Sehol E10X خودرو برقی کرمان موتور با ۳/۶ متر طول و ۳۰۲ کیلومتر پیمایش به بازار می آید

از دست ندهید

Sehol E10X که در برخی بازارها به نام جک E-JS1 نیز به فروش می‌رسد، یک میکرو کار چینی است. خودرویی که شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر آن ۵/۵ ثانیه بوده و می‌تواند عقربه کیلومتر شمار خود را در نهایت به رقم ۱۰۲ کیلومتر در ساعت برساند. خودرو برقی Sehol E10X قرار است از سوی کرمان موتور به بازار کشور عرضه شود. هنوز درباره قیمت نهایی خودرو حرفی به میان نیامده، اما قرار است پیش از حضور آن در خیابان‌ها تمامی اطلاعات لازم درباره این خودرو ۳/۶ متری را بدست آوریم.

"<yoastmark

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – خوشحال باشیم یا ناراحت فرقی نمی کند. چینی ها به سرعت در حال فتح بازارهای جهانی هستند و کشورمان هم از این قاعده مستثنی نیست.

"<yoastmark

البته حضور چینی ها در بازارهای جهانی به راحتی حضور در بازار ایران نیست. سخت گیری هایی که در بسیاری از کشورها در مورد این خودروها وجود دارد، اینجا خبری از آنها نیست. به همین جهت برنامه این است که برای خرید هر خودرویی که چینی ها تمایل دارند به ما بفروشند، صف بکشیم.

"<yoastmark

E10X در برخی از بازارها تنها با یک کیسه هوا به فروش می‌رسد. البته امیدواریم با توجه به ابعاد این خودرو برقی، حداقل گزینه دو ایربگ این خودرو برای کشورمان انتخاب شده باشد.

"<yoastmark

بسیاری از ما تا به امروز نامی از برند Sehol نشنیده بودیم. این برند در حقیقت به JAC ارتباط دارد. در ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ «سِهول» با سرمایه‌گذاری کمپانی‌های سئات (اسپانیا)، فولکس‌واگن و JAC متولد شد.

"<yoastmark

از سال ۲۰۲۰، JAC نام سری Jiayue خود را با Sehol عوض کرد. شاخه Refine نیز در نتیجه این همکاری مشترک تغییر نام داد. در نتیجه شمار بسیاری از محصولات جک این روزها با نام Sehol شناخته می‌شوند.

"<yoastmark

مشخصات فنی Sehol E10X / جک E-JS1

همانطور که عنوان شد Sehol E10X یک خودرو تمام برقی است. در بازار خودرو چین این خودرو در دو نسخه ۳۰ و ۴۵ کیلوواتی به فروش می‌رسد.

"<yoastmark

نمونه ۳۰ کیلوواتی ۴۱ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد. قدرت نسخه ۴۵ کیلوواتی نیز به ۶۱ اسب بخار محدود می‌شود. گشتاور خروجی موتور الکتریکی نمونه قوی تر نیز به ۱۵۰ نیوتن متر می‌رسد.

"<yoastmark

هر دو نمونه این خودرو از باتری‌های لیتیوم یون فسفات استفاده می‌کنند. باتری‌هایی که در نمونه قوی‌تر ۳۱/۴ کیلووات ساعت گنجایش دارند و این حجم در مدل ضعیف تر به ۱۹/۷ کیلووات ساعت محدود می‌شود.

"<yoastmark

یک گزینه سوم هم برای حجم باتری‌های این خودرو در دسترس قرار دارد. این نمونه را می‌توان با حجم باتری ۱۵ کیلووات ساعتی خریداری کرد. این نسخه از لحاظ قدرت و گشتاور با ورژن ۱۹/۷ کیلووات ساعتی برابر است. اما از منظر پیمایش طبیعتاً محدودتر خواهد بود.

 

خودرو Sehol E10X قابلیت شارژ سریع را نیز دارد. خودروساز چینی اعلام کرده است که با استفاده از این قابلیت، باتری E10X در ۴۲ دقیقه از صفر به ۸۰ درصد ظرفیت خود می‌رسد. تایمی که با ارقام روز دنیای خودروهای الکتریکی فاصله بسیاری دارد.

"<yoastmark

البته اگر شارژ سریع در دسترس نبود می‌توان در ۱۱ ساعت یک سیکل کامل شارژ باتری را طی کرد. نکته مهم میزان پیمایش این سه نسخه است.

"<yoastmark

JAC باور دارد نسخه ۳۱/۴ کیلووات ساعتی توان پیمایش ۳۰۲ کیلومتر را دارد. این رنج برای شهری مانند تهران قابل قبول است. اما در ورژن ۱۹/۷ کیلووات ساعتی مسیر قابل پیمایش با یکبار شارژ کامل به ۲۰۰ کیلومتر محدود می‌شود.

"<yoastmark

در نمونه بسیار ضعیف‌تر ۱۵ کیلووات ساعتی مسیری که با Sehol E10X می‌توان طی کرد تنها ۱۵۰ کیلومتر است. یعنی اگر چنین نسخه‌ای به بازار ایران معرفی شود و خریدار آن را از نمایندگی کرمان موتور در جاده مخصوص کرج خریداری کند، تا زمانی که به منزل برسد، نیمی از شارژ آن مصرف شده است!

"<yoastmark

در هر سه ورژن از لحاظ حجم باتری، نیروی موتور از طریق گیربکس یک سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

"<yoastmark

قیمت خودرو برقی کرمان موتور

Sehol E10X دوازده ورژن گوناگون از لحاظ سطح امکانات رفاهی در چین دارد. ارزان‌ترین نسخه آن ۳۹/۹۰۰ یوان قیمت خورده است. یعنی به عبارتی ۱۶۷/۹۷۹/۰۰۰ میلیون تومان.

"<yoastmark

گران‌ترین نمونه E10X را یک شهروند چینی می‌تواند با پرداخت ۷۶/۹۰۰ یوان خریداری کند. این رقم معادل ۳۲۳/۷۴۹/۰۰۰ میلیون تومان است.

"<yoastmark

مثل همیشه اگر هزینه‌های جانبی دور زدن تحریم‌ها، نرخ‌های مالیات، عوارض، تولید و… را در رقم نهایی خودرو لحاظ کنیم در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید دو برابر این ارقام را در نظر گرفت. یعنی ۶۵۰ میلیون تومان برای نسخه فول آپشن و ۳۳۶ میلیون تومان برای ساده‌ترین مدل.

"<yoastmark

قطعاً زمانی که کرمان موتور از این خودرو رونمایی کرد با توجه به سطح آپشن‌های آن می‌توان فهمید که چه نسخه‌ای برای بازار ایران انتخاب شده است. اما حداقل این را می‌دانیم که با خودرو برقی ارزان قیمتی رو به رو نخواهیم شد.

"<yoastmark

ابعاد خودرو برقی کرمان موتور

طول Sehol E10X برابر است با ۳۶۵۰ میلیمتر. یعنی این خودرو ۲۳ میلیمتر از پراید ۱۱۱ (هاچ‌بک) کوتاهتر است. عرض آن نیز ۱۶۷۰ میلیمتر بوده که در مقایسه با پراید هاچ‌بک ۶۵ میلیمتر پهن‌تر دیده خواهد شد.

ارتفاع Sehol E10X به ۱۵۴۰ میلیمتر می‌رسد. اگر باز هم مبنای مقایسه را پراید ۱۱۱ در نظر گیریم باید عنوان کرد که «سِهول» ۸۵ میلیمتر از آن بلندتر است.

فاصله بین دو محور این خودرو برقی ۲۳۹۰ میلیمتر است که این رقم ۴۵ میلیمتر از پراید هاچ‌بک بیشتر است. ارتفاع E10X از سطح زمین نیز تنها ۱۲/۵ سانتیمتر است. این فاصله اندک تنها یک دلیل دارد و آن هم قرارگیری باتری‌های آن در پایین‌ترین نقطه از این خودرو است.
ارتفاع خودرو برقی کرمان موتور
ارتفاع خودرو برقی کرمان موتور

E10X در دو ورژن چهار و پنج نفره به مشتریان چینی فروخته می‌شود. وزن مدل ۳۱/۴ کیلووات ساعتی ۱۱۳۰ کیلوگرم عنوان شده است. این رقم برای مدل‌های ۱۹/۷ و ۱۵ کیلووات ساعتی هم تنها ۱۰۰۰ کیلوگرم است.

امکانات خودرو برقی کرمان موتور

ترمز ABS و EBD در تمامی مدل‌های E10X دیده می‌شود. اما سامانه‌های کنترل پایداری و کنترل کشش تنها مختص به نمونه‌های فول آپشن است.

خودرو برقی کرمان موتور
خودرو برقی کرمان موتور

سامانه کنترل فشار باد تایرها در این خودرو دیده می‌شود. هشدار نبستن کمربند ایمنی هم مختص به راننده است.

سامانه کنترل فشار باد تایرها
سامانه کنترل فشار باد تایرها

همانطور که عنوان شد، این خودرو تنها با دو کیسه هوا به بازار چین عرضه شده است. البته ایربگ شاگرد در برخی از مدل‌ها قابل سفارش نیست!

سنسور عقب در تمامی نسخه‌ها استاندارد است. اما دوربین دید عقب به غیر از سه ورژن در مابقی نسخه‌ها وجود دارد. تنها نمونه Flower Fairy به دوربین ۳۶۰ درجه مجهز است که این نسخه همان گرانترین ورژن E10X محسوب می‌شود.
دوربین ۳۶۰ درجه
دوربین ۳۶۰ درجه

کروز کنترل نیز یکی امکانات استاندارد این خودرو بوده و تمامی مدل‌ها با امکان انتخاب سه حالت اسپرت، کامفورت و اکونومی برای سبک رانندگی به بازار عرضه شده‌اند.

کابل شارژ خودرو برقی کرمان موتور
کابل شارژ خودرو برقی کرمان موتور

آپشن پارک اتوماتیک تنها بطور سفارشی مختص به ورژن ۷۶/۹۰۰ یوانی Flower Fairy است. در مابقی مدل‌ها این امکان حتی قابل سفارش نیز نیست.

امکان ورود بدون کلید برای تمامی ورژن‌ها وجود دارد. اما تنها درب راننده مجهز به سنسور باز و بسته شدن بدون کلید است. فرمان Sehol E10X نیز در تمامی مدل ها بصورت دستی تنظیم می‌شود.

نمایشگر پشت فرمان ۶/۲ اینچی است. البته در کنسول میانی هم یک LDC لمسی با ابعاد ۱۰/۲۵ (در نسخه Flower Fair این نمایشگر ۱۲/۸ اینچی است) اینچ دیده می‌شود. فیلتر PM2.5 تهویه مطبوع در تمامی مدل‌های E10X استاندارد بوده و این سیستم بصورت دستی قابل تنظیم است.

نمایشگر ۱۲/۸ اینچی
نمایشگر ۱۲/۸ اینچی

قابلیت WiFi و شارژ بدون سیم تلفن همراه هم تنها برای مدل‌های گران قیمت در نظر گرفته شده است.

آمار فروش خودرو برقی کرمان موتور در بازار چین

این موضوعی است که رسانه‌های دیگر تلاش می‌کنند از مخاطبان مخفی نگهدارند! Sehol E10X در طول یک سال گذشته در کشور میلیاردی چین ۷۰/۲۳۵ مشتری داشت.

چانگان E-Star
چانگان E-Star

برای مقایسه جالب است بدانید در همین محدوده قیمتی E10X، چانگان E-Star حضور دارد. خودرویی که با پیمایش ۳۰۱ کیلومتری تنها در شش ماه گذشته نزدیک به پنجاه هزار دستگاه (۴۷/۲۵۳ دستگاه) از آن در بازار چین به فروش رسیده است.

خودرو برقی کرمان موتور را بخریم یا نه؟

برای Sehol E10X تنها یک راه برای پیروزی وجود دارد. حضور بالاترین نسخه از لحاظ امکانات رفاهی و قیمت مقرون به صرفه برای مشتری ایرانی.

از لحاظ ظاهری E10X را نمی‌توان خودرو ناهمگونی خطاب کرد. در نتیجه همکاری مشترک فولکس‌واگن و جک، E10X در نمای جلو شباهت‌های بسیاری با مدل Up دارد. اما هر چه بیشتر به نمای عقب نزدیک می‌شویم، شمایل یک خودرو چینی بیشتر هویدا می‌شود.

کرمان موتور در طول سال‌های گذشته ثابت کرده است که تحریم شدن صنعت خودرو ایران ارتباطی به فعالیت‌های این خودروساز ندارد. از همین رو، اگر E10X در بازار ایران حضور داشته باشد، می‌تواند برای سال‌های طولانی از سوی این خودروساز عرضه شود.

اما مسئله مهم این است که Sehol E10X رقبای دیگری نیز دارد. در مقایسه با یوز که یه چهار چرخ بشمار می‌رود، E10X یک خودرو تمام و کمال است.

البته اگر محصولات برقی دیگری از ایران خودرو یا سایر خودروسازان خصوصی به بازار راه پیدا کنند، فروش آن از سوی کرمان موتور قطعاً مشکل خواهد بود. مگر آنکه قیمت نهایی آن در مقایسه با سایرین بسیار مقرون به صرفه باشد.

خودرو برقی E10X این روزها تست‌های جاده‌ای خود را پشت سر می‌گذارد. این خودرو در بازار چین با گارانتی ۳ ساله یا ۱۲۰/۰۰۰ کیلومتری عرضه می‌شود. باید دید برنامه‌های کرمان موتور برای این خودرو برقی در بازار ایران به چه نحو خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دنا پلاس توربو دنده ای ایران خودرو قیمت خورد / یک دنده اضافه، ۱۵ میلیون بیشتر!

کراس اوور ایران خودرو آماده شد + آنچه از این خودرو می دانیم

افزایش قیمت موتور سیکلت در بازار ؛ کدام موتورها و چقدر گران شده اند؟

لاماری ایما و آپشن های حذف شده آن در بازار ایران / دانگ‌فنگ به خودروسازان آپشن نمی‌دهد؟

ریشه فساد در صنعت خودرو ایران ؛ بررسی یک مافیای خطرناک پیش از انقلاب تا کنون




2 دیدگاه

  1. شما که میخواهید پول مملکت رو دور بریزید حداقل یه جنس خوب بیارید.اینا چیه که هرکی بخواهد محصولش رو دور بریزه منتظر ایرانیا میمونه تا بندازه بهشون…

  2. خوبه ، سیصد کیلومتر با هر بار شارژ خوبه ، از هیچ بهتره ، اما چرا نفرین جمشید آرین نمی گیرشون ، نمیدونم . راستی کاربرد رادیاتور این وسط چیه واسه موتور الکتریکی ؟ مگه اینم رادیات میخاد ؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط