E90 ب‌ ام و بهتری از E46 است!

از دست ندهید

«E90 هیچ وقت به خوبی E46 نبوده و نخواهد بود. شاید وقت آن رسیده که حرف خود را پس بگیرید! تقریباً تمام طرفداران ب‌ام‌و در روی کره زمین بر این باورند که E46 سری ۳ بهتری نسبت به E90 است. اما فارغ از تعصب‌ لازم است بررسی کنیم تا ببینیم این ادعای بحث برانگیز واقعیت دارد یا خیر.»

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – این بحث در BMWBLOG توسط نویسنده بلاگ ب‌ام‌و مطرح شد. فردی که خود تجربه خرید هر دو مدل را داشته و آن را اینگونه بازگو می‌کند.

تنها چند ماه پس از خرید سدان E46 325i، آن را فروختم. چرا باید ماشینی را بفروشم که اینقدر مشتاق و طرفدار آن هستم؟ آن هم تنها پس از چند ماه مالکیت؟

زیرا ب‌ام‌و E46 در خلاء ب‌ام‌و عالی‌ای است. حتی اگر برای بردن بچه‌هایتان به مدرسه نیازی به آن نداشته باشید بسیار عالی است. اگر بچه‌ها را در صندلی عقب نگذارید فوق‌العاده خواهد بود و اگر مجرد هستید بی‌نظیر است!

با این حال، اگر تلاش کنید امروز با یک E46 کارکرده چند کودک را که باید به موقع به مدرسه بروند، برسانید؛ هنوز هم خودرو به درد خوری به نظر می‌رسد.

تجربه قرارگیری پشت فرمان E46

من مرد قد بلندی نیستم. هیچ وقت یاد ندارم قدم بیش از ۱۷۵ سانتیمتر بوده باشد. شاید از زمان تولد پسر دومم چند کیلویی وزن اضافه کرده باشم، اما هنوز کمتر از ۷۷ کیلوگرم وزن دارم.

بنابراین من به راحتی می‌توانم در هر خودرویی جا شوم. با این تفاوت که نمی‌توانستم روی صندلی E46 خودم به راحتی بنشینم. مخصوصاً زمانی که پسر چهار ساله‌ام در صندلی پشتی حضور داشت!

همیشه احساس می‌کردم که فرمان بسیار به من نزدیک است. علاوه بر این، پسرم همیشه از کمبود فضای پا شاکی بود. صندوق عقب آن‌قدر کوچک بود که برای کالسکه فرزند شش ماهه‌ام مناسب نبود. باید اضافه کنم که دیافراگم درهای عقب این خودرو، نشستن بچه‌ها در صندلی‌هایشان را کار دشوار کرده بود.

موتور پر دردسر

آه، آن موتور مزاحم M54. این یک موتور فوق‌العاده دوست داشتنی برای استفاده روزمره است. موتوری با قدرتی ابریشمی و صدایی زیبا. اما نگهداری آن دیوانه کننده است.

مشکلات سیستم خنک‌کننده، خراب شدن مداوم سوپاپ‌های DISA، جرقه‌های ناقص در سیلندر سه حتی پس از تعویض سنسورهای اکسیژن، تعویض سیم‌پیچ‌ها، تعویض شمع‌ها، رفع نشتی‌ها و حتی فریاد زدن خستگی‌ناپذیر این موتور، هنوز متوجه نشدم مشکل این موتور چه بود.

پس از ماه‌ها تداوم این موضوع که من را واقعاً آزار می‌داد و در کل ناخوشایند بودم، به این نتیجه رسیدم که کافی است. تصمیم گرفتم این خودرو را بفروشم و این کار را کردم! حتی چند صد دلاری هم با این کار سود کسب کردم.

ورود E90 به گاراژ

من هنوز سری ۳ میخواستم. چیزی که در DNA من وجود دارد این است که همیشه باید مالک یک دستگاه ب‌ام‌و سری سه باشم. چرا که این خودرو برای برطرف‌کردن نیازهای روزمره من عالی است.

پس شروع به جستجو برای خرید یک E90 کردم. باید می‌دیدم که آیا می‌توانم یکی از آن‌ها را با بودجه‌ای که مسلماً کم دارم، پیدا کنم؟ مدلی که به اندازه کافی خوب باشد و بتوانم با آن کنار بیایم. خوشبختانه بمدلی که مناسب من باشد، پیدا شد.

من یک BMW 325i سدان مدل ۲۰۰۶ خریدم. دیفرانسیل عقب با گیربکس شش سرعته اتوماتیک ZF. کندترین و کم هیجان ترین سری E90 3 در آمریکای شمالی. با این حال حداقل تا اینجای کار، من از خریدم بسیار راضی هستم.

چرا E90 ب‌ام‌و بهتری نسبت به E46 است؟

برای شروع، باید عنوان کرد که ابعاد و اندازه آن مناسب است. E90 گرچه روند رشد ابعاد محصولات ب‌ام‌و در هر نسل را حفظ کرد، اما هنوز آنقدر کوچک است که مانند یک سدان اسپرت جمع و جور احساس شود.

مهمتر از آن، اکنون می‌توانم پسرم را در صندلی کودک پشت سرم قرار بنشانم. حالا نه تنها جای پایش کافی است، بلکه دیگر مجبور نیستم صندلی‌ام را جابجا کنم.

بنابراین من راحت هستم، او راحت است، و همه خوشحال هستند. با تمام این اوصاف، هنوز هم مانند یک سدان اسپرت با اندازه مناسب احساس می‌شود.

حقیقت این است که E90 هنوز مانند یک BMW واقعی خودرویی کاملاً مناسب است. فرمان آن سنگین است. احتمالاً حتی سنگین تر از E46، حتی بازخوردهای زیادی را از جاده ارائه می دهد.

E90 کاملاً , به اندازه E46 خودرو خالصی نیست. اما به اندازه کافی حرف برای گفتن دارد. در زمان رانندگی کاملاً وزن فرمان را حس می‌کنید و این وزن حتی از E46 نیز بیشتر است.

نکنه مهم این است که مجموعه فرمان اطلاعات خوبی از مسیر به شما می‌دهد. خودروی من ۱۶۱/۰۰۰ مایل کار کرده است. یعنی خودرویی است که کار خودش را کرده است. تصورش را هم نمی‌توانم بکنم که فقط با تعویض کمک فنرها چقدر سواری با آن بهتر از حال خواهد شد.

موتور عالی N52

یکی دیگر از دلایل بهتر بودن E90 نسبت به E46 موتور آن است. در حالی که موتورهای M52 عالی هستند، موتور N52 مدرن‌تر و حتی بهتر از آن است.

این موتور نرم‌تر است. صدای بهتری تولید می‌کند و بسیاری از مشکلات آزاردهنده M52 E46 قبلی من را ندارد. برای شروع باید بگویم، پمپ آب برقی آن می‌تواند سیستم خنک‌کننده موتور را به‌طور خودکار تخلیه کند.

این موضوع برای هر کسی که مجبور شده هوا را از سیستم خنک‌کننده موتورهای سری M BMW خارج کند، نعمت بزرگی است. بله، پمپ آب گران‌تری است. اما صاحب قبلی ماشین یک ماه قبل از فروش آن را تعویض کرده است.

از آنجایی که ب‎‌ام‌و من یک E90 325i است که فقط برای مدل سال ۲۰۰۶ در آمریکای شمالی ساخته شده، فاقد سوپاپ DISA است. یعنی حداقل نگران هزینه چند صد دلاری تعویض این قطعه بطور مداوم نیستم.

مطمئناً این موتور، ۱۵ اسب بخار قدرت و چندین گشتاور را نسبت به مدل ۳۲۸i مدرن‌تر کمتر دارد. اما من از دو دهم ثانیه زودتر به سرعت ۶۰ مایل در ساعت می‌رسم.

رانندگی روزانه با E90 325i باعث شده متوجه شوم که چقدر برای رفت و آمدهای روزمره بهتر از E46 است. اگر کلید هر دو خودرو را به من می‌دادید و اگر هر دو در شرایط عالی در جاده‌ای پر پیچ و خم بودند، احتمالا هنوز E46 را به دلیل اندازه کوچک‌تر و هندلینگ کمی خالص‌تر انتخاب می‌کردم. با این حال، برای زندگی منظم و روزانه با یک ب‌ام‌و، دیگر حتی به E46 فکر هم نمی‌کنم. از حالا به بعد باید از E90 لذت برد.

بیشتر بخوانید:

تیگارد X35 و آپشن‌هایی که با آن به بازار می آید + قیمت

فهرست و قیمت خودروهایی که سال ۲۰۲۲ وارد بازار می‌شوند




3 دیدگاه

  1. خوب اگه هندلینگ بالاتر نمیخواد و دوست داره بچه هاش توی ماشین راحت باشن و دنبال صندوق بزرگتر و جا پای بیشتری بود اتاق ۵ میخرید . در ضمن موتور ماشین خودم هم m54هست توی این هفت سال هم نه مشکل جرقه نه مشکل خنک کننده نه آزار و اذیت سوپاپ DISA دیدم۲۴۸۰۰۰ کیلومتر کارکرده فقط یکدست واشر ساق سوپاپ و در سوپاپ و بخارگیر روغن و تسمه سفت کن عوض کردم همه BMW سوارها و مکانیک ها هم معتقدند که از N52 بمراتب بی هاشیه تر و بی دردسر تر و با دوامتر هست .

  2. کاش به جای تعویض سیم پیچها می نوشتید کویل ها
    و کاش به جای رفع نشتی ها می نوشتید روغن ریزی ها
    اینجوری خودرویی تر و حرفه ایی تر ترجکه شده بود.
    باز هم سپاس

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط