سراتو هیبریدی مپنا با شتاب صفر تا صد زیر شش ثانیه معرفی شد

از دست ندهید

سراتو هیبریدی مپنا توسط گروه مپنا و شرکت مکو معرفی شد. اما این خودرو با چه مشخصات فنی توانسته به شتاب صفر تا صد زیر شش ثانیه دست پیدا کند؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: به گفته کارشناس مرکز توسعه خودرو برقی و زیر ساخت های مپنا، گروه مپنا و شرکت مکو توانسته اند یک خودروی کیا سراتو YD را به موتورهای الکتریکی مجهز کنند.

این موتورهای الکتریکی ساخت داخل توسط یک واحد کنترل هوشمند با موتور بنزینی فابریک این خودرو در ارتباط قرار می گیرد و به این ترتیب سراتو YD را تبدیل به یک خودرو پلاگین هیبرید می کند.

کمپانی کیا هرگز نسخه هیبریدی سراتو YD را تولید نکرد.

اما این خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصات فنی پیشرانه برقی

سراتو هیبریدی مپنا دارای دو موتور الکتریکی ۶۰KW هستند که در داخل کشور تولید شده اند.

یک پک باتری ۲۰KW هم وظیفه تامین انرژی این موتورها را بر عهده دارد.

این موتورها روی چرخ های عقب خودرو نصب شده اند و پک باتری هم در فضای بین صندلی عقب و صندوق خودرو قرار گرفته اند.

موتورهای الکتریکی در مجموع بیشینه قدرت هشتاد و دو اسب بخار و گشتاور  ۷۰۰ نیوتون متر را تولید می کنند.

اما قدرت در دسترس این موتورها ۵۵ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور است.

سراتو با شارژر های مخصوص ۳۰KW که توسط مپنا تولید شده است و به راحتی به برق شهری متصل می شود می تواند ظرف مدت حدود بیست دقیقه این خودرو با ده درصد شارژ را تا هشتاد و پنج درصد شارژ کند.

سراتو با این پیشرانه الکتریکی می تواند به سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت برسد و ۱۰۰ کیلومتر هم پیمایش داشته باشد.

مشخصات فنی پیشرانه بنزینی

سراتو هیبریدی مپنا از همان موتور بنزینی فابریک دو لیتری کیا با قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گشتاور ۱۹۵ نیوتون متر استفاده می کند و پیشرانه الکتریکی مپنا در واقع به این خودرو اضافه شده است.

این خودرو با پیشرانه بنزینی هم شتاب قابل قبولی دارد اما اضافه شدن پیشرانه الکتریکی چقدر توانسته آن را بهبود بخشد؟

سراتو با ترکیب هر دو موتور الکتریکی و بنزینی حالا ۲۱۲ اسب بخار قدرت و ۵۹۵ نیوتون متر گشتاور دارد که با این مشخصات تنها در مدت ۵.۹۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد!

این خودرو با اضافه شدن پیشرانه جدید فقط ۲۰۰ کیلوگرم افزایش داشته است که ۱۷۰ کیلوگرم آن مربوط به پک باتری و مابقی مربوط به موتورهای الکتریکی و سایر تجهیزات است.

ویژگی های اختصاصی

سراتو هیبریدی مپنا چهار حالت رانندگی دارد.

در حالت اول این خودرو تنها با موتور الکتریکی خود کار کرده و تا ۱۱۰ کیلومتر هم سرعت می گیرد.

خودرو در حالت دوم فقط با پیشرانه بنزینی کار می کند.

این خودرو در حالت سوم هیبریدی شده و از حال سکون تا سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت را با موتور الکتریکی طی کرده و در سرعت های بالاتر این موتورها غیر فعال و پیشرانه بنزینی وارد مدار می شود.

اما حالت چهارم جذاب ترین بخش رانندگی با این خودرو است، زمانی که هر دو پیشرانه بنزینی و الکتریکی از ابتدا با هم شروع به کار می کنند تا شتاب زیر شش ثانیه را برای این خودرو به ارمغان بیاورند.

همچنین با توجه به نصب موتورهای الکتریکی روی چرخ های عقب و انتقال نیروی پیشرانه بنزینی به چرخ های جلو حالا این خودرو  در برخی حالت های رانندگی چهار چرخ محرک است.

دیگر ویژگی منحصر به فرد این خودرو خنک کاری پک های باتری است.

با توجه به شرایط اقلیمی گرم و خشک ایران خنک کاری پک های باتری که اهمیت بسیار زیادی در حفظ راندمان پیشرانه الکتریکی دارند، با آب انجام می شود و در نتیجه پیشرانه الکتریکی همواره راندمان خود را حفظ خواهد کرد.

ابن خودرو تا کنون چهل هزار کیلومتر پیمایش در نقاط مختلف ایران و شرایط آب و هوایی مختلف داشته و تحت آزمون های مختلف قرار گرفته است تا اشکالات احتمالی رفع شوند.

بومی سازی

تمامی این پیشرانه شامل موتورهای الکتریکی، پک باتری، درایو، مدارهای کنترلی و واحد کنترل هوشمند در داخل کشور طراحی و تولید شده اند.

واحد کنترل هوشمند همواره با خودرو در ارتباط است و سعی می کند ترکیب دو پیشرانه را به بهترین نحو انجام داده و از بروز فشار بیش از حد به خودرو هم جلوگیری می کند.

اما نکته مهم راجع به این پیشرانه الکتریکی این است که تقریبا قابلیت نصب  روی تمامی خودروها را دارد و در واقع می تواند یک پیشرانه مکمل باشد.

البته نصب آن فقط در خط تولید خودروسازها و در زمان مونتاژ خودرو قابل انجام است و نباید یک تجهیز کارگاهی یا افترمارکت تلقی شود.

شرکت مپنا هدف خود از هیبریدی کردن این خودرو را نشان دادن توانمندی این شرکت در برقی و الکتریکی کردن خودرو عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید:

از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی

خودرو کوچک ایرانخودرو

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

سهند سایپا

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 




1 دیدگاه

  1. عرض ادب و احترام
    در متن نوشتید دوتا موتور ۶۰kw
    اما مجموع ۸۲ اسب
    پس قطعا اشتباه نوشتید
    دوتا موتور ۶۰kw که میشه ۱۲۰kw و تغریبا ۱۶۴ اسب
    پس مجموعا ۶۰kw باید درست باشه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط