منع قانونی برای تردد و معامله موتورسیکلت های فرسوده وجود ندارد

از دست ندهید

فروش ویژه فیات دوکاتو VIP اتوماتیک آغاز شد / ون با گیربکس ZF

شرکت پارسیان موتور به نمایندگی از فیات ایتالیا، فروش ویژه فیات دوکاتو VIP مجهز به جعبه دنده خودکار را...

لابی خودروسازان برای قیمت گذاری خارج از شورا / افزایش قیمت شورا ۱۸ درصد نیست

شورای رقابت در واکنش به افزایش قیمت خودرو در روز ۱۷ آذرماه ۱۴۰۰، با اعلام اینکه افزایش قیمت ۱۸...

تایکان نخستین خودروی الکتریکی پورشه افزایش تولید خواهد داشت

در پی پیش خرید شدن دست کم 20 هزار دستگاه خودروی « تایکان » - نخستین مدل تمام برقی...

چرا منع قانونی برای تردد و معامله موتورسیکلت های فرسوده وجود ندارد و مردم به جای خرید موتورسیکلت جدید در حال بازسازی و تعمیر وسایل فرسوده هستند؟

بیت ران – سماعیلی: مجتبی ابهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در گفت و گو با بیت ران مشکلات قانونی در مسیر فعالیت تولید کنندگان موتورسیکلت را برشمرد.

هیچ منع قانونی برای تردد و معامله موتورسیکلت های فرسوده وجود ندارد

ضیا مقدم یادآور شد: “مطابق ماده هشت قانون هوای پاک مالکین موتورسیکلت و خودرو باید بعد از رسیدن سن فرسودگی وسیله نقلیه‌شان، شخصا نسبت به جایگزینی وسیله اقدام کنند. اما با ابطال این قانون و تحمیل آن به تولید کنندگان موتورسیکلت، حالا اشخاص موتورسیکلت های قدیمی و فرسوده را می خرند، دستی به سر و گوش آن می کشند و با آن کسب در آمد می کنند در حالی که هیچ قانونی برای منع شماره گذاری، بیمه و … هم برای این دسته از موتورسیکلت ها وجود ندارد.

وی افزود: “وقتی با حدود پنج میلیون تومان هزینه می شود یک موتورسیکلت فرسوده را خرید، آن را بازسازی کرد و حدود روزی سیصد هزار تومان هم کسب در آمد داشت چگونه می توان موتورسیکلت جدید سی میلیون تومانی را فروخت؟

تردد و معامله موتورسیکلت های فرسوده
منع قانونی برای تردد و معامله موتورسیکلت های فرسوده وجود ندارد

تصویب قوانین شتاب زده و غیر کارشناسی بلای جان تولید کنندگان

ضیا مقدم می گوید: “درطی پنج سال گذشته قوانین متعددی بدون کارشناسی و توان سنجی برای این صنعت تصویب و به مورد اجرا گذاشته شد که از جمله آن ها می توان به ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی سیستم سوخت رسانی انژکتوری، ارتقاء استاندارد آلایتدگی از یورو ۳ به یورو ۴، اجرای قانون هوای پاک (اسقاط موتورسیکلت های فرسوده) و … اشاره کرد. هر یک از این قوانین در مقاطع مختلف زمانی، تعطیلی کارخانجات را به وجود آورد و بطور مثال تغییر سوخت رسانی از کاربراتوری به سیستم انژکتوری موجب تعطیلی بیش از شش ماهه کارخانه‌جات شد.”

به گفته وی: “هر چند تصویب این قانون بسیار خوب بود و به کاهش آلودگی هوا کمک می کرد، اما مشکل اینجاست که به ما فرصت بسیار کمی برای این جایگزینی داده شده بود و ما مجبور شدیم به چینی ها سفارش سیستم انژکتور بدهیم و چون فرصت آزمون و خطایی وجود نداشت، در ابتدا موتورسیکلت های انژکتوری تولید شده دارای مشکلات متعددی بودند که به تدریج بر طرف شدند، ولی تمام هزینه های مربوط به تحقیق و طراحی آن به تولیدگنندگان داخلی تحمیل شد.”

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تاکید کرد: “باید قبل از تصویب چنین قوانینی با ما که تولید کننده هستیم مشورت می شد، تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم اما این امر محقق نشد.”

قانون اسقاط به تولید کنندگان تحمیل شده است

ضیا مقدم در زمینه قانون هوای پاک ( اسقاط) هم گفت: “بر اساس ماده ۱۱ و ۱۲ آئین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک باید به ازای تولید هر موتورسیکلت یک موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنیم که این امر به تولید کننده تحمیل شده است. وظیفه تولید کننده، تولید است نه اجرای طرح اسقاط. حال آن که عموم موتورسیکلت های فرسوده در حال کار هستند و مالکانی که در حال امرار معاش با آن هستند، تمایل و بودجه خرید موتورسیکلت جدید را برای اسقاط موتورسیکلت فرسوده خود ندارند.”

وی گفت: “چرا باید دردسرها و پیچیدگی های اداری بسیار زیاد اسقاط بر دوش تولید کننده باشد؟ چنین قانونی تاکنون هیچ کمکی به کاهش آلودگی هوا نکرده است و به نظر می رسد تنها منفعت آن برای مراکز اسقاط است و تصویب چنین قوانینی تنها ضربه زدن به تولید کننده و دلسرد کردن اوست.”

او خاطرنشان کرد:موتورسیکلت های توقیف شده در پارکینگ های پلیس و ستاد اجرایی فرمان امام، به دلیل وجود موانع قانونی قابلیت اسقاط نداشته و بعضا توسط ستاد اجرایی فرمان امام مزایده گذاشته شده و دوباره به چرخه مصرف و حمل و نقل باز می گردند.”

بیشتر بخوانید:

انجمن صنعت موتورسیکلت به دنبال توقف تولید طرح هوندا ۱۲۵ است

با قوی ترین اسکوترهای ایران آشنا شوید

با قوی ترین موتور برقی کشور آشنا شوید + یک موتورسیکلت تمام ساخت داخل

قوی ترین اسکوتر های جهان در سال 2021 + قیمت اسکوتر در بازار جهانی

کاوازاکی نینجا ZX-25R اولین موتور سیکلت چهارسیلندر پلاک ملی

افزایش قیمت موتور سیکلت در بازار ؛ کدام موتورها و چقدر گران شده اند؟

سریع ترین موتورسیکلت های جهان را بشناسید + قیمت جهانی

بررسی و قیمت موتورسیکلت یاماها ان مکس 155 ؛ پرشتاب اما خشک

قیمت موتورسیکلت هم رویایی شد، هوندا کلیک 100 میلیونی از راه رسید

آزمایش فنی اسکوتر SYM فیدل3 ؛آیا این طرح وسپا ارزش خرید دارد؟

اسکوتر گالکسی j200 ناموجود شد + قیمت بازار و معایب و مزایا

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آخرین خبر از واردات خودرو ؛

پاسخ به ابهامات واردات خودرو لادا روسیه / پای گروه بهمن در میان است؟

در پی انتشار اخباری مبنی بر واردات لادا روسیه دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو توضیحاتی داد. وی همچنین از...

سهام پارس خودرو به صورت بلوکی واگذار می شود؛...

شرکت سایپا آگهی فراخوان متقاضیان جهت واگذاری سهام شرکت پارس خودرو را منتشر کرده است. کدام شخص حقیقی یا حقوقی می تواند مالک بعدی...

کشنده پیلسان بررسی شد؛ چقدر ارزش خرید دارد؟

کشنده پیلسان با موتور و گیربکس ارتقا یافته قرار است وارد بازار شود. این کشنده تحت لیسانس شرکت مان چه مشخصات ظاهری و فنی...

آخرین اخبار از واردات کامیون ؛ شرط اسقاط کامیون...

واردات کامیون شرایطی دارد که باعث شده است کامیون های وارد شده در گمرک کشور خاک بخورند. در آخرین اخبار شرط اسقاط کامیون گره...

بازار خودرو ترکیه از امروز محدود خواهد شد

بازار خودرو ترکیه امروز با شوک خبری بزرگی بیدار شد. روز گذشته رسماً اعلام شد که از امروز خریداران خودروهای صفر کیلومتر بلافاصله نمی‌توانند...

پست‌های مرتبط