یاماها ان مکس ۱۵۵ یک اسکوتر پیشرفته، پرشتاب و البته گران قیمت است. قیمت بالا و یاماها بودنش چقدر می تواند خریدش را توجیه کند و این اسکوتر چه مزایا و معایبی دارد؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: برند سرشناس یاماها از سال ۲۰۱۵ مدل ان مکس ۱۵۵ را در کشور اندونزی تولید کرد و موفق شد آن را به یکی از پرفروشترین اسکوترها در بازار آسیای جنوب شرقی تبدیل کند.
اگر به خاطر ترافیک در حال انفجار کلان شهرهای کشور، به فکر خرید یک اسکوتر هستید و بودجه ای بیش از صد میلیون تومان را برای آن کنار گذاشته اید، ان مکس می تواند یکی از گزینه های شما باشد.
این اسکوتر از سال ۱۳۹۸ توسط شرکت نیرو موتور در دو نسل و دو رده تجهیزاتی فول و ساده وارد کشور شد.
اما این اسکوتر ارزش خرید دارد؟
طراحی ظاهری
نمای جلویی در نهایت سادگی و شبیه به کلاه خود گلادیاتورها طراحی شده و نوید بخش یک رانندگی پر شتاب و هیجان انگیز است.
چراغ های زنون دوبل، طلق بادگیر و چراغ های راهنمایی که در پایین ترین بخش قسمت جلو جا نمایی شده اند، تنها مشخصات نمای جلو هستند.
ان مکس در نمای جانبی بسیار شبیه به جت اسکی طراحی شده است و فاصله زیاد دو محور نظر شما را به خود جلب می کند.
طراحی زین زیبا است و یک فلاپ مشکی پیانویی به خوبی جا نمایی شده است.
در این اسکوتر فضای خالی جلوی پا در اسکوترهای کلاسیک جای خود را به باک ۶.۶ لیتری، کلید باز کن برقی باک و زین داده است.
جاپایی راکب هم در دو سمت باک قرار گرفته و ارگونومی خوبی دارد.
در نمای عقب طرح منحنی کلی بدنه همچنان حفظ شده است و چراغهای دوبل پهن هالوژنی با نورافشانی خوب کاملا آن را متمایز می کنند.
پیشرانه و امکانات رفاهی و ایمنی
پیشرانه ۱۵۵ سی سی پیشرفته چهار سوپاپ به قدرت ۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴.۵ نیوتون متر برای وزن ۱۳۱ کیلوگرمی این اسکوتر کافی به نظر می رسد.
این پیشرانه به تکنولوژی VVA که همان سیستم متغیر سوپاپها است مجهز شده.
تکنولوژی انحصاری BLUE CORE یاماها که باعث پدید آمدن بهترین فرآیند احتراق و کمترین میزان مصرف سوخت می شود هم، نقطه قوت این پیشرانه است.
یک گیربکس تسمه ای (V_BELT) هم وظیفه انتقال قدرت به چرخ عقب را بر عهده دارد.
ترمزها با دیسک های بزرگ به ABS مجهز شده اند که ایمنی وسیله را دوچندان می کنند.
دو محفظه کوچک بار که عمیق و کارآمد هستند در قسمت جلویی تعبیه شده است.
چراغ های زنون، سیستم استارت/استاپ، استارت بی صدا، استارت بدون کلید (Keyless) زین و باک باز شو برقی، صفحه کیلومتر دیجیتال و سامانه Y-Conncet ( در ایران در دسترس نیست) از امکانات این اسکوتر زیبا هستند.
همچنین این اسکوتر به رادیاتور آب مجهز شده است که باعث می شود در مسیرهای طولانی یا سرعت بالا داغ نکند.
ارگونومی
هنگام نشستن روی زین، فرمان مخفی و پهن این اسکوتر با شعاع گردش عالی، به زین و در نتیجه به دستان شما بسیار نزدیک است و می توان کمترین میزان خستگی در طول رانندگی را برای آن پیش بینی کرد.
موقعیت راکب تقریبا عمودی و بسیار راحت است.
زین وسیله علاوه بر سبکی بسیار زیاد، نرم و راحت است و جنسی بین چرم مصنوعی و پلاستیک دارد.
ارتفاع آینه ها و پوشش نقاط پشت سر مناسب است و نیازی به خم کردن سرتان برای دیدن عقب ندارید.
صفحه کیلومتر از نوع دیجیتال با گرافیک سیاه و سفید است و سرعت، دمای آب، زمان، میزان بنزین و مسافت قابل پیمایش را نمایش می دهد.
از نکات مثبت صفحه کیلومتر، قابلیت تنظیم زمان سرویس های دوره ای مانند روغن، تسمه و … است.
کیفیت سواری
پیشرانه بدون هیچ گونه صدایی استارت می خورد.
صدای وسیله بسیار جذاب است و لرزش چندانی هم ندارد.
با اشاره به دسته گاز، ان مکس به راحتی از زمین کنده شده و واکنش آن به دسته گاز با کمترین میزان تاخیر و بسیار دقیق است.
پایداری آن خوب است و با کمترین میزان مهارت رانندگی هم می توان آن را بدون زمین خوردن راند.
اما سیستم تعلیق آن با وجود بهکارگیری کمکفنرهای گازی در عقب، بسیار خشک است.
در دستاندازها کوبش آن کاملا به راکب منتقل می شود و در این قسمت حسابی شرمنده مالکش خواهد شد.
شتابگیری ثانویه هم خوب است و در هنگام سبقتگیری، با وجود اتوماتیک بودن به خوبی انجام وظیفه می کند.
گیربکس تسمه ای بدون هیچ تقه یا تکانی کار می کند.
حداکثر سرعت یاماها ان مکس ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که سریع ترین اسکوتر در کلاس ۱۵۰ سی سی ها است.
عملکرد ترمزها بی نقص است و بدون کمترین انحراف و در کوتاه ترین زمان شما را متوقف می کند.
اما در نسخههای بدون ABS عقب وسیله کمی دچار آشفتگی خواهد شد که باز هم قابل قبول است.
فضای پا و نشیمن برای ترک نشین هم مناسب و کافی است و در صورت دو ترک رفتن هم افت توان یا هندلینگ چندانی نخواهید داشت.
سایز سیزده اینچی لاستیک ها برای وسیله بیش از حد کوچک است و می تواند باعث سر خوردن عقب وسیله در زمین های لغزنده شود.
در ضمن پیدا کردن لاستیک سیزده اینچی برای یک اسکوتر در بازار ایران کار بسیار سختی است.
ابعاد این اسکوتر بزرگ است و نمی توان به راحتی اسکوترهای کوچک از بین موانع عبور کرد، اما هندلینگ خوبی دارد.
لوازم یدکی بدنه و موتوری آن در نمایندگی ها و بازار آزاد موجود، اما بسیار گران قیمت است.
جمع بندی
ان مکس در مدل های فول دارای کیلس و ترمز ABS است.
قیمت این اسکوتر (اسفند ۱۴۰۰) ۱۳۵ میلیون تومان در نسخه فول و ۱۲۲ میلیون تومان در نسخه ساده است.
افت قیمت این اسکوتر زیاد است.
مصرف سوخت هم حدود سه لیتر بر صد کیلومتر است.
یاماها ان مکس اسکوتری زیبا، پر شتاب و ایمن است، اما سواری خشکی دارد که آن را تنها مناسب مصارف اتوبانی یا بزرگراهی می کند.
اگر نرمی و راحتی سواری اسکوتر برایتان مهم است و شیفته برند یاماها هستید باید به سراغ مدل اروکس (Aerox) بروید.
قیمت نسخه فول این اسکوتر در تایوان حدود ۸۰ میلیون تومان است.
بیشتر بخوانید: