EXEED و احتمال عرضه محصولات آن از سوی مدیران خودرو

از دست ندهید

هشدار به خریداران خودرو از سایپا و ایران خودرو

ثبت نام خودرو بدون دریافت هرگونه وجه انجام می شود

در هشدار به خریداران خودرو از سایپا و ایران خودرو تاکید شده است که ثبت نام خودرو در فروش های...

گزارش ارزشیابی کیفی منتشر شد / پنج ستاره کیفی به کدام خودرو ها رسید؟

گزارش ارزشیابی کیفی منتشر شد و پنج ستاره کیفی به چهار خودرو رسید. بر اساس آخرین گزارش ارزشیابی کیفی...

چرا تولید لکسوس GS متوقف می شود؟

لکسوس در حال متوقف کردن تولید سدان GS است و فروش پایین این خودرو را اصلی‌ترین دلیل این تصمیم...

EXEED به عنوان برند زیر مجموعه چری احتمال دارد در ایران حضور داشته باشد. اما حضور اکسید در این بازار از سوی مدیران خودرو می‌تواند یک خودزنی تمام عیار باشد! حقیقت این است که محصولات اکسید در رده لوکس‌های چری قرار دارند. از همین رو اگر این برند در کشورمان عرضه شود مستقیماً رو به روی تیگو ۸ پرو قرار خواهد گرفت. خودرویی که اکنون به عنوان گران ترین و لوکس ترین محصول چری (بخوانید فونیکس) در ایران شناخته می‌شود.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – ماجرای حضور برند EXEED در ایران جدید نیست. شهریور ماه ۱۳۹۸ بود که نمونه‌هایی از این برند در حال تست‌های جاده‌ای در ایران دیده شدند.

حقیقت این است که مدیران خودرو تست های جاده ای اکسید TX و تیگو هشت را هم زمان آغاز کرده بود. شماری از رسانه ها هم در شهریور ماه همان سال، اخبار مربوط به حضور این دو خودرو را منتشر کرده بودند.

اما چرا حالا پس از دو سال مجدداً اخبار مربوط به حضور برند EXEED در ایران را می‌شنویم؟ پاسخ کاملاً مشخص است. این روزها امورات مربوط به شماره‌گذاری تیگو هشت پرو بی سر و صدا در حال انجام است. البته هنوز آگهی‌های فروش این خودرو در سایت‌ها دیده نمی‌شود.

با اتمام ماجراهای مربوط به چری (فونیکس) تیگو هشت پرو، حالا مدیران خودرو به دنبال عرضه برند EXEED است. اکسید به خودی خود دارای نشانی متفاوت از چری است. به همین دلیل احتمال تغییر نام آن در بازار خودرو کشور ضعیف است.

EXEED TX کپی برابر اصل Tiggo 8 pro

در شهریور ۹۸ نمونه هایی از اکسید TX وارد ایران شدند. پس از اخذ مجوزهای مربوطه مدیران خودرو این محصول را برای تست های جاده ای به شهرها و خیابان ها آورد.

پس در وهله اول احتمال حضور مدل TX در کشور بسیار بالاتر از سایر مدلها است. این خودرو در باطن کاملاً یک چری (فونیکس) تیگو ۸ پرو است!

موتور و گیربکس EXEED تی ایکس دقیقاً همان چیزی است که در زیر درب موتور تیگو هشت پرو قرار دارد. موتوری با کد SQRF4J16 که حجمی برابر با ۱/۶ لیتر دارد و توربو است.

این موتور قادر است ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه را در اختبار راننده قرار دهد. گشتاور خروجی آن هم به ۲۹۰ نیوتن متر می‌رسد و در دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس است. گیربکس EXEED TX هم ۷ سرعته دو کلاچه است. البته از نوع تَر یا WDCT که حداقل بهتر از انواع خشک آن بشمار می‌رود.

در داخل اکسید TX هم تقریباً فضایی را شاهد هستیم که پیش تر در تیگو هشت پرو دیده بودیم. اما یک تفاوت عمده میان EXEED تی ایکس و تیگو هشت پرو وجود دارد. TX خودرویی پنج نفره بوده در حالی که تیگو هشت به هفت صندلی تجهیز شده است. یعنی این خودرو یک ردیف صندلی کمتر از برادر چری خود دارد.

اکسید تی ایکس طولی معادل ۴۶۹۰ میلی متر دارد. یعنی ۳۲ میلی متر کوتاهتر از تیگو هشت پرو است. در عرض ابعاد این خودرو به ۱۸۸۵ میلی متر می‌رسد که ۲۵ میلی متر از Tiggo 8 pro بیشتر است.

ارتفاع این خودرو ۱۷۰۶ میلی متر است. از این منظر تی ایکس ۳۹ میلی متر از Tiggo 8 pro بلند تر است. در مقایسه فاصله بین دو محور هم TX با ۲۷۱۵ میلی متر، ۵ میلی متر از برادر خود طویل تر است.

EXEED TXL چه مشخصاتی دارد؟

به غیر از مدل اکسید تی ایکس، ورژن طویل‌تری از این خودرو با نام TXL نیز به فروش می‌رسد. تمامی مشخصات فنی این نسخه با مدل TXL یکسان است.

البته همانطور که از نام آن مشخص است، TXL مدل کشیده‌تری از تی ایکس است. این مدل با طول ۴۷۷۵ میلی متر به تولید می‌رسد. عرض و ارتفاع این مدل با نسخه تی ایکس کاملاً برابر است. البته با وجود فاصله محور ۲۸۰۰ میلی متری مدل TXL این خودرو همچنان ظرفیت حمل پنج سرنشین را دارد.

مهمترین تفاوت این مدل با نسخه TX در قابلیت 4WD آن است. تنها یک تیپ از ۵ تیپ قابل عرضه TXL قابلیت انتقال نیرو به تمامی چهار چرخ خودرو را دارد.

اکسید TX و احتمال حضور آن در ایران

اگر EXEED تی ایکس از سوی مدیران خودرو به بازار خودرو کشور عرضه شود، دو سناریو وجود دارد. سناریو اول یک خودزنی تمام عیار است. به عبارتی دیگر از آنجایی که اکسید برند لوکس تری نسبت به چری بشمار می‌رود، احتمال حرکت خریداران به سمت این خودرو نسبت به تیگو هشت پرو بیشتر است.

حداکثر سرعت اعلام شده برای اکسید تی ایکس ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است. این خودرو در بازار چین با گارانتی سه ساله یا ۱۰۰/۰۰۰ کیلومتری به دست مشتریان می‌رسد.

اکسید ابتدا قرار بود نخستین خودرو از برند چری در بازار آمریکای شمالی باشد. اما یک اتفاق کلاسیک چینی برای این برند رخ داد. آن هم ورشکستگی کامل برند بود!

حقیقت این بود که اکسید برنامه داشت تا با برند Vantas به آمریکای شمالی برود. پلن از این قرار بود؛ پنجاه درصد از قطعات خودرو در چین تأمین شود و مابقی آن در آمریکای شمالی.

شرکتی به نام HAAH Automobile Holdings مسئول تأمین قطعات چری شد. مشکل این بود که چری نمی‌تواند هیچگاه با نام اصلی خود در بازار آمریکای شمالی حضور داشته باشد! چرا که Chery بسیار به Chevy شبیه است. لقبی که علاقه‌مندان به برند شورلت از آن استفاده می‌کنند.

به همین جهت جنرال موتورز اجازه نداد تا این برند چینی با نام اصلی خود در آن کشور حضور داشته باشد. از همین رو چری به EXEED و اکسید به Vantas تبدیل شد. البته ونتاس هم در جولای ۲۰۲۱ ورشکسته شد تا کاملاً پلن حضور این خودرو در بازار آمریکا بسته شود.

اکسید TXL مدل 400T برگ برنده مدیران خودرو؟

نسخه ای از EXEED تی ایکس ال در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد که دارای یک ویژگی جذاب است! گشتاور ۴۰۰ نیوتن متری! به همین دلیل هم بر روی درب صندوق عقب این مدل لوگوی 400T حک شده است.

موتور و گیربکس این مدل با TX و TXL متفاوت است. موتور این نسخه ۱۹۹۸ سی سی حجم دارد و مجهز به توربوشارژ است. این موتور که با کد SQRF4J20C شناخته می‌شود می‌تواند قدرتی معادل ۲۶۱ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. در بخش گشتاور خروجی موتور هم رقم ۴۰۰ نیوتن متری آن بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

این گشتاور از دور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه می‌تواند در اختیار راننده قرار گیرد. اگر این نسخه از EXEED وارد کشور شود، قطعاً برگ برنده مدیران خودرو در بازار ایران خواهد بود.

ویژگی‌هایی چون 4WD، قدرت و گشتاور بالای این تیپ می‌تواند توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کند. اما نباید از قیمت ۱۷۹/۹۰۰ یوانی این تیپ نیز به سادگی گذشت.

رقمی در حدود ۷۵۱/۹۸۲/۰۰۰ تومان که البته چینی ها برای خرید آن می‌پردازند. پس اگر این ورژن برای بازار ایران انتخاب شود، نباید انتظار رقمی کمتر از یک و نیم میلیارد تومان برای آن داشت.

اکسید LX یک احتمال ضعیف!

یکی دیگر از محصولات اکسید، LX است. خودرویی که از منظر ابعاد کاملاً مشابه Tiggo 7 بوده و بر همان پایه و اساس شکل گرفته است.

این خودرو با دو موتور SQRE4T15C و SQRF4J16 در بازار چین قابل خرید است. از مهمترین پارامترهای موتور اول می‌توان به قدرت ۱۵۶ اسب بخاری و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متری آن اشاره کرد. این موتور یک ۱/۵ لیتری توربو است!

موتور دوم اما ۱/۶ لیتر حجم دارد. این موتور با قدرت ۱۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متری در مدل TX نیز دیده می‌شود. طول عرض و ارتفاع این مدل برابر است با ۴۵۳۳، ۱۸۴۸ و ۱۶۹۹ میلی متر.

فاصله بین دو محور EXEED LX به ۲۶۷۰ میلی متر می‌رسد که دقیقاً مشابه تیگو 7 است. از آنجایی که تیگو 7 اکنون در موقعیت مناسبی در بازار ایران قرار دارد، حضور LX می‌تواند یک تهدید باشد. از همین رو احتمالاً زمانی شاهد حضور این خودرو در ایران هستیم که تیگو 7 با بازار خودرو ایران خداحافظی کرده باشد.

EXEED VX بزرگ ترین شاسی بلند اکسید

وی ایکس از لحاظ قوای محرکه از قوی ترین موتور خانواده چری بهره می‌برد. تنها انتخابی که برای این شاسی بلند بزرگ وجود دارد همان موتور دو لیتر ۲۶۱ اسب بخاری است که در مدل قوی تر TXL نیز دیده می‌شد.

از منظر ابعاد بدنه VX دارای طول ۴۹۷۰، عرض ۱۹۴۰ و ارتفاع ۱۷۸۸ میلی متری است. فاصله بین دو محور این خودرو نیز ۲۹۰۰ بوده و مهمترین ویژگی آن ۷ نفره بودن EXEED VX است.

VX در دو تیپ تک دیفرانسیل (جلو) و 4WD در بازار چین دیده می‌شود. خودرویی که استارت قیمتی آن از ۱۹۳/۹۰۰ یوان بوده و در مدل فول آپشن به ۲۳۳/۹۰۰ یوان می‌رسد.

ظاهراً این خودرو در بازار چین با مشکل گیربکس دو کلاچه هفت سرعته DCT رو به رو است. به همین جهت رسانه‌های چینی احتمال می‌دهند تا اکسید این گیربکس را با نمونه هشت سرعته اتوماتیک عوض کند.

بررسی احتمالات

هر کدام از محصولات EXEED به خودی خود پتانسیل حضور در ایران را دارند. اما محصولی که برای بازار خودرو کشور چشم نواز تر به نظر می‌رسد، TX یا TXL است.

خودرویی که خصوصاً در تیپ 400T می‌تواند به رقیب خوبی در بازار شاسی بلندهای کشورمان تبدیل شود. بازاری که در نبود برندهای خارجی، چینی ها در آن یکه تازی می‌کنند و مشتری چاره ای جز انتخاب آنها ندارد.

مشتری ایرانی در طول سالیان سال ثابت کرده که در صورت حضور برندهای مطرح، به سراغ چینی ها نخواهد رفت. از همین رو آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده می‌‌تواند تهدیدی بر موقعیت خودروسازان خصوصی ای باشد که انتخابی جز چینی ها نداشتند.

بیشتر بخوانید:

زمزمه های بازگشت رنو به ایران

اولتیماتوم پلیس به خودروسازان ؛ مانع از فروش خودرو غیراستاندارد می‌شویم

هایما 8S ایران خودرو در دو ماه رکورد فروش زیر ۴۰ دستگاه را ثبت کرد

لاماری ایما در پیست آزادی / ظاهر فریبنده با اسب های بی بخار

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گفت و گو با طراح خودرو ری را ؛ خطوط طراحی ایران خودرو در محصولات آینده

طراح خودرو ری را / خودرو ریرا با توضیح درباره طراحی ظاهری و داخلی این محصول درباره ایجاد یک...
در هم‌اندیشی ملی فعالان صنعت لجستیک ایران مطرح شد:

صنعت لجستیک کشور از قدیمی بودن تجهیزات رنج می‌برد؛...

یک فعال صنعت لجستیک با بیان اینکه یکی از ضعف های صنعت حمل و نقل کشور وجود نگاه سنتی به آن است، تاکید کرد:...

طراحی ریرا تغییر کرد ؛ همراه مشخصات فنی و...

شرکت ایران خودرو اعلام کرد که طراحی خودرو ریرا یکبار تغییر کرده تا مناسب با شرایط روز شود. بیت ران - گروه صنعتی ایرانخودرو در...

رالی اسکی‌شهیر ترکیه و اولین برد تیم ایرانی در...

رالی اسکی‌شهیر ترکیه با برد صابر خسروی و حامد مجد در کلاس R1-ST فورد فیستا رالی کاپ به پایان رسید. تیم ایرانی حاضر در...

وزیر در آستانه استیضاح خودرو ریرا را معرفی...

خودرو ریرا جدیدترین محصول ایران خودرو که روی پلت فرم پژو ۲۰۰۸ توسعه یافته و طراحی آن شبیه برخی خودروهای چینی  است در آستانه...

پست‌های مرتبط