بایراکتار TB2 ترکیه زیر ذره‌بین / سلاح مخفی اوکراین را بشناسیم

از دست ندهید

بایراکتار TB2 ترکیه پهپادی است که این روزها نام آن را در رسانه‌ها زیاد می‌شنویم. پهپادی که از زمان آغاز تجاوز روسیه به خاک اوکراین تبدیل به یکی از فوق العاده ترین سلاح های جنگی شده است. گرچه هر روزه اخبار موفقیت های این پهپاد را در جنگ روسیه و اوکراین می خوانیم و می شنویم، اما شاید کمتر اطلاعاتی از ویژگی های آن داشته باشیم.

بیت ران – محمد فتح اللهی – بایراکتار TB2 یک جنگ افزار ساخت ترکیه است. این پهپاد نظامی یکی از سلاح‌هایی است که این روزها اوکراین در برابر تجاوز روسیه به خاک آن کشور از آن استفاده می‌کند.

"<yoastmark

بایراکتار TB2 به چه کشورهایی فروخته شد؟

TB2 نخستین بار در نمایشگاه صنایع نظامی ترکیه در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. توانایی های نظامی این پهپاد موجب شد که اکنون یکی از سلاح‌های اصلی کشورهایی چون اوکراین، لیبی، آذربایجان، قطر، لهستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، عراق، لیتوانی، پاکستان، عمان، مجارستان و صربستان باشد.

بایراکتار یا بیرق‌دار به معنای پرچمدار است. اما نام این پهپاد در اصل نام خانوادگی سلچوک (سلجوق) بایراکتار (Selçuk Bayraktar) طراح و CTO (مدیر بخش تکنولوژی کمپانی بایراکتار) است. گفته می‌شود که سلچوک بایراکتار داماد رجب طیب اردوغان است.

بایراکتار TB2 چه توانایی‌هایی دارد؟

TB2 یک پهپاد شناسایی است. این هواپیمای بدون سرنشین تاکتیکی، می‌تواند در ارتفاعی متوسط پروازی طولانی مدت داشته باشد.

bayraktar در کلاس هوایی MALE (مخفف Medium Altitude Long Endurance) قرار دارد. عمده پروازهایی که در این کلاس هوایی انجام می‌شود مربوط به مأموریت‌های شناسایی و اطلاعاتی است.

بایراکتار TB2 علاوه بر قابلیت‌های نظامی می‌تواند به عنوان یک تاکسی هوایی نیز کاربرد داشته باشد. چرا که توانایی نشستن، برخاستن، کروز معمولی و فرود را دارد.

تمامی امورات مربوط به این هواپیمای بدون سرنشین نیز از روی زمین انجام می‌گردد. ایستگاه زمینی مشخصی برای کنترل پرواز این پهپاد در نظر گرفته شده و داده‌های آن در این مرکز پردازش می‌شود.

در پایگاه زمینی علاوه بر کنترل پیشرانه پیشرو، ژنراتورها و ماژول‌ها، تصاویر ارسال شده از پهپاد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. بطور کلی، تمامی دستورات حمله، پرواز و کروز در پایگاه زمینی آن صورت می‌پذیرد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این پهپاد قابلیت شلیک منحصر به فرد آن است. ترکیه در سال ۲۰۱۶ موفق شد در پایگاه قونیه هدفی را از فاصله ۸ کیلومتری با بایراکتار نشانه‌گیری کرده و منهدم کند.

زمانی که ترکیه موفق به ساخت این پهپاد شد، با ممنوعیت صادرات آن از سوی آمریکا رو به رو بود. اما تشویق ایالات متحده برای سرکوب عوامل PKK موجب شد تا ترکیه بتواند آن را به کشورهای همسایه نیز به فروش برساند.

بایراکتار TB2 چند ساعت پرواز می‌کند؟

تی بی دو از سال ۲۰۱۴ تاکنون در اختبار نیروهای مسلح، پلیس و ژاندارمری کشور ترکیه است. این هواپیمای بدون سرنشین توانست با مدت زمان پرواز ۲۷ ساعت و ۳ دقیقه نخستین هواپیمای صادر شده ترک در چنین مقیاسی باشد.

مدت زمان طولانی پرواز بایراکتار TB2 موجب شد تا یکی از سلاح‌ های مورد علاقه بسیاری از کشورهای همسایه ترکیه باشد.

سرعت بایراکتار TB2 چقدر است؟

سرعت پروازی این هواپیمای بدون سرنشین ۱۲۰ Knot اعلام شده است. به عبارتی بایراکتار در زمان پرواز خود می‌تواند به سرعت ۲۲۳ کیلومتر در ساعت برسد.

ارتفاع پروازی این پهپاد نیز ۲۵/۰۰۰ Feet عنوان شده است. یعنی رقمی معادل ۷/۶۲ کیلومتر. اما مهم تر از سرعت و ارتفاع پروازی بایراکتار، پیمایش و انتقال داده آن به مرکز فرماندهی خود است.

Bayraktar قادر است در شعاع ۳۰۰ کیلومتر از مرکز فرماندهی خود پرواز کند. پروازی که بیشتر از بیست و هفت ساعت می‌تواند مداوم باشد.

برای درک بهتر توانایی های بایراکتار بهتر است مثالی بزنیم. فرض کنید این پهپاد ۲۷ ساعت می‌تواند در پارک ملی کویر ایران پرواز کند. در حالی که مرکز فرماندهی آن شهر ساری در استان مازندارن است!

قیمت بایراکتار TB2 چقدر است؟

ترکیه از فروش هر بایراکتار به کشورهای همسایه خود، رقمی معادل ۶ میلیون دلار دریافت می‌کند. این قیمتی است که دو سال پیش برای فروش این پهپاد نظامی اعلام شد. طبیعتاً امروز نرخ فروش آن با وجود موفقیت‌هایش در جنگ های روسیه – اوکراین و آذربایجان – ارمنستان بالاتر رفته است.

چند درصد از بایراکتار TB2 در ترکیه ساخته می‌شود؟

درصدی که برای داخلی سازی این پهپاد اعلام شده، فوق العاده است. ترکیه مدعی است که ۹۳ درصد از تمامی ادوات و ماژول‌های بایراکتار در این کشور ساخته می‌شود. ذکر اسن نکته نیز لازم است که بیش از ۴۰ قطعه کامپیوتری در داخل بدنه بایراکتار قرار گرفته‌اند.

قدرت نظامی بایراکتار TB2

پهپاد بایراکتار TB2 به چهار موشک هدایت شونده MAM-L و MAM-C ساخت شرکت دفاعی راکتسان (Roketsan) مجهز است. راکستان مهم ترین تولید کننده تسلیحات در کشور ترکیه است. این شرکت در زمینه نظامی در حوزه های موشک، تسلیحات، سیستم های دریایی و پروژه های موشک های بالستیک فعالیت می‌کند.

طول این پهپاد نظامی ۶/۵ متر است. این در حالی است که طول بال‌های آن به ۱۲ متر نیز می‌رسد. وزن کلی بایراکتار رقمی در حدود ۶۵۰ کیلوگرم است و در هر پرواز قادر است چهار موشک با خود حمل کند. وزنی که این پهپاد نظامی می‌تواند در طول پرواز حمل کند ۱۵۰ کیلوگرم است.

بایراکتار TB2 پس از اولین پرواز خود در سال ۲۰۱۴ وارد خدمت شد. این هواپیمای بدون سرنشین طی سالهای اخیر بصورت فعال در مناطق شمالی سوریه و عملیات های ارتش ترکیه علیه گروه های کردی در شمال سوریه مورد استفاده قرار گرفته است.

اما ورود نظامی مستقیم ترکیه به جنگ لیبی و حضور فعال این پهپاد در حمایت از دولت وفاق علیه نیروهای ژنرال حفتر، نام این پهپاد را بیشتر از هر زمان دیگری بر سر زبان ها انداخت.

اوکراین در حال حاضر ۱۲ بایراکتار TB2 در اختیار دارد. اما پیش از شروع تجاوز روسیه به خاک این کشور اعلام شده بود که ۲۴ عدد دیگر از این پهپاد نظامی قرار است در اوکراین حضور داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

مهمترین پهپادهای جهان را بشناسید




1 دیدگاه

  1. اولا که در دنیا تنها دو کشور وجود داره که در کد نویسی و تکنولوژی هوش مصنوعی که در پهباد ها نقش داره،توانستند با تجهیزات ارزان قیمت راندمان بالایی کسب کنند. این دو کشور ترکیه و ایران است. متأسفانه پروپاگاندا شدید باعث شده تا خیلی ها دستاورد های ایران و ترکیه را کوچک ببینند.در مقابل از آمریکا و روسیه یک ابرقدرت خیالی بسازند. جالب اینجاست که در فناوری ساخت پهباد آمریکا و روسیه با آن ادعا با صرف هزینه زیاد،حتی نتوانستند نصف راندمان پهباد های ترک و ایرانی را بدست بیاورند. ترکیه و ایران حتی با سفارش موتور و قطعات از دیگر کشور ها با بهای ارزان با کدنویسی قوی از آن یک سلاح کارآمدتر از پهباد های روس و آمریکا ساختند.
    .
    . اگر به گزارش خود مهندسین نظامی ناتو در جنگ اوکراین مراجعه کنید.طبق گزارش آنها در این جنگ بیشترین تاثیر را پهباد بایراکدار ترکیه و شاهد ایران داشته….یعنی سلاح های آمریکایی و روس که آنقدر از آن تعریف میکنند قدرت مانور و کارایی این پهباد های ارزان قیمت را ندارد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط