کشنده دیما چقدر ارزش خرید دارد؟

از دست ندهید

کشنده دیما محصول گروه خودروسازی مایان در واقع محصولی از شرکت JAC است. ویژگی های این کشنده چیست و چقدر ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: گروه خودروسازی مایان ظاهرا مونتاژ کننده محصولات تجاری JAC است.

چرا که کامیون باری آن هم محصولی از همین شرکت چینی است.

کشنده دیما HT-490 همان کشنده JAC Gallop K7 است.

اما نکته عجیب اینجاست که این کشنده در چین تنها به صورت دو محور تولید شده حال آن که نسخه عرضه شده توسط مایان دیزل تک محور است.

همچنین JAC Gallop در بازار چین تنها در نسخه دنده دستی عرضه شده است.

احتمالا این کشنده به درخواست گروه خودروسازی مایان برای ایران سفارشی سازی شده و به صورت تک محور در آمده است.

حال جدای بحث کیفیت و دوام باید دید این محصول برای بازار ایران به خوبی مناسب سازی شده است؟

وقتی صحبت از دوام کشنده ها می شود، دیگر با اعداد میلیون کیلومتری سر و کار داریم.

اما دیما چقدر خواهد توانست نظر کامیون داران را به خود جلب کند؟

کشنده دیما

طراحی ظاهری

این کشنده ظاهری شبیه به کشنده مرسدس MP4 دارد.

می توان گفت تلاش های طراحان برای خلق یک محصول با ظاهری خشن تقریبا موفقیت آمیز بوده است.

اما مانند سایر کشنده های چینی عرضه شده در کشور، کیفیت قطعات تزیینی پلاستیکی بدنه مانند گریل چندان مناسب نیست و احتمالا گرما و شرایط سخت کاری آن را به زودی از شکل خواهند انداخت.

چراغ های جلو از نوع لنزدار هالوژنی است که در ترکیب با چراغ های روشنایی در روز (DRL) ظاهر قابل قبولی را برایش پدید آورده است.

می توان گفت اگر دیما در بخش فنی کارآمد باشد ظاهری قابل قبول دارد.

کابین و امکانات رفاهی و ایمنی

داخل کابین دیما زیبا و به روز طراحی شده است اما کیفیت مواد پلاستیکی به کار رفته در آن بسیار خشک است.

همچنین طراحی دسته دنده (سلکتور) گیربکس اتوماتیک قدیمی اما خوش دست است.

در داخل کابین طرح نامتقارن دریچه های تهویه هوا و پوشش طرح کروم آن از گیرا ترین جذابیت های بصری این محصول است.

جانمایی مانیتور لمسی مناسب و چیدمان دکمه های کنترلی هم تقریبا منظم و به جا است.

صفحه کیلومتر از نوع آنالوگ است اما به طور کلی داخل کابین می تواند کمی حس و حال یک خودروی سواری را تداعی کند.

مهم ترین امکانات رفاهی این کشنده شامل مانیتور لمسی ۲DIN، دوربین بررسی رفتار راننده، سوکت ۲۲۰ ولت، تعلیق بادی صندلی راننده، غربیلک قابل تنظیم فرمان، بخاری در جا، آفتاب گیر داخلی و خارجی و … هستند.

در این کشنده به صورت استاندارد خبری از تجهیزات ایمنی مانند رادار خط خوان، دوربین دنده عقب و دوربین ۳۶۰ درجه نیست که البته امکان سفارش آن ها به عنوان آپشن وجود دارد.

اما وجود دوربین به صورت استاندارد در این کشنده ضروری به نظر می رسید.

پیشرانه و جعبه دنده

مانند بسیاری از کشنده های جدید چینی دیما هم از یک پیشرانه توربو شارژ شش سیلندر خطی به حجم دوازده لیتر ساخت Cummins چین بهره برده است.

این پیشرانه قادر است تا ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند.

پیشرانه دیما به اینترکولر، گرم کن ادبلو، پاشش سوخت فشار قوی، گرم کن سوخت و گرم کن هوای ورودی مجهز شده و برابر اعلام شرکت سازنده استاندارد یورو پنج EVV را هم پاس کرده است.

نیروی پیشرانه توسط یک جعبه ۲+۱۲ دنده اتوماتیک ساخت ZF به چرخ ها منتقل می شود.

می توان امیدوار بود با توجه به استفاده اکثر کشنده های چینی جدید از پیشرانه Cummins و گیربکس ZF،کامیون داران مشکل چندانی با قطعات و خدمات آن پیدا نکنند.

اما نکته اصلی دوام، دقت و کیفیت ساخت پیشرانه و جعبه دنده است که اگر مناسب باشد می توان انتظار استقبال از کشنده های جدید چینی را داشت.

سیستم تعلیق و ترمز

مانند سایر کشنده های چینی جدید تعلیق دیما در قسمت جلو از نوع فنر پارابولیک سه لایه به همراه کمک فنر و میل موج گیر است.

برای تعلیق قسمت عقب هم دو بالن هوا به همراه کمک فنر با قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور در نظر گرفته شده است.

تعلیق بادی با تنظیم ارتفاع برای زمان اتصال کشنده به تریلی و تنظیم بار کاربرد دارد.

در هر دو محور از ترمزهای دیسکی ساخت WABCO دو مداره و پنوماتیکی بهره گرفته شده است.

تجهیزات ایمنی نصب شده روی ترمز مانند ABS، EBS و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC هم قرار است به ترمز ایمن تر راننده کمک کنند.

همچنین این کشنده به ترمز تپه (Hill Hold) و ریتاردر هیدرولیکی پنج مرحله ای هم مجهز است.

استانداردهای کیفی

برابر اطلاعات اعلامی شرکت مایان دیزل، دیما موفق شده چهار ستاره و رتبه یک کیفی را از شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد کشور (ISQI) دریافت کند.

شرکت مایان دیزل در حالی در وب سایت خود مدعی کسب استاندارد از مراکز تست و استاندارد خودروهای اروپایی شده است حال آن که به نام هیچ یک از این مراکز اشاره نشده است.

زمان عرضه و قیمت

این کشنده در حال حاضر به بازار عرضه شده است اما درباره طرح فروش و قیمت جدید هیچ اطلاعاتی بر روی وبسایت شرکت به چشم نمی خورد.

جمع بندی

کشنده دیما حداقل روی کاغذ مشخصات فنی و ایمنی قابل قبولی دارد. اما ” چینی بودن ” و تفاوت های آن با نسخه عرضه شده در چین این سوال را به وجود می آورد که آیا این کشنده به کامیون داران نان خواهد رساند؟

یا مانند کشنده ها و کامیون های چینی نسل قبلی فقط برای تولید کننده و تعمیرکاران منفعت خواهد داشت؟

بیشتر بخوانید:

از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی

خودرو کوچک ایرانخودرو

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

سهند سایپا

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط