هایما ۸S ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ به بازار می‌آید / مشخصات فنی + آپشن‌ها و قیمت

از دست ندهید

هایما ۸S پس از فروش بسیار پایین در بازار خودرو چین، به ایران خودرو آمده است. خودرویی که در دی ماه ۱۴۰۰ فقط ۲۲ مشتری داشت و حالا ایران خودرو برنامه فروش آن را در کشورمان دارد. تصاویر این کراس اوور کامپکت در روزهای گذشته رسانه‌ای شد و گفته می‌شود در سال ۱۴۰۱ فروش آن در ایران آغاز خواهد شد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – ایران خودرو سه محصول جدید از هایما را برای بازار ایران انتخاب کرده است. MPV هایما ۷X، کراس‌اوور هیبریدی ۶P و کراس‌ اوور کامپکت ۸S. مدل هیبریدی ۶P و ۷X را پیش تر در نوشتار های جداگانه‌ ای بطور مفصل مورد بررسی قرار دادیم. حال نوبت خودرویی است که با استقبال بسیار پایینی در بازار چین مواجه شد. اما ایران خودرو به موفقیت آن در بازار ایران امیدوار است.

حقیقت‌هایی از فروش هایما ۸S

فروش هایما ۸S در بازار خودرو چین بسیار پایین است. این کراس اوور کامپکت خودرو جدیدی در چین نیست. در تمام سه سال گذشته میلادی تنها ۱۱/۵۲۴ دستگاه از آن به فروش رسید.

آماری که به هیچ عنوان درخشان نیست. رسانه‌ های داخلی به جای پرداختن به حقایق این خودرو، آن را با محصولات کیا و هیوندای مقایسه می‌ کنند. البته که پیشرفت چینی‌ها در زمینه خودروسازی قابل تحسین است. اما حداقل می‌ توان گفت که چینی‌ ها روی خوشی به این کراس اوور هایما نشان ندادند.

آمار فروش سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰

سال ۲۰۱۹ زمان نخستین عرضه هایما ۸S در بازار چین بود. این خودرو در همان سال ۶/۳۰۱ دستگاه فروش داشت. یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت، ماهی ۵۲۵ دستگاه!

فروش هایما ۸S در سال ۲۰۲۰ نصف شد. رقمی برابر با ۳/۸۸۵ دستگاه. موضوعی که نشان می‌ دهد رقبای ۸S حرف‌ های بیشتری برای گفتن داشتند.

آمار فروش سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱ موضوع فروش هایما ۸S بحرانی شد. در نخستین ماه سال ۲۰۲۱ فروش ۸S به ۹۵ دستگاه رسید. این رقم در ماه فوریه به ۱۰۳ دستگاه رسید و مارس با فروش ۷۴۳ دستگاهی، هایما ۸S رکورد زد!

پس از آن ۸S چهار ماه در بازار خودرو چین عرضه نشد. ماه آگوست زمانی بود که این خودرو به بازار برگشت و فروش آن به ۹۹ دستگاه رسید.

سپتامبر ۲۰۲۱ تنها ۳۳ نفر در چین این خودرو را خریداری کردند. اکتبر همان سال این رقم به ۱۶۱ دستگاه رسید و در نوامبر فروش ۶۵ دستگاهی برای آن ثبت شد.

دسامبر سال گذشته میلادی تنها ۳۷ مشتری در کل چین ۸S را خریدند و در ژانویه ۲۰۲۲ کل مشتری‌های این خودرو فقط ۲۲ نفر بودند!

هایما ۸S در بازار خودرو چین رقبای قدری دارد. هاوال H6، چانگان CS75 Plus و CS55 Plus به ترتیب سه خودرو پر فروش در رده کراس اوور های کامپکت چین هستند.

خودرو هایی که فقط در دی ماه ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۳/۳۱۸، ۳۲/۱۱۲ و ۲۹/۸۵۱ دستگاه فروش را ثبت کردند. این ارقام نشان می‌ دهد که فروش هایما ۸S در مقایسه با سایر رقبای هموطن خود در بازار داخلی چین تقریباً هیچ است.

مشخصات فنی هایما ۸S

هایما ۸S تنها با یک انتخاب برای موتور در بازار خودرو چین به فروش می‌ رسد. موتوری که هایما برای این کراس اوور کامپکت انتخاب کرده، یک ۱/۶ لیتری توربو است. موتوری که حجم دقیق آن ۱۵۹۴ سی سی بوده و با کد HMA GA16-YF شناخته شده است.

این موتور ۱۹۲ اسب بخار قدرت در ۵۰۰۰ دور در دقیقه نیرو دارد. میزان گشتاور خروجی آن به ۲۹۳ نیوتن متر می‌ رسد که در دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ در دسترس است.

هایما عنوان کرده که اکتان مجاز برای سوخت موتور ۸S رقم ۹۲ است و سوخت بطور مستقیم وارد چهار سیلندر آن وارد می‌ شود. تمامی نیروی موتور به محور جلو منتقل شده و سه جعبه دنده برای آن قابل سفارش است.

گیربکس هایما ۸S

۸S سه گیربکس دستی و اتوماتیک دارد. نمونه دستی آن ۶ سرعته است و مدل اتوماتیک این خودرو نیز از همین تعداد دنده بهره‌مند است. نمونه سوم یک جعبه دنده دو کلاچه تَر (WDCT) است.

گیربکس DCT هایما 8S
گیربکس DCT هایما ۸S

با توجه به تصاویر منتشر شده احتمال آن وجود دارد که نمونه انتخاب شده از سوی ایران خودرو برای بازار ایران هم همین گیربکس باشد. تفاوت این جعبه دنده با سایر نمونه‌ها در تعداد دنده‌های آن است و این گیربکس ۷ سرعته است. 

جعبه دنده اتوماتیک هایما 8S
جعبه دنده اتوماتیک هایما ۸S

سیستم تعلیق ۸S در محور جلو مک‌ فرسون است. در محور عقب هم سیستم مالتی لینک یا تعلیق مستقل در نظر گرفته شده است.

ترمزهای تمامی مدل‌های هایما ۸S دیسکی است. این دیسک‌ ها در محور جلو خنک شونده هستند و در محور عقب معمولی دیده می‌ شوند.

سه مدل رینگ و تایر برای این کراس اوور قابل انتخاب است. نمونه‌ای که از سوی ایران خودرو وارد کشور شده از رینگ‌های ۱۹ اینچی بهره‌مند است. این گزینه که بالاترین ورژن برای ۸S بشمار می‌رود دارای مشخصات ۲۲۵/۵۵R19 است.

دو انتخاب بعدی ابعاد کوچکتری دارند. نمونه ۱۸ اینچی ۲۲۵/۶۰R18 بوده و مدل ۱۷ اینچی مشخصات آن ۲۲۵/۶۵R17 است. هیچ کدام از مدل‌های هایما ۸S از تایر زاپاس فول سایز برخوردار نیستند.

قیمت هایما ۸S

یک فرد چینی برای خرید هایما ۸S می‌ تواند بودجه ای بین ۷۹/۹۰۰ تا ۱۳۶/۹۰۰ یوان در اختیار داشته باشد. براساس نرخ تبدیل ارز امروز که ۴/۲۹۰ تومان است یعنی این مبلغ رقمی در حدود ۳۴۲/۷۷۱/۰۰۰ میلیون تا ۵۸۷/۳۰۱/۰۰۰ میلیون تومان است. تمامی مدل‌ های دستی و اتوماتیک این کراس اوور کامپکت در چنین بازه قیمتی قرار گرفته‌اند.

البته این ارقامی است که چینی‌ ها باید بپردازند. پس مثل همیشه تصور حضور هایما ۸S در بازار ایران با چنین قیمتی درست نخواهد بود. هدف از پرداختن به مبحث قیمت‌ها این است که بدانیم یک شهروند چینی این خودرو را با مالیات و عوارض تعیین شده در کشور خود به چه قیمتی می‌ تواند خریداری کند.

تیپ های هایما ۸S در چین

Haima 8S در ۸ تیپ در بازار خودرو چین به فروش می‌ رسد. دو نمونه ارزان قیمت Comfort و Elite دارای گیربکس دستی هستند. پس قطعاً نمونه‌ هایی نیستند که ایران خودرو برای بازار ایران انتخاب کرده باشد.

۶ تیپ بعدی تماماً انتخاب‌ هایی بشمار می‌ روند که با گیربکس‌ های اتوماتیک شش سرعته و WDCT هفت سرعته می‌ توان آنها را خریداری کرد.

تیپ Hand in One Comfortable پایه‌ ترین امکانات رفاهی را در میان مدل‌ های اتوماتیک دارد. در این تیپ ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌ های کنترل کشش و کنترل پایداری، سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها و هشدار نبستن کمربند ایمنی حضور دارند.

در بخش ایمنی تنها دو ایربگ راننده و سرنشین کناری در این نسخه دیده می‌ شود. سه مود رانندگی اسپرت، برفی و اکونومی در این نسخه وجود دارد.

سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی ها و ورود بدون کلید (تنها برای درب راننده) نیز از جمله آپشن‌ های استاندارد این تیپ بشمار می‌ روند.

آیینه‌ های جانبی برقی هستند و ایرکاندیشن این تیپ هم کاملاً دستی است. در نسخه Hand in One Elite، موارد بیشتری به بخش آپشن‌ ها اضافه می‌ شود.

از جمله دوربین دید عقب، سنسور عقب، کروز کنترل، ترمز پارک اتوماتیک، سانروف پانورامیک، روف رک، چراغ روشنایی روز، فرمان چند منظوره و روکش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها. در این نسخه نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی نیز در داشبورد وجود دارد. تهویه مطبوع این مدل همچنان دستی است. اما خروجی‌های تهویه برای سرنشینان عقب نیز در نظر گرفته شده‌اند.

تیپ‌های کامل‌تر هایما ۸S

تیپ لاکچری شاهد اضافه شدن چند آپشن دیگر است. در بخش ایمنی این تیپ، ایربگ پرده‌ای برای سرنشینان جلو در نظر گرفته شده است.

سامانه کنترل سرعت در سرازیری‌ ها هم یکی از آپشن‌ های این نسخه بشمار می‌ رود. هشدار تصادف و ترمز خودکار از بارزترین امکانات این تیپ محسوب می‌ شوند.

درب محفظه بار این نسخه به صورت برقی باز و بسته می‌ شود. از جمله امکانات دیگر این نسخه می‌ توان به مالتی مدیا، اینترنت داخلی، نویگیشن، چراغ‌های جلو LED ماتریکسی، نورپردازی داخلی خودرو و برف‌پاکن عقب اشاره کرد.

تیپ Dual Clutch Distinguished نسخه‌ای است که تنها با گیربکس DCT عرضه می‌ شود. هشدار نقاط کور، تنظیم برقی صندلی راننده، آیینه داخلی ضد نور و سنسور باران به امکانات کلی هایما ۸S در این تیپ اضافه شده‌اند.

در نسخه Flagship ایربگ‌ های پرده‌ای سرنشینان وجود دارند. هشدار نبستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان، سنسور پارک جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار رانندگی بین خطوط، سامانه تشخیص خطوط جاده، ۴ دوربین در اطراف خودرو، فرمان چرمی، مانیتور لمسی ۱۲/۳ اینچی، دوربین ثبت وقایع، جالیوانی برای سرنشینان عقب، نمایشگر ۱۰ اینچی پشت فرمان، نورپردازی Skylight، امکان روشن شدن خودرو و راه‌اندازی سیستم تهویه با ریموت، چراغ‌های اتوماتیک، ایرکاندیشن دو نقطه‌ای با فیلتر PM2.5 از جمله آپشن‌های این ورژن محسوب می‌ شوند.

نسخه Hand in One Supreme کامل‌ ترین تیپ هایما ۸S است. تنها امکانی که در این خودرو اضافه شده، پارک اتوماتیک خودرو است. مابقی امکانات این تیپ مانند سایر نسخه‌ هایی است که با قیمت کمتر می‌ توان آنها را خریداری کرد.

جایگاه هایما ۸S در بازار خودرو چین

هایما ۸S در رده ۱۱۱ کراس‌ اوور های کامپکت بازار خودرو چین قرار دارد. این خودرو با گارانتی ۵ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری به دست چینی‌ ها می‌ رسد. اما باز هم مورد استقبال آنها قرار نگرفته است.

برخی از مشتریان چینی پس از خرید این خودرو نظرات خود را درباره آن اعلام کردند. بسیاری از آنها باور دارند مصرف سوخت هایما ۸S بسیار با رقمی که اعلام شده متفاوت است. حتی شمار زیادی از مالکان این کراس‌ اوور عنوان کردند که هر روز نیاز به سوختگیری دارند.

مالکان بسیاری از صدای زیاد موتور و ایزوله نبودن داخل کابین این خودرو انتقاد کردند. به عقیده آنها نه تنها صدای موتور زیاد است، بلکه دور موتور بسیار کند به حالت idle برمی‌گردد. مالکان نمونه‌ های اتوماتیک هم باور دارند گیربکس خودرو در زمان تعویض دنده اصطلاحاً دو دِل (مردد) است که کدام دنده را انتخاب کند!

هایما ۸S را بخریم یا نه؟

اینکه برندهای چینی گذشته کم کم در حال بازگشت به ایران هستند، خبر خوبی است. اما اینکه خودروسازان ما عمدتاً به سراغ ناموفق‌ترین نمونه‌ های آنها می‌ روند، امر خوشایندی نیست.

هایما ۸S در بازار خودرو چین خودرو ناموفقی در فروش بود. خودرویی که گارانتی طولانی مدت، شتاب صفر تا صد کیلومتر ۸ ثانیه‌ ای، محفظه بار ۵۵۲ لیتری و ابعاد مناسب آن هم نتوانست نظر چینی‌ ها را به خود جلب کند.

در بازار ایران اما این بحث ها بیهوده است. در سگمنت کراس‌ اوور های ایران خودروهایی چون فیدلیتی، چری تیگو هفت و جک S5 رقابت فشرده‌ای با یکدیگر دارند.

البته خودروهای دیگری چون بی‌وای‌دی S6، اس‌دبلیوام G01، فردا SX5 و ام‌وی‌ام X55 هم در این رقابت حضور دارند. اما بسیاری از آنها دیگر نمونه صفر کیلومتری برای ارائه به بازار ندارند.

در نتیجه انتخاب‌ های مشتری ایرانی برای خرید یک کراس اوور بسیار محدود است. در بازاری که خدمات پس از فروش و بازار دست دوم مناسب حرف اول و آخر را می‌ زند، قطعاً برند خودرو اهمیت چندانی ندارد.

مشتری ایرانی عموماً در پی آن است که در زمان فروش آیا کسی خریدار خودرو او است یا خیر؟ آیا زمانی که نیاز به خدمات پس از فروش دارد، این امکان در دسترس او است یا خیر؟

خوشبختانه برند هایما توسط ایران خودرو به بازار عرضه شده و خواهد شد. از همین رو می‌ توان به فراوانی نمایندگی‌ های آن در کشور اشاره کرد. البته به شرط آنکه نمایندگان خدمات دهنده به محصولات هایما از سوی ایران خودرو محدود نشوند.

هایما دیگر زیر چتر مزدا نیست. فاو مالکیت این برند چینی را در اختیار گرفته و هایما زیر مجموعه آن محسوب می‌ شود. این موضوع نکته مهمی است. چرا که اگر پای محصولات FAW هم به بهمن موتور مجدداً باز شود، احتمال خروج دوباره هایما از بازار ایران کمتر خواهد شد. همین امر مطمئناً روی بازار دست دوم این خودرو نیز تأثیر خواهد داشت.

زمان عرضه هایما ۸S به بازار ایران

از طرف دیگر احتمالاً زمان عرضه هایما ۸S برابر است با اتمام فروش مدل S5. پس این گمان وجود دارد که تا زمان فروش S5، هایما ۸S به بازار نخواهد آمد.

چرا که با وجود موتور قوی‌ تر، ظاهر به روز تر و امکانات رفاهی بیشتر؛ مشتریان کمتری به سراغ S5 خواهند رفت. در نتیجه حداقل تا اواسط سال ۱۴۰۱ نباید انتظار حضور این خودرو را در خیابان‌ ها داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

قیمت هایما S7 و قیمت هایما S5 از سوی ایران خودرو اعلام شد

زدریو GX5 کراس اوور برقی سایپا / مشخصات فنی خودرو + آپشن‌ها و قیمت

بایک X35 فیس لیفت یک خودرو درجه دو چینی دیگر / مشخصات، قیمت

هایما ۶P هیبریدی با پیمایش محدود به ایران خودرو آمد / مشخصات فنی + آپشن ها و قیمت

هایما ۷X از سوی ایران خودرو به بازار می آید / مشخصات فنی + آپشن ها و قیمت




5 دیدگاه

  1. به اسم تولید داخل ورود این خودروها آزاد است. اما خودروهای با کیفیت اروپایی و ژاپنی خیر؟ خیلی جالبه

    • بحث مستعمره ی چین شدن نیست ژاپن و آلمان و فرانسه و ایتالیا و امریکا ماشین به ایران نمیدن . بحث قیمت بالاییه که برای واردات ماشین های چینی از مردم گرفته میشه. اگرنه چین به کل دنیا داره ماشین میده و ولی وارد کننده و دولت تعرفه می بندن و بیش از ۲ برایر قیمت میرسه دست من و شما

  2. سلام
    دولت ضعیف دولتی که بلد نیست کسب درامد کنه و همش اویزون پول گمرکات بی منطق هست. البته مواجب بگیری از قدیم مد بوده تو حاکمان ضعیف.باید انسانهای درست بیان و یه فکری به حال کشور بکنند.واقعا این رفتارا با شعارهامون همخونی نداره.# زور#تزویر

  3. نوشته تجزیه و تحلیل نزدیک به واقعیت است و بعد از حدود ۷ الی ۸ ماه تقریبا حقیقت امروز است.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط