Ami ارزان‌ترین خودرو برقی ترکیه، در یک هفته ۱۹۸ میلیون گران شد

از دست ندهید

Ami از سوی سیتروئن به تازگی در کشور ترکیه رونمایی و قیمت فروش آن تعیین شد. این خودرو برقی قرار است با برچسب قیمتی ۲۱۹/۰۰۰ لیری به دست مشتریانش در همسایگی ما برسد. رقمی معادل ۴۱۶ میلیون تومان که Ami را تبدیل به ارزان‌ترین خودرو برقی در ترکیه خواهد کرد. اما قیمت فروش Ami در سایت‌های خرید و فروش خودرو با رقم اعلامی نمایندگی تفاوت بسیاری دارد.

بیت ران – محمد فتح اللهی: سیتروئن Ami بیش از آنکه یک خودرو باشد، یک موتورسیکلت چهار چرخ است. قدرت موتور برقی این وسیله نقلیه تنها ۵/۵ کیلووات ساعت یا ۸ اسب بخار است.

بر اساس قوانین کشور ترکیه، تمامی افرادی که سن آنها از ۱۶ سال فراتر است می‌توانند با Ami رانندگی کنند. به شرط آنکه گواهینامه B1 را داشته باشند.

گواهینامه B1 مختص استفاده از موتورهای چهار چرخ است. موتورهایی که وزن آنها به ۴۰۰ کیلوگرم محدود شده و قدرت آنها بیشتر از ۱ کیلووات است. البته اگر قرار باشد بار با موتورهای چهار چرخ جابجا شود، وزن آنها نباید کمتر از ۵۵۰ کیلوگرم باشد.

رشد قیمت در بازار دست دوم

۲۲ خرداد ماه نمایندگی سیتروئن در ترکیه قیمت رسمی Ami را اعلام کرد. این خودرو قرار است به قیمت ۲۱۹/۰۰۰ لیر به دست مشتریانش برسد. رقمی که معادل ۴۱۶/۱۰۰/۰۰۰ تومان است.

اما در طول یک هفته گذشته بازار خودرو ترکیه شاهد رشد قیمت Ami بود. بطوری که آگهی‌های این خودرو اکنون با قیمتی فراتر از ۳۲۰/۳۰۰ لیر (۶۱۴/۲۷۰/۰۰۰ تومان) مشاهده می‌شود. این بدان معناست که آمی در طول یک هفته بیش از ۱۹۸ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است!

آمی بیش از آنکه یک خودرو قابل مصرف در کشور ترکیه باشد، نماد یک لایف استایل است. این چهار چرخه برقی بیش از آنکه در خیابان‌ها دیده شود، این روزها تبدیل به نماد کافه‌های لوکس در ترکیه شده است.

تقریباً بیشتر برندهای عرضه کننده قهوه و رستوران‌های لوکس، یک سیتروئن Ami را در جلوی درب خود پارک کرده اند. حقیقت این است که ارزانترین خودرو برقی ترکیه به هدف اصلی خود نرسید.

چرا که با رقم فراتر از ۳۰۰ هزار لیر (۵۷۰ میلیون تومان) خودروهای دست دومی چون پژو ۲۰۷، فولکس واگن پولو یا حتی فورد فیستا را می‌توان خریداری کرد!

فروش فوق‌العاده Ami در فرانسه

این محصول منحصر به فرد سیتروئن برای نخستین بار در فرانسه رونمایی شد. «آمی» در همان نخستین ماه عرضه خود در بازار فرانسه موفق شد ۱۰/۰۰۰ مشتری بدست آورد.

حتی نسخه‌ای از این خودرو به نام Cargo نیز در روز رونمایی معرفی شده بود. آمی در این نسخه می‌تواند ۱۴۰ کیلوگرم بار نیز جابجا کند.

ممنوعیت‌های تردد در ترکیه

ارزان‌ترین خودرو برقی ترکیه اجازه عبور از برخی معابر را ندارد. Ami مجاز به عبور از پل‌های اروپایی – آسیایی شهر استانبول نیست.

علاوه بر این، «آمی» نمی‌تواند از تونل Avrasya شهر استانبول نیز عبور کند. همچنین این خودرو در هیچ کدام از شهرهای ترکیه نخواهد توانست در اتوبان‌ها تردد کند.

با این تفاسیر اگر در استانبول زندگی می‌کنید، باید دو سیتروئن Ami داشته باشید. یکی برای قسمت اروپایی و دیگری برای تردد در قسمت آسیایی!

مدت زمان شارژ

چهار چرخه برقی سیتروئن قادر است با بهره‌گیری از شارژر ۲۲۰ واتی در ۳ ساعت ظرفیت باتری خود را پر کند. کابل شارژ Ami در داخل درب سمت راست قرار دارد.

زمانی که این خودرو پارک است می‌توان این کابل ۳ متری را خارج و به پریز متصل کرد. البته اگر پریز دور تر از سه متر باشد باید از سیم رابط استفاده نمود!

سیتروئن آمی با طول ۲/۴ متری، عرض ۱/۴ متری و ارتفاع ۱/۵ به فضای زیادی برای پارک احتیاج ندارد. از همین رو، گزینه کاملاً مناسبی برای افرادی است که قصد دارند در مسافت‌های کوتاه تردد داشته باشند. چرا که آمی حداکثر تا ۷۵ کیلومتر می‌تواند با یکبار شارژ به حرکت خود ادامه دهد.

عملکرد فنی آمی

سیتروئن آمی تنها ۸ اسب بخار دارد. گشتاور خروجی موتور برقی این وسیله نیز به ۴۰ نیوتن متر محدود است. آمی قادر است در ۷/۳۸ ثانیه به سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت برسد.

این خودرو دو نفره سیتروئن مسافت دویست متری را در ۱۹/۲۳ ثانیه طی می‌کند و رکورد ثبت شده برای ۴۰۰ متر برای آن، ۳۵/۵۳ ثانیه است!

اما نکته قابل توجه این است که آمی ترمز دستی مکانیکی دارد. یعنی می‌توان با آن اصطلاحاً دستی کشید! شاید Ami برای یک جوان فرانسوی وسیله تمرین خوبی برای تبدیل شدن به سباستین لوب باشد. البته که اگر این کار را در ترکیه انجام دهید، ۹/۱۲۵ لیر جریمه خواهید شد. رقمی معادل ۱۷/۳۳۷/۵۰۰ میلیون تومان!

آمی ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد. سرنشینان حاضر در خودرو نیز می‌توانند حداکثر ۲۲۹ کیلوگرم وزن داشته باشند. این خودرو فاقد تجهیزاتی چون ایرکاندیشن، آیینه داخلی، سیستم صوتی، فرمان هیدرولیک، ایربگ، دستگیره درب داخلی (مانند پورشه ۹۱۱GT3!) و حتی برف پاکن سمت راست است.

بطور خلاصه Ami خودرویی ارزان قیمت است که برای مقاصد کوتاه طراحی شده است. اما همانند بیتل، گلف و مینی، روزی به یک نماد زندگی تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

زمزمه‌ی فروش پارس خودرو ؛ ایران خودرو مالک قدیمی‌ترین خودروساز ایران می‌شود؟

خودروهای برقی در ترکیه و هزینه شارژ آنها طبق تعرفه روز

طراحی ریرا کراس اوور ایران خودرو ؛ مشخصات فنی این خودرو چیست؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط