تایر خودرو گران شد + قیمت جدید و دلایل افزایش آن

از دست ندهید

تایر خودرو سی درصد گران شد. این افزایش قیمت فقط روی تایرهای نوع رادیال اعمال شده است. تایرهای ایرانی استانداردهای جهانی را پاس می کنند.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در این زمینه به بیت ران گفت: ” دولت با افزایش قیمت سی درصدی تایرهای رادیال موافقت کرده است.

البته ما درخواست افزایش قیمت بیش از پنجاه درصد را داشتیم، چرا که با هزینه های موجود، کارخانه های تولید تایر رو به ورشکستگی می روند و آخرین افزایش قیمت ما مربوط به دی ماه سال ۱۳۹۹ بوده است.”

افزایش لجام گسیخته محصولات مختلف از مواد غذایی تا خودرو حالا به تایر خودرو رسیده است.

قیمت این محصول پر مصرف که در ایمنی تصادفات و راه ها نقش اساسی دارد، حالا سی درصد افزایش پیدا کرده است به طوری که تایر سایز ۱۶۵/۶۵/R13 برند کویر تایر که برای خودروی پراید مناسب است از حلقه ای ۴۸۰ هزار تومان آغاز می شود.

در واقع برای تعویض چهار حلقه تایر خودروی پراید با ارزان ترین تایر ایرانی باید بیش از دو میلیون تومان هزینه کرد.

علت این افزایش قیمت چیست؟

تنها درباره علت افزایش قیمت تایر به بیت ران گفت: ” قیمت دوده مورد مصرف در تایرسازی از کیلویی نوزده هزار تومان به چهل هزار تومان رسیده است.

قیمت نخ پلی استر هم از کیلویی هفتاد و نه هزار تومان به صد و بیست هزار تومان رسیده است.”

وی ادامه داد: “قیمت دستمزدهای وزارت کار در سال ۱۴۰۱ بیش از پنجاه درصد بوده است.

بنابراین طبیعی است که قیمت تایر خودرو هم افزایش پیدا کند، هر چند این افزایش قیمت مطابق میل ما نیست و ما خواستار افزایش قیمت بیش از پنجاه درصدی بودیم.”

تایرهای ایرانی چقدر با استانداردهای جهانی مطابقت دارند؟

تنها در پاسخ به این پرسش که تایرهای ایرانی چقدر با استانداردهای جهانی مطابقت دارند؟ به بیت ران گفت: ” ما مدام در حال رصد و کارشناسی استانداردهای جهانی هستیم.

هم اکنون تایرهای ایرانی می توانند استانداردهای ایمنی روز اروپا مانند استاندارد صدا، مقاومت غلتشی و استاندارد SWR را پاس کنند.”

او ادامه داد: ” دو موضوع تحریم و انحصار تکنولوژی باعث می شود تا نتوانیم از ماشین آلات تولید روز دنیا استفاده کنیم.

اما موفق شدیم ماشین آلات UHP که تکنولوژی انحصاری است را در داخل کشور به تولید و بهره برداری برسانیم.

به همین علت نمی توان از تایرهای ایرانی انتظار کیفیت تایرهای خارجی را داشت.”

به گفته‌ی وی “در بازدیدی که از یک کارخانه تولید تایر در کره جنوبی داشتم، می توان بگویم فقط همین یک کارخانه وسعت و ظرفیت تولیدی به میزان تمام کارخانه های تایر سازی ما را دارد!

از طرفی برندهای مطرح بعضا تا سالانه صد و پنجاه میلیون یورو صرف هزینه مطالعات و تحقیق و توسعه می کنند که این رقم به میزان کل گردش مالی تایرسازان ما است.

اما به طور کلی تایرهای ایرانی کیفیت و ایمنی قابل قبولی دارند.”

قیمت گذاری تایر هم دستوری است!

هر چند واژه ” قیمت گذاری دستوری ” را با خودرو شناختیم، اما باید بدانید این نوع قیمت گذاری در بسیاری از صنایع اعمال می شوند.

مصطفی تنها در این زمینه می گوید: “میزان افزایش قیمت و حتی زمان آن از میزهای بالادستی برای ما تعیین می شوند.

همین موضوع سبب شده تا ما نتوانیم قیمت تایر را متناسب با تورم و … همسان سازی کنیم و این عامل به تولید ما ضربه زده است.”

تایر ایرانی چند؟

در حال حاضر تایرهای ایرانی مناسب خانواده پراید و تیبا (سایز ۱۳) از حلقه ای ۴۸۰ هزار تومان آغاز و به بیش از حلقه ای ۷۰۰ هزار تومان می رسد.

تایر سایز چهارده ایرانی که مناسب خانواده پژو است از حلقه ای ۷۰۰ هزار تومان آغاز می شود و تا حلقه ای یک میلیون تومان ادامه می یابد.

تایر سایز ۱۵ مناسب خانواده سمند و دنا هم از حلقه ای ۷۵۰ هزار تومان آغاز و به حلقه ای یک میلیون و صد هزار تومان ختم می شود.

بیشتر بخوانید:

 




1 دیدگاه

  1. دولت خودش، اضافه حقوق کارگران (۵۷٪)رو اعمال نکرده…ولی کارخانه ها یکی از بهانه های افزایش قیمتهاشون، بالا رفتن دستمزد پرسنل است..با توجه به سالهای گذشته و قراردادهای استثماری کارگران این بهانه جای بحث داره..و دروغی بیش نیست.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط