رالی بورسا سبز ترکیه و مقام رسمی تیم ایرانی

از دست ندهید

رالی بورسا سبز در روزهای هفتم و هشتم خرداد ماه برگزار شد. رقابتی که در آن هشتاد یک خودرو حضور داشتند و این دومین مسابقه رالی در تقویم مسابقات ترکیه بشمار می‌رفت. حواشی ایجاد شده پیرامون این مسابقه بسیار زیاد بود. از همین رو صبر پیشه کردیم تا نتایج مسابقه بصورت رسمی منتشر شود.

رالی بورسا سبز / شرکت‌کنندگان ایرانی (صابر خسروی و حامد مجد)
رالی بورسا سبز / شرکت‌کنندگان ایرانی (صابر خسروی و حامد مجد)

بیت ران – محمد فتح اللهی – رالی بورسا سبز چهل و شش سال است که در کشور ترکیه برگزار می شود. جالب است بدانید که این مسابقه را نه فدراسیون اتومبیلرانی ترکیه (TOSFED) بلکه کلوپ اتومبیلرانی بورسا (BOSSEK) برگزار کرد.

براساس اطلاعات دریافتی از بخش مدیا کلوپ BOSSEK، هزینه برگزاری هر رقابت رقمی معادل یک میلیون و هفتصد هزار لیر است. یعنی رقمی بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در ازای هر مسابقه.

تمامی هزینه‌های مسابقه اعم از اجاره هتل، اجاره مسیرها از فرمانداری‌ها، حقوق و دستمزد مارشال‌ها و داوران و… کاملاً برعهده کلوپ BOSSEK است. فدراسیون ترکیه (TOSFED) کاملاً یک نهاد نظارتی است و دخالتی در اجرای امور ندارد. درست برعکس آنچه در کشورمان اتفاق می افتد.

مسیر رقابت های موتور اسپرت در کشورمان (RACE، رالی، کارتینگ و…) سالهاست که از آنچه در رقابت های بین المللی می‌بینیم دور است. البته افراد بسیار با تجربه‌ای در ایران حضور دارند که اکنون در رأس امور برگزاری مسابقات رالی و ریس هستند.

اما از آنجایی که امکانات موجود در کشورمان در سطوح جهانی نیست، این افراد نمی‌توانند آنچه در ذهن دارند برای اجرای فوق‌العاده امور پیاده کنند.

چرا تیم ایرانی در رالی بورسا سبز شرکت کردند؟

مسابقات اتومبیلرانی در کشورمان در سه رده کارتینگ، ریس و رالی برگزار می‌شوند. مسابقات Race اکنون براساس نظم و قواعد مشخصی برگزار می‌شوند.

"<yoastmark

اما در رالی با وجود آنکه افراد با سابقه‌ای در سطوح جهانی داریم، کم لطفی خودروسازان و هزینه‌های بالای رقابت برای شرکت‌کنندگان مانع از آن شده تا به استانداردهای روز برسیم.

افرادی چون حسین نبوی (رئیس کمیته رالی) در رشته رالی حضور دارند که تجربه‌های گران بهایی دارند. افرادی که می‌توانند در صورت بر طرف شدن کاستی‌ها در کمترین زمان ممکن رشته رالی را به سطح جهانی برسانند.

"<yoastmark

از همین رو، برای افرادی که هدف‌شان حضور در رقابت‌های بین‌المللی است، چاره‌ای جز حضور در مسابقات کشورهای همسایه نیست.

یکی از کشورهایی که در این زمینه پیش رو بوده، ترکیه است. شما به عنوان یک ورزشکار می‌توانید با اجاره یک خودرو در مسابقات رالی حضور داشته باشید.

"<yoastmark

کاری که تیم ایرانی (صابر خسروی و حامد مجد) کردند نیز همین طور بود. آنها با لایسنس ایرانی در مسابقاتی حضور پیدا کردند که فورد فیستا کاپ نامیده می شود. البته لازم به ذکر است که خودرو فورد فیستا کلاس R1-ST از سوی تیم ایرانی خریداری شده بود.

فورد فیستا کاپ در کدام کشورها برگزار می‌شود؟

رقابت‌های فورد فیستا کاپ در کشورهایی چون هلند، بلژیک، ترکیه، مکزیک، لهستان و… در حال برگزاری است. فیستا کاپ در حقیقت یکی از دروازه‌های ورودی به مسابقات موتوراسپرت در کلاس جهانی است.

"<yoastmark

این مسابقات زیر نظر بخش موتوراسپرت کمپانی فورد (Ford Performance) برگزار می‌شوند و ارتباطی به فدراسیون‌های ملی در کشورهای مختلف ندارد.

فورد فیستا کاپ کلاس بندی خاصی دارد؟

همانند سایر مسابقات مانند رنو کلیو کاپ و…، فیستا کاپ هم در کلاس‌های مختلفی در حال برگزاری است. هر کدام از این کلاس‌ها مقام‌های خاص خود را دارند.

در کشور ترکیه رقابت‌های فورد فیستا کاپ در گروه‌های Rally4-R2 ،Rally3 و R1-ST برگزار می‌شود. خودروهای کلاس R1-ST ساخته و پرداخته بخش M-Sport فورد هستند.

"<yoastmark

این کلاس ابتداً در کشور لهستان بوجود آمد و پس از آن در سایر کشورها ادامه یافت. خودرو تیم ایرانی در رالی بورسا هم همان نمونه‌ای بود که توسط بخش موتور اسپرت فورد لهستان معرفی شده بود.

فورد فیستا کاپ تیم ایرانی چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو دارای موتوری با حجم ۹۹۹ سی سی بوده که EcoBoost نامیده می‌شود. این موتور قادر است ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵/۷۵۰ و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر در دور ۵/۰۰۰ در اختیار راننده قرار دهد.

گیربکس این خودرو شش سرعته سکوئنشال از برند Sadev است. این گیربکس در ترکیب با دیفرانسیل ضد لغزش (LSD) می‌تواند تمامی نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل کند. کلاچ این خودرو هم از نوع تک دیسکی بوده و برند AP Racing آن را ساخته و تأمین می‌کند.

"<yoastmark

سه مَپ مختلف را برای ضریب‌های این گیربکس می‌توان تعیین کرد. این تنظیمات براساس رقابت پیش رو (خاکی و آسفالت) انجام می‌شود. وزن فیستا در کلاس R1-ST به ۱۰۳۰ کیلوگرم محدود شده است.

این کلاس در حقیقت نرده‌بانی برای حضور در رقابت‌های حرفه‌ای تر است. حقیقت این است که تیم لهستانی M-Sport فورد فیستا ST را از نظر موتوری، گیربکس، ترمزها و الکترونیک ارتقاء دادند. از همین رو خودروهایی ساخته شد تا در کلاس خود بی نظیر باشند و ستارگان آینده از آنها استفاده کنند.

آیا می‌توان فیستا کلاس R1 را ارتقاء داد؟

با صرف هزینه ۲۶/۹۹۰ یورو می‌توان یک فورد فیستا ST مدل ۲۰۲۲ را به مدل مسابقه‌ای R1 تبدیل کرد. این رقم بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (VAT) و رینگ‌ها است.

بطور خلاصه اگر یک فیستا ST را به مدل مسابقه کلاس R1 تبدیل کنیم، قیمت آن به ۴۵/۹۹۰ یورو خواهد رسید. البته این رقمی است که بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده است.

برای آن دسته از مشتریانی که تمایل دارند خودرو خود را ارتقاء دهند نیز کیت مخصوصی در دسترس قرار دارد. با بهره‌گیری از این کیت می‌توان یک فیستا کلاس R1 را به کلاس R2 ارتقاء داد.

کلاس‌های Rally4-R2 و Rally3 چه خودروهایی هستند؟

مهمترین وجه تمایز فیستا R1 و Rally4-R2 این است که مدل Rally4-R2 از سیستم دو دیفرانسیل استفاده می‌کند. هدف بخش موتور اسپرت فورد از ساخت این کلاس کاملاً مشخص بود. ساخت خودرویی دو دیفرانسیل و ارزان قیمت برای تجربه سواری و رقابت کاملاً مقرون به صرفه.

خودروهای Rally4-R2 در حقیقت همان فیستاهای R3 هستند که در کشور ترکیه به این نام شناخته می‌شوند. فیستا کلاس Rally4-R2 همانند کلاس R1 از موتور سه سیلندر EcoBoost بهره می‌برد. با این تفاوت که حجم این موتور ۱۴۹۷ سی‌سی بوده و ۲۱۵ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه نیرو در اختیار راننده قرار می‌دهد.

گشتاور خروجی این موتور هم به ۴۰۰ نیوتن متر می‌رسد که در دور ۳۵۰۰ در دسترس قرار دارد. موتور سه سیلندر فیستا کلاس R3 دوازده سوپاسه بوده و دارای بلوک و سرسیلندر استاندارد است.

اما براساس قوانین، از محدودکننده ۳۰ میلیمتری FIA در توربوشارژ این خودرو استفاده می‌شود. این محدودکننده لوله‌ای است که مستقیماً در مسیر ورودی هوای توربو قرار می‌گیرد. هدف آن هم کاهش جریان ورودی هوا به توربین توربو و افزایش توان موتور است.

اگر بخواهیم این موضوع را کمی فنی توضیح دهیم باید گفت محدودکننده ۳۰ میلیمتری در دورهای بیشتر از ۵ هزار اثر خود را نشان می‌دهد. در چنین دور موتوری، توان و عملکرد موتور وابسته به جریان هوا است.

محدودکننده جریان عبوری هوا به توربین توربوشارژ را افزایش می‌دهد، اما موجب افت توان تا ۴۰ درصد خواهد شد. اما در عین حال گشتاور آن را تا ۲۰ درصد بهبود می‌بخشد.

گیربکس فیستا Rally4-R2 مانند R1 شش سرعته سکوئنشال بوده و ساخته برند Sadev است. هر دو محور جلو و عقب نیز به دیفرانسیل‌های لغزش محدود یا LSD مجهز هستند. وزن خودروهای این کلاس ۱۲۱۰ کیلوگرم است.

اما قوی‌ترین خودرو در مسابقات فورد فیستا کاپ، کلاس Rally3 است. فیستاهای Rally3 از موتور ۱/۶ لیتری توربو استفاده می‌کنند که چهار سیلندر هستند.

این خودروها در کلاس جهانی R5 قرار دارند. موتور خودروهای Rally3 قادر است ۲۹۰ اسب بخار نیرو و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور را در دور ۴۰۰۰ در اختیار راننده قرار دهد. موتور تزریق مستقیم این کلاس براساس قوانین گروه R5 دارای محدودکننده توربو ۳۲ میلیمتری است.

همانند کلاس‌های پایین‌تر، Rally4ها هم از گیربکس شش سرعته Sadev استفاده می‌کنند که می‌توان ضرایب مختلفی را برای آن انتخاب کرد. خودروهای کلاس R5 دو دیفرانسیل هستند و وزن آنها ۱۲۳۰ کیلوگرم است. جالب است بدانید که فورد فیستاهای کلاس R5 در شهر کلن آلمان ساخته می‌شوند.

تا اینجا متوجه شدیم که رقابت‌های فورد فیستا کاپ، دارای کلاس‌بندی‌های خاص خود هستند.

تیم ایرانی حاضر در رالی بورسا سبز چه مقامی کسب کردند؟

تیم ایرانی در رالی بورسا سبز، در بخش مسابقات فورد فیستا کاپ و در کلاس R1 حضور داشت. این رده در رده‌بندی کلی فدراسیون ترکیه دیده نمی‌شود و امتیازی در این بخش دریافت نمی‌کند.

"<yoastmark

همین مورد خود یک امتیاز مثبت برای تیم ایرانی بود. چرا که هدف این تیم حضور در رده‌ای بود که در سطح بین‌المللی رقابت‌های آن انجام می‌شود. اساساً امتیاز گرفتن در مسابقات رالی کشور ترکیه هدف نهایی این تیم بشمار نمی‌رفت.

"<yoastmark

تیم ایرانی به رانندگی صابر خسروی و نقشه‌خوانی حامد مجد موفق شدند در کلاس R1 در رده دوم این مسابقه را به اتمام برسانند. 

نتایج رسمی چهل و ششمین رالی بورسا سبز در بخش فورد فیستا کاپ را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

چند خودرو در کلاس R1 در رالی بورسا سبز حضور داشتند؟

براساس لیست شرکت‌کنندگان، پنج خودرو در گروه R1 از رقابت‌های فورد فیستا کاپ حضور داشتند. رده اول در این رقابت از آن Melih Cevdet Yıldırım به نقشه‌خوانی Mert Kaya شد.

در رده دوم صابر خسروی و حامد مجد حضور یافتند. رده سوم این بخش نیز به Kemal Çetinkaya و نقشه‌خوان او Tolga Tezeken رسید.

چرا در تابلو اعلام نتایج خودرو تیم ایرانی R1T نامیده شده؟

همانطور که در تابلو اعلام نتایج می‌توان مشاهده کرد، خودروهای کلاس R1-ST نام‌های متفاوتی دارند. دلیل این تفاوت عملکرد فنی آنها نیست.

خودروهای تیم ایرانی و Levent Şapçılar نمونه‌های به روز کلاس R1-ST و نسل هفتم فیستا بشمار می‌رفتند. از همین رو خودروهای این دو تیم در نتایج با نام R1T دیده می‌شوند.

"<yoastmark

خودروهایی که با نام R1 در این لیست دیده می‌شوند نمونه‌هایی هستند که براساس فیستا نسل ششم ساخته شده‌اند. شرکت‌کنندگانی هم که خودروهای آنها ST نامیده شده در حقیقت از نسل پنجم فورد فیستا R1 هستند.

رالی بورسا سبز / نسل پنجم فورد فیستا در کلاس R1
رالی بورسا سبز / نسل پنجم فورد فیستا در کلاس R1
تیم ایرانی در مسابقه بعدی هم حضور خواهد داشت؟

رقابت بعدی در شهر اسکی‌شهیر ترکیه خواهد بود. همانند رالی بورسا سبز که تیم ایرانی در کلاس R1-ST فیستا کاپ حضور داشتند، در آن مسابقه نیز در همان کلاس به رقابت خود ادامه خواهند داد. زمان برگزاری رالی اسکی‌شهیر در تاریخ ۴ و ۵ تیر ماه امسال است.

رالی اسکی‌شهیر چگونه است؟

رالی اسکی‌شهیر توسط کلوپ اتومبیلرانی این شهر یعنی ESOK برگزار می‌شود. این مسابقه نیز همانند رالی بورسا سبز دارای استیج‌های آسفالت است.

آیا تیم ایرانی شانس قهرمانی در کلاس خود را دارد؟

براساس جدول رده‌بندی، تیم ایران (صابر خسروی و حامد مجد) اکنون با ۸ امتیاز در مکان دوم دیده می‌شوند. در حال حاضر Melih Cevdet Yıldırım به همراه نقشه‌خوان خود Mert Kaya با ۱۲ امتیاز در رده اول کلاس R1-ST حضور دارند.

رالی بورسا سبز دومین مسابقه از تقویم مسابقات رالی کشور ترکیه بشمار می‌رفت. در مرحله اول این رقابت‌ها تیم ایرانی حضور نداشت. اما با این وجود به دلیل عدم اتمام مسابقه از سوی Melih Cevdet Yıldırım و Mert Kaya، امتیازی توسط آن تیم در رالی بودروم کسب نشد.

اگر تیم ایران بتواند بطور منظم در تمامی رقابت‌های باقی مانده فصل امتیاز بگیرد، شانس قهرمانی در کلاس R1-ST را خواهد داشت.

"<yoastmark

رسانه «بیت ران» به عنوان تنها پایگاه خبری ایرانی، این رویداد ورزشی را بطور زنده و مستقیم از شهر بورسا ترکیه گزارش کرد. تصاویر و فیلم‌های این رقابت را می‌توانید در اکانت رسمی اینستاگرام بیت‌ران مشاهده کنید.

آلبوم تصاویر چهل و ششمین رالی بورسا سبز – ترکیه



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط