لاماری ایما و آپشن های حذف شده آن در بازار ایران / دانگ‌فنگ به خودروسازان آپشن نمی‌دهد؟

از دست ندهید

لاماری ایما روز گذشته از سوی آرین موتور رونمایی شد. خودرویی که با توجه به تصاویر منتشر شده از آن مشخص شد نسخه فول آپشن آن به بازار ایران نخواهد آمد. امکاناتی چون صندوق عقب برقی، دوربین ۳۶۰ درجه و… در این کراس اوور چینی دیده نمی شود. حال پرسش اصلی این است که آیا آرین موتور چنین امکاناتی را درخواست نکرده یا دانگ فنگ به خودروسازان ایرانی امکانات روز خود را تحویل نمی دهد؟

لاماری ایما آرین موتور
لاماری ایما آرین موتور

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – برخلاف بازار خودرو ترکیه، مشتری ایرانی به دنبال خودرو فول آپشن است. خودرو چینی، ملی یا خارجی فرقی ندارد. خودرو مورد علاقه مشتری ایرانی در رده قیمتی خود باید فول آپشن باشد! این سلیقه ما ایرانی ها است.

شاید در بازار خودرو ترکیه هیچ گاه یک رنو کلیو ۲۰۲۰ را مشاهده نکنیم که مالک آن از نبود دوربین دید عقب ناراضی باشد. اما ما به عنوان یک خریدار ایرانی تمایل داریم پراید هاچ‌بک هم دوربین دید عقب داشته باشد!

لاماری ایما آرین موتور
لاماری ایما آرین موتور

در طول سال‌های گذشته خودروهایی که با کمترین آپشن های ممکن پا به بازار داخلی خودرو گذاشتند، یا بسیار بد فروش بودند یا شکست خوردند. واژه‌هایی مثل پنج کلید، هشت کلید و… هم از همین سلیقه ما بوجود آمده اند. هر چه کلیدها بیشتر باشد، بهتر است!

مطمئناً تیم بازاریابی یک محصول در یک شرکت خودروسازی به این نکته بسیار پیش و پا افتاده واقف است. اما پس از رونمایی لاماری ایما از سوی آرین موتور مشخص شد که این شرکت نسخه به اصطلاح فول آپشن این خودرو را برای بازار ایران انتخاب نکرده است.

لاماری ایما آرین موتور
لاماری ایما آرین موتور
آپشن در یک خودرو چینی حیات آن را تضمین می کند. یعنی مشتری هر قدر هم که از سوی ناچاری مجبور به خرید یک خودرو چینی باشد، حداقل دوستان خود را به فول آپشن بودن آن قانع می کند.

چرا لاماری ایما در نسخه فول آپشن نیامد؟

همانطور که پیش تر عنوان شد، لاماری ایما در پنج سطح مختلف از لحاظ تنوع آپشن در بازار خودرو چین قابل خرید است. با توجه به خودرویی که آرین موتور روز گذشته رونمایی کرد، لاماری ایما در نسخه دایموند ادیشن (Diamond Edition) به بازار ایران آمده است.

نسخه ای که امکانات رفاهی کاملی ندارد. لاماری ایما دیروز در رنگ Jasper Green رونمایی شد. این رنگ به غیر از نسخه Goddess Edition در تمامی نسخه‌ها وجود دارد.

چرم صندلی های لاماری ایما آرین موتور مصنوعی است. اما در نسخه فول صندلی ها با چرم واقعی عرضه می‌شوند.
چرم صندلی های لاماری ایما آرین موتور مصنوعی است. اما در نسخه فول صندلی ها با چرم واقعی عرضه می‌شوند.

اما از لحاظ سبک تو دوزی داخلی و برخی کلیدهایی که در کراس اوور آرین موتور دیده نمی شود، مشخص شد لاماری ایما در نسخه فول وارد بازار نخواهد شد.

حال دو پرسش اصلی مطرح است. آیا آرین موتور نسخه فول آپشن (Glory Edition) این خودرو را درخواست نکرده یا دانگ فنگ به خودروسازان خصوصی ما خودروهای فول آپشن نمی دهد؟

دانگ فنگ کم کاری می کند یا خودروسازان خصوصی؟

در هفته های گذشته خودرو دانگ فنگ T5 از سوی فردا موتورز رونمایی شده بود. T5 فردا موتورز هم مجهز به آپشن‌هایی چون سنسور باران، امکان پارک خودرو با ریموت و جلو پنجره باز و بسته شونده است.

حذف آپشن‌ها از لاماری ایما آرین موتور
حذف آپشن‌ها از لاماری ایما آرین موتور

آپشن هایی که در نمونه عرضه شده توسط فردا موتورز دیده نشد. در لاماری ایما آرین موتور هم بسیاری از امکانات وجود ندارند. امکاناتی چون سنسور پارک جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل منطبق با سرعت خودرو جلویی، پارک اتوماتیک، سامانه هشدار رانندگی بین خطوط (LDWS) که آپشن استاندارد دایموند ادیشن است، کنترل حرکت خودرو بین خطوط (LKAS)، سیستم تابلوخوان علائم رانندگی، سامانه هشدار تصادف (آپشن استاندارد)، Active Braking (آپشن استاندارد)، دوربین نصب شده در دماغه خودرو، صندوق عقب باز شونده بصورت برقی، چرم واقعی برای صندلی‌ها، صندلی شاگرد برقی، تنظیم گودی کمر چهار حالته (در نمونه ای که آرین موتور معرفی شد این تنظیم دو حالته است)، حذف شدن گرم‌کن، سردکن و ماساژور صندلی راننده، نور پردازی ۶۴ حالته محیط داخلی خودرو، سنسور باران، تهویه مطبوع با فیلتر PM2.5 و Negative ion Generator (ایجاد یون‌های منفی در داخل کابین) در لاماری ایما عرضه شده توسط آرین موتور وجود ندارند.

دوربین دید جلو در لاماری آرین موتور وجود ندارد.
دوربین دید جلو در لاماری آرین موتور وجود ندارد.

با توجه به این تفاسیر نتیجه می گیریم که دانگ فنگ تمایلی به عرضه تکنولوژی روز خودروهای خود در بازار ایران ندارد! خودروهایی که با نشان تغییر یافته دانگ فنگ در بازار ایران حضور دارند یا قدیمی هستند، یا اگر به روز باشند در نسخه های فول دیده نخواهند شد.

قیمت نسخه لاماری ایما عرضه شده توسط آرین موتور در چین

قیمت خودروهای چینی در چین و ایران این روزها بحث برانگیز شده است. برخی باور دارند که نباید قیمت خودرو در چین را ملاک قرار داد. البته نباید از کنار فاکتورهای دور زدن تحریم ها، هزینه های حمل و نقل و مسائل و مشکلاتی که خودروساز با طرف چینی دارد هم به آسانی عبور کرد.

قیمت نسخه Diamond Edition لاماری ایما آرین موتور در بازار چین ۱۱۴/۹۰۰ یوان است. توجه داشته باشید که این قیمت، نرخ خرده فروشی دانگ فنگ بشمار می آید.

حذف آپشن‌ها از لاماری ایما آرین موتور
حذف آپشن‌ها از لاماری ایما آرین موتور

یعنی ۵۱/۹۴۸ نفری که در سال ۲۰۲۱ این خودرو را در چین پسندیدند، با چنین قیمتی خودرو خود را از نمایندگی تحویل گرفتند. این قیمت شامل شامل مواردی همچون کمیسیون فروشنده (نمایندگی)، حمل و نقل داخلی (در چین)، حاشیه سود خرده فروشی، مالیات، عوارض و… است.

تصور ما این است که طرف ایرانی در بدترین حالت ممکن هیچ تخفیفی هم از چین نگرفته است. پس ملاک را همان رقم ۱۱۴/۹۰۰ یوان قرار می دهیم. به عبارتی ۴۸۲/۵۸۰/۰۰۰ میلیون تومان.

اگر انتظار این را داشته باشیم که لاماری ایما با چنین قیمتی در ایران حضور داشته باشد یعنی به بحث قطعات منفصله (CKD)، قوانین و تحریم ها ناآگاه هستیم.

حذف آپشن‌ها از لاماری ایما آرین موتور
حذف آپشن‌ها از لاماری ایما آرین موتور
پس در بدترین شرایط قابل تصور عواملی چون قیمت گران تر قطعات CKD، حمل و نقل دریایی، هزینه‌های گمرکی و مونتاژ در کارخانه را به همان اندازه قیمت خودرو محاسبه می کنیم. یعنی ۴۸۲/۵۸۰/۰۰۰ میلیون تومان!

پس اگر آرین موتور لاماری ایما را در محدوده قیمتی ۹۶۵/۱۶۰/۰۰۰ میلیون تومان عرضه کند، می توان گفت که ضرر نکرده است. اگر لاماری ایما با نرخی پایین تر از این مبلغ عرضه شود، طبیعتاً در بازار داخلی خودرو کشور موفق تر خواهد بود.

اما اگر برچسب قیمتی آن فراتر از این مبلغ باشد، باید بیشتر درباره خرید این کراس اوور چینی که امکانات کاملی هم ندارد؛ تأمل کرد.

بیشتر بخوانید:

لاماری ایما آرین موتور، خودرو ۵۹۴ میلیونی در چین و احتمالاً میلیاردی در ایران / مشخصات فنی + آمار فروش

ریشه فساد در صنعت خودرو ایران ؛ بررسی یک مافیای خطرناک پیش از انقلاب تا کنون




13 دیدگاه

  1. آیا بهتر نیست که همه ی شرکت های ایرانی سرمایه هایشان را روی هم بریزند و برند دانگ فنگ را یکجا بخرند الان همه رقیب هم شرکتهای داخلی در خرید محصولات دانگ فنگ رقیب هم شده اند: ایران خودرو اچ سی کراس دانگ فنگ، آرین موتور پویا لاماری دانگ فنگ ، فردا خودرو خودرو تی فایو دانگ فنگ، بهمن خودرو دیگنیتی دانگ فنگ

  2. چینی باشه و اپشنهاش هم دزدیده باشن . حداقل دلمون خوش کنیم که چهار تا اپشن داره اینم نداشته باشه پس چه فرقی با بقیه محصولات قدیمی چینی داره ؟ من ترجیح میدم کارکرده کره ای یا ژاپنی بخرم و این زر ورقی ها رو نخرم . بیچاره ایرانی همیشه چه از داخل چه از خارج ما رو جزء جهان پنجمی هم بحساب نمیارند…

  3. خداییش منم با توجه به این اوصاف نداشتن آپشن حتی از ثبت نامش در قرعه کشی هم پشیمان شدم چه برسه به خریدش بعد از ارسال این متن اقدام به ثبت انصراف میکنم اینجوری هم که معلومه این شرکت ارین موتورم یه تعدادی وارد کرده بندازه به ملت بخت برگشته ایران و بره پیکارش متاسفانه یه سری تست درایورم یه تبلیغاتی داران میکنن که انسان کاملا متوجه میشه یه تعریف از یه سمت ماشین میکنه به اون قسمت های ضعف که میرسه سریع رد میشه دوباره یه خوبیه دیگه میگه همینجوری تا کلیپ تبلیغشون کامل شه مبارک هرکی که خرید باشه

  4. ماایرانیها اصلانمیدونیم چی میخواهیم…بعضی ازاپشنهای این ماشینهاهیچوقت بکارنمیان…شمانگاه کنیدکمری یاانواع تویاتاو….اپشنهای ضعیف داشتن ولی موتورقوی …من سانتافت دارم ..صفرشیعنی ۲۰۱۸که توایرانه حدود۳میتیاردپولشه…یعنی پول ۳تالاماری…خوب اخه ازماشین ماچی میخواهیم…اولانوهست دومازیباسوماقوی چهارماتستش راببینیدلذت میبرید…جک هم امده بودهمه مسخره میکردن …بایددیدچقدرداری پول میدی..من که دارم میگیرم…ادم لذت میبره نگاهش میکنه..چاره ای هم نیست داری ۴م بده بی ام دبلیو سوارشواینابهانه های بنی اسراییلیه…البته که کره ای وژاپنی بهتره وخیلی هم گرونتره…راستی گفتم ژاپنی من سپزوکی هم داشتم یعنی شمابگوحتی یک اپشن داشت نداشت هیچی هیچی…اصولاخیلی کشپرهااصلابه ابشن کارمدارن اصل ظاهروموتوره..این ماشین بااون اپشنهاکه نوشته ۲م پولشه اگرتم بیاد

    • درود
      از صحبت‌های شما به این نتیجه می‌رسیم:
      این خودرو نو (جدید) و زیبا است، پس خرید آن به دلیل اینکه چاره‌ای نداریم و چون نمی‌توانیم خودرو ۴ یا ۲ میلیاردی بخریم، خرید این خودرو چینی با قیمت یک میلیارد مانعی ندارد.

      هدف از نوشتار این خبر آن بود که نسبت به سطح آپشن‌های این خودرو در بازار خودرو چین آگاه باشیم. واقعیت را بدانیم و بر اساس واقعیت تصمیم بگیریم. هدف این نوشتار تشویق به خریدن یا ترغیب به نخریدن این خودرو نیست. هر فردی براساس استدلال خود می‌تواند درباره خرید یا نخریدن هر خودرویی تصمیم‌گیری نهایی را داشته باشد.

      یادمان نرود، ما ایرانی‌ها کاملاً می‌دانیم که چه می‌خواهیم.

    • داداش عمان چیه
      ما میگم تو خاک خودم آرزو شده برام
      با این سن ی شاسی خیلی درخواست زیادیه…

  5. دورود ب همه عزیزانم

    آقا من کویک دارم
    از بچگی روی پای خودم بودم جون کندم همه کاره حرفه ایم
    و با قرض و بدبختی ی کویک خریدم آرزو ی ماشین لاماری یا همچین چیزی دارم تا کی باید جون بکنم من الان ک جوونم نیاز ب این ماشین دارم ن موقع ۵۰سالم شد.
    اخه این چ داوریه

  6. اما برخی از این آپشن‌ها خیلی به درد ایران نمیخورن و وبال گردن میشن.
    مثلا کنترل بین خطوط تو خیابونا و جاده‌های ایران که خط‌کشی مناسب ندارن و اگر هم داشته باشن راننده‌ها رعایت نمی‌کنن کاربرد نداره. نتیجه این آپشن احتمالا شنیدن مداوم آلارمه که بعد از چند روز وادارت میکنه بری جایی تا این آپشن رو برات خاموش کنن!
    بگذریم که هر چه تعداد آپشن زیاد میشیه بر پیچیدگی ماشین اضافه می‌کنه و پیچیدگی بیشتر یعنی استهلاک بیشتر و احتمال عیب و خرابی بیشتر.
    اما بعضی آپشنا نبودنشون عجیبه. مثلا تیپترونیک گیربکس.
    و در مورد قیمت باید بگم که الان در اسفند ۱۴۰۱ قیمت این ماشین ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون شده! و تازه تو آخرین عرضه بورسی این ماشین در همین اسفند به قیمت ۲ میلیارد به فروش رفت که تحویلش واسه ۳ ماه بعده. یعنی بعضیا حاضرن ۲ میلیارد پولشون رو سه ماه بخوابونن برای این ماشین. پس احتمالا ۳ ماه دیگه قیمتش باید بالای ۳ میلیارد باشه با این دست فرمون اقتصاد ما.

  7. با این وضعیتی که لاماری دارد ابشن ها راحذف کردن مگر ادم دیوانه باشه این لامری چینی را بخرد ماشین ۲۰ سال کارکرده ژاپنی و یا فرانسوی ویا کره ای خیلی بهتر هست تا ماشین چینی بی کیفیت تازه ابشن هاش را حذف کرده اگر کسی هم خرید کرد به امید ابشن های این اتومبیل بود من میخواستم خرید کنم کلان ماشین چینی را منصرف شدم

  8. لاماری هیچ وقت با کره یا ژاپن یا آلمان مقایسه نکنید یه تصادف با خودرو چینی تازه فرق کره میفهمی .
    به ظاهر قشنگ آپشنها زرق برق نگاه نکنید تو یه تصادف ساده تا شیشه جمع میشه یا خیلی راحت چپ میشه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط