پیکاپ G9 گروه بهمن و اختلاف قیمت ۲۶۰ میلیونی!

از دست ندهید

پیکاپ G9 محصول جدید گروه بهمن در حالی قرار است معرفی شود که در بازار چین نسخه فول آپشن و لو آپشن آن اختلاف قیمت ۲۶۰ میلیونی دارند. G9 نخستین پیکاپ فول سایز در بازار چین است. خودرویی که ZX Auto از پسوند ۱۹۴۹ برای آن استفاده کرده تا میزان وابستگی به آن را بهتر درک کنیم.

بیت ران – محمد فتح اللهی – ترند جدید بازار خودرو ایران، پیکاپ ها هستند. حقیقت این است که در بازار شاسی بلندهای ایران محصولی که توانایی آفرود داشته باشد، وجود ندارد.

از همین رو، خودروسازان خصوصی ما چاره کار را در تولید پیکاپ هایی می بینند که از این توانایی بهره مند هستند. پیکاپ G9 هم به همین دلیل قرار است از سوی گروه بهمن به بازار ایران ورود کند.

G9 را می توان برادر بزرگ کاپرا نامید. خودرویی که در نبود نیسان پیک آپ و سایر رقبای قدیمی و ارزشمند برای مدتی کوتاه توانست به فروش مناسبی برسد.

اما حال رقابت سخت تر از گذشته است. کرمان موتور با جک T8 و آمیکو با آسنا در این بازار حضور دارند. بسیاری از خودروسازان دیگر هم محصولی در این رده برای عرضه و فروش انتخاب کرده اند.

به همین دلیل گروه بهمن هم برای عقب نماندن از این رقابت، پیکاپ G9 را قرار است وارد بازار خودرو کشورمان کند. اما این خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصات فنی پیکاپ G9

زیر درب موتور این پیکاپ چینی خبری از موتور ۵ لیتری Ti-VCT هشت سیلندر ۴۰۰ اسب بخاری فورد F150 نیست! بلکه G9 تمام تلاش خود را کرده تا بلکه در ظاهر بتواند شباهتی به اسطوره پیکاپ های آمریکایی داشته باشد.

به عنوان یک کپی باید عنوان کرد که کار ZX Auto چندان بد از آب در نیامده است. اما مسئله اصلی این است که موتور این خودرو چهار سیلندر ۱۹۶۷ سی سی توربوشارژ بوده و نهایت قدرت آن به ۱۹۴ اسب بخار در می رسد. بماند که برخی از رسانه ها در تلاش هستند تا آن را ۲۰۰ اسب بخاری معرفی کنند!

گشتاور خروجی این موتور نیز ۳۶۰ نیوتن متر بوده که باز هم برخی رسانه ها به اشتباه رقم ۳۶۵ نیوتن متر را برای آن ذکر کرده اند. احتمالاً روابط عمومی خودروساز داخلی در زمان تهیه متن خود، ارفاق‌هایی نیز در زمینه ارقام موتور این خودرو کرده است! حتی تصویر موتور دیزلی به اشتباه در رسانه ها به عنوان موتور بنزینی منتشر شده است.

پیکاپ G9 در بازار چین با موتور ۲/۳ لیتری دیزلی نیز به فروش می رسد. این موتور ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن توسط گیربکس ۶ سرعته دستی انجام می شود.

مهمترین مزیت موتور بنزینی ۲ لیتری این است که از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بهره می برد. این ویژگی مهمی است که می تواند رانندگی با آن را در خیابان ها راحت تر کرد.

قیمت پیکاپ G9

چینی ها می توانند لو آپشن ترین مدل بنزینی G9 را در کشورشان به قیمت ۷۳۲ میلیون تومان خریداری کند. فول آپشن ترین مدل بنزینی این خودرو نیز در چین ۹۹۲ میلیون تومان قیمت خورده است. برای محاسبه قیمت این خودرو در بازار ایران کافیست کمی این ارقام را به دو برابر نزدیک تر کنید!

این بدان معناست که لو آپشن ترین مدل پیکاپ G9 با نسخه فول آپشن آن اختلاف قیمتی ۲۶۰ میلیون تومانی دارد. اما دلیل این اختلاف چیست؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است با تفاوت آپشن های رفاهی این خودرو آشنا شویم.

آپشن های پیکاپ G9

فول آپشن ترین G9 یا بهتر بگوییم Westlake 1949 به قیمت ۲۰۹/۹۰۰ یوان قابل خرید است. در ازای پرداخت این مبلغ شما از امکاناتی چون سامانه انتقال نیرو چهار چرخ بصورت متغییر، رینگ های ۱۸ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل فشار باد تایرها و ایربگ های جانبی برای ردیف جلو بهره خواهید برد.

علاوه بر این موارد، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، قفل دیفرانسیل، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل حرکت خودرو بین خطوط و هشدار برخورد از رو به رو امکانات تکمیلی نسخه فول آپشن هستند.

اما واقع گرا باشیم. چنین امکاناتی را در G9 به هیچ عنوان مشاهده نخواهیم کرد. چرا که چینی ها چنین آپشن های به روزی را به خودروسازان داخلی ما نمی دهند.

احتمالاً مدلی که برای بازار ایران تدارک دیده شده، نسخه ای است که از آپشن های رادار خطی و هشدار حرکت بین خطوط بی بهره خواهد بود.

استارت بدون کلید، ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده و شاگرد، صندلی های گرمکن دار برای ردیف جلو، مانیتور لمسی در کنسول، سنسور باران، ایرکاندیشن دستی و خروجی تهویه برای سرنشینان عقب در تیپ فول پیکاپ G9 دیده می شوند.

قفل دیفرانسیل در نسخه لو آپشن وجود ندارد. رینگ ها ۱۷ اینچی هستند و خبری هم از ایربگ های جانبی نیست. در این نسخه کروز کنترل معمولی دیده می شود و رادار خطی و هشدار برخورد هم وجود ندارند.

صندلی ها بصورت دستی جابجا و تنظیم شده و گرمکن دار نیستند. سنسور باران هم در این مدل حذف شده است. همین موارد باعث شده تا شاهد اختلاف قیمتی ۲۶۰ میلیون تومانی نسخه full و low در بازار چین باشیم.

ابعاد پیکاپ G9

این خودرو طولی برابر با ۵۳۹۳ میلیمتر دارد. عرض آن ۲۰۴۵ میلیمتر بوده و ارتفاع G9 به ۱۹۶۵ میلیمتر می رسد. فاصله بین دو محور G9 نیز ۳۲۳۰ میلیمتر عنوان شده است.

G9 با این ابعاد از Huanghai N2S facelift (بخوانید آمیکو آسنا!) در طول و فاصله بین دو محور کوچک تر است! یعنی با خودرویی رو به رو خواهیم بود که شباهت بسیاری به آمریکایی ها دارد. اما از رقیب قدیمی خود در بازار ایران ابعاد کوچکتر است. خریدار این هالک چینی همچنین خواهد توانست ۴۹۵ کیلوگرم بار را در بخش عقب خودرو حمل کند.

وضعیت پیکاپ G9 در چین

در رابطه با وضعیت فروش G9 در بازار چین باید عنوان کرد که این خودرو سی و چهارمین پیکاپ پر فروش آن کشور است. یعنی پایین تر از جک T8 (رده ۳۰) و جی ام سی تایگر ریگان خودرو (رده ۸).

اما در عین حال فروش آن موفق تر از خودروهایی چون کینگ لینگ تاگا پادرا دیزل (رده ۳۵)، فوتون تونلند ایران خودرو (رده ۶۰) و کلوث مکس موتور (رده ۶۵) است.

G9 را بخریم یا نه؟

مردمان کشورهای همسایه ما می توانند پوشاک مورد نیاز خود را از برندهای مطرح تهیه کنند. در حراجی های فصلی از تخفیفات برندها بهره ببرند و با قیمتی مناسب پوساک با کیفیتی بپوشند.

اما این روزها بسیاری از آنلاین شاپ ها! پوشاک outlet (مربوط به فصل گذشته) مراکز خرید خارجی را که قیمت مناسب تری داشته اما کیفیتی ندارند، به خریداران ایرانی می فروشند.

خریدار ایرانی هم به خیال آنکه این پوشاک از انواع دیگر آن بهتر است، پول زیادی برای آن می پردازد. اما در دراز مدت متوجه می شود که آنقدر ها هم ارزشش را نداشت!

وضعیت خودروهای چینی هم در بازار ایران به همین شکل است. خود چینی ها برندهای مطرح و روز را سوار هستند. اما خودروسازان مانند آنلاین شاپ ها محصولات کم کیفیت آنها را به کشور می آورند. از همین رو مشتری ایرانی هم اگر تمایل داشته باشد خودرو خارجی بخرد، باید انتخابی از میان یکی از چینی ها داشته باشد.

G9 یک کپی تمام عیار از محصولات آمریکایی است. این روزها شاید قیمت یک KitKat در فروشگاه ها بسیار بالا باشد، اما KitcaKe همان شمایل را دارد. برای فردی که KitKat را امتحان نکرده هم KitcaKe گزینه کاملاً مناسبی است.

بیشتر بخوانید:

همایش کلوپ رسمی بنز ؛ SLS ششصد اسبی پلاک ملی در قلب تهران!

E90 ب‌ ام و بهتری از E46 است!




3 دیدگاه

  1. این پیکاپ بیشتر شبیه رم ۱۵۰۰ هست تا فورد اف ۱۵۰
    تو مثال عکستونم عکس رم میذاشتی جالبتر بود.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط