قیمت خودرو سر به فلک کشید / افزایش پنج تا ۱۰۰ میلیونی در ده روز

از دست ندهید

در اولین روزهای کاری سال جدید قیمت خودرو روندی مشابه با سال گذشته داشت. اما با اتمام تعطیلات نوروزی این روند سیری صعودی به خود گرفت. پا برجا بودن شرط قرعه کشی در پیش فروش خودروسازان، افزایش نرخ دلار، لغو مداوم واردات خودرو توسط نهادهای مربوطه و اخبار مذاکرات از عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو هستند.

بیت ران – مهدی درفشی: بازار و قیمت خودرو در ایران مدت‌هاست که گوش به زنگ اخبار است. از لغو و وضع تحریم های خارجی گرفته تا موافق ها و مخالفین واردات خودرو در داخل، همه در آشفتگی بازار نقش دارند. در این میان نیز خودروسازان با عرضه قطره چکانی بازار را مدیریت می‌کنند. چرا که عرضه آن‌ها از طریق پیش فروش به حدی نیست که قیمت خودرو در بازار را کنترل کند.

چه چیزی تعیین کننده قیمت در بازار است؟

قیمت کارخانه اثر چندان زیادی روی قیمت خودرو در بازار ندارد. به طور مثال، طبق آخرین جدول قیمت محصولات ایران خودرو، قیمت رانا پلاس ۲۱۴ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۷ دستی ۲۰۸ میلیون تومان اعلام شد. این در حالی است که رانا پلاس در بازار به مراتب با قیمت کمتری از پژو ۲۰۷ معامله می‌شود. خودروهای دیگری مثل دنا و سورن پلاس نیز همین وضعیت را در کارخانه و بازار دارند. اگر چه نسبت عرضه به تقاضا بی‌تاثیر نیست اما واسطه ها در بازار نیز نقش به سزایی را در قیمت یک خودرو دارند. پژو ۲۰۶ تیپ دو همانند پراید از جمله خودروهای با بازار معامله خوب است. بازار گرمی دلال ها در بازار برای این خودرو به حدی است که اکنون، اختلاف قیمت آن در کارخانه و بازار به حدود ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

خودرو در بازار چند؟

از حدود ده روز گذشته تاکنون، قیمت خودرو در بازار نوسان زیادی داشت. قیمت ها از پنج تا حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. قیمت سایپا ۱۱۱ در روز ۱۴ فروردین حدود ۱۸۳ میلیون تومان بود. اما در این مدت با ۱۲ میلیون تومان افزایش به ۱۹۵ میلیون تومان رسید. تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ نیز در این مدت از ۱۸۵ میلیون به ۱۹۷ میلیون تومان رسید و ۱۲ میلیون تومان افزایش داشت. تیبا دو نیز وضعیتی مشابه با مدل صندوقدار دارد. کوییک اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ نیز در ۱۴ فروردین حدود ۳۰۵ میلیون تومان معامله شد و در این مدت با افزایش ۱۵ میلیون تومانی، قیمت آن به ۳۲۰ میلیون تومان رسید.

در محصولات ایران خودرو، سمند ال ایکس مدل ۱۴۰۱ که با قیمتی حدود ۲۷۳ میلیون تومان معامله می شد، پس از افزایش قیمت حدود هشت میلیون تومانی قیمت، ۲۸۱ میلیون تومان شد. پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ که در نخستین روز پس از تعطیلات نوروز برچسب ۲۷۵ میلیون تومانی خورده بود، در آستانه ورود به کانال ۳۰۰ میلیون تومان قرار گرفت. این خودرو ۲۹۹ میلیون تومان معامله شد. قیمت ایکو تارا دنده ای نیز از ۴۰۰ میلیون تومان به ۴۱۵ میلیون تومان رسید.

سمند ای اف هفت، تارا اتوماتیک، فیدلیتی و دیگنیتی با بیشترین افزایش قیمت

سمند ای اف هفت دوگانه سوز با ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت، امروز ۳۷۰ میلیون تومان معامله شد. ایکو تارا اتوماتیک که در روز ۱۴ فروردین ۵۳۰ میلیون تومانی بود، اکنون قیمت آن به ۵۷۳ میلیون تومان رسیده است. بهمن فیدلیتی با دو نسخه پنج و هفت نفره در بازار وجود دارد. در روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، بسته به رنگ و ظرفیت، فیدلیتی بین یک میلیارد و پنجاه تا یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان به فروش رسید. طبق آخرین استعلام، فیدلیتی بین یک میلیارد و ۱۴۵ تا یک میلیارد و ۲۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود. بهمن دیگنیتی نیز بسته به رنگ بدنه و تریم داخلی، روز ۱۴ فروردین بین یک میلیارد و ۱۷۰ تا یک میلیارد و ۲۹۰ معامله شد. امروز این خودرو بین یک میلیارد و ۲۶۰ تا یک میلیارد و ۳۶۵ میلیون معامله می شود.

بیشتر بخوانید:

معرفی تویوتا کرولا GR با موتور سه سیلندر ؛ جایگزین کدام خودروها می شود؟
خودرو چینی انتخاب اول چینی ها در کشور خودشان نیست + پرفروش‌ترین خودروها در چین



1 دیدگاه

  1. تارا دنده ای و بعدش اتوماتیکش از همشون بیشتر میرزه به نسبت هزینه به پرفورمنس.
    نرمی و سواریش واقعا خوبه نسبت به قیمتش. نرمیش هیچی کم از سراتو و اکسنت نداشت تازه با لاستیک خشک ایرونی!
    من توش نشستم از تندر هم بسیار جادارتره کابینش. کلا ارگونومیک ترین ماشین تو این رنج قیمت بجز مکان نصب مزخرف شیشه بالابرهاش!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط