خودروهای آینده بازار ایران بررسی شدند / پاسپورت ایرانی برای چینی‌ها!

از دست ندهید

خودروهای آینده بازار ایران همانطور که انتظار می رفت، تماماً چینی هستند. البته نه چینی های مطرح در بازار جهانی. بلکه با دانگ فنگ هایی رو به رو خواهیم بود که هر کدام در خودروسازان خصوصی ما نام و نام خانوادگی خود را تغییر دادند!

بیت ران – محمد فتح اللهی – برند دانگ فنگ بخش زیادی از خودروهای آبنده بازار ایران را تأمین خواهد کرد. این برند چینی از خودروسازان دولتی گرفته تا خصوصی ها، همه را تحت سلطه خود قرار داده است. می‌توان به راحتی عنوان کرد که دانگ فنگ، نقشی حیاتی در استراتژی بازار خودرو در ایران را دارد.

در نمایشگاه خودرو تهران نیز شاهد نمونه های بسیاری از خودروهای دانگ فنگ بودیم. گرچه خودروسازانی چون سایپا، کرمان موتور، کارمانیا و… در این نمایشگاه حضور نداشتند، اما احتمالاً آنها هم به زودی به صف تولیدکنندگان محصولات دانگ فنگ در ایران می‌پیوندند!

علاوه بر دانگ فنگ، بسیاری از برندهای چینی دیگر در نیز در نمایشگاه خودرو تهران حضور داشتند. خودروهای آینده بازار ایران را چینی ها تشکیل خواهند داد. البته این احتمال وجود دارد که با آزاد شدن مجدد واردات خودرو، برندهای آسیایی و اروپایی قدیمی را نیز دوباره در کشور مشاهده کنیم.

لاماری ایما – دانگ فنگ T5 ایوو

در میان لیست خودروهای آینده بازار ایران، لاماری ایما را می‌توان خاص‌ترین خودرو توصیف کرد. این محصول آرین موتور همانطور که پیش بینی می‌شد در نمایشگاه خودرو تهران نیز مورد استقبال فراوانی قرار گرفت.

ایما در حقیقت محصول Dongfeng Liuzhou Motor چین است. این خودرو زمانی که در نمایشگاه ۲۰۲۰ پکن رونمایی شد با کد SX5G شناخته می شد. از همین رو هنوز هم بسیاری از رسانه های خارجی این کراس اوور را با نام Forthing SX5G می شناسند.

این کراس اوور چینی در ۵ تیپ مختلف در بازار چین قابل خرید است. قیمتی که برای این خودرو در بازار چین تعیین شده از ۱۰۳/۹۰۰ یوان تا ۱۳۶/۹۰۰ یوان متغییر است.

ارقامی که معادل ۴۷۵/۳۴۲/۵۰۰ تومان تا ۶۲۶/۳۱۷/۵۰۰ تومان هستند. نرخی که آرین موتور برای فروش این خودرو تعیین کرده نیز ۹۸۹/۰۰۰/۰۰۰ تومان اعلام شده است. این کراس اوور قرار است طی ۹۰ تا ۱۲۰ روز کاری به روش های فروش عادی و فوق العاده به دست مشتریانش برسد.

لاماری ایما به موتور ۱/۵ لیتری (۱۴۸۱ سی‌سی) توربو مجهز است. این خودرو تنها با همین پیشرانه قابل سفارش گذاری و خرید است.

موتور چهار سیلندر GDi این خودرو قادر است ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ۵/۶۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور آن نیز به رقم ۲۸۵ نیوتن متر می‌رسد که در دورهای ۱/۵۰۰ تا ۴/۰۰۰ در دسترس است.

جعبه دنده ای که برای این خودرو انتخاب شده از نوع دبل کلاچ تَر (WDCT) است. گیربکس که نسبت به انواع خشک آن عملکرد بهتری داشته و عمدتاً عمر طولانی تری نیز دارند.

این گیربکس ۷ سرعته قدرت موتور را به چرخ‌های جلو می‌رساند تا ایما شتاب صفر تا صد کیلومتر (غیر رسمی) حدود ۱۰ ثانیه را ثبت کند.

همانطور که پیش تر عنوان کردیم، ایما در نسخه فول آپشن وارد و مونتاژ نخواهد شد. یعنی آپشن‌هایی چون سنسور پارک جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل منطبق با سرعت خودرو جلویی، پارک اتوماتیک، سامانه هشدار رانندگی بین خطوط (LDWS) که آپشن استاندارد دایموند ادیشن است، کنترل حرکت خودرو بین خطوط (LKAS)، سیستم تابلوخوان علائم رانندگی، سامانه هشدار تصادف (آپشن استاندارد)، Active Braking (آپشن استاندارد)، دوربین نصب شده در دماغه خودرو، صندوق عقب باز شونده بصورت برقی، چرم واقعی برای صندلی‌ها، صندلی شاگرد برقی، تنظیم گودی کمر چهار حالته (در نمونه ای که آرین موتور معرفی شد این تنظیم دو حالته است)، حذف شدن گرم‌کن، سردکن و ماساژور صندلی راننده، نور پردازی ۶۴ حالته محیط داخلی خودرو، سنسور باران، تهویه مطبوع با فیلتر PM2.5 و Negative ion Generator (ایجاد یون‌های منفی در داخل کابین) در لاماری ایما عرضه شده توسط آرین موتور وجود ندارند.

اما در عوض به امکاناتی چون دسته دنده الکتریکی، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، سامانه کنترل پایداری، جلو آمپر دیجیتال، رینگ‌های ۱۹ اینچی، ایربگ‌های ۱۰ نقطه‌ای و… مجهز است.

لاماری ایما با وجود نبود آپشن‌های به روز می‌تواند به لطف طراحی متفاوت، سهم بسزایی در فروش خودروهای آینده بازار ایران ایفا کند.

نکته مهم درباره این خودرو افت فروش شدید آن در بازار چین است. EAMA با آنکه در فروردین ماه به فروش ۶۶۱۲ دستگاهی رسیده بود، اما این آمار در اردیبهشت ماه به ۸۹۹ دستگاه رسید. یعنی ۸۶/۴ درصد کاهش آمار فروش تنها در یک ماه!

آمیکو آرتیستون – Huanghai N7

آرتیست جدید آمیکو قرار است نقش یک پیک آپ آمریکایی را ایفا کند. آرتیستون در این نقش گریم خوبی دارد. اما موتور ۲/۴ لیتری FK22D4T این خودرو با قدرت ۲۱۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه موجب می‌شود تا احتمالاً این آرتیست کمی در اجرا نفس نفس بزند.

وزن آرتیستون در ورژن دو دیفرانسیل ۱۹۶۵ کیلوگرم است. از همین رو گشتاور ۳۲۰ نیوتن متری که در دورهای ۲ تا ۴ هزار در دسترس است احتمالاً ناکافی خواهد بود.

موتوری که در این پیک آپ دیده می‌شود دقیقاً همان نسخه‌ای است که برای آسنا پیچیده شده بود. تفاوت در این است که آرتیستون ۸۵ کیلوگرم از آسنا سنگین‌تر است!

وزن آرتیستون در نسخه دو دیفرانسیل ۱۹۶۵ کیلوگرم بوده و این رقم برای ورژن تک دیفرانسیل آن ۱۸۹۰ کیلوگرم است. نکته قابل توجه این است که آرتیستون در نسخه تک دیفرانسیل ۱۰ کیلوگرم از آسنا دو دیفرانسیل سنگین تر است. اما فاصله آن از سطح زمین در مقایسه با آسنا ۱۵ میلیمتر بیشتر است.

فاصله بین دو محور آرتیستون کاملاً با آسنا برابر بوده و ۳۴۰۵ میلیمتر است. این خودرو در طول ۱۲۵ میلیمتر از آسنا طویل‌تر، در عرض ۱۱۰ میلیمتر عریض‌تر و در ارتفاع نیز ۲۵ میلیمتر مرتفع‌تر از این آمیکو آسنا است. با این تفاسیر با خودرویی رو به رو هستیم که پارک کردن با آن از آسنا نیز مشکل‌تر است!

ظاهر آرتیستون کاملاً به پیروی از شورلت سیلورادو طراحی شده است. اما نه یک کپی صد در صدی. هر قدر در نمای رو به رو این خودرو ما را به یاد پیک آپ‌های آمریکایی‌ها می‌اندازد، در نمای عقب کاملاً یک خودرو از مد افتاده است.

سامانه کنترل فشار باد تایرها، ایربگ راننده و سرنشین، دوربین دنده ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، مانیتور لمسی داشبورد، صندلی‌های گرمکن دار ردیف جلو، آیینه‌های برقی و ایرکاندیشن تک نقطه‌ای تمامی امکانات این خودرو در نمونه فول آپشن هستند.

قیمت آرتیستون در بازار چین از ۱۲۶/۸۸۸ یوان در نسخه پایه دیزلی آغاز شده و این رقم برای نمونه فول بنزینی ۱۳۲/۸۸۸ یوان است. یعنی ۵۸۰/۵۱۲/۶۰۰ میلیون تا ۶۰۷/۹۶۲/۶۰۰ میلیون تومان. برای درک بهتر این ارقام کافیست آنها را در ۲ ضرب کنیم تا قیمت فروش این خودرو را در بازار ایران مشخص کنیم.

اما این پیک آپ چینی چه وضعیتی در کشور خود دارد؟ باید عنوان کرد که فروش آرتیستون از آسنا هم در بازار چشم بادامی ها کم تر است.

آرتیستون در رده ۷۲ فروش پیک آپ ها در بازار چین حضور دارد. یعنی پایین تر از خودروهایی چون پیک آپ کلوت (رده ۶۶) و G9 گروه بهمن (رده ۳۰). در میان خودروهای آبنده بازار ایران، آرتیستون اگر با قیمتی منطقی عرضه نشود، احتمال شکست آن بسیار زیاد است.

فردا M4 – دانگ فنگ Forthing M4 یا مینی‌ون لاماری ایما

یکی از خودروهای آبنده بازار ایران، فردا M4 است. خودرویی بیشتر به دلیل طراحی عجیب و غریبش، در نمایشگاه خودرو تهران مورد توجه قرار گرفت.

فورتینگ M4 یک مینی‌ون یا MPV است. خودرویی هفت نفره که قرار است یکی از رقبای هایما ۷X ایران خودرو باشد. M4 در بازار چین به نام Forthing Yatch شناخته می شود. فورتینگ در حقیقت ساب برند دانگ فنگ بوده و زیر مجموعه این خودروساز چینی بشمار می رود.

M4 از لحاظ ابعاد بدنه به فورد گلکسی نزدیک است. اما هیچ ارتباطی بین این دو خودرو وجود ندارد! موتوری که وظیفه به حرکت درآوردن این مینی ون را دارد، یک چهار سیلندر ۱/۵ لیتری توربوشارژ است.

این موتور قادر است ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار دهد. گشتاور خروجی آن نیز به رقم ۲۸۵ نیوتن متر می‌رسد که از دور ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس است.

مشخصات فنی M4 احتمالاً شما را به یاد لاماری ایما می‌اندازد! کاملاً درست است. موتور M4 و لاماری ایما کاملاً یکسان است. یعنی هر دوی این خودروها از موتور ۴A95TD دانگ فنگ استفاده می‌کنند. به نوعی M4 را می‌توان نسخه مینی‌ون لاماری ایما توصیف کرد. 

این خودرو هنوز در بازار چین عرضه نشده است. از همین رو احتمالاً هم زمان در ایران و چین فروش آن آغاز خواهد شد. قیمت M4 در بازار چین از ۱۲۱/۹۰۰ یوان آغاز شده و فول ترین نسخه آن ۱۵۴/۹۰۰ یوان است.

یعنی ارقامی در بازه ۵۵۷/۶۹۲/۵۰۰ میلیون تا ۷۰۸/۶۶۷/۵۰۰ میلیون تومان. این بدان معناست که اگر این خودرو روزی توسط فردا موتور به بازار کشورمان عرضه شود، احتمالاً بیش از یک میلیارد و چهار میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

حال سوال این است که در این بازه قیمتی چرا یک مشتری باید به سراغ M4 برود؟ شاید امکاناتی چون سامانه‌های کنترل کشش، پایداری، ترمزهای ABS و EBD، ایربگ‌های راننده، سرنشین، جانبی و پرده‌ای، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، پارک اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، کنترل حرکت در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها، هشدار نقاط کور، کنترل حرکت در بین خطوط، هشدار تصادف، ترمز اکتیو، سانروف پانورامیک، ورود بدون کلید برای درب راننده، مانیتور ۱۰/۲۵ اینچی، صندلی‌های گرمکن، سردکن و ماساژور دار، چراغ‌های اتوماتیک، آیینه‌های برقی، سنسور باران و ایرکاندیشن یک نقطه‌ای بتواند مشتریان را برای خرید آن قانع کند.

اما واقع گرا باشیم. بیش از نیمی از این امکانات را فقط چینی ها می توانند در کشورشان مشاهده کنند. اما احتمالاً M4 امکانات کامل‌تری نسبت به لاماری ایما خواهد داشت.

هایما ۸S ایران خودرو

یکی از عجیب و غریب ترین خودروهای آینده بازار ایران احتمالاً هایما ۸S ایران خودرو است. این کراس اوور به شدت در بازار خودرو چین کم فروش است.

شاید باور کردن آن بسیار سخت باشد. اما ۸S تا به امروز که پنج ماه از سال ۲۰۲۲ گذشته تنها ۶۷ مشتری در کل بازار چین داشت! تنها ۱۸ نفر این خودرو را در فروردین ماه سال جاری خریدند. این آمار در پایان اردیبهشت ماه به فقط ۱۳ مشتری رسید.

هایما ۸S تنها با یک انتخاب برای موتور در بازار خودرو چین به فروش می‌ رسد. موتوری که هایما برای این کراس اوور کامپکت انتخاب کرده، یک ۱/۶ لیتری توربو است. موتوری که حجم دقیق آن ۱۵۹۴ سی سی بوده و با کد HMA GA16-YF شناخته شده است.

این موتور ۱۹۲ اسب بخار قدرت در ۵۰۰۰ دور در دقیقه نیرو دارد. میزان گشتاور خروجی آن به ۲۹۳ نیوتن متر می‌ رسد که در دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ در دسترس است.

این خودرو در نمایشگاه شهر آفتاب با گیربکس DCT هفت سرعته معرفی شد. البته جعبه دنده اتوماتیک هشت سرعته نیز برای ۸S نیز پیش بینی شده است. اما انتخاب ایران خودرویی ها احتمالاً همان نمونه هفت سرعته دبل کلاچ تَر خواهد بود.

یک فرد چینی برای خرید هایما ۸S می‌ تواند بودجه ای بین ۷۹/۹۰۰ تا ۱۳۶/۹۰۰ یوان در اختیار داشته باشد. براساس نرخ تبدیل ارز امروز که ۴/۵۷۵ تومان است، یعنی این مبلغ رقمی در حدود ۳۶۵/۵۴۲/۵۰۰ میلیون تا ۶۲۶/۳۱۷/۵۰۰ میلیون تومان است.

تمامی مدل‌ های دستی و اتوماتیک این کراس اوور کامپکت در چنین بازه قیمتی قرار گرفته‌اند. با این تفاسیر هایما ۸S نیز احتمالاً در باشگاه میلیاردی ها حضور خواهد داشت.

از جمله امکانات این کراس اوور ایران خودرو نیز می‌توان به هشدار نبستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان، سنسور پارک جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار رانندگی بین خطوط، سامانه تشخیص خطوط جاده، ۴ دوربین در اطراف خودرو، فرمان چرمی، مانیتور لمسی ۱۲/۳ اینچی، دوربین ثبت وقایع، جالیوانی برای سرنشینان عقب، نمایشگر ۱۰ اینچی پشت فرمان، نورپردازی Skylight، امکان روشن شدن خودرو و راه‌اندازی سیستم تهویه با ریموت، چراغ‌های اتوماتیک و ایرکاندیشن دو نقطه‌ای با فیلتر PM2.5 اشاره کرد.

البته هنوز لیست آپشن های این خودرو از سوی ایران خودرو رسماً اعلام نشده است. از همین رو احتمالاً بخش زیادی از مواردی که عنوان شد را در نسخه ایرانی شده ۸S مشاهده نخواهیم کرد.

۸S یکی از شکست خورده ترین کراس اوور های بازار چین است. خودرویی که به لطف برند هایما، ایران خودرو امیدهای فراوانی به فروش آن در بازار کشورمان را دارد.

هایما ۷X ایران خودرو

۷X یکی دیگر از خودروهای آینده بازار ایران خواهد بود. مینی‌ونی که در طول دو سال عرضه در بازار چین تنها به فروش ۶/۹۷۳ دستگاهی رسید.

در سگمنت MPVهای ایران، فردا موتور با SX6 حضور دارد و در آینده احتمالاً فورتینگ M4 نیز به این جمع اضافه خواهد شد. با قاطعیت می‌توان اعلام کرد که در لیست خودروهای آینده بازار ایران محصولی در رده هاچ‌بک ها حضور نخواهد داشت.

تمامی محصولات جدید یا همگی شامل پیک آپ ها می‌شوند یا کراس اوور ها و مینی‌ون ها را در آینده مشاهده خواهیم نمود. این مسئله در شهرهای پر ترافیکی چون تهران دردسر ساز خواهد شد. چرا که امروز ما به خودروهایی احتیاج داریم که در زمینه مصرف سوخت و ترافیک شهری حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند.

هایما ۷X برخلاف ۸S رشد فروش را در اردیبهشت ماه تجربه کرده است. این خودرو در فروردین ماه ۳۹۰ مشتری در کل بازار چین داشت. اما در اردیبهشت ماه این رقم به ۱۰۰۰ مشتری رسید. رشد ۲۵۶/۴ درصدی فروش این خودرو در طول یک ماه نشان دهنده توجه چینی‌ها به این خودرو است.

۷X خودرویی است که بنا به گفته هایما، توسط پینین فارینا ایتالیا طراحی شده است. اگر بگوییم که برند هایما در حق ۷X کم کاری کرده است، سخن درستی نخواهد بود. پینین فارینا کار خود را در زمینه طراحی به درستی انجام داده است. حتی شاید در نگاه اول متوجه نشویم که با یک MPV چینی رو به رو هستیم!

موتوری که برای به حرکت درآوردن این خودرو انتخاب شده، ۱/۶ لیتری توربوشارژ است. البته این خودرو با موتور ۱/۵ لیتری نیز در بازار چین دیده می شود.

اما نمونه ای که وارد ایران خواهد شد، موتور قوی‌تر ۱۹۴ اسب بخاری است. این موتور قدرت خود را در ۵۰۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌دهد. گشتاور این موتور نیز ۲۹۳ نیوتن متر عنوان شده که در دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ در دسترس است.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با ۴۸۱۵، ۱۸۷۴ و ۱۷۲۰ میلیمتر. فاصله بین دو محور ۷X نیز ۲۸۶۰ میلیمتر ذکر شده است. ارتفاع ۷X از سطح زمین نیز به ۱۷۰ میلیمتر می‌رسد. وزن خالص این مینی‌ون رقمی برابر با ۱۶۷۰ کیلوگرم است.

از امکانات رفاهی این خودرو نیز می‌توان به کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز ABS و EBD، رادار نقطه کور، حرکت بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه و… اشاره کرد.

دیگنیتی پرستیژ – دانگ فنگ ix5

بهمن موتور مهمترین محصول خود را در نمایشگاه شهر آفتاب به روز کرد. نسخه به روز شده دیگنیتی که با نام پرستیژ قرار است در بازار ایران حضور داشته باشد، در حقیقت با نمونه قبلی تفاوت خاصی ندارد.

این خودرو در بخش طراحی سپرهای جلو و عقب تغییراتی را تجربه کرده است. مه شکن ها از سپر جلو حذف شده و در عقب شاهد حضور یک دیفیوزر هستیم.

رینگ های ۲۰ اینچی هم جایگزین نمونه‌های ۱۸ اینچی قبلی شدند. این تغییرات باعث شده تا از این پس دیگنیتی را با پسوند پرستیژ بشناسیم.

آمار فروش این خودرو در بازار چین همچنان زیر هزار دستگاه در هر ماه است. در ژانویه ۲۰۲۲ تعداد مشتری های این خودرو ۳۶۳ نفر بود. فوریه تعداد مشتری های آن فقط ۱۵۹ نفر بود. در ماه مارچ نیز دیگنیتی پرستیژ با اندکی رشد فروش ۶۳۳ دستگاهی را تجربه کرد.

تغییرات در دیگنیتی پرستیژ تنها مربوط به بدنه نیست. این خودرو در لیست خودروهای آینده بازار ایران تبدیل به قوی‌ترین خودرو مونتاژی خواهد شد.

دیگنیتی پرستیژ اکنون از موتوری بهره می‌برد که ۲ لیتر حجم داشته و مجهز به توربوشارژ است. این موتور قادر است ۲۲۸ اسب بخار نیرو و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد.

همچنان تمامی نیروی موتور به چرخ های جلو منتقل می شود. اما دیگری خبری از گیربکس CVT نیست. بجای این گیربکس، جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته عمل انتقال نیرو را انجام خواهد داد.

براساس گفته‌ها، دیگنیتی پرستیژ قرار است در اواخر تابستان سال جاری برای فروش آماده شود. قیمت آن نیز احتمالاً زیر یک میلیارد تومان خواهد بود.

پرستیژ احتمالاً امکانات کامل‌تری در مقایسه با نسخه پرایم خواهد داشت. از همین رو، مشاهده امکاناتی چون گرمکن صندلی‌های جلو، رادار نقطه کور، رادار خطی، دسته دنده الکترونیکی و… دور از تصور نخواهد بود.

ریسپکت پرایم – Cowin Xuandu

ریسپکت در حقیقت خودرویی از زیر مجموعه چری است. خودرویی که با نام Cowin Xuandu شناخته می‌شود، اما از سوی گروه بهمن قرار است آن را به نام ریسپکت بشناسیم.

این خودرو به عنوان یکی از خودروهای آینده بازار ایران، نسخه ارزان قیمتی از چری آریزو ۵ و ۶ است. قیمت این خودرو در بازار چین از ۶۷/۸۰۰ یوان آغاز می شود. گران ترین نسخه این خودرو نیز ۹۳/۹۰۰ یوان قیمت دارد.

براساس نرخ تبدیل ارز این ارقام چیزی معادل ۳۱۰/۱۸۵/۰۰۰ تومان تا ۴۲۹/۵۹۲/۵۰۰ تومان خواهد بود. یعنی ریسپکت در فول ترین ورژن خود از دنا پلاس توربو اتوماتیک که اکنون در بازار ۵۰۴ میلیون تومان قیمت دارد، ارزان‌تر است.

احتمالاً این خودرو در زمان عرضه قیمتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان خواهد داشت. اما فروش این خودرو در بازار چین چگونه است؟ در فروردن ماه سال جاری، ریسپکت ۲۳۶ مشتری در چین داشت. این رقم برای اردیبهشت ماه به ۱۸۵ مشتری رسید. می‌توان عنوان کرد که ریسپکت نیز مانند بسیاری از چینی های نمایشگاه در سراشیبی سقوط است.

رسپکت بهمن موتور قرار است با امکانات رفاهی و آپشن های کاملی تولید شود. امکاناتی چون شش ایربگ ده نقطه ای، استارت دکمه ای، دوربین ۳۶۰ درجه، فرمان و ترمز پارک برقی، روکش چرم مصنوعی صندلی ها (قرمز و مشکی)، سانروف، نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچی، تنظیم شش جهته برقی صندلی راننده و چهار جهته برقی سرنشین کناری، نورپردازی اتمسفر داخلی، رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی، سنسور فشار باد تایرها، تهویه مطبوع برقی، اتوهلد، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، ESP، هشدار تعویض دنده، مود Eco برای رانندگی و کروز کنترل که لیست نسبتاً کاملی بشمار می رود.

مکث تیارا – BAIC Ruixiang X5

بایک هم مانند دانگ فنگ در حال رخنه به صنعت خودروسازی کشورمان است. این برند چینی اکنون در مکث موتور و سانیار موتور حضوری چشمگیر دارد.

تیارا نامی است که مکث موتور برای BAIC Ruixiang X5 انتخاب کرده است. کراس اووری هفت نفره که قرار است به عنوان یکی از خودروهای آینده بازار ایران، رو به روی محصول برتر مدیران خودرو (تیگو ۸ پرو) قرار گیرد.

تیارا با طول ۴۷۸۸ میلیمتری از تیگو هشت پرو ۶۶ میلیمتر طویل تر است. عرض آن ۱۸۷۵ میلیمتر بوده که ۱۵ میلیمتر از رقیب مدیران خودرویی خود پهن تر دیده خواهد شد. ارتفاع آن هم ۱۷۳۰ میلیمتر است که در این بخش ۱۵ میلیمتر از تیگو هشت پرو کوتاهتر خواهد بود.

کراس اوور مکث موتور مانند بسیاری از هموطنان خود از موتور ۱/۵ لیتری توربو استفاده می‌کند. این موتور قادر است ۱۵۶ اسب بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور استخراج شده از آن هم به رقم ۲۱۵ نیوتن متر می رسد که از دور ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ در دقیقه در دسترس است.

کراس اوورهای هفت نفره عموماً فضای بار مناسبی ندارد. تیارا هم از این قاعده مستثنی نیست. حجم محفظه بار مکث تیارا تنها ۱۴۵ لیتر است.

یعنی حتی کمتر از یک هاچ بک کوچک! اما در صورت خواباندن صندلی های ردیف سوم این حجم به ۱۳۸۰ لیتر می رسد. فضایی که در مقایسه با گنجایش ۱۹۳۰ لیتری صندوق عقب تیگو هشت پرو کوچک به نظر می‌رسد.

جالب است بدانید که تیارا محصول اصلی بایک نیست. کمی به گذشته برگردیم. BAIC Ruixiang X5 پیش‌تر با نام D50 در یکی از زیر مجموعه‌های Zotye تولید می‌شد!

D50 در اصل نام پروژه‌ای این کراس اوور بود. این خودرو تا سال ۲۰۱۹ با نام‌های Meet 5 و SEEK5 در زوتی تولید شد. پس از آن بایک با تملک برند «ترام» مالک خودروهایی شد که با این برند در چین ساخته می‌شدند.

Meet 5 یا SEEK5 پس از حضور در بایک، فیس لیفت شد. نتیجه این فیس لیفت خودرویی بود که در چین Ruixiang X5 و در ایران تیارا نامیده می‌شود.

نکته مهمی که درباره این خودرو وجود دارد، آمار فروش آن است. نشان تجاری Ruixiang که پیش تر Yinxiang نام داشت در ابتدا عنوان کرد که قصد دارد به فروش ۵۲/۷۰۰ دستگاهی برسد. البته وبسایت chowdera در گزارشی اعلام کرد که آمار فروش این خودرو حتی در بازار چین هم در هاله ای از ابهام وجود دارد.

براساس اطلاعات موجود در فضای وب، Ruixiang X5 در رده ۲۰۲ فروش خودروهای کراس اوور در چین است! این خودرو زمانی که Meet 5 یا Seek5 نام داشت، توانست به فروش ۲۸/۳۳۰ دستگاهی در سال ۲۰۱۹ دست یابد. اما از زمانی که نام و نشان Ruixiang بر روی این خودرو دیده شد، حتی چینی ها هم اطلاعی از میزان فروش آن ندارند.

مکث کلوت – Dayun V5

دایون V5 یا همان مکث کلوث قرار است به عنوان یکی از خودروهای آینده بازار ایران، در نسخه اتوماتیک هم وارد کشور شود. پیک آپی که هنوز موقعیت درستی در بازار خودرو کشورمان بدست نیاورده، اما به دنبال سهم بیشتر از این بازار است.

دایون V5 نمونه پیک آپ دانگ فنگ S16 است که بعدها با نشان فودای وارد بازار شد. این خودرو اکنون در بازار چین حضور ندارد. اما توسط صنایع خودروسازی ایلیا در قالب شاسی بلندی جدید به فروش می‌رسد.

کلوت اتوماتیک به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده است. جالب اینجاست که پیک آپ کلوت یا همان دایون V5 به هیچ وجه با گیربکس اتوماتیک در بازار چین به فروش نرسید. در حقیقت این گیربکس اتوماتیک برای مدل های S16 دانگ فنگ و فودای لندفورت پیش بینی شده بود.

معرفی مکث کلوت اتوماتیک یک نکته جالب نیز داشت. اینکه داشبورد جدید با کلیدهای لمسی را در کلوت اتوماتیک می‌توان مشاهده کرد. اما در مدل شاسی بلند Y5 که توسط صنایع خودروسازی ایلیا تولید می‌شود این خودرو همچنان با داشبورد قدیمی روانه بازار می‌شود!

بیشتر بخوانید:

بررسی ویژگی‌های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه سیلندر تارا چگونه است؟

قوی‌ترین موتور ایران معرفی شد؛ همراه با جزئیات فنی این موتور خودرو




2 دیدگاه

  1. با سلام
    مثل همیشه گزارشی با رویکرد واقعی .

    اطلاعات فروش بازار چین را از چه منابعی استراج می کنید؟

    با تشکر

  2. سلام
    ممنون برای گزارش وضعیت این محصولات و واقعیت موجود.

    آمار فروش این محصولات در بازار چین از کدام منبع/سایت استخراج می شود؟

    با تشکر

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط