سراتو هیبریدی مپنا با شتاب صفر تا صد زیر شش ثانیه معرفی شد

از دست ندهید

آمادگی ایران خودرو برای نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده تهران

گروه صنعتی ایران خودرو برای نوسازی 10 هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران در سال 1398 اعلام آمادگی کرد. بیت...

سونامی خودروهای فرسوده تا سال ۱۴۰۴ / چند درصد مراکز اسقاط فعال هستند؟

خودروهای فرسوده همچنان در حال تردد هستند. در حال حاضر فقط ۱۰ درصد ظرفیت مراکز اسقاط خودرو های فرسوده در...

موستانگ برقی ؛ فورد 1400 اسب بخاری با هفت موتور

فورد از موستانگ برقی با هفت موتور و 1400 اسب بخار قدرت رونمایی کرده است. بیت ران - فورد برای...

سراتو هیبریدی مپنا توسط گروه مپنا و شرکت مکو معرفی شد. اما این خودرو با چه مشخصات فنی توانسته به شتاب صفر تا صد زیر شش ثانیه دست پیدا کند؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: به گفته کارشناس مرکز توسعه خودرو برقی و زیر ساخت های مپنا، گروه مپنا و شرکت مکو توانسته اند یک خودروی کیا سراتو YD را به موتورهای الکتریکی مجهز کنند.

این موتورهای الکتریکی ساخت داخل توسط یک واحد کنترل هوشمند با موتور بنزینی فابریک این خودرو در ارتباط قرار می گیرد و به این ترتیب سراتو YD را تبدیل به یک خودرو پلاگین هیبرید می کند.

کمپانی کیا هرگز نسخه هیبریدی سراتو YD را تولید نکرد.

اما این خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصات فنی پیشرانه برقی

سراتو هیبریدی مپنا دارای دو موتور الکتریکی 60KW هستند که در داخل کشور تولید شده اند.

یک پک باتری 20KW هم وظیفه تامین انرژی این موتورها را بر عهده دارد.

این موتورها روی چرخ های عقب خودرو نصب شده اند و پک باتری هم در فضای بین صندلی عقب و صندوق خودرو قرار گرفته اند.

موتورهای الکتریکی در مجموع بیشینه قدرت هشتاد و دو اسب بخار و گشتاور  700 نیوتون متر را تولید می کنند.

اما قدرت در دسترس این موتورها 55 اسب بخار و 400 نیوتون متر گشتاور است.

سراتو با شارژر های مخصوص 30KW که توسط مپنا تولید شده است و به راحتی به برق شهری متصل می شود می تواند ظرف مدت حدود بیست دقیقه این خودرو با ده درصد شارژ را تا هشتاد و پنج درصد شارژ کند.

سراتو با این پیشرانه الکتریکی می تواند به سرعت 110 کیلومتر بر ساعت برسد و 100 کیلومتر هم پیمایش داشته باشد.

مشخصات فنی پیشرانه بنزینی

سراتو هیبریدی مپنا از همان موتور بنزینی فابریک دو لیتری کیا با قدرت 157 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتون متر استفاده می کند و پیشرانه الکتریکی مپنا در واقع به این خودرو اضافه شده است.

این خودرو با پیشرانه بنزینی هم شتاب قابل قبولی دارد اما اضافه شدن پیشرانه الکتریکی چقدر توانسته آن را بهبود بخشد؟

سراتو با ترکیب هر دو موتور الکتریکی و بنزینی حالا 212 اسب بخار قدرت و 595 نیوتون متر گشتاور دارد که با این مشخصات تنها در مدت 5.94 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد!

این خودرو با اضافه شدن پیشرانه جدید فقط 200 کیلوگرم افزایش داشته است که 170 کیلوگرم آن مربوط به پک باتری و مابقی مربوط به موتورهای الکتریکی و سایر تجهیزات است.

ویژگی های اختصاصی

سراتو هیبریدی مپنا چهار حالت رانندگی دارد.

در حالت اول این خودرو تنها با موتور الکتریکی خود کار کرده و تا 110 کیلومتر هم سرعت می گیرد.

خودرو در حالت دوم فقط با پیشرانه بنزینی کار می کند.

این خودرو در حالت سوم هیبریدی شده و از حال سکون تا سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت را با موتور الکتریکی طی کرده و در سرعت های بالاتر این موتورها غیر فعال و پیشرانه بنزینی وارد مدار می شود.

اما حالت چهارم جذاب ترین بخش رانندگی با این خودرو است، زمانی که هر دو پیشرانه بنزینی و الکتریکی از ابتدا با هم شروع به کار می کنند تا شتاب زیر شش ثانیه را برای این خودرو به ارمغان بیاورند.

همچنین با توجه به نصب موتورهای الکتریکی روی چرخ های عقب و انتقال نیروی پیشرانه بنزینی به چرخ های جلو حالا این خودرو  در برخی حالت های رانندگی چهار چرخ محرک است.

دیگر ویژگی منحصر به فرد این خودرو خنک کاری پک های باتری است.

با توجه به شرایط اقلیمی گرم و خشک ایران خنک کاری پک های باتری که اهمیت بسیار زیادی در حفظ راندمان پیشرانه الکتریکی دارند، با آب انجام می شود و در نتیجه پیشرانه الکتریکی همواره راندمان خود را حفظ خواهد کرد.

ابن خودرو تا کنون چهل هزار کیلومتر پیمایش در نقاط مختلف ایران و شرایط آب و هوایی مختلف داشته و تحت آزمون های مختلف قرار گرفته است تا اشکالات احتمالی رفع شوند.

بومی سازی

تمامی این پیشرانه شامل موتورهای الکتریکی، پک باتری، درایو، مدارهای کنترلی و واحد کنترل هوشمند در داخل کشور طراحی و تولید شده اند.

واحد کنترل هوشمند همواره با خودرو در ارتباط است و سعی می کند ترکیب دو پیشرانه را به بهترین نحو انجام داده و از بروز فشار بیش از حد به خودرو هم جلوگیری می کند.

اما نکته مهم راجع به این پیشرانه الکتریکی این است که تقریبا قابلیت نصب  روی تمامی خودروها را دارد و در واقع می تواند یک پیشرانه مکمل باشد.

البته نصب آن فقط در خط تولید خودروسازها و در زمان مونتاژ خودرو قابل انجام است و نباید یک تجهیز کارگاهی یا افترمارکت تلقی شود.

شرکت مپنا هدف خود از هیبریدی کردن این خودرو را نشان دادن توانمندی این شرکت در برقی و الکتریکی کردن خودرو عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید:

از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی

خودرو کوچک ایرانخودرو

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

سهند سایپا

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مکث تیارا و ناگفته ها درباره این خودرو / کراس‌اووری که BAIC نیست!

مکث تیارا محصول برند BAIC چین نیست! بلکه این خودرو را سال‌ها قبل یکی از زیر مجموعه‌های گمنام زوتی...

خودروهای آینده بازار ایران بررسی شدند / پاسپورت ایرانی...

خودروهای آینده بازار ایران همانطور که انتظار می رفت، تماماً چینی هستند. البته نه چینی های مطرح در بازار جهانی. بلکه با دانگ فنگ...

بررسی ویژگی‌های کشنده دافران ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

کشنده دافران محصول شرکت شایان دیزل که یک کشنده تمام اتوماتیک و پر آپشن است، چه ویژگی هایی دارد؟ آیا می تواند رانندگان را...

انجمن صنعت موتورسیکلت به دنبال توقف تولید طرح هوندا...

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه توقف تولید هوندا ۱۲۵ از اهداف انجمن است، اعلام کرد: نود درصد از کاربری موتورسیکلت کشور تجاری...

قوی‌ترین موتور سه سیلندر معرفی شد ؛ موتور سه...

موتور سه سیلندر پاشش مستقیم، به عنوان قوی‌ترین موتور سه سیلندر در خانواده موتور سه سیلندر بنزینی ایران خودرو  در حاشیه دوازدهمین همایش موتورهای...

پست‌های مرتبط