ریشه فساد در صنعت خودرو ایران ؛ بررسی یک مافیای خطرناک پیش از انقلاب تا کنون

از دست ندهید

ریشه فساد در صنعت خودرو ایران و مافیای پیچیده این صنعت از کجاست و این مافیا پیش از انقلاب از کجا شکل گرفت و پس از انقلاب چگونه ریشه دواند؟

بیت ران – امین آزاد در گفت و گویی تفصیلی با فربد زاوه کارشناس خودرو به بهانه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد در کروز به عنوان یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی کشور، وضعیت خودروسازی و ارتباط قطعه سازان با خودروسازها و دلایل فساد و مشکلات موجود در این صنعت را از پیش از انقلاب تا کنون بررسی کردند.

دادگاه رسیدگی به پرونده فساد در کروز به عنوان یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی کشور، روز شنبه ۲ بهمن‌ماه در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در این دادگاه امیر فولادی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: “پرونده شرکت کروز در شعبه ۸ بازپرسی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهیه شده است.” و سپس موارد اتهام را قرائت کرد.

در این گفت و گو آنچه مورد بررسی بیت ران و کارشناس خودرو قرار گرفته، از سوی نماینده دادستان در دادگاه عنوان و در رسانه های دولت و قوه قضائیه منتشر شده و البته همچنان در حال بررسی است.

بیت ران: ریشه فساد در صنعت خودرو ایران از کجا می‌آید؟

زاوه: عجیب ترین اتفاق در هفته اخیر این بود که موضوع قیمت خودرو و نارضایتی مردم به رهبری رسید و ایشان از خودروسازها گله کردند.

تقریبا کسی از فضای بسیار فاسد صنعت خودرو بی اطلاع نیست. فساد را مستقیما در قیمت، کیفیت، ایمنی و تورم عمومی می بینیم. در شکل های مختلفی مردم هزینه خودروسازها را پرداخت می کنند و عده ای از این فضا در حال ارتزاق هستند.

یک سری ذینفع وجود دارد که از فضای موجود در صنعت خودرو راضی هستند؛ همان مافیای خودرو و قطعه.

این نام شرکت ها یک پوسته هستند که پشت آنها فساد شکل گرفته است

این ذینفعان محدود به چند نام  نیست. این نام ها یک پوسته هستند که پشت آنها فساد شکل گرفته است.

در این فساد اینکه بگوییم ایران خودرو و سایپا انتفاع حقوقی می برند، معنا ندارد. افراد هستند که در این شرکت ها از شرایط موجود نفع می برند. یک شبکه هست که در ۲۰ سال اخیر رشد کرده و ذینفع است.

اگر فضا رقابتی و بازار باز بود و شرکت ها در یک فضای رقابتی به مردم اجازه می دادند محصول بخرند، دیگر اینکه مالک خودروسازی چه کسی است، اهمیتی نداشت.

وقتی مالکیت خودرو را به قطعه ساز می دهیم باز نشدن ایربگ خودروها پیش می آید

اما وقتی اصرار وجود دارد که بازار با نام حمایت از تولید داخلی مهندسی شود، و همچنین بازار را می بندند تا صنعت خودرو و قطعه ساز رشد کنند، اتفاقی که می افتد این است که مالکیت خودروسازی به قطعه ساز منتقل می شود و نگرانی هایی را به وجود می آورد و در نتیجه می رسیم به موضوعی مثل باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف بهبهان.

در موضوع باز نشدن ایربگ تصادف زنجیره ای بهبهان، قطعه ایراد دارد اما از آنجاییکه از نظر حقوقی خودروساز در مقابل مشتری مسئول است در صورت محاکمه باید خسارت را پرداخت کند.

در حالیکه قطعه سازی که مقصر است در حاشیه امن قرار دارد، درصورتیکه اثبات شود از نظر فنی اشکال متوجه قطعه ساز باشد که احتمالا هست، خودروساز باید موضوع را دنبال کند و با قطعه ساز طرف شود و مشتری با خودروساز طرف است.

غول های قطعه سازی از کجا ایجاد شدند؟

بازار بسته چطور شکل گرفته و غول های قطعه سازی از کجا ایجاد شدند؟ تولیدکننده های کالاهایی مثل خودرو، که شامل تعداد زیادی قطعه می شوند، با قطعه سازان زیادی طزف هستند. مثلا خودروساز با هشت هزار قطعه ساز طرف است.

برای مدیریت این زنجیره ارزش، شرکت مادر باید همه قطعه سازها را از نظر کیفی بررسی و تایید کند.

از دهه ۸۰ این ایده شکل گرفت و باعث شد که قطعه سازی های بزرگ به وجود بیایند. در ادامه صاحب خودروسازی شدند و به این ترتیب مشکلات امروز صنعت خودرو به وجود آمدند.

بیت ران: بنابر گفته نماینده دادستان در دادگاه رسیدگی به پرونده فساد در کروز این شرکت از سال ۸۹ خرید سهام شرکت‌های خودروسازی را آغاز کرده است. و حالا با داشتن ۲۶.۹۲ درصد از سهام ایران‌خودرو و تملک چند درصد از سهام سایپا و تملک ۶۲.۹۹ درصد گروه خودروسازی بهمن برای خرید این شرکت‌ها حق تقدم دارد.

زاوه: باید یادآوری کنیم که مورد عجیب دیگری هم وجود دارد اینکه تعاونی کارکنان سایپا سهام خود سایپا را خریده است. این از شاهکارهای دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است. اما سوال اینجا است که منابع مالی برای این خرید از کجا آمده؟

با باز شدن بحث درباره فساد در قطعه سازی، باید دید قطعه سازی در ایران از کجا به وجود آمده است؟ قطعه سازی هایی که با هزینه شخصی و با وام و بدون پیش پرداخت خودروساز به وجود آمده، تعداد کمی از مجموعه قطعه سازی ها را شامل می شود.

به نظر می رسد که این برنامه ریزی شده باشد. شبهه ای که وجود دارد این است که مقام های سیاسی به دنبال ایجاد چنین شرکت هایی برای ایجاد هژمونی در زمان قدرت بوده اند.

بررسی ریشه فساد در صنعت خودرو ایران کروز
بررسی ریشه فساد در صنعت خودرو ایران
بیت ران: نماینده دادستان در موردی دیگر اعلام کرد: با عضویت شرکت کروز در هیات مدیره ایران‌خودرو زمینه فروش گران قطعات خودرو به این شرکت فراهم شده است و اسناد نشان می‌دهد این شرکت میزان ارز کالاهای ترخیصی به گمرکات را بیشتر از ارز پرداختی اعلام می‌کرد و طبق گزارش سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت صمت حدود ۲۲۰ میلیون دلار گران‌فروشی شرکت کروز به شرکت‌های خودروساز در طول سال‌های ۹۵ تا ۹۸ مشخص‌شده است که شرکت‌های خودروسازی در قیمت تمام‌شده خودرو محاسبه و از مردم دریافت کرده‌اند، درنتیجه ۲۲۰ میلیون دلار از جیب مردم خارج‌شده است که این موضوع موجب افزایش قیمت خودرو در طول سال‌های گذشته شده است.

زاوه: واقعا دردناک است در شرایطی که فشار زیادی روی مردم در جامعه وجود دارد، ما چنین اخباری را می شنویم. باید توجه داشت که اگر خودروساز این هزینه ها را به عنوان افزایش قیمت خودرو از مردم نگیرد، زیان‌ده می شود و هزینه های خودرو را به عنوان وام از بانک می گیرد و پس هم نمی دهد. این از جیب همه مردم ایران است؛ حتی آنها که پول ندارند خودرو بخرند، حتی آنها که محصولات این خودروسازها را نمی خرند باید هزینه بدهند.

چند روز پیش خبر قیمت گذاری خودرو تیگو هشت پرو سر و صدا کرد. قیمت هیچ کدام از خودروهای چینی که در ایران می فروشند، در خود چین به نصف قیمت ایران نمی رسد. اما با این وجود فروشنده این محصولات هم می گویند ضرر می کنند؟ چرا؟

یک شیوه ای در کشور ما طراحی شده که در آن همه ضرر می کنند؛ از دولت و فروشنده تا مشتری. درهای کشور را به روی واردات باز کنید تا شرایط درست شود.

بیت ران: در جریان مشکلات ایمنی خودروها و بالا بودن قیمت محصولات خودروسازهای داخلی، شاهد گلایه رهبری بودیم. ولی در ادامه دیدیم که خودروسازها از رهبر عذرخواهی کردند و مثل همیشه به مردم بی توجه بودند.

زاوه: رضایت مردم هیچ وقت مهم نبوده است. رهبری دغدغه و نارضایتی مردم را اعلام کردند و گلایه داشتند که کیفیت پایین است. رهبری نگفتند که کیفیت ماشین من پایین است اما خودروساز و مسئولان به رهبری نامه دادند و هیچ کدام مردم را مخاطب قرار ندادند و از مردم عذرخواهی نکردند. اینها تا پیش از گلایه رهبری نمی دانستند که کیفیت خودرویی که تولید می کنند کم و پایین است؟

در ادامه، این گفت و گو را به طور کامل در ویدیوهای زیر تماشا کنید. در این گفت و گو همچنین با مرور تاریخ صنعت خودرو در ایران، فساد در این صنعت از پیش از انقلاب تا کنون بررسی شده است.

فیلم مصاحبه در یوتیوب

بیشتر بخوانید:

فساد در کروز ؛ زلزله فساد در صنعت خودرو ایران

رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ از دلایل کیفیت پایین خودروهای داخلی گفت

استاندارد جهانی عملکرد ایربگ خودرو + دلایل عمل نکردن کیسه هوا در تصادف بهبهان

فراخوان میلیونی برای کیسه هوا خودرو؟ / آیا شرکت‌های ایرانی به سرنوشت تاکاتا ژاپن دچار می شود؟

ایران خودرو : در برخی خودروها بازنشدن ایربگ مورد تایید و مطابق با استاندارد است

ACU ایربگ داخلی سازی شد / ایربگ خودرو چگونه عمل می کند؟

فراخوان تویوتا برای ۳.۴ میلیون خودرو به دلیل نقص کیسه هوا

دلایل باز نشدن ایربگ تیگوآن در جریان حادثه ای در ایران

کیسه هوای عابر پیاده چیست و چگونه عمل می کند؟ 

تاثیر کیسه هوای خارجی خودرو در آسیب تصادف

دامی کیست و چه نقشی در صنعت خودرو دارد؟




2 دیدگاه

  1. مشکل این است امثال میرسلیم که خود را اصولگرا و سینه چاک حمایت از تولید داخل می دانند در مجمع تشخیص مصلحت نفوذ دارند آتش بیار معرکه شدند و اصلأ به فکر درد مردم نیستند اینها باید از صحنه بعد چهل سال از گردونه خارج شوند امثال تهرانی مقدم و شهریاری ها و … که کم هم نداریم جایگزین شوند اگر گام دوم انقلاب با این افراد باشد قدمی پیش نمی رویم که سقوط هم می کنیم

  2. از بین بردنشون هیچ کاری نداره
    پاک دستها رو بزارید سر کار
    اقتدار داشته باشید
    قانون رو اجرا کنید
    ولی نیست چنین چیزی واسه همین روز به روز فربه تر میشن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط