLUS در خط تولید کرمان موتور بودیم. خبر حضور SEHOL A5 PLUS از سوی کرمان‌موتور تأیید یا تکذیب نشده است. اما براساس تصاویر خط تولید، احتمال عرضه این خودرو از سوی کرمانی‌های جاده مخصوص بسیار زیاد است.

مشخصات فنی SEHOL A5 PLUS کرمان موتور

سدان جدید کرمان موتور از موتور ۱/۵ لیتری توربو بهره خواهد برد. این موتور قادر است ۱۸۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه را به محور جلوی SEHOL A5 PLUS منتقل کند.

گشتاور آن نیز ۳۰۰ نیوتن متر بوده که از دور ۱۸۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس قرار دارد. این موتور که با کد HFC4GC1.6E شناخته می‌شود استاندارد آلایندگی Country6 کشور چین را دارد.

تزریق سوخت به درون سیلندرهای این موتور بطور مستقیم انجام می‌شود. کمپانی مادر نیز تأکید دارد که می‌بایست از سوختی با اکتان حداقل ۹۲ برای A5 Plus استفاده کرد. از همین رو، احتمالاً این موتور در آینده با مشکل عدم سازگاری با بنزین ایران مواجه خواهد شد.

با کیفیت‌ترین بنزین ایران از سوی پالایشگاه ستاره خلیج فارس عرضه می‌شود. گفته می‌شود بنزین این پالایشگاه در حد و اندازه‌های استاندارد یورو شش است. اما حقیقت این است که بنزین این پالایشگاه نیز بر اساس استاندارد ملی isiri ۴۹۰۴ ساخته می‌شود. این بنزین مشابه یورو چهار است. یعنی باکیفیت‌ترین بنزین ایران نیز اکتانی فراتر از ۸۷ ندارد.

در نتیجه نه تنها A5 Plus، بلکه شمار زیادی از خودروهای توربو امروزی در کشورمان با مشکل سازگاری با بنزین ایرانی رو به رو هستند.

SEHOL گیربکسی که برای A5 Plus انتخاب کرده از نوع دبل کلاچ است. این گیربکس شش سرعته WDCT نامیده شده و از نوع خیس گیربکس‌های دو کلاچه بشمار می‌رود. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک‌فرسون است. در محور عقب هم از بازوهای مولتی لینک استفاده شده است.

قیمت A5 Plus در چین

این سدان در بازه قیمتی ۹۸/۸۰۰ تا ۱۹۶/۸۰۰ یوان بفروش می‌رسد. ارقامی که در صورت معادل سازی برابر با ۴۷۴/۷۳۴/۰۰۰ تا ۹۴۵/۶۲۴/۰۰۰ تومان خواهند بود. نرخ امروز یوان در بازار ارز، ۴۸۰۵ تومان است.

برای تخمین حدود قیمتی این خودرو در بازار ایران نیز کافیست آنها را حداقل در رقم ۲ ضرب کنیم! اگر A5 Plus قصد دارد با خودروهایی نظیر بهمن ریسپکت یا آریزو شش مدیران خودرو رقابت کند، قطعاً از نوع فول آپشن آن نخواهد بود.

چرا که مدل فول آن احتمالاً بیش از ۱/۵ میلیارد تومان قیمت خواهد خورد. در نتیجه احتمالاً با خودرویی رو به رو خواهیم بود که در زمینه امکانات رفاهی از حد متوسط کمی بالاتر است.

SEHOL A5 PLUS چه امکاناتی دارد؟

ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، سنسور پارک عقب، فرمان چند منظوره، دوربین دید عقب، کروز کنترل، ترمز پارک اتوماتیک، کنترل حرکت در سربالایی، نمایشگر ۳/۵ اینچی پشت فرمان، صندلی‌ها با روکش چرم مصنوعی، تنظیم دستی صندلی‌های ردیف جلو، مانیتور ۱۰/۴ اینچی لمسی، چراغ‌های LED جلو و عقب، آیینه‌های برقی و ایرکاندیشن دستی از جمله امکانات پایه این خودرو بشمار می‌روند.

در تیپ‌های متوسط امکاناتی چون ایربگ‌های کناری برای سرنشینان جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، کلیدهای تعویض دنده پشت فرمان، کروز کنترل آداپتیو، هشدار تصادف، ترمز اضطراری، سانروف، نمایشگر ۷ اینچی پشت فرمان، شارژر بدون سیم موبایل، صندلی‌های اسپرت، Voice Control، شش بلندگو برای سیستم صوتی بجای چهار عدد، نورپردازی داخلی، سنسور باران، ایرکاندیشن تک نقطه‌ای با خروجی عقب نیز به شمار امکانات تیپ پایه اضافه می‌شوند.

در گرانترین نسخه SEHOL A5 PLUS شاهد دوربین ۳۶۰ درجه با پرسپکتیو ۱۸۰ درجه، کروز کنترل حساس به سرعت، پارک اتوماتیک، هشدار نقاط کور، هشدار حرکت بین خطوط، قابلیت حرکت بین خطوط، تابلوخوان، دوربین ثبت وقایع، سانروف پانورامیک، کیت اسپرت بدنه، صندوق عقب برقی، چرم واقعی صندلی‌ها و فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی راننده، زیر آرنجی ردیف جلو و عقب، جالیوانی عقب، خروجی برق ۱۲ ولت، هشت اسپیکر برای سیستم صوتی، فیلتر pm2.5 تهویه مطبوع و لباس مخصوص برای TrackDay (آپشنال) هستیم.

البته با توجه به تصاویر منتشر شده از خط تولید کرمان موتور، مشاهده می‌شود که A5 Plus فاقد کیت بدنه اسپرت است. از همین رو احتمال آن وجود دارد که این خودرو در رده آپشنی متوسطی به بازار ایران عرضه شود.

چرا نام این خودرو SEHOL است؟

برند SEHOL در سال ۲۰۱۸ توسط JAC، فولکس واگن و SEAT ایجاد شد. SEHOL در حقیقت برای این بوجود آمد تا محصولات SEAT در چین با چنین برندی عرضه شوند.

قوانین مالکیت برندها در چین تغییر کرده است. از همین رو اکنون برندهای خارجی می‌توانند با خرید سهام کمپانی‌های چینی خودروهای پلاگین هیبرید و تمام برقی تولید کنند.

فولکس واگن هم با بهره‌گیری از این شرط جدید، اقدام به خرید سهام JAC کرد. براساس داده‌های پایگاه اطلاعاتی refinitiv شرکت‌های دولتی چینی بیش از ۴۰ درصد از سهام JAC را در اختیار دارند.

از طرفی دیگر شرکت مادر Anhui Jianghuai Automobile Group Holding نیز ۲۴ درصد از این سهام را در تملک خود دارد. از همین رو سهم فولکس واگن از JAC کمتر از ۵۰ درصد است.

JAC از سال ۲۰۲۰ شروع به تغییر نام محصولات سری Jiayue به SEHOL کرد. از همین رو برخی از محصولات این برند با نشان SEHOL به بازار عرضه می‌شوند. A5 Plus نیز یکی از این محصولات است.

سدان A5 Plus از سال ۲۰۱۹ با نشان Jiayue تولید می‌شد. به همین دلیل است که برخی از رسانه‌ها از این خودرو تحت عنوان J7 نام می‌برند. اما نام این خودرو از سال ۲۰۲۱ به SEHOL A5 Plus تغییر کرد.

پروژه‌ای که به این خودرو حیات بخشید A432 نام داشت. طرح اصلی بدنه آن در مرکز ایتالیایی JAC ایجاد شد و Daniele Gaglione که سابقاً در آلفارومئو کار کرده بود خطوط آن را رسم کرد.

آمار فروش SEHOL A5 Plus در چین

براساس اطلاعات منتشر شده، A5 Plus اکنون در رده ۸۳ فروش خودروهای سدان در بازار چین قرار دارد. یعنی خودروهایی چون BYD F3 (رده ۳۷) و آریزو ۵ (رده ۴۸) وضعیت بهتری از این خودرو در فروش دارند. البته نا گفته نماند که آریزو ۶ با حضور در رده ۸۵، فروش به مراتب پایین‌تری از A5 Plus در بازار چین دارد.

A5 Plus در ژانویه ۲۰۲۲ تنها ۱۹۴ مشتری داست. در دومین ماه از سال جاری میلادی فروش این خودرو به ۱/۲۰۸ دستگاه رسید. در ماه مارچ A5 Plus فروش ۱/۸۵۰ دستگاهی را در چین تجربه کرد، اما در ماه اپریل (فروردین ماه سال جاری) فروش آن به ۹۲۷ دستگاه رسید.

A5 Plus را بخریم یا خیر؟

همه چیز به قیمت نهایی این خودرو بستگی دارد. متأسفانه مشتری ایرانی انتخاب دیگری به غیر از چینی‌های مونتاژی ندارد. با آنکه این خودروها استانداردهای جدیدی را با خود به کشورمان وارد می‌کنند، اما همچنان با استانداردهای روز دنیا فاصله بسیاری دارند.

اگر خودروهایی مانند A5 Plus در محدوده قیمتی تولیدات خودروسازان اصلی ما باشند، طبیعتاً متقاضیان آنها نیز افزایش خواهد یافت. اما قواعد گمرکی و تولید مانع از انجام این امر می‌شوند.

A5 پلاس می‌تواند خودرویی محبوب در بازار ایران باشد. به شرط آنکه در محدوده قیمتی مناسبی عرضه شود و خدمات آن بطور گسترده تمامی شهرهای کشورمان را پوشش دهد.

بیشتر بخوانید:

کشنده شاکمن Conventional + قیمت و مشخصات فنی و ظاهری دماغه دار چینی

کشنده دیما چقدر ارزش خرید دارد؟

مکث تیارا و ناگفته ها درباره این خودرو / کراس‌اووری که BAIC نیست!




2 دیدگاه

    • درود
      در وب‌سایت کرمان موتور گیربکس این خودرو ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه DCT ذکر شده است.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط