قویترین موتور ایران با قدرت ۲۰۵ اسب بخار معرفی شد. این موتور از نوع تزریق مستقیم سوخت است و قرار است در خودرو شاسی بلند ایران خودرو استفاده شود.
بیت ران – امین آزاد: قویترین موتور ایران در حاشیه دوازدهمین همایش موتورهای درونسوز و نفت معرفی شد.
این موتور در اصل توسعه یافته موتور EF7 توربو است که به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده است.
با این روش جدید سوخت رسانی، قدرت موتور حدود ۵۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده و با افزایش راندمان موتور، مصرف سوخت موتور هم کاهش پیدا کرده است. گشتاور این موتور به ۳۱۰ نیوتن متر رسیده است.
در این موتور از پمپ فشار بالا برای تامین ۳۵۰ بار در سیستم انژکتور استفاده شده است. ضریب تراکم موتور این خودرو از ۹.۵ در موتور توربو EF7 کنونی به ۱۰ رسیده است. البته همچنان از ضریب تراکم موتور تنفس طبیعی کمتر است.
در این موتور از دو سیستم موازی زمان بندی متغیر سوپاپ استفاده شده و موتور دارای پمپ روغن متغیر است.
همچنین سیستم خنک کن روغن این موتور نسبت به مدلهای قبلی توسعه پیدا کرده است.
محفظه احتراق در این موتور تغییر کرده و کف پیستونها برای چرخش هوا منحنی شکل شده اند.
محسن اسدی مدیر طراحی ایپکو (شرکت طراحی موتور ایران خودرو) در گفت و گویی اختصاصی به بیت ران گفت: « فعلا خودرویی برای این خودرو در سبد محصولات ایران خودرو وجود ندارد و قرار است از این موتور در شاسی بلند آینده ایران خودرو استفاده شود.»
چالش این موتور نداشتن سیستم انتقال قدرت در شرکت ایران خودرو است که بتواند گشتاور ۳۱۰ نیوتن متری را پشتیبانی کند.
تامین سیستم سوخت رسانی این خودرو هم بسیار پیچیده است و همچنین برای کار کردن چنین موتوری با بنزین ایران نیاز به تنظیمات پیچیدهای است تا به موتور آسیب وارد نشود.
بیشتر بخوانید:
از آتش سوزی و فراخوانهای شاهین تا خودرو جدید ایرانی
خودرو کوچک ایرانخودرو
نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین
مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟
موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد
خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول
سهند سایپا
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
نادر فقیهزاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟
سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا
پلت فرم شاهین چگونه است؟
سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود
نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ
از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران
قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز
بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ
قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن
کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها
بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰
آشنایی با ولوو FH و مدلهای آن + کامیون های ولوو در ایران
قوی ترین موتور ایران تماما چینی وارد بازار می شود! تا حالا که ما نتونستیم موتور بزنیم! موتور پراید که از قبل بود تو پراید کره ای، موتور پژو هم از پژو به ارث رسیده، EF7 و توربو شارژش که کار آلمان هست، موتور تیبا و ساینا و کوییک هم همون پراید هست، موتور شاهین هم همون پرایده که توربو شارژش مال مهندسای بلاد کفر هست! اونم رو این موتور زاغارت ۸ سوپاپی!
واقعا عجیبه. پژو RCZ R تولید 2012 از یک موتور 1.6 لیتری توربو، 266 اسب بخار توان و 330 نیوتون-متر گشتاور در 1900 دور با مصرف صدی 5.9 تولید میکنه.
اونم برای یه کوپه 2+2 نه برای شاسی بلند!
ایکاش ایران خودرو با این موتور یه کوپه هم بسازه. واقعا جای یه کوپه تو ایران خالیه
خخخخخخخخخخخخخ
جوونهای ایران خسته شدند یه رانا کوپه ئ شیک بسازین این موتور را هم با یه گیربکس دو کلاچه ئ تر کوبل کنید بفرستین بازار خواهش خواهش خواهش میکنیم