انواع جدید گیربکس ایران خودرو / تی اف ۲۱ محصول جدید ایران خودرو

از دست ندهید

آخرین اخبار انواع جدید گیربکس ایران خودرو، تی اف ۲۱ محصول جدید ایران خودرو و پلتفرم های مورد استفاده این خودروسازی را در این گزارش بخوانید.

بیت ران – امین آزاد: کیانوش پورمجیب قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو در گفت و گوی اختصاصی با بیت ران از آخرین اخبار مربوط به انواع جدید گیربکس ایران خودرو، تی اف ۲۱ خودروی جدید ایران خودرو و پلتفرم های مورد استفاده این خودروسازی گفت

بیت ران – در صنعت خودروی ما در زمینه گیربکس ضعف هایی وجود دارد.‌ گیربکس هایی که ایران خودرو استفاده می کند همه قدیمی‌های پژو از سری بی‌ای هستند و تازه به سمت گیربکس شش سرعته رفته اید. برای اینکه این مشکل اساسی حل شود، قرار است چه کار کنید؟

پورمحیب: گیربکس شش سرعته اولین سری گیربکس های جدیدی بود که در ایران خودرو تولید شد. گیربکس اِی‌اِم‌تی یا گیربکس نمیه اتوماتیک گیربکس بعدی است که عرضه می شود. و نهایتا گیربکس دی‌سی‌تی یا گیربکس اتوماتیک دابل کلاچ که از برنامه های نسبتا میان مدت شرکت نیرو محرکه است. به این ترتیب می توانیم بگوییم که عملا فاز گذار از گیربکس بی ای به عنوان یک گیربکس قدیمی شروع شده و ظرف دو تا سه سال آینده گذار ما به سمت گیربکس های جدید شروع می شود. البته مونتاژ گیربکس اتوماتیک هیدرولیک را هم در دستور کار داریم. الان خط مونتاژ این نوع رابالای هشت درصد در نیرو محرکه چیدیم و در آینده نزدیک مونتاژ گیربکس اتوماتیک را هم انجام خواهیم داد. به این ترتیب گیربکس ای تی، دی سی تی ملی و نیمه اتوماتیک را در دستور کار داریم.

تست فنی تارا دنده ای گیربکس ایران خودرو / تی اف ۲۱ محصول جدید ایران خودرو
انواع جدید گیربکس ایران خودرو / تی اف ۲۱ محصول جدید ایران خودرو
بیت ران – در تولید گیربکس دی سی تی با کدام شرکت همکاری کردید؟

پورمجیب: گیربکس دی سی تی را بنچ مارک کردیم. اگر بگویید لایسنس خریدید، هرگز! ما لایسنس نخریدیم. بنچ مارک یا استفاده از بهترین های این صنعت را مدنظر قرار دادیم. چندین گیربکس را دمونتاژ و پیاده و درس آموخته های آن را استفاده کردیم و به یک کانسپت و ایده بهینه رسیدیم. ولی حتما هنگام صحه گذاری گیربکس، از سوپروایزر خارجی به عنوان یک متخصص استفاده خواهیم کرد.

بیت ران – قرار است در گیربکس دی سی تی از سیستم خشک استفاده شود یا از سیستم تر؟

پورمجیب: از سیستم تر. چون سیستم خشک معایب خاص خود را دارد. در بررسی های اولیه‌ای که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که از سیستم تر استفاده کنیم.

بیت ران – هدف گذاری شما استفاده از این گیربکس روی جه محصولی است؟

پورمجیب: طبیعتا مهم ترین محصولات ما تارا و کا ۱۲۵ / K125 کراس اوور ایران خودرو هستند و روی این محصولات از گیربکس دی سی تی استفاده خواهد شد.

عایق بندی کابین خودرو تارا
انواع جدید گیربکس ایران خودرو / تی اف ۲۱ محصول جدید ایران خودرو
بیت ران – روی پلتفرم ۳۰۱  قرار است یک هاچبک هم تولید کنید. این پروژه به کجا رسید؟

پورمجیب: خودرو هاچبک به نام تی اف ۲۱ مطرح است. که نمی توانیم بگوییم هاچبک کامل است، بلکه یک مینی اس یو وی است. ولی نیچر آن هاچبک است. فروردین ماه امسال استارت عملی تی اف ۲۱ خورد. در مرکز تحقیقات زمان بندی ۱۸ ماهه برای آن تعریف شده است و همین الان در سیر پروژه و با شدت و قدرت در حال اجرا است.

بیت ران – پلتفرم تی اف ۲۱ توسعه یافته ۳۰۱ است که در پژو ۲۰۶ استفاده می شود. کِی قرار است دست از سر پلتفرم های پژو برداریم؟

پورمجیب: تاکید می کنم بازی با این کلمات پلتفرمی گمراه کننده ست. وقتی شما وارد محتوای پلتفرم های خود پژو می شوید، پلتفرم جدید با یک نام جدید، با پلتفرم قدیمی بیش از ده درصد اختلاف ندارد. این تغییرات ناشی از یک سری بهبودها و یک الزامات استانداردی جدید است که به آنها دسترسی پیدا می کنند. و در نهایت پلتفرم را در قالب نامی جدید معرفی می کنند. این به آن معنا نیست که از بیخ پلتفرم قبلی را کوبیدند و گذاشتند کنار و یک پلتفرم جدید بالا آوردند و طراحی کردند. این رویه همه خودروسازهای جهان است.

پس اگر در فرآیندهای اجرایی روز به روز بهتر عمل می کنیم و از بهترین ها در پلتفرم هامون استفاده می کنیم، راه غلطی نیست و نمی توان گفت که ما پلتفرم ۲۰۶ را داریم، بلکه این بهبود یافته است.

بیت ران – چند سال پیش قرار بود در همکاری با شرکت ریکاردو پلتفرم  جدیدی طراحی کنید و ما به دانش طراحی پلتفرم دست پیدا کنیم. فکر می کنم این برنامه متوقف شده است.

پورمجیب: همچنین قرار بود با هیوندایی پاور تک در بخش گیربکس همکاری کنیم. پرین فارینا به عنوان پایه اصلی در بخش طراحی پلتفرم است. اما این پروژه در ذات شکست خورده بود و در همان ابتدا هم محکوم به شکست شد. حجم سرمایه فوق العاده بالایی نیاز داشت زیرا می خواستیم کفی، موتور و سیستم های برق و الکترونیک را هم طراحی کنیم. هیچ خودروسازی را در دنیا پیدا نمی کنید که یک خودرو را از پایه بالا بیاورد و تحت نام یک خودرو جدید معرفی کند. اینها همه بهبود یافته هستند. بعضی مواقع این بهبودها بسیار عمیق هستند و برخی مواقع محدود و جزئی.

بیت ران – در زمینه موتورهای سه سیلندر ایران خودرو مشغول کار است. انتقادهایی که وجود دارد این است که الان صنعت خودرو جهان در حال حرکت به سوی خودروهای هیبریدی و برقی است و ما تازه روی خودروهای سه سیلندری کار می کنیم که تکنولوژی آنها برای ده سال قبل است.

پورمجیب: واقعیت این است که این سوال جوابی صفر و یکی ندارد. محصولات ما تنوع ابعاد و اندازه دارد و با یک نوع موتور نمی توانیم جوابگوی تمام پلتفرم ها باشیم. مدل ۱.۳ لیتر توربوشارژ جی دی آی برای بسیاری از محصولات کلاس سی و حتی کلاس کراس اوور ما پاسخگو است. و مهم تر از آن حتی اگر به سمت موتورها هیبریدی برویم حتما یک موتور ۱.۳ لیتری یا همان کم مصرف خواهیم داشت.

آخرین اطلاعات و عکس سدان برقی ایران خودرو ساخت شرکت جتکو
عکس سدان برقی ایران خودرو ساخت شرکت جتکو
بیت ران – در زمینه خودروهای برقی، جتکو مشغول چه کاری است؟

پورمجیب: این شرکت پروژه‌ی تارای برقی را دارد که آخر امسال نمونه آن قابل رانش است. موتور و باتری های آن طبیعتا از خارج از کشور تامین می شود، اما برای تک تک آنها برنامه ساخت داخل وجود دارد و این الزام جتکو بوده است که در پروژه محصولی را متولد کند که بتوان ساخت داخل کرد.

 

بیشتر بخوانید:

مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو

مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید

پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟

تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین

روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی

کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت شاین مکس بنزینی ایران خودرو افزایش یافت

در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو قیمت شاین مکس بنزینی افزایش داشته است. این خودرو با چه مشخصات فنی...

پست‌های مرتبط