26.1 C
Tehran
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو ؛ چرا سیویک تایپ R سه خروجی اگزوز دارد؟

از دست ندهید

انبار خودروسازان دوباره شارژ شد / چرا فروش باز هم از تولید عقب افتاد؟

انبار خودروسازان با وجود آنکه خودرو نقش محوری در رشد شاخص کل تولید صنعتی کشور در خرداد امسال داشته،...

کمپ جدید فولکس‌واگن

فولکس‌واگن در بازار شلوغ و پررقابت شاسی‌بلندهای متوسط در آمریکا یک تازه وارد است. اگرچه مدل اطلس کارخانه آلمانی،...

چرا خودروسازان اصرار دارند خودروهای ناقص تولید کنند؟

"دولت در واگذاری سهام و مدیریت خودروسازان جدی نیست؛ ضمن اینکه بحث‌هایی مبنی براینکه ما به خودروسازان نمی‌دهیم و...

هوندا سیویک تایپ R به عنوان سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو در پیست نوربرگ رینگ رسید. یکی از ویژگی های این خودرو داشتن سه خروجی اگزوز است. اما چرا؟

بیت ران – چندی پیش هوندا اعلام کرد که سیویک تایپ R با موتور چهارسیلندر و توربوشارژ 306 اسب بخاری خود توانسته زمان 7:43.80 را در پیست معروف نوربرگ رینگ ثبت کند. با این رکورد، سیویک تایپ R به عنوان سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو در جهنم سبز شناخته می شود.

سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو سیویک تایپ R سه خروجی اگزوز

یکی از مشخصه های ظاهری این خودرو که باعث بروز بحث هایی شده به خروجی های اگزوز سه گانه آن مربوط می شود. برخی معتقدند که این خروجی ها برای زیبایی به این شکل طراحی شده اند، اما در واقع آنها نقشی فراتر داشته و ساختاری کاملا مهندسی شده دارند.

سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو سیویک تایپ R سه خروجی اگزوز

دلیل استفاده از سه خروجی اگزوز

برای بررسی دلیل استفاده از خروجی های اگزوز سه گانه آن هم با قطر متفاوت در سیویک تایپ R، نشریه Road & Track با راب کِئو (Rob Keough) یکی از برنامه ریزان ارشد این خودرو گفتگویی را انجام داده است.

سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو سیویک تایپ R سه خروجی اگزوز

سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو سیویک تایپ R سه خروجی اگزوز

آقای کئو در این باره گفته سیستم های اگزوز عادی که جریان های زیادی را در خود انتقال می دهند، هنگام حرکت در سرعت های بالا در اتوبان صداهای ناهنجاری تولید می کنند که گاه باعث آزار و اذیت می شود.

هدف هوندا این بود که سیویک تایپ R بدون پخش صدای مصنوعی از اسپیکرهای داخلی یا استفاده از خفه کن های چند حالته گران قیمت، صدای جذابی تولید کند تا دیگر رانندگان یا سرنشینان خودرو در مسیرهای طولانی اذیت نشوند.

سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو سیویک تایپ R سه خروجی اگزوز

راهکار مهندسین هوندا این بود که اگزوز بعد از اکسل عقب به سه قسمت تقسیم شود. از این سه نیز دو خروجی بیرونی به خفه کن های بزرگ مجهز شده و خروجی کوچک میانی هم در واقع باید نقش یک ارتعاش دهنده را ایفا کند تا در نهایت صدایی که از این مجموعه به گوش می رسد جذاب و هیجان انگیز باشد.

اهمیت بررسی تاثیر سرعت
در سرعت های پایین و یا هنگام شتابگیری از حالت سکون، برخی از گازها به سمت خروجی میانی هدایت می شوند؛ جنس صدای تولیدی توسط این خروجی به نوعی است که هم سرنشینان و هم افراد حاضر در محیط اطراف از شنیدن آن لذت خواهند برد. با بالاتر رفتن سرعت، جریان عبوری از خروجی میانی به فرکانس تشدید رسیده و انباشت گازها در پشت ارتعاش دهنده سبب مسدود شدن این مسیر می شود؛ در نتیجه گازها به سمت خفه کن های بزرگ بیرونی هدایت شده و با تغییر نوع صدا آرامش بیشتری در داخل کابین حاصل می شود.

وقتی گازها از دهانه میانی به بیرون جریان نداشته باشند، صدای اضافی تولید نمی شود اما هنوز دو خروجی کناری وظیفه خود را انجام می دهند. به گفته آقای کئو کابین سیویک تایپ R به دلیل عایق بندی و ایرودینامیک پیشرفته در سرعت های بالا آرامش بسیار خوبی دارد.

توانایی سیستم ابداعی هوندا

درست است که سیستم اگزوز ابداعی هوندا جریان گازها و صدای تولیدی را با دقت تمام بر اساس دور موتور و سرعت خودرو تنظیم می کند، اما در ساختار آن هیچ قطعه متحرک یا سیستم الکترونیکی دیده نمی شود. این مکانیسم ضمن تولید صدایی طبیعی از تحمیل هزینه های بیشتر به مشتریان جلوگیری می کند.

ناگفته نماند سیویک تایپ R با قیمتی در حدود 34 هزار دلار، یکی از هیجان انگیزترین گزینه ها برای جوانان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید:

هوندا سیویک هاچبک ۲۰۲۲ چه ویژگی هایی دارد؟ / مشخصات فنی و تصاویر

کوییک آر و سیویک تایپ آر ؛ تفاوت ها و شباهت ها

تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی در دنیای موتورسیکلت و خودرو

زدریو GX5 کراس اوور برقی سایپا / مشخصات فنی خودرو + آپشن‌ها و قیمت

خودرو پلستار Os مدلی برای نمایش انعطاف‌پذیری پلتفرم رقیب پورشه ۹۱۱

اولین جیپ برقی معرفی شد؛ کوچک‌ترین شاسی‌بلند جیپ را بشناسید

فولکس واگن ID Buzz الهام گرفته از ون میکروباس تولید شد + مشخصات خودرو

کمر خودروسازی روسیه شکست؛ تولید لادا روسیه متوقف شد

دانگ‌ فنگ SERES E3 با گارانتی ۴ ساله پس گرفتن خودرو در ترکیه عرضه شد

خودرو سال ۲۰۲۲ اعلام شد + ویژگی های خودرو منتخب و رقبا

شاسی بلند اسمارت در ابعادی کوچک با همکاری جیلی ؛ خودرو هشتگ یک معرفی شد

جدیدترین خودرو برقی بنز رقیب قوی‌ترین مدل‌های تسلا و پورشه تایکان

خودرو هنری ب ام و رونمایی شد؛ قیمت: ۳۵۰ هزار دلار

جدیدترین خودرو برقی بنز رقیب قوی‌ترین مدل‌های تسلا و پورشه تایکان

فیلم درگ مرسدس‌ بنز EQS با پورشه تایکان، تسلا مدل‌S و آئودی E-Tron GT

منبع: دیجیاتو

1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

Ami ارزان‌ترین خودرو برقی ترکیه، در یک هفته ۱۹۸ میلیون گران شد

Ami از سوی سیتروئن به تازگی در کشور ترکیه رونمایی و قیمت فروش آن تعیین شد. این خودرو برقی...

توافق تولید مشترک خودرو ایران و روسیه در ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از توافق با مقامات روسی برای تولید مشترک خودرو ایران و روسیه در ایران خبر داد. بیت ران - علیرضا...

سقوط اف ۱۴ / تام کت در اصفهان

صبح ۲۸ خرداد یک فروند جنگنده اف ۱۴ / تام کت در نزدیکی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان دچار سانحه شد و سقوط کرد. بیت...

زمزمه‌ی فروش پارس خودرو ؛ ایران خودرو مالک قدیمی‌ترین...

این روزها بیش از هر زمان دیگری زمزمه‌ی فروش پارس خودرو به گوش می‌رسد. براساس اخبار رسیده آیا ایران خودرو مالک قدیمی‌ترین خودروساز ایران...

خودروهای برقی در ترکیه و هزینه شارژ آنها طبق...

خودروهای برقی در ترکیه در حال تثبیت جایگاه خود در بین خریداران هستند. تنها در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۰۷۳ خودرو برقی...

پست‌های مرتبط