مکث موتور و شریک تجاری چینی جدید / تمام احتمالات عرضه محصولات بررسی شد

از دست ندهید

مکث موتور در حال آماده شدن برای معرفی کراس اوورهای جدید خود است. محصولاتی پنج و هفت نفره که در زمان معرفی به بازار مستقیماً رو به روی فونیکس (چری) تیگو هشت پرو و سایر کراس‌اوورهای چینی دیگر بازار قرار خواهند گرفت. اما برند بایک که ظاهراً شریک تجاری جدید مکث موتور است، چقدر شانس رقابت با سایر هموطنان خود را دارد؟

بیت ران – محمد فتح‌اللهی: چشم انداز صنعت خودروسازی ایران چندان روشن نخواهد بود. در روزهایی که بسیاری از کشورهای همسایه ما با همکاری با برندهای بزرگ سعی دارند در بازارهای جهانی حضور داشته باشند، خودروهای ملی ما هنوز هم وابسته به پلت فرم هایی هستند که از پژو و کیاموتورز به یادگار مانده اند.

اگر خودروسازان دولتی را که تکلیفشان مشخص است در نظر نگیریم، خودروسازان خصوصی ما هم کاملاً وابسته به کشور چین هستند. از میان انبوهی از شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده خودرو در بخش خصوصی تنها چند نام باقی مانده اند.

یکی از این نام ها هم ماموت خودرو است. اما این نام با عرضه محصولات فولکس واگن گره خورده بود. پس برای اینکه آغشته به محصولات چینی نشود، می بایست زیر مجموعه ای برای خود تدارک می دید. مکث موتور دقیقاً همین نقش را برای ماموت خودرو ایفا کرده و می کند.

به غیر از برند دایون، این روزها خبری درباره حضور برند بایک در مکث موتور به گوش می رسد. محصولات بایک را پیش تر دیار خودرو به ایران می آورد. اما در نتیجه عدم فعالیت مشخص این خودروساز، ظاهراً مکث موتور دوباره قصد زنده کردن این برند را در کشورمان دارد.

بایک در بازار چین چه جایگاهی دارد؟

اگر به شغل شریف خرید و فروش خودرو مشغول هستید، این بخش از اطلاعات مربوط به شما نیست! چرا که نمی توانید با استفاده از مطالب این بخش مشتری بعدی محصولات آتی مکث موتور را برای خرید قانع کنید.

حقیقت این است که برند BAIC motor هیچ گاه در میان خودروسازان برتر در کشور چین نبود. بایک سالهاست که عمدتاً در کنار نام هایی چون برلیانس، فودای، SWM، فاو و JMC دیده می شود. یعنی در رده خودروسازانی که تکنولوژی ساخت پایینی دارند.

بهتر است اینگونه اشاره کنیم که برندهای JAC، هایما، دانگ فنگ و فوتون خودروسازان بهتری از بایک بشمار می روند. دقیقاً به همین دلیل بود که بایک تصمیم گرفت مانند ماموت خودرو یک زیر مجموعه به ظاهر لوکس برای خود داشته باشند.

زیر مجموعه ای به نام BEIJING (پکن) که مکث موتور هم به سراغ همین زیر مجموعه رفته است. Beijing از لحاظ ارزش برند بالاتر از JAC کرمان موتور است. این خودروساز چینی که در رده متوسط از لحاظ تکنولوژی حضور دارد بیشتر با برندهای گریت وال، لوکسژن، GAC، زوتی، چری (بخوانید فونیکس) و چانگان رقابت دارد.

برای بهتر مشخص شدن جایگاه Beijing باید اشاره کنیم که MG، هاوال، BYD، جتور (فیدلیتی)، اکسید (زیر مجموعه چری و  بورگوارد برندهای بهتری از آن هستند.

خوب پس تا اینجای کار مشخص شد که حداقل از لحاظ ارزش برند، شریک تجاری جدید مکث موتور نمی تواند جایگاهی بالاتر از فیدلیتی بهمن موتور داشته باشد. اما هم رده بسیاری از برندهایی است که زمانی در کشورمان حضور داشتند یا هنوز حضور دارند.

BAIC Ruixiang X5 مکث موتور را بشناسیم

با خواندن نام این خودرو کمی سردرگم می شویم. مگر beiing زیر مجموعه بایک نبود؟ پس چرا این خودرو چنین نامی دارد؟ نشان بایک که شکل دیگری داشت، پس این خودرو از کجا آمده است؟ حقیقت این است که این برند سال گذشته میلادی در نمایشگاه خودرو Chongqing چین معرفی شد.

نشان تجاری شریک مکث موتور دوازده ماه پیش متولد و در نمایشگاه خودرو Chongqing رونمایی شد!
نشان تجاری شریک مکث موتور دوازده ماه پیش متولد و در نمایشگاه خودرو Chongqing رونمایی شد!

در آن نمایشگاه بایک خودرویی با این نام را معرفی کرد تا همه با برند جدید آن آشنا شوند. لوگوی Ruixiang هم دقیقاً در همان نمایشگاه به عموم نشان داده شد.

مکث موتور / اولین رونمایی از BAIC Ruixiang X5 در نمایشگاه خودرو Chongqing کشور چین - سال ۲۰۲۱
مکث موتور / اولین رونمایی از BAIC Ruixiang X5 در نمایشگاه خودرو Chongqing کشور چین – سال ۲۰۲۱

BAIC Ruixiang X5 در کارخانه Hechuan و در شهر Chongqing چین تولید می شود. یعنی زمانی که ماموت خودرو زیر مجموعه مکث موتور را ایجاد کرد، بایک هم در چین از نشان Ruixiang پرده برداشت و خودرو X5 را با این برند به بازار عرضه کرد.

مکث موتور / اولین رونمایی از BAIC Ruixiang X5 در نمایشگاه خودرو Chongqing کشور چین - سال ۲۰۲۱
مکث موتور / اولین رونمایی از BAIC Ruixiang X5 در نمایشگاه خودرو Chongqing کشور چین – سال ۲۰۲۱

از آنجایی که این محصول صد درصد با نشانی غیر از  BAIC Ruixiang X5 به بازار خودرو کشور خواهد آمد؛ پس خیال هر دو طرف چینی و ایرانی از بابت تحریم ها راحت است. تا تحریم کننده بیایید و متوجه شود این خودرو از کجا آمده، نشان تجری اصلی آن چیست و متعلق به کدام خودروساز چینی است؛ طرف ایرانی حداقل هزار دستگاه از آن را در بازار به مشتری فروخته است!

ابعاد BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

بیت ران برای نخستین بار خبر شراکت مکث موتور و بایک را اعلام کرد. البته محصولی که پیش بینی عرضه آن در کشور می رود مدل beijing X7 است. احتمال می رود نمونه ای سفید رنگ از این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران از سوی زیر مجموعه ماموت خودرو رونمایی شود.

اما رسانه های وابسته تأکید دارند که نخستین محصولی که از سوی مکث موتور عرضه خواهد شد، Ruixiang X5 است. چرا که یک کراس اوور هفت نفره بوده و برای رقابت با فونیکس (چری) تیگو هشت پرو گزینه مناسبی است.

مکث موتور / کراس اوور X5 طویل تر و عریض تر از تیگو هشت پرو بوده اما ارتفاع آن کمتر است.
مکث موتور / کراس اوور X5 طویل تر و عریض تر از تیگو هشت پرو بوده اما ارتفاع آن کمتر است.

این خودرو با طول ۴۷۸۸ میلیمتری از تیگو هشت پرو ۶۶ میلیمتر طویل تر است. عرض آن ۱۸۷۵ میلیمتر بوده که ۱۵ میلیمتر از رقیب مدیران خودرویی خود پهن تر دیده خواهد شد. ارتفاع X5 هم ۱۷۳۰ میلیمتر است که در این بخش ۱۵ میلیمتر از تیگو هشت پرو کوتاهتر خواهد بود.

پیشرانه BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

حدس شما درست است. X5 هم تافته ای جدا بافته از سایر خودروهای چینی حاضر در بازار ایران نیست. پس به رسم هموطنان خود از موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره می برد.

X5 با این موتور توربو قادر است ۱۵۶ اسب بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور استخراج شده از آن هم به رقم ۲۱۵ نیوتن متر می رسد که از دور ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ در دقیقه در دسترس است.

موتور ۱/۵ لیتری کراس اوور جدید مکث موتور
موتور ۱/۵ لیتری کراس اوور جدید مکث موتور

کراس اوور احتمالی مکث موتور با چنین موتوری نخواهد توانست رقیب مستقیم تیگو هشت پرو باشد. دو نوع جعبه دنده هم برای این خودرو در نظر گرفته شده است. نمونه دستی شش سرعته و ورژن اتوماتیک آن که احتمالاً گزینه مد نظر مکث موتور هم همین است.

موتور ۱/۵ لیتری کراس اوور جدید مکث موتور
موتور ۱/۵ لیتری کراس اوور جدید مکث موتور

خودروهای هفت نفره عموماً فضای بار مناسبی ندارند. به این جهت که بخش زیادی از این فضا به صندلی های ردیف سوم اختصاص داده شده است. X5 هم از این قاعده مستثنی نیست.

محفظه بار ۱۳۸۰ لیتری کراس اوور مکث موتور
محفظه بار ۱۳۸۰ لیتری کراس اوور مکث موتور

حجم محفظه بار این کراس اوور هفت نفره مکث موتور تنها ۱۴۵ لیتر است. یعنی حتی کمتر از یک هاچ بک کوچک! اما در صورت خواباندن صندلی های ردیف سوم این حجم به ۱۳۸۰ لیتر می رسد. فضایی که در مقایسه با گنجایش ۱۹۳۰ لیتری صندوق عقب تیگو هشت پرو کوچک به نظر می رسد.

نکته مهمی که درباره این خودرو وجود دارد، آمار فروش آن است. نشان تجاری Ruixiang که پیش تر Yinxiang نام داشت در ابتدا عنوان کرد که قصد دارد به فروش ۵۲/۷۰۰ دستگاهی برسد. البته وبسایت chowdera در گزارشی اعلام کرد که آمار فروش این خودرو حتی در بازار چین هم در هاله ای از ابهام وجود دارد.

فضای داخلی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور
فضای داخلی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور
فضای داخلی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

در داخل کابین با طراحی چشم نوازی رو به رو نیستیم. در اولین برخورد نمایشگر ۱۲/۳ اینچی برای نمایش اطلاعات مربوط به دور موتور، سرعت و… به چشم می خورد.

نمایشگر دیجیتالی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور
نمایشگر دیجیتالی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

نمایشگرهای دیجیتالی برای اطلاعات رانندگی شاید در بازار کشورمان موردی جذاب و جدید باشند، اما در دنیای طراحی خودرو روز دنیا دیگر عادی شده اند.

نمایشگر ۱۲/۲۵ اینچی X5 مکث موتور
نمایشگر ۱۲/۲۵ اینچی X5 مکث موتور

در کنسول میانی هم نمایشگر ۱۲/۲۵ اینچی لمسی جلب توجه می کند. اما همچنان بخش مربوط به تهویه هوا با کلیدهای گردان و معمول خودروهای عادی تنظیم می شود.

کلیدهای تهویه مطبوع BAIC Ruixiang X5 مکث موتور
کلیدهای تهویه مطبوع BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

به طور کلی نمای داخل کابین BAIC Ruixiang X5 را نمی توان مدرن توصیف کرد. البته تأکید می کنیم که اگر این خودرو از سوی مکث موتور عرضه شود، باید کیفیت ساخت و متریال آن را از نزدیک مشاهده کرد.

نمای کلی داشبورد BAIC Ruixiang X5 مکث موتور
نمای کلی داشبورد BAIC Ruixiang X5 مکث موتور
طراحی خارجی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

X5 خودرویی است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. اما گویی طراحی آن مربوط به یک دهه گذشته است. در نمای رو به رو شاید هیجان انگیزترین قسمت جلوپنجره بزرگ آن باشد.

نمای جلویی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور
نمای جلویی BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

البته این هیجان ناشی از این است که چگونه چنین طرحی می تواند اصلاً برازنده چنین خودرویی نباشد! بطور کلی X5 در بسیاری از بخش های طراحی خارجی خودرویی معمولی به نظر می رسد. خودرویی که چندین سال با سبک طراحی روز فاصله دارد.

نمای عقب BAIC Ruixiang X5 مکث موتور
نمای عقب BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

برای مقایسه نه به سایر هموطنان چینی X5 بلکه کافیست نگاهی به X7 بیندازیم. تفاوت ها در سبک طراحی این دو خودرو آنقدر زیاد است که اصلاً به نظر نمی رسد این دو کراس اوور هم خانواده باشند!

BAIC Ruixiang X5 یک کراس اوور شهری است. به همین دلیل نباید انتظار یک خودرو آفرودی را از آن داشت. تمامی نیروی تولیدی موتور صرف به حرکت درآوردن چرخ های جلو می شود. پس مانند تیگو هشت پرو تنها به درد مصارف شهری می خورد.

قیمت BAIC Ruixiang X5 مکث موتور

پایین ترین نسخه X5 در بازار کشور چین به قیمت ۷۳/۸۰۰ یوان به فروش می رسد. براساس نرخ تبدیل ارز این رقم چیزی در حدود ۳۲۹/۱۴۸/۰۰۰ میلیون تومان خواهد بود. البته این قیمت مربوط به نسخه پنج نفره با گیربکس دستی است.

نمونه فول آپشن این خودرو هم ۱۲۳/۸۰۰ یوان قیمت دارد. یعنی رقمی معادل ۵۵۲/۱۴۸/۰۰۰ میلیون تومان. قطعاً اگر مکث موتور به دنبال رقابت با تیگو هشت پرو است، باید این خودرو را در محدوده قیمتی زیر یک میلیارد تومان به فروش برساند.

با توجه به قیمت تمام شده این خودرو، شایسته نیست چنین خودرویی در صورت عرضه در بازار داخلی به قیمت های گزافی به دست مشتری ایرانی برسد.

Beijing X5 مکث موتور
Beijing X5 مکث موتور
Beijing X5 مکث موتور

یکی دیگر از خودروهایی که مکث موتور احتمالاً تصمیماتی درباره آن دارد، بایک بیجینگ X5 است. کراس‌ اووری پنج نفره که در حقیقت نسخه به روز شده بایک سنوا X55 است.

Beijing X5 مکث موتور
Beijing X5 مکث موتور

احتمال عرضه این محصول از برند بایک از سوی مکث موتور پایین به نظر می رسد. چرا که بیجینگ X5 کراس اووری پنج نفره است. اگر قرار باشد محصولی با این تعداد سرنشین از سوی مکث موتور به فروش برسد، مدل Beijing X7 قطعاً گزینه بهتری خواهد بود.

انتخاب بیجینگ X5 از این جهت اشتباه خواهد بود که در مقایسه با X7 این خودرو موتور ضعیف تری دارد. موتور ۱/۵ لیتری X5 که مجهز به توربوشارژ است تنها ۱۵۰ اسب بخار (در ۶۰۰۰ دور در دقیقه) نیرو تولید می کند.

حداکثر گشتاور این موتور هم ۲۱۰ نیوتن متر (بین ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه) است که در مقایسه با مدل X7 کاملاً ناچیز به نظر می رسد. حال سوال این است؛ شما از میان دو کراس اوور پنج نفره می توانید یکی را انتخاب کنید.

چرا بیجینگ X7 خودرو بهتری است در مقایسه با X5 است؟

مدل X7 دارای قدرت موتور بیشتر، گشتاور بهتر، ظاهر به روز تر و جذابیت بیشتری نسبت به X5 است. پس بصورت اتوماتیک وار این گزینه می بایست از فکر مدیران مکث موتور پاک شود. (حداقل امیدواریم اینگونه باشد!)

از طرفی دیگر این خودرو با دارا بودن تجهیزاتی چون گیربکس CVT، کروز کنترل (در ورژن‌های گران قیمت)، سامانه شروع حرکت در سربالایی‌ها، سانروف پانورامیک، مانیتور ۷ اینچی، تنظیم صندلی راننده بصورت برقی (در مدل‌های گران قیمت) و… در مقایسه با X7 بسیار ناقص به نظر می رسد.

البته رسانه مشکی و زرد رنگ داخلی به اشتباه آپشن دوربین ۳۶۰ درجه را هم برای این خودرو عنوان کرده بود. باید بگوییم که بیجینگ X5 تنها دارای دوربین دید عقب است. خریدار تنها با پرداخت مبلغی اضافه تر می تواند دوربین ۳۶۰ درجه را هم به لیست آپشن های خودرو اضافه کند. در نتیجه این یک آپشن استاندارد نیست.

قیمت بیجینگ X5

ارزان ترین مدل این خودرو در بازار خودرو چین ۷۹/۹۰۰ یوان قیمت دارد. یعنی رقمی معادل ۳۵۲/۳۵۹/۰۰۰ میلیون تومان. نسخه فول آپشن آن هم ۱۰۹/۹۰۰ یوان به فروش می رسد. براساس نرخ تبدیل ارز، این رقم برابر ۴۸۴/۶۵۹/۰۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

ذکر یک نکته بسیار مهم لازم و ضروری است. بیجینگ X5 دیگر در بازار چین تولید نمی شود. به همین دلیل انتخاب آن از سوی مکث موتور یک اشتباه بزرگ خواهد بود. چرا که X7 تمامی آن چیزی است که یک کراس اوور پنج نفره باید داشته باشد. پس انحراف مخاطبین به سمت این خودرو، یک شیطنت رسانه ای می تواند باشد!

بیشتر بخوانید:

برندهای چینی بازار ایران و بررسی اتفاقات پشت پرده آنها

بایک Beijing X7 کراس‌اوور احتمالی مکث موتور را بشناسید / مشخصات فنی + قیمت

تیگو ۸ پرو با قیمتی پُررو / واقعیت‌ها درباره آمار فروش و قیمت این خودرو در کشورهای همسایه




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط