قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟

از دست ندهید

موتور سه سیلندر پاشش مستقیم، به عنوان قوی‌ترین موتور سه سیلندر در خانواده موتور سه سیلندر بنزینی ایران خودرو  در حاشیه دوازدهمین همایش موتورهای درون‌سوز و نفت معرفی شد.

بیت ران-  موتور ۳F3H با برخورداری از سامانه سوخت رسانی تزریق مستقیم مرکزی بنزین در محفظه احتراق خود و مجموعه پرخوران (توربوشارژ) قابلیت تولید بیشینه توان ۱۴۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را دارد و سطح آلایندگی این موتور ،یورو شش است. این موتور قوی‌ترین موتور سه سیلندر ایرانی است.

ایران خودرو اعلام کرده است این موتور از سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ روی بسیاری از خودروهای تولیدی ایران‌خودرو، جایگزین قوای محرکه فعلی می‌شود.

نمایش تارا با موتور سه سیلندر

 خودروی تارا با موتور سه سیلندر هم در این همایش به نمایش گذاشته شد. ایران خودرو گفته است که خودروی مذکور در سبد محصولات آتی ایران‌خودرو از موتورهای مختلف خانواده موتور سه سیلندر همانند ۳F3L استفاده خواهد کرد.

موتور ۳F3L دومین موتور در خانواده موتور سه سیلندر به لحاظ عملکردی و اولین موتور معرفی شده به بازار خواهد بود.

این موتور با استفاده از مجموعه پاشش درگاهی بنزین و مجموعه پرخوران (توربوشارژ)، قابلیت تولید بیشینه توان ۱۲۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر و سطح آلایندگی یورو شش را دارد.

خودرو تارا با قوای محرکه موتور سه استوانه ۳F3L و جعبه دنده دستی MT6 یکی از محصولاتی است که در سال ۱۴۰۲ قابل عرضه به بازار خواهد بود.

قوی‌ترین موتور ایران

قوی‌ترین موتور ایران در حاشیه دوازدهمین همایش موتورهای درون‌سوز و نفت معرفی شد.

این موتور در اصل توسعه یافته موتور EF7 توربو است که به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده است.

با این روش جدید سوخت رسانی، قدرت موتور حدود ۵۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده و با افزایش راندمان موتور، مصرف سوخت موتور هم کاهش پیدا کرده است. گشتاور این موتور به ۳۱۰ نیوتن متر رسیده است.

در این موتور از پمپ فشار بالا برای تامین ۳۵۰ بار در سیستم انژکتور استفاده شده است. ضریب تراکم موتور این خودرو از ۹.۵ در موتور توربو EF7 کنونی به ۱۰ رسیده است. البته همچنان از ضریب تراکم موتور تنفس طبیعی کمتر است.

در این موتور از دو سیستم موازی زمان بندی متغیر سوپاپ استفاده شده و موتور دارای پمپ روغن متغیر است.

همچنین سیستم خنک کن روغن این موتور نسبت به مدل‌های قبلی توسعه پیدا کرده است.

محفظه احتراق در این موتور تغییر کرده و کف پیستون‌ها برای چرخش هوا منحنی شکل شده‌اند.

محسن اسدی مدیر طراحی ایپکو (شرکت طراحی موتور ایران خودرو) در گفت و گویی اختصاصی به بیت ران گفت: « فعلا خودرویی برای این خودرو در سبد محصولات ایران خودرو وجود ندارد و قرار است از این موتور در شاسی بلند آینده ایران خودرو استفاده شود.»

چالش این موتور نداشتن سیستم انتقال قدرت در شرکت ایران خودرو است که بتواند گشتاور ۳۱۰ نیوتن متری را پشتیبانی کند.

تامین سیستم سوخت رسانی این خودرو هم بسیار پیچیده است و همچنین برای کار کردن چنین موتوری با بنزین ایران نیاز به تنظیمات پیچیده‌ای است تا به موتور آسیب وارد نشود.

بیشتر بخوانید:

از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی

خودرو کوچک ایرانخودرو

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

سهند سایپا

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران




7 دیدگاه

  1. چی میشه یکم کیفیت این بنزین و بیشتر کنن😐 اگه امکان داره یه گزارش اختصاصی تو این مورد از مسئولان بگیرید برنامه ای دارن یا نه!!

  2. با این بنزین افتضاحی که ما داریم روی تیبا و پراید یورو۴ جواب نمیده! موتورهای سه سیلندر و توربو نیاز به بنزین حداقل یورو ۴با کیفیت دارن،ما پراید یورو ۲ قدیمی داریم مدت ها از بنزین سوپر استفاده می کنیم اما چند روز پیش برای امتحان معمولی ریختم ماشین اصلا راه نمیره!!!! معلوم نیست چه بنزین آشغالی دارن تولید می کنن

    • حالا انصافاً از بنزینی که ۱۵۰۰ تومن بابت لیتری‌ش می‌دی چه انتظاری داری عزیز من؟🙁
      حالا پراید قدیمی یورو۲ که جای خود دارد.

      • اگر قرار باشه که با بالا بردن کیفیت قیمتش رو هم بالا ببرن درحالی که از منابع داخلی داره تامین میشه که بیشتر روش دزدی میکنن

  3. بنزینی که از اب معدنی ارزون تر هست نمیشه انتظار بیشتری داشت ای کاش لیتری پنج هزار تومان بشه و کیفیتش بهتر بشه موتورهای سه سیلندر واقعا عالی هستند و تکنولژی بروزی دارند ای اف توربو با پاشش مستقیم و دو سی وی وی تی هم خیلی قدرتمند هست و گردن کلفت که قرار هست روی شاسی بلند ایرانخودرو بزارند ای کاش بنزین با کیفیت تولید بشود

  4. حالا که صنعت خودروسازی ایران به سمت خودروهای توربو رفته دیگر واقعا وقت اصلاح کیفیت بنزین رسیده…
    با این وضعیت بنزین، بسیاری از خودروهای چینی و حتی ایرانی به مشکل خواهند خورد و همچنین کیفیت بنزین تبدیل به بهانه ای برای عدم پیشرفت تکنولوژی موتور در صنعت خودرو شده.
    اصلاح کیفیت بنزین حتی بصورت مستقیم سبب کاهش مصرف سرانه آن در سطح کشور خواهد شد. چون در خودروهای فعلی نیز بخاطر پایین بودن سطح اکتان؛ ای سی یو خودرو پاشش سوخت را افزایش میدهد تا از اسیب به موتور جلوگیری کند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط