هایما ۶P هیبریدی با پیمایش محدود به ایران خودرو آمد / مشخصات فنی + آپشن ها و قیمت

از دست ندهید

هایما ۶P نخستین شاسی بلند هیبریدی بازار خودرو کشور خواهد بود. خودرویی که تنها ۸۰ کیلومتر در حالت الکتریکی پیمایش دارد و قرار است به زودی از سوی ایران خودرو عرضه شود. فروش هایما ۶P در سال ۲۰۲۱ حتی به ۳۰ دستگاه هم نرسید.

کراس اوور هیبریدی هایما 6P
کراس اوور هیبریدی هایما ۶P

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – هایما ۶P اولین شاسی بلند هیبریدی کشور خواهد بود. براساس اخبار منتشر شده نمونه هایی از این خودرو جهت تست‌های پیش از تولید به ایران خودرو آمده‌اند.

هایما ۶P با گارانتی ۸ ساله یا ۱۵۰/۰۰۰ کیلومتری در بازار چین فروخته می‌شود. اما این خودرو در چین مشتری نداشت. حال پرسش اصلی این است که در کشورمان می‌تواند به فروش قابل توجهی دست پیدا کند یا خیر.

جایگاه هایما ۶P در بازار خودرو چین

اعداد و ارقام پیرامون این خودرو جدید ایران خودرو جذاب نیستند. هایما ۶P به عنوان یک کراس اوور کامپکت با فروش بسیار پایین خود در چین اکنون در رده ۱۰۱ کلاس خودرویی خود حضور دارد.

برای مقایسه جالب است بدانید که HAVAL H6 به عنوان یک خودرو چینی در آن کشور بسیار پر طرفدار است؛ تنها در ماه گذشته میلادی ۴۱/۴۵۶ دستگاه از آن از سوی چینی ها خریداری شد. همین رکورد فروش برای H6 کافی بود تا جایگاه خود را به عنوان رده اول پر فروش ترین کراس اوور کامپکت در چین تثبیت کند.

مشخصات فنی هایما ۶P ایران خودرو

همانطور که عنوان شد، ۶P به عنوان خودرویی هیبریدی قرار است در کشورمان حضور داشته باشد. در چین این خودرو با موتور ۱۱۹۶ سی‌سی (۱/۲ لیتری) به دست مشتریانش می‌رسد.

این موتور که با کد HMA GA12-YF1 شناخته می‌شود، ۱۴۱ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو دارد. گشتاور خروجی آن به رقم ۲۴۴ نیوتن متر رسیده که در میان دورهای ۱۷۰۰ تا ۳۶۰۰ در دسترس است.

نکته قابل توجه این است که موتور این خودرو ۳ سیلندر است. این موتور مجهز به توربوشارژ دارای دو میل سوپاپ بوده و هر سیلندر آن ۴ سوپاپ دارد. ذکر این نکته نیز لازم است که توربوشارژ این خودرو از نوع الکتریکی است.

هایما عنوان کرده که حداقل کیفیت مجاز برای سوخت این خودرو، اکتان ۹۲ است و این سوخت از طریق سامانه تزریق مستقیم به درون سیلندرها وارد می‌شود.

شتاب صفر تا یکصد کیلومتر رسمی این خودرو ۷/۵ ثانیه اعلام شده است. این رقم در برخی از رسانه‌های داخلی، به اشتباه ۷ ثانیه عنوان شده است!

جعبه دنده این کراس اوور هیبریدی، WDCT (کلاچ دو گانه خیس) است. گیربکسی که حداقل در بازار ایران طرفداران بسیاری ندارد. این مجموعه ۷ سرعته بوده و تمامی نیروی موتور نیز به محور جلو منتقل می‌شود.

عددی که هایما برای مصرف سوخت این خودرو اعلام کرده، ۱/۳۸ لیتر سوخت در ازای پیمایش صد کیلومتر است. رقمی که قطعاً در شرایط آزمایشگاهی بدست آمده اما نشان دهنده آن است که ۶P یک خودرو بسیار کم مصرف است.

تکنولوژی الکتریکی موتور هایما ۶P

این مشخصات تنها مربوط به موتور بنزینی بود. در بخش الکتریکی، هایما ۶P از تکنولوژی BorgWarner P2 استفاده می‌کند. این راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه تبدیل یک خودرو با موتور احتراق داخلی به هیبریدی است.

ماژول تکنولوژی BorgWarner P2 در حقیقت بدون ایجاد تغییری در موتور یا گیربکس، می‌تواند هر خودرویی را هیبریدی کند. این فناوری، یک سیستم کوپلینگ محرک الکتریکی بین موتور و گیربکس برای بوجود آمدن عملکرد هیبریدی است.

این ماژول چرخه توسعه را کوتاه می کند، هزینه و ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت را به همراه دارد.

هایما ۶P از باتری‌های NOM811 شرکت CATL استفاده کرده است. پک باتری ۶P در مجموع ۱۷/۷ کیلووات ظرفیت دارند. این ظرفیت موجب شده است که ۶P توانایی پیمایش ۸۰ کیلومتری را در حالت الکتریکی داشته باشد.

کراس اوور کامپکت هایما یک پلاگین هیبرید است. یعنی باتری‌های آن قابل شارژ شدن هستند. نکته مهم این است که باتری‌های هایما ۶P توانایی شارژ شدن با شارژ سریع را ندارند. از همین رو، ۵ ساعت زمان می‌برد تا به ظرفیت کامل خود برسند.

تعلیق و ترمزهای هایما ۶P

سیستم تعلیق جلو این کراس اوور از مک‌فرسون مستقل است. این ترکیب در بخش انتهایی خودرو از نوع مالتی لینک مستقل انتخاب شده است.

دیفرانسیل ۶P فاقد سامانه LSD یا ضد لغزش است. با توجه به کاراکتر آن، طبیعتاً قفل دیفرانسیل نیز برای این خودرو در نظر گرفته نشده است.

تمامی مدل‌های این خودرو با ترمزهای دیسکی تولید شده‌اند. در محور جلو از دیسک‌های خنک شونده استفاده شده و محور عقب دیسکی غیر خنک شونده هستند.

ابعاد رینگ و تایرها نیز در تمامی تیپ ها یکسان است. هایما برای این کراس اوور ابعاد ۲۱۵/۶۰R17 را در نظر گرفته که ظاهری معمولی به آن بخشیده است. این خودروساز چینی تایر زاپاس را برای ۶P در نظر نگرفته است. چرا که این فضا به بخش‌های باتری و سامانه‌های الکتریکی اختصاص یافته است.

امکانات رفاهی و آپشن های هایما ۶P

کراس اوور هایما ۶P در دو تیپ از لحاظ سطح امکانات رفاهی قابل خرید است. تیپ لانگ رنج الیت (Long Range Elite) و لانگ لایف لاکچری (Long Life Luxury). الیت دارای پکیجی ارزان قیمت‌تر است و در تیپ لاکچری برخی موارد اضافی دیده می‌شوند.

امکانات هایما ۶P تیپ لانگ رنج الیت

ترمز ABS و EBD در این نسخه حضوری استاندارد دارند. سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش هم از جمله امکانات استاندارد این مدل بشمار می‌روند.

با استفاده از سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرها می‌توان همیشه از وضعیت آنها آگاه بود. هشدار نبستن کمربند ایمنی هم تنها مختص به راننده و سرنشین کناری است.

مدل الیت در بازار چین تنها با دو ایربگ به فروش می‌رسد! این دو سرنشین حتی از ایربگ‌های پرده‌ای هم بهره‌مند نیستند. سنسورهای پارک تنها متعلق به سپر عقب هستند و دوربین دید عقب برای راحت‌تر شدن فرآیند پارک در نظر گرفته شده است. اما خبری از دوربین ۳۶۰ درجه نیست.

کروز کنترل در این تیپ وجود دارد و راننده می‌تواند با انتخاب مُد اسپرت حس رانندگی سریعتری داشته باشد. این مدل همچنین مجهز به ترمزهای پارک اتوماتیک است. علاوه‌بر این سامانه کنترل حرکت در سربالایی‌ها اجازه عقب رفتن خودرو را در چنین شرایطی نمی‌دهد.

البته کنترل حرکت خودرو در سراشیبی‌ها در هیچ کدام از مدل‌های هایما ۶P دیده نمی‌شود. یکی از امکاناتی که نبود آن در این تیپ بسیار احساس می‌شود، سانروف است.

سیستم ورود بدون کلید نیز تنها برای درب راننده در نظر گرفته شده است. یکی از مهمترین مواردی که اختلاف دو تیپ ۶P را مشهود می‌سازد فرمان خودرو است. در تیپ الیت فرمان تماماً پلاستیکی است! قابلیت تنظیم الکترونیکی فرمان هم به نظر هایما اهمیتی نداشته و برای همین در هیچ کدام از مدل‌ها وجود ندارد.

کامپیوتر سفری این تیپ، Monochrome است. یعنی اطلاعاتی که به راننده نمایش داده می‌شود، رنگی نیستند. خبری از چرم صندلی‌ها هم نیست و بجای آن از پارچه استفاده شده است.

هر دو صندلی راننده و سرنشین کناری هم توسط نیروی بازو تنظیم می‌شوند! البته زیر آرنجی هم برای ردیف جلو و هم برای ردیف عقب تعبیه شده است.

در کنسول میانی ۶P یک نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی وجود دارد. هر دو تیپ این خودرو مجهز به چراغ‌های جلو هالوژنی هستند. قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌ها بعلاوه روشن و خاموش شدن خودکار نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

تنها شیشه راننده با یک کلید بالا و پایین می‌رود و این قابلیت برای سایر سرنشینان وجود ندارد. آیینه‌های جانبی در هر دو تیپ برقی هستند و سنسور باران هم برای هر دو مدل در نظر گرفته شده‌اند.

تهویه مطبوع اتوماتیک در این مدل وجود ندارد. تنظیم این بخش کاملاً دستی است. از جمله امکانات مشترک دیگر نیز می‌توان به وجود برف‌پاکن عقب اشاره کرد.

امکانات هایما ۶P تیپ لانگ لایف لاکچری

کراس اوور هیبریدی هایما در این تیپ علاوه بر تمامی امکاناتی که در مدل الیت دیده شد، دارای ایربگ‌های جانبی نیز است. البته فقط برای سرنشینان جلو.

سانروف پانورامیک باز شونده یکی از امکانات مهم این تیپ است. به غیر از این موارد تمامی صندلی‌ها دارای روکش چرم مصنوعی هستند. فرمان این تیپ نیز دارای روکش چرم مصنوعی است.

نمایشگر اطلاعات سفر رنگی است و نمایشگری ۱۰ اینچی در پشت فرمان تعبیه شده است. رهیاب ماهواره‌ای و نمایش اطلاعات مربوط به ترافیک مختص این تیپ هستند.

سیستم تهویه مطبوع تیپ لاکچری کاملاً اتوماتیک است. اما نه از نوع دو کاناله. بلکه تنها یک دما را در تمامی محیط داخلی خودرو پایدار می‌سازد.

قیمت هایما ۶P در چین

این خودرو هیبریدی، ارزان قیمت نیست. نسخه الیت این خودرو در چین، ۱۶۲/۸۰۰ یوان قیمت خورده است. با احتساب نرخ تبدیل ارز ۴/۱۸۰ تومانی امروز، یعنی رقمی معادل ۶۸۰/۵۰۴/۰۰۰ میلیون تومان.

البته این نرخی است که چینی‌ها در زمان مراجعه به نمایندگی‌های هایما با آن مواجه خواهند شد. ما در خوشبینانه‌ترین حالت با احتساب هزینه‌های جانبی می‌بایست دو برابر چنین رقمی را برای خرید آن پرداخت کنیم.

تیپ لاکچری نیز دارای برچسب قیمتی ۱۷۵/۸۰۰ یوانی است. به عبارتی ۷۳۴/۸۴۴/۰۰۰ میلون تومان. باز هم تأکید بر این است که قیمت تبدیل شده، رقمی است که یک چینی برای خرید این تیپ از هایما ۶P در کشورش پرداخت می‌کند. قطعاً این خودرو با چنین قیمتی در ایران عرضه نخواهد شد.

آمار فروش هایما ۶P

این بخش از گزارش به دلیل موفقیت فوق العاده هایما در فروش این خودرو طولانی نخواهد بود! تنها ۲۸ دستگاه از این خودرو در سال ۲۰۲۱ به فروش رسید!

اگر آمار فروش ماه به ماه این خودرو را بررسی کنیم، باید عنوان کرد که ۶P در ماه فوریه ۲۰۲۱ تنها ۱ مشتری داشت. در ماه مارچ نیز تنها ۲۷ دستگاه از این خودرو در بازار چین فروخته شد. به عنوان یک کراس اوور کامپکت ۶P احتمالاً خودرو بسیار خاص و نادری در چین بشمار می‌رود!

هایما ۶P را بخریم یا نه؟

همه ما علاقه‌مندیم خودرویی با امکاناتی خوب و قیمتی مقرون به صرفه در اختیار داشته باشیم. اینکه خودروهای چینی تنها انتخاب‌های بازار کشورمان هستند، یک حقیقت است. پس نباید این خودرو را با نمونه‌های دیگری در جهان مقایسه کرد.

از لحاظ مصرف سوخت، هایما ۶P خودرویی کاملاً کم مصرف است. از همین رو انتخاب مناسبی برای سفرهای درون و برون شهری محسوب می‌شود.

اما نکته مهم این است که ۶P در بازار میلیارد نفری چین، آمار فروش چشم نوازی نداشت. البته در زمان معرفی آن از سوی ایران خودرو مجدداً باید این آمار را بررسی کرد. تا آن زمان باید بدانیم که هایما ۶P دقیقاً همان چیزی است که پیش‌تر به نام S5 می‌شناختیم.

خودرویی با ظاهر قدیمی که با فیس لیفت جزئی سعی شده هنوز هم در بازار سرزنده به نظر برسد. شرایط فروش، قیمت تمام شده و گارانتی آن نکاتی هستند که سرنوشت این خودرو هیبریدی را در بازار ایران تعیین می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

هایما ۷X از سوی ایران خودرو به بازار می آید / مشخصات فنی + آپشن ها و قیمت

فروش خودرو سازها بیشتر از تولید آنها شد + کدام خودرو آمار تولید بیشتری دارد؟

Sehol E10X خودرو برقی کرمان موتور با ۳/۶ متر طول و ۳۰۲ کیلومتر پیمایش به بازار می آید

دنا پلاس توربو دنده ای ایران خودرو قیمت خورد / یک دنده اضافه، ۱۵ میلیون بیشتر!

کراس اوور ایران خودرو آماده شد + آنچه از این خودرو می دانیم




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط