لاماری ایما آرین موتور، خودرو ۵۹۴ میلیونی در چین و احتمالاً میلیاردی در ایران / مشخصات فنی + آمار فروش

از دست ندهید

لاماری ایما آرین موتور محصول Dongfeng Liuzhou Motor چین است. برندی که از ایران خودرو گرفته تا خودروسازی فردا با بسیاری از برندهای داخلی سابقه همکاری دارد. ظاهراً رفته رفته صنعت خودروسازی بخش خصوصی را باید به نام دانگ فنگ بشناسیم.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – لاماری همان Forthing است و «فورتینگ» یکی از شرکت های تابعه دانگ فنگ است که در شهر Guangxi چین به خودروسازی مشغول است.

نشان اصلی لاماری ایمای آرین موتور در چین، فورتینگ است.
نشان اصلی لاماری ایمای آرین موتور در چین، فورتینگ است.

محصولاتی که Dongfeng Liuzhou Motor تولید می کند در بازار آمریکای لاتین به نام DFM یا DFLZ نیز به فروش می رسند. اما در ایران این نام از سوی آرین موتور به لاماری تغییر یافته است. این خودرو زمانی که در نمایشگاه ۲۰۲۰ پکن رونمایی شد با کد SX5G شناخته می شد. از همین رو هنوز هم بسیاری از رسانه های خارجی این کراس اوور را با نام Forthing SX5G می شناسند.

لاماری ایما آرین موتور با نام Forthing SX5G نیز شناخته می شود.
لاماری ایما آرین موتور با نام Forthing SX5G نیز شناخته می شود.

این روزها اگر یک خودرو چینی با نشان عجیب و غریب مشاهده کردیم، احتمال دانگ فنگ بودن آن بسیار زیاد است. محصولات این خودروسازی چینی در خودروسازی فردا به نام FMC به فروش می رسند. در بهمن موتور تبدیل به دیگنیتی شده و حالا در آرین موتور باید نشان لاماری را بپذیریم.

قیمت لاماری ایما آرین موتور در بازار خودرو چین

لاماری ایما آرین موتور در ۵ نسخه مختلف از لحاظ سطح آپشن های رفاهی به فروش می رسد. مدل Platinum Edition ارزان ترین نسخه این کراس اوور است. قیمت این خودرو در چین ۱۰۳/۹۰۰ یوان است. به عبارتی ۴۶۰/۲۷۷/۰۰۰ میلیون تومان.

لاماری ایما آرین موتور
لاماری ایما آرین موتور

نسخه بعدی Diamond Edition نامیده می شود. این نمونه، ۱۱۴/۹۰۰ یوان یا ۴۹۸/۶۶۶/۰۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. لاماری ایما آرین موتور در نسخه سوم به نام Star Edition شناخته می شود. این ورژن ۱۲۵/۹۰۰ یوان قیمت خورده که معادل تومانی آن ۵۴۶/۴۰۶/۰۰۰ میلیون است. قیمت این نسخه با ورژن Goddess Edition یکسان است.

تفاوت های این دو نسخه در چرم صندلی ها است که ورژن Goddess Edition وجود ندارد، اما در نسخه Star Edition دیده می شود. ضمن اینکه در نسخه Goddess Edition مشتری تنها یک رنگ را می تواند انتخاب کند. اما در ورژن Star Edition هشت رنگ قابل انتخاب است.

فول آپشن ترین نسخه این کراس اوور در چین هم Glory Edition نام دارد. نسخه ای که ۱۳۶/۹۰۰ یوان قیمت دارد و معادل ۵۹۴/۱۴۶/۰۰۰ میلیون تومان است. ذکر این نکته نیز لازم است که قیمت ارز یوان در نرخ تبدیل امروز سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۰ معادل ۳/۳۴۰ تومان است.

قوای محرکه لاماری ایما آرین موتور

لاماری ایما تنها با یک موتور در بازار خودرو چین به فروش می رسد. حدس شما درست است! این کراس اوور هم از جمله خودروهای چینی بشمار می رود که قوای محرکه آن ۱/۵ لیتری (۱۴۸۱ سی‌سی) توربو است.

لاماری ایما آرین موتور / قوای محرکه
لاماری ایما آرین موتور / قوای محرکه

اما این کراس اوور در مقایسه با بیشتر هموطنان خود در ایران کمی قدرتمند تر است. ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ۵/۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۸۵ نیوتن متری که در دورهای ۱/۵۰۰ تا ۴/۰۰۰ در دسترس است، حاصل کارکرد این پیشرانه چهار سیلندر بشمار می رود.

لاماری ایما آرین موتور / موتور ۱۹۷ اسب بخاری ایما
لاماری ایما آرین موتور / موتور ۱۹۷ اسب بخاری ایما

این موتور که با کد ۴A95TD شناخته می شود، قدرت خروجی موتور با از طریق گیربکس ۷ سرعته WDCT به چرخ های جلو می رساند. گیربکس های تَر دو کلاچه در مقایسه با نسخه های خشک وضعیت بهتری دارند. اما عدم واکنش درست در هنگام تعویض دنده یکی از بزرگ ترین مشکلات این گیربکس ها است.

موتور یک و نیم لیتری توربو لاماری ایما آرین موتور
موتور یک و نیم لیتری توربو لاماری ایما آرین موتور

Dongfeng Liuzhou Motor شتاب صفر تا یکصد کیلومتر در ساعت این کراس اوور را ۹/۵ ثانیه اعلام کرده است. مصرف سوخت ترکیبی آن (براساس شرایط آزمایشگاهی) ۶/۶ لیتر در هر صد کیلومتر است و در بازار چین با گارانتی ۸ ساله یا ۱۶۰/۰۰۰ کیلومتر به فروش می رسد.

آپشن‌های لاماری ایما آرین موتور

همانطور که عنوان شد، این کراس اوور چینی در پنج سطح مختلف از لحاظ امکانات رفاهی قابل خرید است. البته در بازار چین! هنوز مشخص نیست آرین موتور این خودرو چینی را با چه امکاناتی در اختیار مشتری ایرانی قرار خواهد داد.

لاماری ایما در نسخه فول آپشن یا Glory Edition لیست کاملی از امکانات رفاهی را در اختیار مشتری قرار می دهد. در زمینه ایمنی، این خودرو مجهز به ایربگ راننده و سرنشین کناری است. ایربگ های پرده ای هم برای ردیف اول صندلی ها در نظر گرفته شده است.

لاماری ایما آرین موتور / نمای داخل کابین
لاماری ایما آرین موتور / نمای داخل کابین

برای سرنشینان ردیف دوم، تنها ایربگ های کناری وجود دارد. صندلی کودک در این خودرو قابل نصب بوده و سنسورهای پارک جلو و عقب برای آن تعبیه شده است.

لاماری ایما آرین موتور / نمای داخل کابین
لاماری ایما آرین موتور / نمای داخل کابین

دوربین ۳۶۰ درجه و کروز کنترل آداپتیو از جمله آپشن های آن بشمار می رود. امکاناتی استاندارد که در بازار ایران بسیار لوکس دیده خواهند شد.

لاماری ایما آرین موتور / دوربین ۳۶۰ درجه
لاماری ایما آرین موتور / دوربین ۳۶۰ درجه

سه حالت رانندگی برای لاماری ایما آرین موتور وجود دارد. حالت استاندارد، اکونومی و Exercise. حالت سوم برای رانندگی اسپرت در نظر گرفته شده و تنها کاری که انجام می دهد حساسیت بیشتر پدال گاز و سنگین تر شدن فرمان است.

لاماری ایما آرین موتور / کلید تعویض مود رانندگی
لاماری ایما آرین موتور / کلید تعویض مود رانندگی
در نشخه فول آپشن سامانه پارک اتوماتیک هم وجود دارد. این آپشن در سایر نسخه ها وجود ندارد. سامانه های کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرازیری هم بطور استاندارد در تمامی نسخه ها دیده می شود.

سامانه LKAS (هشدار رانندگی بین خطوط) و LDWS (هشدار نقاط کور) هم از جمله امکانات سه نسخه آخر هستند که قیمت بالاتری در مقایسه با دو نسخه ابتدایی دارند.

نسخه فول آپشن این کراس اوور در چین قابلیت خواندن تابلوهای راهنمایی و رانندگی را هم دارد. تمامی نسخه‌ها به غیر از «پلاتینیوم ادیشن» دارای سانروف پانورامیک نیز هستند.

سانروف پانورامیک لاماری ایما آرین موتور
سانروف پانورامیک لاماری ایما آرین موتور 

نسخه فول آپشن

لاماری ایما آرین موتور در کامل ترین پکیج خود به صندوق عقب برقی، صفحه نمایش ۱۰/۲۵ اینچی، صندلی برقی برای راننده و سرنشین کناری، گرمکن صندلی برای ردیف جلو، سردکن صندلی و ماساژور مخصوص راننده است.

نمایشگرهای لاماری ایما آرین موتور
نمایشگرهای لاماری ایما آرین موتور

در این نسخه امکاناتی چون نورپردازی داخلی اسکای‌لایت با ۶۴ رنگ مختلف، سنسور باران و فیلتر هوای داخل کابین PM2.5 هم دیده می شود. اما نکته قابل توجه اینجاست که هیچ کدام از نسخه های این کراس اوور، ایرکاندیشن دو نقطه ای ندارند.

طراحی خارجی و داخلی

معمولاً ۲ یا ۳ ثانیه پس از اولین برخورد با یک خودرو جدید، یا از طراحی آن خوشمان می آید، یا آن را نمی پسندیم. در مورد لاماری ایما آرین موتور می توان گفت که با خودرویی عجیب و غریب رو به رو هستیم.

در جایگاه یک خودرو به روز، لاماری ایما از سبک طراحی روز در بخش جلو پیروی می کند. چراغ های جلو در درون سپر مخفی شده اند و به جای چراغ های اصلی دیت‌لایت‌ها مشاهده می شوند.

چراغ های جلو لاماری ایما آرین موتور
چراغ های جلو لاماری ایما آرین موتور

اما مشکل اینجاست که در هر بخش از خودرو، یک شکل از کپی کاری را می توان به وضوح دید. جلو پنجره بسیار بزرگ لاماری ایما یادآور گریل جلو مزراتی لوانته است.

هر قدر در نمای جلو ایما خودرویی به شدت تهاجمی دیده می شود، این ویژگی در نمای کناری و عقب به شدت کم رنگ شده است. اگر به سبک طراحی چینی ها توجه کنیم، این روزها بسیاری از کراس اوورهای چینی چنین سبکی را برای طراحی چراغ های عقب و به طور کلی در این نما پیاده سازی می کنند. برای نمونه کافیست فقط نگاهی به نمای عقب بایک بیجینگ X7 که احتمالاً از سوی مکث موتور عرضه خواهد شد بیاندازیم!

نمای عقب لاماری ایما
نمای عقب لاماری ایما

در نمای داخلی شما با یک مرسدس بنز چینی طرف هستید! دریچه های خروجی تهویه مطبوع کاملاً براساس مدل های مرسدس بنز طراحی شده اند.

گذشته از این، نمایشگر یک پارچه و شمایل کنسول میانی کاملاً آشنا است و این سبک را پیش تر در محصولات بنز دیده بودیم. البته اگر قرار است بیشتر از یک میلیارد تومان وجه رایج مملکت بایت این خودرو پرداخت شود، بهتر است مالک آن کمی هم احساس مرسدس بنز سوار شدن کند!

لاماری ایما آرین موتور را بخریم یا نه؟

ایما کراس اووری است که در بازار میلیارد نفری کشور چین تنها به فروش ۵۱/۹۴۸ دستگاهی در سال ۲۰۲۱ رسیده است. در بحث آمار فروش کافیست بدانیم که چری تیگو ۷ پرو در سال گذشته میلادی تنها در بازار خودرو چین ۱۰۷/۴۶۶ خریدار داشت. یعنی بیشتر از دو برابر لاماری ایما آرین موتور!

احتمالاً در روزهای آینده بسیاری از رسانه ها در این مورد ما را قانع خواهند کرد که این کراس اوور بر خلاف بسیاری از چینی های بازار ایران، در چین هم مشتری دارد. اما یادمان باشد که از لحاظ جایگاه فروش، ایما حتی در حد و اندازه های تیگو ۷ پرو از چری هم نیست!

آرین موتور در انتخاب این محصول بسیار هوشمندانه عمل کرد. مشتری ایرانی به ناچار خودرو چینی می خرد. اما تجربه ثابت کرده است که خودرو خوش چهره می توان خوش فروش هم باشد.

اگر موافق چهره قابل قبول ایما باشیم، باید گفت که فاکتورهای اسب بخار چندان هم مهم نخواهند بود. برای مشتری ایرانی آپشن و ظاهر قابل قبول مهم است.

همه ما حس خوبی نسبت به موتورهای ۱/۵ لیتری توربو چینی ها نداریم. اما در زمان ثبت نام، این فاکتور کمتر به چشم می آید. اگر لاماری ایما با سطح کاملی از آپشن های رفاهی در ایران عرضه شود، می توان به موفقیت آن امیدوار بود.

البته آرین موتور پیش تر در عرضه برند میتسوبیشی ناکام بود. مدل های دست دوم لنسر در بازار خودرو مشتری چندانی ندارند. وضعیت شاسی بلندهای این برند ژاپنی هم بهتر از لنسر نیست.

لاماری ایما تلاش آرین موتور برای باقی ماندن در صنعت خودروسازی بخش خصوصی است. پس اگر این خودرو با گارانتی قابل قبول، کیفیت عالی و خدمات پس از فروش مناسب به دست مشتری ایرانی نرسد؛ حتی اگر بهترین بازار چین هم باشد در ایران شکست خورده خواهد بود.

کافیست نگاهی به عملکرد خودروسازی کارمانیا کنیم. خودروسازی که برند فوق العاده موفق BYD را در بازار ایران تبدیل به یکی از بدترین نشان های چینی کرد.

بیشتر بخوانید:

بایک Beijing X7 کراس‌اوور احتمالی مکث موتور را بشناسید / مشخصات فنی + قیمت

دانگ فنگی دیگر در صنعت خودرو ایران؛ فردا T5 رونمایی شد / محصول از رده خارج چینی با برند ایرانی و قیمت فضایی

دایون Y5 خودرویی که با ۳۰۰ میلیون تومان سود شنبه به فروش خواهد رسید

آغاز پیش فروش تارا اتوماتیک از سوی ایران خودرو + قیمت و جزئیات محصول

خودرو چینی انتخاب اول چینی ها در کشور خودشان نیست + پرفروش‌ترین خودروها در چین




1 دیدگاه

  1. چند سوال : ۱- آیا با مونتاژ این خودروها ما خودروساز می شویم؟۲- این همه سنگ اندازی بر سر واردات خودرو می شود آیا این خودروها وارداتی نیست؟ آیا برای واردات این خودروها ارزی از کشور خارج نمی شود؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط