دانگ فنگ ix7 خودروسازی کارمانیا، دیگنیتی ۷ نفره بازار ایران

از دست ندهید

دانگ فنگ ix7 در تبریک نوروزی کارمانیا دیده شد. خودرویی که ظاهراً کارمانیا امید فراوانی به آن دارد و احتمالاً قرار است پس از سالیان سال این خودروساز خصوصی را مجدداً به حیات برگرداند. کارمانیا با وجود آنکه خود را نماینده رسمی BYD چین معرفی می‌کند، سالهاست که محصولی از این برند به بازار خودرو ایران عرضه نکرده است.

بیت ران – سوار شدن روی موج دانگ فنگ در بازار خودرو ایران آسان ترین روش ممکن است. تقریباً تمامی خودروسازان خصوصی ما به نوعی شعبه‌ای از دانگ فنگ در ایران به شمار می‌روند.

آرین موتور، فردا موتورز، گروه بهمن و… همگی محصولی از دانگ فنگ در سبد عرضه خود دارند. اما در این میان یک پرسش اساسی وجود دارد.

کارمانیا خود را نماینده رسمی BYD در ایران معرفی کرده بود. سال گذشته نیز بی وای دی تانگ از سوی این خودروساز خصوصی به عنوان محصولی جدید برای بازار ایران معرفی شد. پس چرا در تبریک نوروزی مدیر ارشد این خودروسازی به جای تصویری از برند BYD باید دانگ فنگ ix7 را مشاهده کنیم؟

در اینباره می‌توان حدس و گمان‌هایی زد. هم زمان با برکناری مدیر عامل پیشین خودروسازی کارمانیا، عملاً محصولی از BYD در ایران مشاهده نشد. چند ماه پس از آن برکناری، کارمانیا مقر اصلی خود را نیز تغییر داد. سایت رسمی کارمانیا نیز تغییر آدرس را تجربه کرد.

کارمانیا هر کاری که در توان داشت برای پاک شدن تیم قبلی مدیریت انجام داد. اما مسئله این بود که با خروج مدیر عامل پیشین، بساط بی وای دی نیز در ایران جمع شد. از سوی دیگر BYD از جمله نخستین برندهایی بود که با تحریم صنعت خودروسازی ایران، از کشورمان خارج شد.

دانگ فنگ ix7 چرا از سوی کارمانیا انتخاب شد؟

کارمانیا در طول سالهای گذشته به برندهای مختلفی چنگ زد. از کیتون گرفته تا سودا خودروهایی بودند که هنوز هم اثرات آنها در وبسایت رسمی این خودروساز دیده می‌شوند. اما دست آخر این SWM G01 و JAC S5 بودند که کارمانیا را نجات دادند.

متاسفانه کارمانیا با بدعهدی‌های خود در تحویل خودروها در بازار خودرو ایران شناخته می‌شود. اما از آن بدتر این است که دانگ فنگ ix7 با فروش بسیار ضعیف در بازار چین توسط کارمانیا انتخاب شده است.

همانطور که گفتیم، این روزها هم قدم بودن با دانگ فنگ بهترین راه حل نجات خودروسازان است. کارمانیا هم برای سوار شدن بر این قطار، مدل ix7 را انتخاب کرد تا دیگنیتی ۷ نفره را به بازار ایران بیاورد!

آمار فروش دانگ فنگ ix7 در بازار چین

دانگ فنگ ix7 در سال ۲۰۱۹ متولد شد. در همان سال اول ix7 توانست ۱۲۵۸ عدد در کل بازار چین مشتری داشته باشد. این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۳۱۱۹ دستگاه رسید.

 

اگر تصور دارید که این تارگت فروش برای دانگ فنگ عالی بود، باید بگوییم کارمانیا تقریباً به همین مقدار مشتری معوق داشت. یعنی اگر کارمانیا تمامی دانگ فنگ های ix7 را در سال ۲۰۲۰ خریداری می‌کرد، با مشتری‌های معوق خود سر به سر می‌شد!

وضعیت فروش دانگ فنگ ix7 در سال ۲۰۲۱ را می‌توان در یک کلام افتضاح دانست. ۱۵۷ مشتری در ماه ژانویه آن سال (دی ماه ۱۳۹۹) خریدار این خودرو در چین بودند.

ماه فوریه (بهمن ۱۳۹۹) این رقم به ۲۳ مشتری رسید. مارچ همان سال (اسفند ۱۳۹۹) ۱۰۲ چینی ix7 را به عنوان خودرو مورد علاقه خود انتخاب کردند. در آوریل (فروردین ۱۴۰۰) مشتری های این خودرو تنها ۷۱ نفر بودند و این رقم در ماه می (اردیبهشت ۱۴۰۰) به ۳۹ نفر رسید.

در Jun (خرداد ۱۴۰۰) خریداران دانگ فنگ ix7 به ۶۱ نفر رسیدند. جولای (تیر ۱۴۰۰) سال گذشته میلادی ۱۴ نفر برای خرید این خودرو اقدام کردند.

 

ماه آگوست (مرداد ۱۴۰۰) ۲۸ دانگ فنگ ix7 به مشتریانش تحویل شد و رکورد فروش این خودرو در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) زده شد. آن هم با فروش ۷ – هفت – دستگاه!

اکتبر، نوامبر و دسامبر ۲۰۲۱ (مهر، آبان و آذر ۱۴۰۰) هم با فروش ۱۰، ۲۹ و ۱۲ دستگاهی برای دانگ فنگ ix7 گذشت. اما فروش این خودرو در سال جدید میلادی هم تعریفی نداشت. در ژانویه ۲۰۲۲ براساس گزارش‌های منتشر شده از رسانه‌های چینی تنها ۲۱ مشتری برای دانگ فنگ ix7 پیدا شد!

قوای محرکه دانگ فنگ ix7

ix7 تنها با یک موتور در بازار چین فروخته می‌شود. موتوری که با کد HD20 شناخته می‌شود و قادر است ۲۳۱ (PS) توان تولید کنید. این توان معادل ۲۲۸ اسب بخار است که در ۵۵۰۰ دور در دقیقه بدست می‌آید.

گشتاور خروجی این موتور دو لیتری توربو (۱۹۶۷ سی سی) به ۳۵۵ نیوتن متر می‌رسد که از دور ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ در اختبار راننده قرار دارد.

گیربکس دانگ فنگ ix7 شش سرعته اتوماتیک است. خبر خوب این است که از گیربکس کسالت بار CVT یا DCT‌های تر و خشک خبری نیست. نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که ix7 را می‌توان هم تک دیفرانسیل و هم دو دیفرانسیل خرید. امیدواریم نسخه‌ای که احیاناً از سوی کارمانیا فروخته خواهد شد، از نوع ۴WD باشد.

ترمزهای جلو ix7 از نوع دیسکی خنک شونده هستند. در محور عقب نیز ترمزهای دیسکی وجود دارد. این خودرو با دو نوع رینگ در بازار چین فروخته می‌شود.

۱۸ و ۲۰ اینچ سایزهایی هستند که یک چینی می‌تواند یکی از این دو را برای ابعاد رینگ‌های ix7 انتخاب کند. رینگ‌های ۱۸ اینچی دارای ابعادی برابر با ۲۴۵/۶۰ دارد. در مدل ۲۰ اینچی نیز این ابعاد معادل ۲۴۵/۵۰ هستند.

قیمت دانگ فنگ ix7 در بازار چین

ix7 در ۱۰ تیپ مختلف در بازار چین فروخته می‌شود. ارزان‌ترین نسخه این کراس اوور ۱۵۵/۹۰۰ یوان قیمت دارد. یعنی رقمی معادل ۶۵۱/۶۶۲/۰۰۰ تومان. ذکر این نکته نیز لازم است که این نرخ تبدیل براساس یوان ۴۱۸۰ تومانی است.

پس با احتساب هزینه‌های مالیات، عوارض، حمل و نقل و… رقمی که باید در خوش‌بینانه‌ترین حالت برای ارزان‌ترین مدل ix7 خرج کرد، یک میلیارد تومان است.

این خودرو در گران‌ترین تیپ خود به قیمت ۲۱۵/۹۰۰ یوان به چینی‌ها فروخته می‌شود. براساس نرخ تبدیل ارز، این مقدار معادل ۹۰۲/۴۶۲/۰۰۰ تومان است. اگر ix7 در گران‌ترین نسخه خود وارد ایران شود، حداقل انتظار از رقم قیمتی آن یک و نیم میلیارد تومان خواهد بود.

آپشن های دانگ فنگ ix7 – تیپ پایه

دانگ فنگ به خودروسازان ایرانی آپشن های روز نمی‌دهد. این موضوع را می‌توان از حضور خودروهایی چون لاماری و… در بازار کشورمان متوجه شد.

پایه‌ترین امکانات رفاهی ix7 در تیپ urban super luxury تک دیفرانسیل ترمزهای ABS، سامانه کنترل کشش و پایداری، ترمز EBD، کنترل فشار باد تایرها، هشدار بستن کمربندهای ایمنی ردیف جلو، ایربگ راننده و سرنشین کناری و همچنین کیسه هوا جانبی ردیف جلو بشمار می‌روند.

ix7 در این تیپ سنسور پارک جلو ندارد. اما سنسور پارک عقب برای آن تعبیه شده است. دوربین ۳۶۰ درجه (برخی مدل‌ها تنها دوربین دید عقب دارند)، کروز کنترل و تنظیم حالت رانندگی نیز برای این تیپ موجود است.

هشدار خستگی راننده، پارک اتوماتیک، کنترل حرکت خودرو در سرازیری‌ها و سربالایی‌ها، رادار خطی، هشدار تصادف و ترمز اتوماتیک نیز در این تیپ دیده می‌شوند. سانروف پانورامیک (برخی مدل‌ها سانروف معمولی دارند)، فرمان چرمی با تنظیم دستی (برخی مدلها فرمان پلاستیکی دارند)، مانیتور ۱۲/۳ اینچی لمسی (برخی مدل‌ها مانیتور ۳/۵ پشت فرمان دارند)، تنظیم برقی صندلی راننده، جالیوانی ردیف دوم و سوم صندلی، ۴ اسپیکر سیستم صوتی، چراغ‌های جلو و عقب هالوژنی، برف پاکن عقب (بعضی از مدلها ندارند) و تهویه مطبوع دستی، هداپ دیسپلی، چرم مصنوعی صندلی‌ها، آیینه‌های برقی و دوربین ثبت وقایع تکمیل کننده لیست آپشن های این تیپ هستند.

آپشن های لوکس دانگ فنگ ix7

مدل flagship کامل‌ترین تیپ ix7 است. این نسخه تنها در مدل ۴WD به دست مشتری می‌رسد و هر آنچه باید داشته باشد را به خریدار عرضه می‌کند.

در این تیپ تایر زاپاس فول سایز دیده می‌شود. موردی که در تیپ پایه وجود ندارد. علاوه بر ایربگ‌های کناری و پرده‌ای برای ردیف دوم، airbag زانوها هم در نظر گرفته شده است.

سنسور پارک جلو، استارت/استاپ موتور، هشدار نقاط کور، ورود بدون کلید (برخی مدلها تنها درب راننده مجهز به این مکانیزم است)، صندوق عقب برقی، فرمان گرمکن دار، شارژ وایرلس موبایل، چرم واقعی صندلی‌ها، حافظه تنظیم صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی شاگرد، گرمکن و سردکن صندلی‌های ردیف اول، خروجی برق ۲۲۰ ولت، سیستم صوتی پایونیر با ۹ اسپیکر (برخی مدلها ۶ اسپیکر دارند)، چراغ‌های جلو و عقب LED، چراغ روشنایی روز، مه‌شکن LED که در زمان چرخش محیط داخلی پیچ را روشن می‌کند، نورپردازی داخلی خودرو، گرمکن آیینه‌های جانبی، سنسور باران، تهویه مطبوع دو نقطه‌ای اتوماتیک و تهویه مطبوع دستی ردیف دوم امکاناتی هستند که در کامل‌ترین پکیج ix7 حضور دارند.

دانگ فنگ ix7 را بخریم یا نه؟

برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا منتظر ماند و دید که کارمانیا چه زمانی این خودرو را به بازار ارائه می‌کند. آیا سرنوشت این خودرو همانند سودا و کیتون است؟ یا قرار است هر از گاهی فردی با سمت رسمی به عنوان مخاطب! از درون محوطه کارخانه فیلمی از آن تهیه و به رسانه‌ها ارسال کند!

تصور کنید حتی خبرنگاران در زمان حضور در خط تولیدها با تشریفات خاصی در یک مجموعه خودروسازی حضور دارند. پس هیچگاه یک فرد عادی نمی‌تواند در درون محوطه کارخانه از خودرویی که یک یا دو عدد از آن بیشتر در کشور نیست فیلم گرفته و مستقیماً به رسانه‌ها بفرستد!

حقیقت این است که اگر کارمانیا برنامه دارد این خودرو را به کشورمان بیاورد، این روش و طریقه بازاریابی بسیار نادرست است. قراردادن تصویر این خودرو در کنار سفره هفت سین و انتشار آن به عنوان یک استوری تنها یک معنا دارد.

پیامی که این روش بازاریابی منتشر می‌کند این است که «کارمانیا مشغول کار است!» اما اینکه آیا قرار است این خودرو در برنامه تولید قرار بگیرد هنوز مشخص نیست. چرا که اگر اینگونه بود مانند سایر خودروسازان برنامه‌های ویژه‌ای حداقل در وبسایت رسمی برای آن تدارک دیده می‌شد.

ix7 اگر به بازار ایران هم ورود نکند، حداقل بهانه مناسبی است که بعدها شرکت در پاسخ به پرسشگران عنوان کند که ما اقدام کردیم، اما نشد!

تجربه ثابت کرده است که اگر محصولی به کارمانیا برود، زمانی از خط تولید خارج خواهد شد که رقبای آن جایگزین‌های خود را زودتر معرفی کرده‌اند. البته باید به یک نکته مهم اشاره کرد.

اگر ix7 زودتر از BYD تانگ از خط تولید کارمانیا خارج شود، باید رسماً اعلام کرد که این خودروساز هیچ برنامه‌ای برای عرضه محصولات بی وای دی ندارد. هم ix7 و هم تانگ هر دو کراس اوورهایی ۷ نفره هستند.

از لحاظ قوای محرکه نیز ix7 و تانگ تقریباً گرافیک‌های مشابه همی دارند. پس چرا نماینده رسمی BYD قرار است یک رقیب داخلی برای خود معرفی کند؟

پیش تر شایعه ای وجود داشت و آن هم اعلام قیمت بی وای دی تانگ از سوی کارمانیا بود. قیمتی که این خودروساز خصوصی برای تانگ در نظر گرفت یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان عنوان شده بود. باید منتظر بود و مشاهده کرد استراتژی تیم بازاریابی کارمانیا برای بازار ایران چه خواهد بود. خودزنی با ایجاد رقیب داخلی یا موج سواری روی نام دیگنیتی بهمن موتور.

بیشتر بخوانید:

شاهین با موتور تارا / ایران خودرو به سایپا موتور داد

EXEED و احتمال عرضه محصولات آن از سوی مدیران خودرو




5 دیدگاه

  1. هوالخالق قادرمتعال والرؤوف؛ سلام
    اگه قیمت پایین ومناسب باشدقابل رغبت وجلب مشتری ورقابت باسایرخودروهای وارداتی وداخلی خواهدبود.

  2. ای ایکس ۷ چقدر شبیه اسامی لکسوسی هست ولی این کجا و ان کجا و این قیمت کجا و ان قیمت کجا . این سرانجام بد بابت چه گناهی هست خدا عالمه

    • اولا قیمت اعلامی بازار چین به یوان قیمت مصرف کننده هست که اونجا هم مالیات و هزینه کارگر و انرژی برای مونتاژ و هزینه های جانبی و سود تک فروشی که بیشتر از عمده فروشی
      هست محاسبه شده که وقتی از قیمت اصلی کسر بشود قیمت مدل پایه حداقل ۴۰٪ کمتر خواهد بود تا برسه دست کارمانیا
      حالا با این رقم ۴۰٪ کمتر گمرک ۲۵٪ قطعات منفصله محاسبه میشه… که تا اینجا قیمت محصول برا کارمانیا در میاد ۴۸۰ میلیون حالا رو ۴۸۰ میلیون کارمانیا یه ده درصد هزینه کارگر و انرژی صرف کنه میشه ۵۳۰ میلیون بعد کارمانیا یه ۹درصد مالیات میده میشه ۵۸۰ بعد یه ۱۵٪ هزینه های شمارگذاری و دیگه که از ۵۳۰ محاسبه خواد شد میشه معادل ۷۵ میلیون میاد رو ۵۸۰ و یه پنجاه میلیون هم سود کارخانه کارمانیا که مجموع قیمت فروش میشه ۷۰۵ میلیون برا مدل پایه و برا مدل فول آپشن این قیمت در میاد ۹۷۵ میلیون …. بلد نیستید پول بدید امکانات بدید ما بیایم تولید کنیم … ماشین گرون دست ملت ندید … این مردم رو زجر کش نکنید

  3. کارمانیا اول تکلیف تعهدات قبلش رو مشخص کنه،۴ساله پول گرفته نه ماشین میده نه پول،بعد بره ماشین جدید بیاره.

  4. شرم بر متولیان خودرویی کشور که می گردند، اشغالهایی را که در خود کشور سازنده طرفدار ندارند را با قیمتی نجومی میندازن به ملت.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط