دنا پلاس توربو دنده ای ایران خودرو قیمت خورد / یک دنده اضافه، ۱۵ میلیون بیشتر!

از دست ندهید

دنا پلاس توربو دنده ای قیمت گذاری شد. ایران خودرو برای این محصول ملی در ازای یک دنده بیشتر ۱۴ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان بیشتر از مشتریان دریافت خواهد کرد. اما دنا پلاس توربو دنده ای چه تفاوتی با سایر نمونه‌هایی دارد که پیش تر از سوی این خودروساز داخلی دیده بودیم؟

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – قیمت دنا پلاس توربو دنده ای از سوی ایران خودرو مشخص شد. البته این خودرو پیش تر نیز از سوی ایران خودرو به بازار عرضه شده بود. اما اینبار یک مزیت قدیمی اما مهم به این خودرو اضافه شده است. دنده ششم.

دنا پلاس توربو دنده‌ای قرار است به قیمت ۳۵۹ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان به دست مشتریان برسد. نمونه پنج سرعته دنا پلاس توربو پیش تر ۳۴۵/۰۶۸/۰۰۰ میلیون تومان قیمت داشت. یعنی با اضافه شدن یک دنده مشتری موظف است مبلغ ۱۴/۷۴۲/۰۰۰ میلیون تومان بیشتر از نمونه پنج سرعته وجه پرداخت کند.

آیا ویژگی گیربکس شش سرعته جدید است؟

جعبه دنده شش سرعته دستی ویژگی جدیدی نیست. این امکان برای نخستین بار در سال ۱۹۶۷ به جهان معرفی شد. اولین خودروسازی که گیربکس شش سرعته دستی را در یک خودرو تجاری قرار داد، آلفارومئو بود.

مدل Alfa Romeo 33 Stradale اولین خودرویی بود که با گیربکس شش سرعته دستی تولید شد. یعنی ۵۵ سال پیش! از آنجایی که در دنده ششم دور موتور پایین تر است، مصرف سوخت خودرو هم بالطبع کاهش خواهد یافت.

دنا پلاس توربو دنده ای / نخستین خودرو با گیربکس شش سرعته دستی در جهان آلفارومئو 33 Stradale بود.
دنا پلاس توربو دنده ای / نخستین خودرو با گیربکس شش سرعته دستی در جهان آلفارومئو ۳۳ Stradale بود.

گفته می شود این گیربکس شش سرعته جدید نزدیک به ۲۰ درصد دور موتور را کاهش داده است. همین موضوع باعث می شود در مسافرت های طولاتی و اتوبان‌ها صدای ورودی به داخل خودرو نیز تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

در زمان معرفی این خودرو اعلام شد که مالک آن ۷ درصد مصرف سوخت کمتری را نسبت به مدل پنج سرعته دستی تجربه خواهد کرد. البته قطعاً این رقم در شرایط آزمایشگاهی بدست آمده و مصرف سوخت کاملاً به سبک رانندگی بستگی دارد.

دنا پلاس توربو دنده‌ ای را می توان خودرویی نامید که کم کم به استانداردهای جهانی نزدیک شده است. روندی بسیار کند، اما در عین حال خوشحال کننده.

موتور دنا پلاس توربو دنده‌ای

این خودرو با موتور ۱/۶۵ لیتری توربوشارژ به دست مشتری خواهد رسید. موتوری که برای همه ما آشناست و با کد TC7 شناخته می شود.

۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور حاصل کارکرد این موتور چهار سیلندر است. قرار بود که این خودرو در زمان معرفی به بازار با موتور TC7 پلاس تولید شود.

موتوری که ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور از جمله ویژگی های آن بود. مشخص نیست چه زمانی این موتور قرار است به عنوان قوای محرکه در دنا پلاس توربو دنده‌ای حضور داشته باشد.

موتور TC7 پلاس طوری طراحی شده که ۹۰ درصد قطعات آن، قابلیت ساخت روی خطوط تولید EF7 داشته باشند. البته بلوک سیلندر و سرسیلندر از جمله قطعاتی هستند که روی خطوط تولید موتور EF7 تولید می‌شوند. اما ساختار آنها، کاملا متفاوت است و اشتراکی میان پیشرانه EF7 و TC7 پلاس ایجاد نمی کند.

هدف از ساخت نسخه پلاس پیشرانه TC7 (EF7)؛ انجام کمترین تغییرات ممکن، بهینه سازی موتور EF7، کاهش مصرف سوخت و ارتقا استاندارد الایندگی است. در نمونه توربوشارژ این موتور و بهینه‌سازی‌های صورت پذیرفته افزایش توان حدودا ۹ کیلوواتی (۱۲ اسب بخار) نیز شده است.

امکانات رفاهی دنا پلاس توربو دنده ای

امکانات رفاهی این خودرو، کاملاً مشابه نمونه اتوماتیک است. فرمان کمکی برقی در این خودرو نیز دیده می شود و سانروف نیز به عنوان یک امکان استاندارد وجود دارد.

تهویه مطبوع اتوماتیک بوده و این خودرو کروز کنترل را نیز در لیست امکانات خود می بیند. تنظیم صندلی های جلو آن برقی است و می توان از ویژگی صفحه نمایش در کنسول میانی بهره برد.

چراغ روشنایی روز همانند سایر مدل ها در این خودرو هم وجود دارد. دوربین دنده عقب شرایط پارک آسان‌تری را فراهم می‌سازد و رهیاب ماهواره‌ای نیز به عنوان یک پیش فرض وجود دارد.

آیینه‌های جانبی این خودرو برقی است و رینگ‌های ۱۶ اینچی تکمیل کننده چهره تکراری و قدیمی آن هستند. در زمینه ایمنی هم دنا پلاس توربو دنده‌ای از چهار کیسه هوا بهره می‌برد.

چرا دنا پلاس توربو دنده ای بخریم؟

پاسخ به این پرسش بسیار ساده است. چون انتخاب دیگری نداریم. دنا پلاس توربو دنده‌ای در رنج قیمتی خود تنها خودرویی است که می‌تواند بصورت صفر کیلومتر نیاز یک خانواده را برآورده سازد.

گزینه‌های خرید دیگری نیز در بازار دیده می‌شوند. از جمله تندر پلاس، برلیانس H330 دنده‌ای یا بسترن B30 که هیچ کدام نمونه صفر کیلومتری برای ارائه ندارند.

در نتیجه اگر خودرو توربوشارژ سدان صفر کیلومتر در رنج قیمتی کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان مد نظر شماست، چاره ای جز خرید دنا پلاس توربو دنده‌ای ندارید.

خودرویی که تنها مزیت آن دسترسی آسان‌تر به بازار لوازم یدکی، نمایندگی‌های گسترده و بازار خرید فروش مناسب است. البته نباید وارد جزئیاتی مانند کیفیت ساخت و عمر قطعات شد. چرا که اگر کیفیت قطعات پایین بوده و عمر آنها کم است، این مشکل قطعه ساز است.

بیشتر بخوانید:

حواله داران دنا پلاس توربو اتوماتیک بخوانند / انصراف یا تبدیل؟

لاماری ایما و آپشن های حذف شده آن در بازار ایران / دانگ‌فنگ به خودروسازان آپشن نمی‌دهد؟

ریشه فساد در صنعت خودرو ایران ؛ بررسی یک مافیای خطرناک پیش از انقلاب تا کنون




3 دیدگاه

  1. زمانی که دعوتنامه این ماشین بدست من رسید ؛ قیمت پایه ۳۴۵ درج شده بود و مبلغ ۱۴م اضافی بابت سانروف گرفته شد و نه جهت ششمین دنده ‘
    داخل دعوتنامه هم مشخص شده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط