زیان ده بودن خودروسازان که همواره به آن تکیه می کنند، در بازاری که تقاضا بیشتر از نیاز است، چه توجیهی دارد؟ چرا خودروسازان با ظرفیت کامل تولید نمی کنند تا جلوی این زیان گرفته شود؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: شاید شنیده یا خوانده اید که ایران خودرو و سایپا محصولات خود را با ضرر می فروشند، آن هم در بازاری که تقاضایش بیش تر از عرضه است و محصولاتی که قبل از تولید فروخته شده اند!
اما چگونه می توان موضوع زیان ده بودن خودروسازان را باور کرد و اساسا چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟
اول آن که تولید خودروسازان در خط تولید بسیار کمتر از ظرفیت تولید آن است، در حالیکه به اندازه تولید با ظرفیت کامل هزینه دارند.
دومین عامل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه خودروسازی است و خودروسازان برای بخش هایی از خودرو مجبور به خرید با ارز نیمایی (حدود بیست و چهار هزار تومان) و فروش محصولشان به ریال هستند.
اما سومین و مهم ترین عامل آن است که خودروسازان باید با قیمتی که برای آنها مصوب شده است، محصولات خود را بفروشند و این قیمت گذاری هم توسط خود دولت انجام می شود.
باز هم سوال اینجاست که چرا دولت در حال ضرر رساندن به خودش است؟
اختلاف قیمت کارخانه و بازار به جیب چه کسانی می رود؟
در حال حاضر سمند EF7 با قیمت مصوب ۱۵۵ میلیون تومان توسط ایران خودرو فروخته می شود، اما در بازار آزاد ۳۰۷ میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسد.
تصور کنید این خودرو توسط ایران خودرو ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شود و مستقیم به دست مصرف کننده برسد.
حالا خودروساز دیگر زیان ده نیست و مصرف کننده هم خودرو را پنجاه درصد ارزان تر خریده است.
اما چرا این راه حل ساده عملی نمی شود و این ۱۵۰ میلیون تومان اختلاف قیمت به جیب چه کسانی می رود؟
نادی کارشناس بازار خودرو در این زمینه به بیت ران می گوید: “گروه های مافیایی و رانتی با برنامه ریزی برای بازار خودرو باعث تولید قطره چکانی خودروسازان، زیان ده شدن آن ها، تشکیل صف خرید و در نتیجه تحصیل سودهای ماورایی هستند.”
هویت این گروه های مافیایی مشخص نیست چرا که اساس کار مافیا فعالیت گروهی مخفیانه است و تنها، تاثیر آن در بازار قابل رویت است.
تاثیر مافیا بر آمار تولید خودروسازها
چرا خودروسازان با ظرفیت کامل تولید نمی کنند؟
نادی در این زمینه می گوید: “گروه های مافیایی که قدرت بسیار زیادی دارند خودروسازان را ملزم کرده اند تا کمتر تولید کنند و خودروسازان هم معمولا با بهانه تحریم و کسری قطعه دستورات را اجرا می کنند و با همین بهانه ها مجلس و … را هم توجیه می کنند.”
به گفته نادی “مشکل دیگر هم آن جاست که مسوولان تایید قطعه برای خرید فقط از مجموعه هایی که از پیش مشخص شده اند و منافع آن ها را به هر شکل ممکن تامین می کنند، خرید را انجام می دهند و این در حالی است که این مجموعه ها توان تولید تعداد مورد نیاز قطعات برای ظرفیت کامل خط تولید خودروساز را هم ندارند.”
جمع بندی
به نظر می رسد بزرگ ترین مانع برای تعدیل قیمت خودرو، گروه های مافیایی هستند که صنعت خودروسازی را می دوشند، و تا دست این گروه ها بریده نشود و قیمت خودرو آزاد نشود، همچنان خودروسازان در حال زیان دیدن و خریداران هم در حال گران خریدن باقی خواهند ماند.
بیشتر بخوانید:
قیمت خودرو در سال جدید و پیش بینی بازار
مشکلات سایپا شاهین پس از هشت هزار کیلومتر!
قیمت موتورسیکلت هم رویایی شد، هوندا کلیک ۱۰۰ میلیونی از راه رسید
تنظیم موتور خودرو ؛ بررسی دلایل و زمان انجام آن
ایران شانزدهمین خودروساز جهان شد
ارزان ترین خودرو برقی جهان از چین می آید + قیمت و مشخصات فنی
جایگزین پراید با طراحی پلتفرم مشترک ایران خودرو و سایپا / چهار خودرو ارزان در راه
کینگ لینگ تاگا از سوی پادرا دیزل معرفی شد / مشخصات و قیمت
آشنایی با قطار تندرو پردیس ( ترنست ) ؛ چگونگی عملکرد ترمزها و وظایف راننده قطار
معرفی تویوتا کرولا GR با موتور سه سیلندر ؛ جایگزین کدام خودروها می شود؟
ایران خودرو از توقف تولید پژو ۲۰۶ خبر داد / خودروهای جایگزین پژو ۲۰۶
جایگزین وانت پراید مشخص شد؛ وانت سپهر سایپا تولید خواهد شد
جایگزین پراید در راه بازار / هر آنچه از خودرو ارزان ایران خودرو میدانیم
خودروهای جدید سایپا / اطلس جایگزین تیبا و ساینا / تولید آریا و شاهین اتوماتیک