رالی با فیستا، اولین تجربه حضور در مسابقات رالی فورد فیستا کاپ

از دست ندهید

رالی فورد فیستا کاپ یکی از مشهورترین مسابقات در سطح بین المللی است. مسابقاتی که البته در کشورمان برگزار نمی‌شود. از همین رو صابر خسروی و حامد مجد به عنوان شرکت کنندگان ایرانی قرار است در ترکیه اولین حضور خود را مسابقات رالی فیستا کاپ تجربه کنند.

فورد فیستا رالی کاپ با رنگ بندی معرفی شده توسط تیم فورد موتوراسپرت

بیت ران – محمد فتح اللهی – مسابقات رالی را بیشتر با عنوان WRC می شناسیم. اما به غیر از رقابت های جهانی، رالی های کشوری و کاپ های بین المللی نیز در بسیاری از کشورهای جهان در حال برگزاری هستند.

در حقیقت رانندگان و نقشه‌خوان‌هایی که امروزه در کلاس‌های جهانی به شهرت بسیاری رسیدند، روزگاری در همین کلاس‌های کشوری و کاپ‌های اروپایی به مقام های ارزشمندی رسیده بودند.

یکی از همین مسابقات، رالی فورد فیستا کاپ است. مسابقاتی که در سطح بین المللی برگزار می شود و می توان در کشور ترکیه این تجربه را بدست آورد.

برای حضور در این مسابقات باید به تیم فورد ترکیه مراجعه کرد. این تیم از تجربه بسیار بالایی بر خوردار است. تجربه ای که از قهرمانی های پی در پی توسط مراد بوستانجی و پدرش سردار بوستانجی بدست آمده است.

اما این تجربه از کجا بدست آمده است؟ آقای سردار بوستانجی ۶۴ ساله مدیر تیم کاسترول فورد ترکیه است. او تجربه حضور در بیش از ۲۰۰ رالی را داشته و بیش از ۱۵۰ پیروزی بدست آورده است.

پسرش مراد بوستانجی هم در سال های ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به عناوین قهرمانی Rally جوانان ترکیه رسید. پس از آن در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ دو عنوان قهرمانی Rally ترکیه را بدست آورد.

او همچنان در سال ۲۰۱۵ توانست در قاره اروپا به عنوان قهرمانی مسابقات Rally دست پیدا کند. پدر و پسر حالا آماده اند تجربیات حضور خود در مسابقات جهانی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

آشنایی با خودرو فورد فیستا رالی کاپ

در نگاه اول این خودرو تفاوتی با فورد فیستا معمولی ندارد. اما با خودرویی رو به هستیم که دستپخت فورد موتور اسپرت است. خودرویی که با بهره‌گیری از موتور ۳ سیلندر ۹۹۹ سی سی اکوبوست، قادر است ۱۵۰ اسب بخار نیرو در ۵۷۵۰ دور در دقیقه را در اختیار راننده قرار دهد.

گشتاور خروجی این موتور نیز به رقم خیره کننده ۲۰۰ نیوتن متر می رسد که در دور ۵۰۰۰ در دقیقه در دسترس قرار دارد. اگر این ارقام برای شما جالب نیست بهتر است بدانید که این قدرت و گشتاور در خودرویی دیده می شود که تنها ۱۰۳۰ کیلوگرم وزن دارد!

برای درک بهتر عملکرد این خودرو بهتر است این خودرو را با نسخه ST خود مقایسه کنیم! فیستا ST مدل ۲۰۲۲ از موتوری به قدرت ۱۹۷ اسب بخار بهره‌مند است.

این قدرت توسط موتوری بدست می آید که ۱/۵ لیتر حجم داشته و از توربوشارژر استفاده می کند. وزن مدل ST نیز به ۱۲۶۲ کیلوگرم می‌رسد. یعنی نسبت قدرت به وزن فیستا ST رقم ۰/۱۱ اسب بخار در ازای هر کیلوگرم است.

فیستا رالی کاپ از موتور ضعیف‌تری استفاده می‌کند. اما به لطف رژیم لاغری فوق‌العاده به نسبت قدرت به وزن آن ۰/۱۰ اسب بخار در ازای هر کیلوگرم است!

طول این خودرو ۴۰۶۵ میلیمتر و عرض آن ۱۷۳۵ میلیمتر است. ارتفاع این خودرو قابل تنظیم است و رقم ثابتی ندارد. اما فاصله بین دو محور آن، ۲۴۹۰ میلیمتر اعلام شده است.

گیربکس فیستا رالی کاپ

خودرو فورد فیستا رالی کاپ مجهز به گیربکس ۶ سرعته سکوئنشال است. اگر با نحوه کارکرد این گیربکس نا آشنا هستید، باید عنوان کرد که کارکرد گیربکس های سکوئنشال همانند گیربکس های موتورسیکلت است.

در خودروهای دنده دستی راننده می تواند موقعیت دنده را از دو به چهار تغییر دهد. گرچه در صورت این کار افت توان بوجود می آید، اما منظور ما این است که ساختار گیربکس دستی این اجازه را به راننده می دهد.

اما در گیربکس های سکوئنشال دنده ها را باید به ترتیب تعویض کرد. این تکنولوژی در خودروهای فرمول یک نیز دیده می شود. با این تفاوت که پدال سمت راست فرمان دنده ها را مثبت تعویض کرده و پدال سمت چپ دنده ها را معکوس می کند.

جعبه دنده فیستا رالی کاپ به گیربکس ضد لغزش (LSD) limited slip differential متصل بود. این ویژگی باعث می شود تا هرزگردی احتمالی در طول حرکت خودرو در مسیر کنترل شود.

این گیربکس را می توان در سه ضریب کوتاه، متوسط و بلند تنظیم کرد. این تنظیمات توسط تیم و بر اساس آنچه راننده عنوان می کند انجام می شود. کلاچ این گیربکس نیز از نوع تک صفحه ای بوده و از برند AP Racing است.

گیربکس سکوئنشال

حال این پرسش بوجود می آید که چرا خودروهای رالی و ریس از این گیربکس استفاده می کنند؟ پاسخ بسیار ساده است! در حقیقت تعویض دنده با این نوع گیربکس بسیار سریع تر از گیربکس های دستی است.

در گیربکس های دستی تعویض دنده با اتلاف زمان مواجه خواهد شد. اما در گیربکس سکوئنشال دسته دنده تنها به عقب یا جلو حرکت می کند و زمانی را به هدر نمی دهد.

دلیل دیگر این است که گیربکس سکوئنشال فضای کمتری را در خودروهای مسابقه ای اشغال می کند. یعنی راننده تنها یک حرکت جلو و عقب را تجربه می کند. حرکت های راست و چپ دسته دنده در این نوع از گیربکس حذف شده اند.

در موتورسیکلت راننده باید با کلاچ‌گیری دنده ها را عوض کند. اگر راننده تجربه زیادی داشته باشد، با هماهنگ کردن دور موتور می توان دنده ها را بدون کلاچ‌گیری عوض کرد.

این بدان معناست که راننده باید با تجربه خود دنده ها را با یکدیگر sync (همساز-هماهنگ) کند. در خودروهای رالی هم وضعیت به همین شکل است.

این تیپ از گیربکس در خودروهای رالی ایرانی دیده نمی شود. از همین رو، یکی از چالش ها برای تیم ایرانی حاضر در مسابقات رالی فیستا کاپ یادگیری کارکرد گیربکس و کسب تجربه در زمان استفاده از آن بود.

سیستم تعلیق فیستا رالی کاپ

تعلیق و زیربندی این خودرو کاملاً با نمونه استاندارد آن متفاوت است. فنرهای سیستم تعلیق آن را می‌ توان در سه حالت نرم (soft)، متوسط (Medium) و سفت (Hard) تنظیم کرد.

آنتی رول بار سیستم تعلیق این خودرو هم در سه حالت ذکر شده قابل تنظیم است. همانطور که می دانید تنظیم درست آنتی رول بار می تواند از بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو در هنگام عبور از پیچ ها جلوگیری کند. سیستم تعلیق این خودرو از برند Bilstein بوده که یکی از بهترین ها در کلاس جهانی است.

ترمزهای متفاوت

فیستا رالی کاپ از ترمزهای متفاوتی نسبت به نمونه استاندارد آن استفاده می کند. در استیج های آسفالت می توان از دیسک های ۲۷۸ میلیمتری استفاده کرد. این ابعاد برای استیج های خاکی کمتر شده و به ۲۶۲ میلیمتر می رسند.

دیسک های ترمز در محور جلو از نوع خنک شونده بود و این دیسک ها در محور عقب از نوع معمولی هستند. به غیر از این موارد فیستا رالی کاپ به ترمز دستی هیدرولیکی مجهز است.

از ترمز دستی هیدرولیکی بیشتر در استیج های خاکی استفاده می شود. در استیج های آسفالت، راننده بیشتر از ترمز پدالی برای کنترل حرکت خودرو در مسیر استفاده می کند.

رینگ‌های مختلف برای شرایط گوناگون

در استیج های آسفالت از رینگ هایی با عرض ۶ اینچ و سایز ۱۵ اینچ استفاده می شود. در استیج های خاکی سایر رینگ ها بیشتر خواهد بود و ابعاد آنها به ۶/۵ اینچ (عرض) و سایز ۱۶ اینچ هم می رسد.

چالش حرکت روی آسفالت!

تمامی استیج های رالی ایران خاکی هستند. از همین رو رانندگان رالی ایرانی تجربه ای از یک رقابت رالی آسفالت ندارند. در حقیقت رقابت بر روی آسفالت تنها در مسابقات Race ایرانی خلاصه می شود.

یک فصل از مسابقات رالی بین‌المللی شامل ترکیبی از مسابقات خاکی، آسفالت، میکس و… است. طبیعتاً تیم ایرانی هم تجربه ای از حرکت یک خودرو Rally بر روی آسفالت نداشتند.

چالش جدیدتر رانندگی با یک خودرو رالی بر روی آسفالت بود! چالشی که در آن باید تایرها را گرم کرد و بهترین ریسینگ لاین را برای مسیر بدست آورد.

پس از پایان تمرین ۱۰۰ کیلومتری، تیم فورد ترکیه از عملکرد تیم ایرانی بسیار متعجب بودند. خودرو جدید، گیربکس جدید و سطح مسابقه‌ای جدید شرایط کاملاً متفاوتی بود.

اما مراد بوستانجی عنوان کرد که در هر دور تایم تیم ایرانی کاهش بسیار زیادی داشت و پیشرفت کاملاً محسوس بود.

تمرین رالی!

شاید حتی رانندگان و نقشه‌خوان‌های کشورمان هم با این واژه غریب باشند! در رقابت های بین‌المللی تیم ها فرصت دارند که در فاصله برگزاری میان دو مسابقه، خودرو خود را برای مسابقه بعدی آماده کنند.

مانند مسابقات فرمول‌ یک، در رقابت های رالی هم خودرو قبل از مسابقه باید setup شود. یعنی ضرایب گیربکس، تنظیم های مربوط به فنربندی و… باید بر اساس مسابقه بعدی تغییر کند.

طبیعتاً در یک تقویم منظم تیم ها طبق اطلاعاتی که از فصل های گذشته دارند، می دانند که در رقابت بعدی خودرو باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

در تمرین های رالی راننده و نقشه‌خوان دوباره هماهنگی با همدیگر را تمرین می کنند. خودرو را می سنجند تا در بهترین شرایط ممکن در مسابقه بعدی حضور داشته باشند. تمرین رالی موردی است که جای خالی آن در مسابقات کشورمان بسیار احساس می شود.

اجاره کردن مسیر برای تست

تیم فورد ترکیه برای سه روز و هر روز ۶ ساعت مسیری را اجاره کرده بود. این مسیر شامل جاده ای ۸ کیلومتری در خارج از شهر بود که از فرمانداری آن شهرستان اجاره شده بود.

در واقع این کار را در کشورمان نیز می توان انجام داد و این می تواند یک منبع درآمد زایی برای فرمانداری‌ها، بخش‌داری‌ها و حتی استانداری‌ها باشد.

تیم فورد پس از اجاره این مسیر مارشال هایی را هم در طول مسیر قرار داده بود. این مارشال ها وظیفه داشتند تا در صورت بروز حادثه یا اتفاقی در جاده آن را به ابتدای مسیر گزارش دهند. در حقیقت ایمنی مسیر بر عهده این مارشال ها بود که حقوق روزانه خود را از تیم فورد دریافت می کردند.

تیم ایرانی فورد فیستا رالی کاپ

صابر خسروی (راننده) و حامد مجد (Co-Driver) نخستین تجربه همکاری با یکدیگر را در این مسابقات خواهند داشت. مسلماً در این تجربه هماهنگ شدن با یکدیگر یک فاکتور مهم و اساسی است.

این موضوع در طول تمرینات بسیار برای هر دوی آنها مهم بود و توانست به خوبی با یکدیگر هماهنگ باشند. حامد مجد تجربه حضور در مسابقات جهانی را دارد. از همین رو Pacenote (یادداشت‌های مسیر یا نقشه‌راه) مسیر به زبان بین‌المللی تهیه شده بود.

هدف از حضور تیم ایرانی در مسابقات فورد فیستا رالی کاپ کسب تجربه است. عملکرد آنها در طول تمرینات از سوی تیم فورد ترکیه مورد تحسین قرار گرفت و قطعاً در مسابقه هفته آینده که در شهر بورسا ترکیه برگزار خواهد شد خواهند درخشید.

از سویی دیگر انتقال تجربه مراد بوستانجی به هر دوی آنها بسیار زیبا بود. وی هر نکته ای که احساس می کرد ذکر کردن آن می تواند به یادگیری بهتر و بیشتر تیم ایرانی منجر شود را عنوان می کرد. نکاتی که ماحصل سالها تجربه بود و قطعاً به تیم ایرانی در رالی بورسا و رقابت های آتی کمک شایانی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

پیکاپ G9 گروه بهمن و اختلاف قیمت ۲۶۰ میلیونی!

در گفت و گو با بیت ران اعلام شد: آخرین وضعیت تغییر قیمت بنزین در ایران




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط