خودرو چینی انتخاب اول چینی ها در کشور خودشان نیست + پرفروش‌ترین خودروها در چین

از دست ندهید

خودرو چینی در چین کمتر از سایر برندهای جهانی مشتری دارد. برخلاف کشورمان که ما به غیر از برندهای چینی انتخاب دیگری نداریم، چینی ها می توانند به بازار جهانی خودرو دسترسی داشته باشند. از همین رو، دلیلی ندارد که چینی ها خودرو چینی سوار شوند! آخرین آمار منتشر شده حاکی از این است که فولکس واگن در صدر پر فروش های بازار چین در سال گذشته میلادی قرار دارد. اما وضعیت چینی ها در کشور خودشان به چه شکل بود؟

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – هر از گاهی یک محصول چینی در بازار ایران معرفی می شود. محصولاتی که عمدتاً در بازار چین هم مشتری ندارند. اما در بازار خودرو کشورمان به چندین برابر قیمت اصلی خود به فروش می رسند.

اگر اسم این کار را کاسبی تحریم نگذاریم، قطعاً گران فروشی می تواند واژه مناسبی باشد. اما چینی ها درها را به روی خود نبستند. بکه کاری کردند تا امروز بسیاری از برندهای جهانی خودرو برای حضور در آن بازار سر و دست بشکنند.

بسیاری از خودروسازان اروپایی و حتی آسیایی محصولاتی مخصوص بازار چین طراحی کرده و به تولید می رسانند. حتی BMW سبک طراحی جلو پنجره های خود را تغییر داد. چرا که چینی ها گریل بزرگ را می پسندند.

چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، همه ما روزی سوار خودروهای چینی خواهیم شد. اما یک فرق بزرگ بین ما و سایرین وجود دارد. تفاوت این است که محصولات با کیفیت عمدتاً نصیب اروپایی ها می شود. اما سهم ما از خودروهای چینی، محصولاتی بی نام و نشان و ناشناخته حتی در بازار چین هستند.

خودروسازان خصوصی ما این روزها برای عرضه خودرو چینی جدید به بازار ایران در تکاپو هستند. اما چینی ها انتخاب اولشان برای خرید خودرو؛ خودرو چینی نیست.

رتبه اول از آن فولکس واگن

طبق آمار منتشر شده، خودروهای فولکس واگن انتخاب اول چینی ها در کشورشان است. ۲/۱۶۵/۴۳۱ دستگاه از محصولات این برند آلمانی در سال ۲۰۲۱ از سوی چینی ها خریداری شد.

فولکس واگن لاویدا در صدر پر فروش ترین خودروهای این برند آلمانی در بازار چین است.
فولکس واگن لاویدا در صدر پر فروش ترین خودروهای این برند آلمانی در بازار چین است.

فولکس واگن آنقدر به بازار چین اهمیت می دهد که نشان تجاری JETTA را برای این کشور در نظر گرفته است. البته فولکس واگن رتبه اول فروش در چین را به واسطه فروش خودروهای «جتا» بدست نیاورده است. بلکه خود نشان تجاری VW انتخاب اوب چینی ها در کشورشان بود.

تویوتا در رده دوم قرار دارد

خودرو چینی / تویوتا کرولا در چین با نام Railing هم به فروش می رسد.
خودرو چینی / تویوتا کرولا در چین با نام Railing هم به فروش می رسد.

حضور فولکس واگن در رده اول و تویوتا در رده دوم یک پیام بزرگ است. پیامی که مضمون آن اهمیت دادن چینی ها به کیفیت ساخت خودرو است.

اگر خودرویی با کیفیت ساخت بالا در آن بازار حضور داشته باشد، مردم چین برایش سر و دست می شکنند. اما اگر این فاکتور مهم را دارا نباشد، حتی چینی ها هم سمت آن محصول نخواهند رفت.

تویوتا در حالی رده دوم فروش را بدست آورد که سال گذشته میلادی، ۱/۶۵۶/۰۵۳ دستگاه محصول در بازار چین فروخته بود.

هوندا در رده سوم

خودرو چینی / پرفروش‌ترین مدل هوندا در بازار چین CR-V بود.
خودرو چینی / پرفروش‌ترین مدل هوندا در بازار چین CR-V بود.

در طول سال گذشته میلادی، هوندا جمعاً ۱/۵۲۵/۴۳۷ دستگاه خودرو در بازار چین به فروش رساند. پر فروش ترین محصول این برند ژاپنی در ۲۰۲۱، مدل CR-V بود. هوندا در مجموع ۱۴۳/۴۲۱ دستگاه از این مدل را به مردم چین فروخت.

Geely در رده چهارم

خودرو چینی / جیلی Tugella نخستین SUV کوپه جیلی
خودرو چینی / جیلی Tugella نخستین SUV کوپه جیلی

نخستین برند چینی که در میان ده برند پر فروش چینی دیده می شود، جیلی است. خاطره خوبی از این برند نداریم. تصور ما از محصولات این خودروساز چینی عمدتاً مربوط به مدل GC6 است.

خودرویی که تا همین اواخر هم به بازار ایران عرضه شد و اکنون در بازار دست دوم فراتر از سیصد میلیون تومان قیمت دارد! ۱/۰۷۴/۶۷۲ دستگاه از محصولات این خودروساز چینی توسط چینی ها در سال گذشته میلادی خریداری شد.

جیلی این روزها در بازار ایران حضور ندارد. اما لوتوس، Lynk&Co، پروتون، ولوو و پولستار را در اختیار دارد. برندهایی که بسیاری از آنها این روزها در بازار اروپا برای رقبای دیگر خود خط و نشان می کشند.

نیسان در رده پنجم

Sylphy پر فروش ترین خودرو برند نیسان در بازار چین بود.
Sylphy پر فروش ترین خودرو برند نیسان در بازار چین بود.

این خودروساز ژاپنی در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱/۰۰۰/۳۰۹ دستگاه خودرو در بازار چین به فروش رساند. مدل Sylphy از سوی چینی ها محبوب ترین مدل شناخته شد. بطوری که ۲۹۳/۲۳۰ مشتری برای خرید این مدل نیسان در بازار چین اعلام آمادگی کرده بودند.

چانگان در رده ششم

خودرو چینی / مدل CS35 پلاس نسخه جدیدی از خودرویی است که در بازار ایران فروخته می شد.
خودرو چینی / مدل CS35 پلاس نسخه جدیدی از خودرویی است که در بازار ایران فروخته می شد.

چانگان روزگاری در کشورمان حضور داشت. اما از جمله برندهایی بود که با شروع تحریم های صنعت خودرو ایران، این بازار را ترک کرد.

خودرو چینی / کراس اوور چانگان CS75 پر فروش ترین محصول این برند چینی شناخته شد.
خودرو چینی / کراس اوور چانگان CS75 پر فروش ترین محصول این برند چینی شناخته شد.

این خودروساز چینی در سال گذشته میلادی توانست ۹۹۶/۷۷۵ دستگاه خودرو در بازار خودرو کشور چین به فروش برساند. پر فروش ترین مدل چانگان در چین CS75 شناخته شد. کراس اووری که ۱۹۴/۱۷۸ دستگاه از آن توسط چینی ها خریداری شد.

Buick در رده هفتم

خودرو چینی / سدان Hideo پر فروش ترین خودرو بیوک در بازار چین است.
خودرو چینی / سدان Hideo پر فروش ترین خودرو بیوک در بازار چین است.

بیوک توانست با فروش ۸۲۸/۶۳۰ دستگاه خودرو در سال گذشته میلادی، رده هفتم فروش را در بازار چین بدست آورد. سدان Hideo پر فروش ترین مدل این برند آمریکایی لقب گرفت. ۱۸/۸۳۲ دستگاه از این خودرو توسط مردم چین خریداری شد.

مدل Hideo مجهز به یک موتور ۱/۵ لیتری با ۱۱۳ اسب بخار قدرت است. البته مدل ۱/۳ توربو این خودرو نیز که توان ۱۶۳ اسب بخار دارد نیز میان مردم چین محبوبیت خاصی دارد.

Wuling در رده هشتم

خودرو الکتریکی ولینگ مینی به رکورد فروش ۵۰/۵۶۱ دستگاهی در بازار چین دست یافت.
خودرو الکتریکی ولینگ مینی به رکورد فروش ۵۰/۵۶۱ دستگاهی در بازار چین دست یافت.

نام این برند چینی برای بسیاری از ما نا آشنا است. اما چینی های بسیاری خریدار خودروهای این برند هستند. ولینگ آنقدر در چین پر طرفدار است که تا سال ها در رده نخست بیشترین میزان فروش خودرو در کل این کشور را در اختیار داشت.

خودرو الکتریکی ولینگ مینی ۵۰/۵۶۱ مشتری در طول سال گذشته میلادی داشت. خودرویی که ۱۶۵/۸۱۶/۰۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و توان آن به تنها ۴۱ اسب بخار می رسد. شعاع حرکتی این خودرو برقی ولینگ فقط ۱۲۰ کیلومتر است!

ولینگ استار پر فروش ترین محصول این برند چینی در بازار چین است.
ولینگ استار پر فروش ترین محصول این برند چینی در بازار چین است.

اما پر فروش ترین خودرو غیر الکتریکی ولینگ مدل Star بود. کراس اووری که ۱۲/۷۹۹ دستگاه از آن در طول سال گذشته میلادی به فروش رفت. Wuling در سال ۲۰۲۱ جمعاً ۸۱۸/۰۴۱ دستگاه خودرو در بازار چین به فروش رساند.

هاوال در رده نهم

"<yoastmark

برند هاوال است که می توانست سهم فوق العاده ای از فروش خودرو در بازار ایران داشته باشد. برندی که با کیفیت قابل قبول خود توانست مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند.

اما با شروع تحریم های صنعت خودرو، بهمن موتور با این برند چینی خوب خداحافظی کرد تا بی نام و نشان ها جای آن را در این خودروساز داخلی بگیرند.

هاوال فروش ۷۷۰/۰۰۸ دستگاهی را در سال گذشته میلادی تجربه کرد. بیشترین میزان از این فروش، مربوط به مدل H6 بود که ۴۱/۴۵۶ دستگاه از آن توسط چینی ها خریداری شد.

BYD در رده دهم

مدل Qin پلاس پر فروش ترین خودرو بی وای دی در بازار چین شناخته شد.
مدل Qin پلاس پر فروش ترین خودرو بی وای دی در بازار چین شناخته شد.

نشان بی وای دی در کشورمان مساوی است با بدعهدی خودروسازی کارمانیا. خودروسازی که نه تنها هنوز بیش از دو هزار دستگاه خودرو به مشتریان خود بدهکار است، بلکه یکی از بهترین های بازار چین را در ایران تبدیل به نمادی از فلاکت و درماندگی کرد.

این برند چینی در بسیاری از نقاط جهان بسیار پر طرفدار است. اما کارمانیا کاری با این نشان تجاری کرد که به محض شنیدن نامش لرزه به اندام مشتری ایرانی بیوفتد. کارمانیا در دوران پیش از تحریم در عرضه محصولات بی وای دی ناکام بود. حالا که بسیاری از برندهای چینی با تغییر نام و نشان فرصت حضور دوباره در ایران را دارند، باز هم کارمانیا نتوانست این برند خوشنام را در کشورمان احیا کند.

در کشور چین تعداد ۷۳۰/۰۹۳ دستگاه از خودروهای بی وای دی به فروش رفت. بیشترین آمار فروش این برند هم مربوط به مدل Qin Plus بود که توانست ۲۴/۲۸۴ مشتری چینی برای خود پیدا کند.

BMW در رده یازدهم

سری سه پر فروش ترین محصول BMW در بازار خودرو چین بود.
سری سه پر فروش ترین محصول BMW در بازار خودرو چین بود.

به غیر از فولکس واگن، در میان ده برند پر فروش بازار چین نامی از خودروسازان آلمانی دیده نمی شد. ب ام و هم به حضور در رده یازدهم این جدول بسنده کرد.

ب ام و در طول سال گذشته میلادی توانست ۶۵۱/۹۹۹ دستگاه خودرو در چین به فروش برساند. از میان انبوهی از محصولات ب ام و، سری سه با فروش ۹/۰۸۳ دستگاهی در رده اول قرار گرفت.

چری در رده دوازدهم

برندی که در داخل کشورمان سعی دارد خودش را با نام فونیکس بشناساند، در بازار خودرو چین حتی در ده رده اول پر فروش ها هم قرار ندارد. چری که با شبوه قیمت گذاری عجیب و غریب خود در ایران گران فروشی می کند، در کل سال ۲۰۲۱ در مجموع ۶۵۱/۲۳۰ دستگاه خودرو در چین فروخت.

رده دوازدهم فروش چری در بازار چین یعنی این خودروساز حتی در شکست دادن جیلی، چانگان، Wuling، هاوال و BYD ناکام ماند. پر فروش ترین مدل چری در بازار چین نه تیگو هشت پرو بلکه تیگو هشت قدیمی است. خودرویی که ۱۲۲/۱۴۷ دستگاه از آن توسط چینی ها خریداری شد.

آئودی در رده سیزدهم

Audi در تمام طول سال گذشته میلادی ۶۴۳/۵۰۰ مشتری برای محصولات خود در چین پیدا کرد. این خودروساز آلمانی بسیاری از مدل های خود را با ورژن لانگ (طول محور بیشتر) در چین به فروش می رساند.

پر فروش ترین و محبوب ترین مدل آئودی در کشور چین A6L بود. خودرویی که ۹/۸۱۳ دستگاه از آن در طول دوازده ماه گذشته به فروش رسید.

مرسدس بنز در رده چهاردهم

مرسدس بنز در رقابت با سایر هموطنان خود در کشور چین ناکام ماند. این خودروساز آلمانی جمعاً ۵۹۸/۹۳۵ دستگاه خودرو در طول سال گذشته فروخت. رقمی که در مقابل فروش میلیونی فولکس واگن بسیار ناچیز است.

بیشترین محصول به فروش رفته در چین هم مدل GLC بود که توانست ۱۳/۰۷۲ مشتری داشته باشد.

تسلا در رده پانزدهم

خودروساز مشهور برقی آمریکایی تنها ۴۷۳/۱۰۳ دستگاه خودرو در کشور چین فروخت. رقمی که انتظار آن از سوی تسلا نمی رفت! تعجب انگیز ترین چیز آمار پر فروش ترین محصول این برند در کشور چین بود. نه مدل S، نه مدل X؛ بلکه مدل Y توانست بین مردم چین محبوب ترین باشد. ۴۰/۵۰۰ دستگاه از این خودرو توسط چینی ها در سال گذشته خریداری شد.

رده های ۱۶ تا ۲۰

MG، گک (GAC)، دانگ فنگ، هیوندای و Roewe به ترتیب در رده های شانزدهم تا بیستم پر فروش های چین حضور داشتند. ام‌جی ۴۵۶/۳۱۲ دستگاه، گک ۴۵۰/۷۳۴ دستگاه، دانگ فنگ ۳۸۳/۹۹۶ دستگاه، هیوندای ۳۶۰/۵۶۵ دستگاه و Roewe هم به فروش ۳۵۰/۲۸۰ دستگاهی رسیدند.

حضور دانگ فنگ در رده ۱۸ این لیست بسیار تعجب بر انگیز بود. خودروسازی که این روزها ارتباط بسیار نزدیکی با بخش خصوصی صنعت خودروسازی ما دارد، خود در بازار چین حرفی برای گفتن ندارد!

دانگ فنگ تجربه همکاری با بسیاری از خودروسازان خصوصی ما را دارد. از فردا موتور گرفته تا ایران خودرو همه و همه یا روزگاری محصولی از این برند تولید کردند، یا حالا با معرفی مدل های قدیمی آن در کشور سعی دارند چراغی را روشن نگه دارند. اما جایگاه فروش دانگ فنگ در بازار چین نشان می دهد که ما باز هم در انتخاب شرکای تجاری خود اشتباه کردیم!

مدل T5 دانگ فنگ روز گذشته توسط فردا موتور رونمایی شد و نسخه T5 evo قرار است با آرین موتور به ایران بیایید. البته با نام لاماری!

رده های ۲۱ تا ۳۰

هونگچی، شورلت، فورد، کدیلاک، Link&Co، بائوجون، اوشان، Jetta، مزدا و جتور هم در رده های بیست و یکم تا سی ام قرار گرفتند.

پر فروش ترین محصول جتور در بازار چین X70 Plus است که از سوی بهمن موتور عرضه نشده است. بلکه مدل قدیمی تر X70S برای عرضه به بازار ایران از سوی این خودروساز خصوصی انتخاب شد.
پر فروش ترین محصول جتور در بازار چین X70 Plus است که از سوی بهمن موتور عرضه نشده است. بلکه مدل قدیمی تر X70S برای عرضه به بازار ایران از سوی این خودروساز خصوصی انتخاب شد.

هونگچی ۳۰۰/۶۰۰ دستگاه، شورلت ۲۶۹/۸۱۸ دستگاه، فورد ۲۴۸/۲۰۲ دستگاه، کدیلاک ۲۳۳/۱۱۹ دستگاه، لینک اند کو ۲۲۱/۷۳۹ دستگاه، بائوجون ۲۲۱/۶۲۹ دستگاه، اوشان ۱۹۴/۳۸۱ دستگاه، جتا ۱۷۸/۱۰۰ دستگاه، مزدا ۱۶۹/۶۴۳ دستگاه و جتور ۱۵۴/۰۷۷ دستگاه خودرو در چین فروختند.

حضور JEOUR یا همان فیدلیتی بهمن موتور در رده آخر این جدول بسیار تأمل برانگیز است. برندی که به زحمت در کشور میلیارد نفری چین برای خود مشتری پیدا می کند، در کشورمان به ارقام بسیار گزافی فروخته می شود!

پر فروش ترین مدل JETOUR در بازار چین X70 Plus است. خودرویی که ۱۱۱/۱۰۱ دستگاه از آن در چین مشتری پیدا کرد. جالب این است که این مدل جدیدتر از سوی بهمن موتور برای بازار ایران انتخاب نشد. بلکه نمونه قدیمی تر آن در کشورمان به عنوان کراس اوور لوکس عرضه به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید:

دانگ فنگی دیگر در صنعت خودرو ایران؛ فردا T5 رونمایی شد / محصول از رده خارج چینی با برند ایرانی و قیمت فضایی

دایون Y5 خودرویی که با ۳۰۰ میلیون تومان سود شنبه به فروش خواهد رسید

مکث موتور و شریک تجاری چینی جدید / تمام احتمالات عرضه محصولات بررسی شد

بایک Beijing X7 کراس‌اوور احتمالی مکث موتور را بشناسید / مشخصات فنی + قیمت




4 دیدگاه

  1. دوستان در بیت ران به شدت با خودروی چینی مخالفند و هر چیزی در تایید تفکراتشون مینویسند. اگر با این منطق قراره خودروهای چینی قضاوت بشن میشه بفرمایید در کشور آمریکا چه خودروهایی انتخاب اول مردم هستند؟ و یا میشه نتیجه ی مشابهی از این مقایسه مشترک گرفت؟

  2. اینجا هم دست از سر مردم بر نمیدارین. کامنت نویس های سفارشی! تو نباید برای مردم انتخاب کنی که. همه برندها و.. در شرایط برابر بیار اونوقت ببین مردم کدومو انتخاب می کنن.. بیت ران رسانه مردمیه نه سفارشی. اون بالا هم نوشته رسانه مستقل میفهمی یعنی چی! شما میگی در بیت ران با خودروی چینی مخالفان، اما این دقیقا حرف مردمه. یعنی شما با حرف و نظر اکثریت مردم مشکل داری!؟ این همه ساله بجای مردم تصمیم می گیرین بعد میاین طلبکارم هستین.

  3. بی کیفیت، بی نام و نشان، گران فروشی، خدمات بسیار ضعیف

    چین طی این دو دهه نزد مردم ایران بسیار منفور شده است.
    خودروسازی چین، میخ آخر بر تابوت روابط تاریخی ایران و چین بود.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط