در حالی نمونه اولیه ریرا کراس اوور ایران خودرو ، آماده شده است که برای اولین بار ایران خودرو در آن از چراغ دو تکه جلو استفاده کرده است. اما این خودرو چه مشخصاتی دارد؟
بیت ران – امین آزاد: ریرا کراس اوور ایران خودرو توسط سر طراح ایران خودرو حسین سلیمانی طراحی شده است. وی پیش از طراحی ریرا طراحی سایپا شاهین را انجام داده بود و پس از استخدام توسط ایران خودرو مهمترین و جدیدترین محصول ایران خودرو را طراحی کرده است.
وی در طراحی این خودروی جدید از آخرین خطوط طراحی روز استفاده کرده است؛ خطوطی که پیش از آن در ب ام و و محصولات برخی خودروسازان چینی مورد توجه قرار گرفته بود.
خطوط طراحی ریرا کراس اوور ایران خودرو ، شباهت زیادی به خودرو لاماری ایما دارد، اما در طراحی داخلی، خودرو شباهت زیادی به طراحی داخلی جدید محصولات پژو دارد. به ویژه از طراحی پیانویی پژو در داخل آن الهام گرفته شده است.
شرکت مهرکام پارس وظیفه ساخت تزئینات داخلی خودرو را برعهده دارد و قرار است برای اولین بار از چرم مصنوعی در داشبورد این خودرو استفاده کند.
مشخصات فنی
موتور این خودرو هم نمونه EF7 پلاس توربو است. این موتور با افزایش توان نسبت به نمونه قبلی قدرتش به حدود ۱۶۵ اسب بخار و گشتاورش به ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. توربوشارژ این موتور در دور هزار و ۷۰۰ آر پی ام وارد مدار میشود.
در این خودرو قرار است از گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت دانگ اتومبیل چین استفاده شود. این گیرکس هم اکنون روی دنا اتوماتیک قرار دارد، اما برای ریرا، گیربکس قرار است تغییر ضریب دنده پیدا کند.
البته ایران خودرو قصد دارد در این خودرو از گیربکس دو کلاچه تر هم استفاده کند. کیانوش پورمجیب قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو به بیت ران گرفته است: «گیربکس دی سی تی را بنچ مارک کردیم. اگر بگویید لایسنس خریدید، هرگز! ما لایسنس نخریدیم. بنچ مارک یا استفاده از بهترین های این صنعت را مدنظر قرار دادیم. چندین گیربکس را دمونتاژ و پیاده و درس آموخته های آن را استفاده کردیم و به یک کانسپت و ایده بهینه رسیدیم. ولی حتما هنگام صحه گذاری گیربکس، از سوپروایزر خارجی به عنوان یک متخصص استفاده خواهیم کرد.»
وی توضیح داده است: «طبیعتا مهم ترین محصولات ما تارا و کا ۱۲۵ / K125 کراس اوور ایران خودرو هستند و روی این محصولات از گیربکس دی سی تی استفاده خواهد شد.»
عملکرد حرکتی خودرو ریرا شباهت بسیاری به پژو ۲۰۰۸ دارد، چرا که این خودرو از نظر ابعادی و پلت فرم بسیار شبیه پژو ۲۰۰۸ است. ایران خودرو در تلاش است تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو را به حدود ۹ ثانیه برساند.
مفهوم نام ریرا
تا پیش از نامگذاری نام خودرو، ریرا با کد کی ۱۲۵ شناخته می شد. اما در نهایت نام این کراس اوور به ریرا تغییر کرد.
ریرا به معنی هشدار، هان، بیدارباش، به هوش باش، نام پرنده ای کوچک شبیه به گنجشک، نام زنِ تیزهوش و کاردان، نام یکی از شعرهای نیما یوشیج است و در گویش مازندرانی بیدار باش است.
زمان تولید
زمان تولید این خودرو هنوز مشخص نیست، اما ایران خودرو احتمالا تا پایان سال جاری همچنان باید این خودرو را توسعه دهد و در خوشبینانهترین سناریو، این خودرو در پایان سال ۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
تا بیاد بازار… اووو و….در اصل چینیه پس نه ایرانی.. کشورای دیگه خودروی برقی شاسی بلند و خودروی پرنده طراحی میکنن.. تازه اینا خودروی مشترک چینی ایرانی به درد نخور تولید میکنن
شما که می فرمایید چینی هست میشه بگید با همکاری کدوم شرکت خودروسازی چینی ساخته شده؟ ، اصلا شما این ماشینو دیدید که میگید بدرد نخور؟ ضمنن نسخه برقی این ماشین هم در دست ساخته
چند تا خودروی پرنده نام ببر که همین الان تو اروپا داره تولید میشه و مردم اونو میخرن و استفاده می کنند؟
مگر موتور سمند چیه که به هر شکلی در میاد. دست از سر این موتور سمند از رده خارج شده بردارید. موتور موشک میسازیم ولی موتور سمند را همش تکرار میکنید. یکی دنبال موتور سمند یکی هم دنبال موتور پراید. بس کنید دیگه طالبان موتور هلیکوپتر تولید کردن ولی ما هنوز دنبال موتور پراید هستیم
میشه منبع بدید که طالبان دقیقا چه مدل موتور توربوشفتی رو برای هلیکوپتر تولید کردن؟ ترکیه و ایران تو ساختش موندن بعد طالبان؟ اون چندتا هلکوپتر رو میگید که یکی دوتاشم سقوط دادن و دیگه هیچ پروازی نداشتن؟
موتور سمند؟!!!!!! نه میدونی این ماشین رو چه پلتفرمیه، نه میدونی چه موتورهایی قراره روش نصب بشه، مگه مجبورید وقتی هیچی نمیدونید نظر بدید؟ مگر مجبورید وقتی حتی نمیدونید یه موتور میتونه رو چندین محصول نصب بشه و موتور رو با نام خودرو یکی میدونید نظر بدید؟!!
مردم تو پول خورد و خوراکشون موندن اونوقت اینا ماشین واسه ما تولید میکنن.آخه مردمی که پول ندارن چطوری بتونن ماشین بخرن؟!
مگه قراره همه پول داشته باشن؟ خیلی ها در کشورهای دیگه با دوچرخه میرن سرکار ، خب اگه تولید نکنن که همین کارکنان ایران خررو و سایپا هم بیکار میشن مثل بقیه که تو خورد و خوراکشون موندن
متاسفانه تاخیر در تولید و عقب افتادگی به علت عدم مدیریت در تمام بدنه و ارکان صنعت و مالی و اجتماعی و باعث بروز ناکار آمدی تولید لوازم گردید که این عاملی ندارد جز افراط و عقب ماندگی رجال اصلی برکار ایران جای بسی تأسف است که دنیا در حال تولید خودرو خورشید و بدون سوخت با تکنولوژی خود شارژ است و تفکر و دانشمند و ایده و اجرا از دانشمند و مبتکر و نخبه ایران زمین . ولی متاسفانه سود و استفاده و ثبت این اختراعات برای کشورهای توسعه یافته است نه ایران و ایرانی……زنده با ایران