قدرتمندترین نسخه موتور سه استوانه ایران‌خودرو رونمایی می شود

از دست ندهید

فیلم بررسی تخصصی استون مارتین والکری اسپایدر ۱۱۶۰ اسب بخاری

استون مارتین والکری اسپایدر در جریان همایش Concours d’Elegance امسال معرفی شد. خودرویی که با هر بار تماشای آن...
وزیر صمت با بورسی‌شدن خودرو مخالف است

عرضه خودرو در بورس طرحی کارشناسی شده نیست؛ آیا پیشنهاد بهتری وجود دارد؟

عرضه خودرو در بورس طرحی کارشناسی شده نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره این اظهار نظر خود گفت:...

اطلاعیه ایران خودرو درباره فروش اقساطی خودرو های این شرکت

اطلاعیه ایران خودرو درباره فروش اقساطی خودرو های این شرکت در واکنش به برخی شایعات منتشر شد. بیت ران -...

قدرتمندترین نسخه موتور سه استوانه ایران‌خودرو رونمایی می شود. ایران خودرو مدعی شده است این موتور قابلیت استفاده در خودروهای دو رگه را دارد.

بیت ران – پیمان شرقی مدیر طرح خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو با بیان این که داخلی سازی طراحی و تولید موتور سه استوانه با تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه، صرفه جویی چند ده میلیون یورویی و استقلال در مالکیت محصول را محقق خواهد کرد، گفت: در توسعه این موتورها، بهترین و به‌روزترین موتورها و فن‌آوری‌ها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته است.

شرقی با بیان این که در اردیبهشت امسال نمونه اولیه موتور ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی ساخته شده و در حال حاضر نسخه موتور ۱.۳ لیتری پرخوران (توربوشارژ) در حال گذراندن مراحل آزمون احتراقی است، در خصوص مشخصات فنی این موتورها گفت: نسخه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی دارای توان ۸۶ اسب بخار و گشتاور ۱۲۲ نیوتن متر است. موتور دوم با حجم ۱.۳ لیتری پرخوران می تواند ۱۲۰ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند، اما موتور سوم که مجهز به پرخوران و سامانه پاشش سوخت مستقیم در مرکز استوانه (GDI) است، می تواند توانی معادل با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را تولید کند که در میان رقبا قابل تحسین است.

قدرتمندترین نسخه موتور سه استوانه ایران‌خودرو
قدرتمندترین نسخه موتور سه استوانه ایران‌خودرو رونمایی می شود

رونمایی از آخرین موتور نمونه آزمایشگاهی تا اواخر سال 

وی ادامه داد: آخرین موتور نمونه آزمایشگاهی این طرح تا اواخر سال جاری رونمایی می شود. این نسخه قدرتمندترین عضو این خانواده است.

شرقی از آماده کردن مرحله صنعتی سازی موتور سه استوانه یک لیتری خبر داد و گفت: این موتور قابلیت استفاده در خودروهای دو رگه را دارد.

وی اضافه کرد: نقشه راه قوای محرکه ایران خودرو شامل ساخت چهارموتور از یک خانواده با توان‌ها و گشتاورهای مختلف است. این خانواده موتور، قابلیت فروش و یا صادرات به دیگر تولیدکنندگان را نیز داراست که نقطه قوتی برای خودروسازی کشور به شمار می رود.

وی درخصوص مصرف سوخت این موتورها نیز گفت: این سه موتور روی کفی های در دست توسعه ایران‌خودرو به طور میانگین قابلیت مصرف سوختی حدود ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را در چرخه ترکیبی خواهند داشت و تا اواخر سال ۱۴۰۱ آمادگی نصب روی محصولات جدید ایران‌خودرو را بر اساس برنامه سبد محصولات دارد.

شرقی، مشترک بودن اجزای خانواده موتور سه استوانه را یکی از مزایای آن برشمرد و گفت: در نتیجه این اشتراک فنی و شمارگان بالای تولید، هزینه های تولید کاهش خواهد یافت.

موتور سه سیلندر ایران خودرو

برنامه زمان بندی تولید 

وی گفت: در نقشه راه ترسیم شده، یکی از اهداف برای این طرح میزان تولید و شمارگان این موتور است که باید در بازه زمانی شش ساله به دو میلیون و ۷۸۰ هزار دستگاه برسد، در سال اول ۵۰ هزار دستگاه، سال دوم ۱۵۰ هزار دستگاه و از سال ۱۴۰۴ به صورت جهش یافته ۸۰۰ هزار دستگاه از این خانواده موتور تولید خواهد شد، هدف نهایی ایران خودرو جایگزینی سهم زیادی از موتورهای محصولات با پیشرانه سه استوانه است.

این مقام مسئول در ایران خودرو تصریح کرد: این موتورها به جز کاهش مصرف سوخت و سطح آلایندگی، سطح اشتغال بالایی را هم به همراه داشته است و ۳۴ شرکت سازنده قطعات به صورت مستقیم در کنار گروه صنعتی ایران‌خودرو در این طرح نقش اساسی دارند.

وی کیفیت قطعات را یکی از دغدغه‌های اصلی تولید خانواده سه استوانه خواند و گفت: کنترل و نظارت دقیقی در فرآیند تولید این موتور اعمال می شود.

موتور سه سیلندر ایران خودرو
قابلیت استفاده از قدرتمندترین نسخه موتور سه استوانه ایران‌خودرو در خودروهای دو رگه

پیمایش این نسخه موتور سه استوانه 

شرقی موتور سه استوانه را برگ برنده ایران خودرو دانست و گفت: طول عمر بدون تعمیر اساسی این موتور بالای ۲۴۰ هزار کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده است، طبق این هدف، موتورها تا قبل از این میزان کارکرد نباید به هیچ گونه تعمیر اساسی نیاز داشته باشند. از این رو یکی از نکاتی که در طراحی این موتورها مورد توجه قرار گرفته است، عدم استفاده از تسمه زمان‌بندی (تایم) و جایگزین شدن آن با زنجیر نسل جدید معروف به زنجیر بی‌صدا است که کمک شایانی در بالا رفتن عمر کارکرد مفید موتور می‌کند.

به گزارش ایکوپرس، شرقی با اشاره به طراحی و آزمون قطعات خاص در موتورهای سه استوانه ایران خودرو همچون متعادل کننده ها و پودمان روغن گفت: تعادل مکانیزم لنگ موتورهای سه استوانه به دلیل فرد بودن تعداد استوانه ها نیازمند طراحی متعادل کننده بسیار دقیقی در میل لنگ است که با همت و همکاری قطعه سازان داخلی انجام  شده و در بخش پودمان روغن نیز قطعات بسیار با کیفیتی با کارآیی بالا طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:

گیربکس های ایران خودرو از گذشته تا آینده

موتورهای سه سیلندر ایران خودرو را بشناسید

موتور سایپا آریا سه سیلندر است / همراه مشخصات فنی موتور تیوان

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

موتور سه استوانه ایران خودرو جایگزین دیگر موتورها می شود

موتور سه سیلندر ایران خودرو رونمایی شد + مشخصات فنی و تصاویر

جزئیات فنی موتور سه سیلندر / امکان استفاده سایپا از موتور سه سیلندر ایران خودرو

موتور سه سیلندر یک لیتری ایران خودرو چیست؟ / همراه مشخصات کامل فنی

مزایا و معایب موتور سه سیلندر / شتاب خودروهای سه سیلندر چقدر است؟

موتور جدید تارا قوی شد ؛ پیشرفته‌ترین موتوری که تاکنون در ایران ساخته شده است

سدان جدید سایپا سهند / گیربکس جدید شاهین و آریا / موتور ساینا و کوییک GX

تیگو ۸ پرو با قیمتی پُررو / واقعیت‌ها درباره آمار فروش و قیمت این خودرو در کشورهای همسایه

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایران خودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران

بی‌وای‌دی F3 اتوماتیک بالاخره تولید می شود؟ با گیربکس دبل‌کلاچ یا CVT؟

گیربکس ۶ سرعته ایران خودرو رسماً معرفی شد / ویژگی ها و مزایا

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

خودرو اطلس ظاهری جدید روی باطن قدیمی + مشخصات فنی و قیمت

خودروهای جدید سایپا که در آینده رونمایی می شوند

8 سوپاپ یا 16 سوپاپ ، مسئله این است




5 دیدگاه

  1. کسانی که سیلندر را به اصطلاح با واژه ی استوانه جایگزین کرده اند، گویا می خواسته اند واژه های بیگانه را با فارسی جانشین کنند اما استوانه هم واژه ی فارسی نیست، استواه واژه ای عربی است اگر قرار بر این باشد که یک واژه ی عربی جای انگلیسی را بگیرد چرا همان واژه انگلیسی را به کار نبریم پیشنهادم این است که واژه چالک (چاله ی کوچک) واژه ی فارسی بهتری است تا واژه ی استوانه

  2. موتور های طراحی شده و تولید شده در چین بنام خودشان به نمایش می گذارند خودرو سازان نه وجدان دارند و نه صداقت

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

افزایش قیمت موتورسیکلت های نیرو موتور + موتوری که شبانه ۹۰ میلیون گران شد!

قیمت موتورسیکلت های نیرو موتور برای سومین بار در سه ماه گذشته گران شد. میانگین افزایش قیمت، ۲۰ درصد...

مجلس موافق واردات خودروهای دست دوم ؛ واردات خودروهای...

با موافقت مجلس برای واردات خودروهای دست دوم با عمر کمتر از  پنج سال ، احتمال واردات خودروهای دست دوم به ایران قوت گرفت. بیت ران...

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

کیو جی موتور که برند لوکس‌تر بنلی است توسط کویر موتور وارد ایران شده و به زودی وارد بازار می‌شود. با سه محصول جدید...

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است. بیت ران -...

آئولوس یی شوئن مکس، سدان هیبریدی ۳۳۵ اسب بخاری...

آئولوس یی شوئن مکس به عنوان یک محصول وارداتی قرار است به زودی از سوی ایران خودرو به‌فروش برسد. ۴ هزار دستگاه این سدان...

پست‌های مرتبط