مکث تیارا و ناگفته ها درباره این خودرو / کراس‌اووری که BAIC نیست!

از دست ندهید

مکث تیارا محصول برند BAIC چین نیست! بلکه این خودرو را سال‌ها قبل یکی از زیر مجموعه‌های گمنام زوتی (Zotye) تولید می‌کرد. تیارا بارها و بارها در طول چند سال اخیر تغییر نام و نشان خود را تجربه کرد. حال این کراس اوور به کشورمان رسیده و قرار است از سوی مکث موتور به دست مشتری ایرانی برسد.

بیت ران – محمد فتح اللهی – یکی از خودروهایی که در نمایشگاه شهر آفتاب رونمایی شد، تیارا بود. تیارا کراس اوور جدید مکث موتور، زیر مجموعه ماموت است.

فیلم تست در یوتیوب

پیش تر در رسانه‌ها عنوان شده بود که تیارا (Ruixiang X5) محصول برند بایک (BAIC) چین است. اما پس از بررسی مشخص شد که این کراس اوور را پیش تر برند TRAUM (بیان = tʁaʊ̯m) چین تولید کرده بود.

نام «ترآوم» از واژه آلمانی به معنای رویا برگرفته شده بود. اما این لغت در زبان چینی Junma عنوان می‌شد که به معنای اسب است.

TRAUM (ترآوم) برندی بود که زیر چتر حمایتی زوتی (Zotye) قرار داشت. بطور خلاصه، TRAUM خودروهایی بودند که توسط Jiangnan Auto تولید می‌شدند. Jiangnan Auto نیز خود تحت مالکیت زوتی قرار داشت. در واقع زوتی ۷۰ درصد از سهام جیانگنان را در دست داشت.

Jiangnan Auto به دلیل تولید ارزان‌ترین خودروهای چینی مشهور شده بود. اما اکنون براساس اخبار رسانه‌های چینی، یک برند ورشکسته است.

بزرگترین دستاورد کمپانی جیانگنان در سال ۲۰۱۲ محقق شد! این افتخار، کسب رده چهلمی در زمینه تولید وسایل نقلیه موتوری با فروش ۱۱۷/۰۵۱ دستگاه محصول بود.

از TRAUM به BAIC

مکث تیارا در سال ۲۰۱۸ بنام Traum SEEK 5 بفروش می‌رسید. SEEK 5 در حقیقت سومین محصول تولیدی برند Traum بود. البته قرار بود این خودرو با نام Traum D50 در بازار چین حضور داشته باشد.

SEEK 5 تا سال ۲۰۲۱ با همان شمایل اولیه در زیر مجموعه زوتی تولید و عرضه شد. اطلاعاتی در مورد آمار فروش این خودرو در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در دسترس نیست.

اما در سال ۲۰۱۸ این خودرو توانسته بود فروش ۶/۰۸۷ دستگاهی را تجربه کند. در سال ۲۰۱۹ فروش SEEK 5 حتی به ۲۸/۳۳۰ دستگاه نیز رسید.

این کراس اوور حتی با نام Meet 5 نیز شناخته می‌شد. Zotye در سال ۲۰۲۱ بطور کامل اعلام ورشکستگی کرد. طبیعتاً محصولاتی در این خودروسازی باقی مانده بود که پتانسیل تولید در سایر برندهای چینی را داشتند.

SEEK 5 که یکی از تولیدات TRAUM بشمار می‌رفت و زیر مجموعه زوتی بود، به بایک راه پیدا کرد. پس از ورود این خودرو به خط تولید بایک، این برند چینی چهره SEEK 5 را تغییر داد.

کراس اووری که امروز به نام مکث تیارا می‌شناسیم در حقیقت فیس لیفت SEEK 5 از TRUAM است. خودرویی که جوینت‌ونچر BAIC Ruixiang امیدهای فراوانی به موفقیت‌های آن دارد. چرا که بایک هم این روزها با مشکلات مالی فراوانی رو به رو است.

بایک در سال ۲۰۲۱ از BAIC Yinxiang به BAIC Ruixiang تغییر نام داد. اما سهامداران، مدیران وشرکت‌های تابعه این برند، تغییری نکردند.

حقیقت این است که برند BAIC motor هیچ گاه در میان خودروسازان برتر در کشور چین نبود. بایک سالهاست که عمدتاً در کنار نام هایی چون برلیانس، فودای، SWM، فاو و JMC دیده می شود. یعنی در رده خودروسازانی که تکنولوژی ساخت پایینی دارند.

بهتر است اینگونه اشاره کنیم که برندهای JAC، هایما، دانگ فنگ و فوتون خودروسازان بهتری از بایک بشمار می روند.

از SEEK 5 به Ruixiang X5

همانطور که عنوان شد، این خودرو پیش تر تحت عنوان TRAUM تولید می‌شد. ساختار کلی این کراس اوور و پتانسیل فروش آن موجب شد تا بایک خط تولید آن را به تملک خود درآورد.

اما SEEK 5 با شمایل قدیمی خود توسط بایک عرضه نشد. بلکه این نشان چینی در نمایشگاه خودرو Chongqing چین SEEK 5 را با ظاهری جدید معرفی کرد.

ظاهری که در ابتدا تصور می‌شد Ruixiang X5 کاملاً یک خودرو جدید است. اما اینگونه نیست و این کراس اوور در حقیقت فیس لیفت یک خودرو قدیمی بشمار می‌رود.

BAIC Ruixiang X5 در کارخانه Hechuan و در شهر Chongqing چین تولید می شود. یعنی زمانی که ماموت خودرو زیر مجموعه مکث موتور را ایجاد کرد، بایک هم در چین از نشان Ruixiang پرده برداشت و خودرو X5 را با این برند به بازار عرضه کرد.

مشخصات فنی Ruixiang X5

مکث تیارا به رسم هموطنان خود از موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره می برد. X5 با این موتور (کد موتور TLE4G15D) توربو قادر است ۱۵۶ اسب بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور استخراج شده از آن هم به رقم ۲۱۵ نیوتن متر می رسد که از دور ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ در دقیقه در دسترس است.

موتور TRAUM SEEK 5
موتور TRAUM SEEK 5

البته مکث تیارا زمانی با برند TRAUM به فروش می‌رسید موتورهای دیگری نیز داشت. یک موتور ۱/۵ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری و موتور ۱/۸ لیتری ۱۳۹ اسب بخاری انتخاب های دیگر مشتریان برای آن خودرو بودند.

موتور مکث تیارا / بایک Ruixiang X5
موتور مکث تیارا / بایک Ruixiang X5

مکث تیارا با چنین موتوری نخواهد توانست رقیب مستقیم تیگو هشت پرو باشد. چرا که رقیب هموطن خود از موتور ۱۹۷ اسب بخاری استفاده می‌کند. گشتاور خروجی موتور تیگو هشت پرو نیز به ۲۹۰ نیوتن متر می‌رسد که در بین دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دسترس قرار دارد.

مکث تیارا با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به بازار خواهد آمد. این جعبه دنده تنها انتخابی است که می‌توان با موتور ۱۵۶ اسب بخاری اقدام به سفارش آن کرد.

گیربکس‌های قدیمی ۶ و ۵ سرعته دستی نیز جعبه‌دنده‌هایی بودند که برای موتورهای قدیمی استفاده می‌شدند.

رقابت با تیگو هشت پرو

این خودرو با طول ۴۷۸۸ میلیمتری از تیگو هشت پرو ۶۶ میلیمتر طویل تر است. عرض آن ۱۸۷۵ میلیمتر بوده که ۱۵ میلیمتر از رقیب مدیران خودرویی خود پهن تر دیده خواهد شد. ارتفاع X5 هم ۱۷۳۰ میلیمتر است که در این بخش ۱۵ میلیمتر از تیگو هشت پرو کوتاهتر خواهد بود.

حجم محفظه بار مکث تیارا نیز تنها ۱۴۵ لیتر است. یعنی حتی کمتر از یک هاچ بک کوچک شهری. اما در صورت خواباندن صندلی های ردیف سوم، این حجم به ۱۳۸۰ لیتر می‌رسد. فضایی که در مقایسه با گنجایش ۱۹۳۰ لیتری صندوق عقب تیگو هشت پرو بسیار کوچک به نظر می‌رسد.

امکانات رفاهی مکث تیارا

مکث تیارا در گرانترین نسخه خود ۱۲۳/۸۰۰ یوان قیمت دارد. یعنی رقمی معادل ۵۶۶/۳۸۵/۰۰۰ تومان. برای بدست آوردن قیمت حدودی این خودرو در کشورمان نیز کافیست این رقم را در ۲ ضرب کنیم.

این کراس اوور در کامل‌ترین نسخه مجهز به رینگ‌های ۱۸ اینچی، کنترل فشار باد تایرها، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور عقب، کروز کنترل، کنترل حرکت خودرو در سرازیری‌ها و سربالایی‌ها، سانروف پانورامیک، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، صندوق برقی، مانیتور ۱۲/۳ اینچی (احتمالاً نمونه ۱۰/۲۵ اینچی در ایران عرضه شود)، تنظیم صندلی راننده و شاگرد بصورت برقی، چراغ‌های LED جلو و عقب، برف پاکن عقب و ایرکاندیشن تک نقطه‌ای با خروجی تهویه برای سرنشینان عقب است.

مکث تیارا در ایران

در اینکه تیارا خودرویی قدیمی است، تردیدی نیست. با آنکه تیارا فیس‌لیفت کلی را در بخش بدنه خود تجربه کرده، اما هنوز هم رگه‌هایی از یک کراس اوور از مد افتاده را می‌توان در آن مشاهده کرد.

همین مورد در رقابت با سایر هفت نفره‌های بازار هم بی تأثیر نخواهد بود. هر قدر رسانه‌ها و مکث موتور تأکید داشته باشند که تیارا محصولی از بایک است، اما واقعیت آن است که اینگونه نیست.

با کراس اووری رو به رو هستیم که تا همین اواخر با برند زوتی در بازار چین عرضه می‌شد. گذشته از این مورد، میزان فروش این خودرو نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بایک در مقایسه با سایر برندهای چینی در ایران برندی بی حاشیه است. اطلاعات کمی که از این برند به دست مصرف کننده ایرانی رسیده باعث شده تا خودروسازان خصوصی ما مانور زیادی بر روی آن داشته باشند.

اما باید توجه داشت که مکث تیارا کراس اووری است که پس از بلاتکلیفی در زوتی و TRAUM به بایک رفت. بایک مشکلات مالی خود را به درستی حل نکرده و حالا یکی از محصولاتش قرار است در زیر مجموعه یک شرکت خودروسازی خصوصی ما به تولید برسد.

بیشتر بخوانید:

مکث موتور و شریک تجاری چینی جدید / تمام احتمالات عرضه محصولات بررسی شد

خودروهای آینده بازار ایران بررسی شدند / پاسپورت ایرانی برای چینی‌ها!

بررسی ویژگی‌های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟




1 دیدگاه

  1. کلیه خودرو های یک و نیم لیتری چینی ها زیر صد و شصت اسب بخار قدرت سر میلنگ دارن.میگید نه ببرید سر داینو تست بگیرید

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط