بایک Beijing X7 (پکن-پایتخت چین-ایکس سِوِن) ظاهراً قرار است با مکث موتور به بازار ایران بیاید. مکث موتور زیر مجموعه ماموت خودرو است و قصد دارد این کراس اوور چینی را در بازار داخلی خودرو کشور به فروش برساند. این احتمال وجود دارد که بایک Beijing X7 در نمایشگاه خودرو تهران رسماً از سوی مکث موتور رونمایی شود.
بیت ران – محمد فتحاللهی – نمایشگاه خودرو تهران در اواخر بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد. این رویداد همانند همیشه در شهر آفتاب خواهد بود و گفته می شود بسیاری از خودروسازان داخلی در آن حضور خواهند داشت.
مثل روال چند سال اخیر، نمایشگاه خودرو تهران، رویدادی چینی – ایرانی خواهد بود. محصولات عمدتاً قدیمی چشم بادامی ها توسط خودروسازان بخش خصوصی و پلت فرم های منقضی شده توسط خودروسازان دولتی در این نمایشگاه دیده خواهند شد.
اما یکی از خودروهایی که زمزمه حضور آن در نمایشگاه خودرو تهران وجود دارد، بایک Beijing X7 است. Beijing همان پکن و پایتخت کشور دوست و برادر ما برای حداقل ۲۵ سال آینده است. Beijing برندی است که تحت نظارت BAIC Motor بوده و با حمایت این شرکت چینی به بازار راه یافته است.
قیمت بایک Beijing X7 مکث موتور
X7 در بازار خودرو کشور چین در محدوده قیمتی ۱۰۴/۹۰۰ تا ۱۴۶/۹۰۰ یوان قرار دارد. نرخ تبدیل ارز امروز چهارم بهمن ماه برای یوان ۴/۴۸۰ تومان است. از همین رو X7 براساس نرخ ارز روز چیزی بین ۴۶۹/۹۵۲/۰۰۰ تا ۶۵۸/۱۱۲/۰۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
البته این نرخ متعلق به بازار چین است. طبیعتاً مشتری ایرانی با چنین قیمتی X7 را خریداری نخواهد کرد. از همین رو، پیش بینی قیمت میلیاردی برای Beijing X7 دور از تصور نخواهد بود.
قوای محرکه بایک Beijing X7 مکث موتور
یه یک چینی ۱/۵ لیتری توربو دیگر در بازار ایران خوش آمد بگویید. تنها موتوری که Beijing برای این خودرو تدارک دیده است همین است! موتوری که با کد A156T1H شناخته می شود و ۱۴۹۹ سی سی هم حجم آن است.
پس نباید انتظار یک شاسی بلند تیز و فرز را داشته باشیم. وضعیت قدرتی این موتور توربوشارژ کمی از هم وطنان چینی اش در بازار ایران بهتر است.
۱۸۸ اسب بخار در ۵/۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۷۵ نیوتن متری آن که از دور ۱/۵۰۰ تا ۴/۵۰۰ دور در دسترس خواهد بود نتیجه تلاش موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه X7 است. تمامی قدرت موتور این خودرو هم وظیفه به حرکت درآوردن چرخ های جلو را دارند.
در بازار خودرو چین این خودرو با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به فروش می رسد. نسخه دستی ۶ سرعته است. اما ورژن اتوماتیک X7 از نوع DCT (دبل کلاچ – کلاچ دوتایی) ۷ سرعته است.
DCT ها در بازار ایران کارایی فوق العاده ای ندارند. هم نوع تر و هم نوع خشک این گیربکس ها عملکرد مطلوبی در رانندگی نداشته و مشکلاتی برای خودروهای بازار ایران بوجود آورده اند.
مصرف سوخت مدل دستی در شهر ۹/۳ لیتر، در جاده ۵/۲ و ترکیبی ۶/۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. اما در نسخه اتوماتیک این اعداد کمی بالاتر می روند. یعنی ۹/۴ لیتر در شهر، ۵/۱ لیتر در جاده و ۶/۸ لیتر بصورت ترکیبی.
سیستم تعلیق و ترمزهای بایک Beijing X7 مکث موتور
سیستم تعلیق جلو بایک Beijing X7 از نوع مکفرسون بوده و وظیفه برقراری تعادل این خودرو در محور عقب هم بر دوش سامانه مالتی لینک است.
دیسک های ترمز جلو از نوع خنک شونده است. در حالی که ترمزهای عقب صرفاً دیسکی بوده و قابلیت خنک شوندگی ندارند. ابعاد تایرها برای نسخه ارزان قیمت ۲۳۵/۵۵ با رینگ ۱۸ است. اما برای مدل های گران تر تایرهای ۲۳۵/۵۵ با رینگ های ۱۹ اینچی در نظر گرفته شده است. تمامی مدل ها هم دارای تایر زاپاس دوناتی (رینگ فرغونی) هستند.
ابعاد بایک Beijing X7 مکس موتور
X7 در صورت حضور در بازار خودرو ایران مستقیماً با فونیکس تیگو هشت پرو رقابت خواهد کرد. طول ۴۷۱۰ میلیمتری، عرض ۱۸۹۲ میلیمتری و ارتفاع ۱۷۱۵ میلیمتری این خودرو نشان دهنده آن است که با کراس اوور کوچکی رو به رو نیستیم.
فاصله بین دو محور X7 هم ۲۸۰۰ میلیمتر است که از رقم ۲۷۱۰ میلیمتری تیگو هشت پرو بیشتر است. وزن خالص بایک Beijing X7 معادل ۱۵۸۰ کیلوگرم عنوان شده است. البته این رقمی است که برای مدل دنده ای اعلام شد.
در مدل های فول آپشن و اتوماتیک وزن این کراس اوور احتمالی مکث موتور به ۱۶۶۵ کیلوگرم می رسد. در مقایسه با تیگو هشت پرو مدیران خودرو باید گفت که X7 خودرو سنگین تری است.
طراحی خارجی بایک Beijing X7
زشت یا زیبا به نظر رسیدن طراحی یک خودرو کاملاً سلیقه ای است. در ارتباط با طراحی خارجی این خودرو می توان به راحتی عنوان کرد که بایک Beijing X7 ما را یاد BYD تانگ می اندازد. خودرویی که اگر کارمانیا براساس وعده هایش عمل می کرد، اکنون در بازار خودرو کشور حضور داشت.
درباره X7 می توان گفت که با خودرو مینیمالی رو به رو هستیم. هیچ کدام از بخش های خارجی آن طراحی اغواکننده ای ندارند. اما طراحی دستگیره درب ها که در هنگام باز و بسته شدن به داخل و خارج حرکت می کنند، در بازار ایران اولین در نوع خود به شمار می روند.
در نمای رو به رو چراغ های LED و جلوپنجره بسیار بزرگ X7 خودنمایی می کنند. امیدواریم که برای بازار ایران رینگ های ۱۹ اینچی انتخاب شوند. چرا که در غیر این صورت مانند بسیاری از چینی های حاضر در ایران ابعاد بدنه نسبت به تایرها بزرگ تر خواهد بود.
در بخش انتهای خودرو هم خروجی های فیک اگزوز کاملاً به چشم می آیند. در بسیاری از نقاط خارجی بدنه Beijing تلاش کرده تا با حالت دو رنگ و استفاده از قطعات کرومی کمی از یکنواختی آن بکاهد.
طراحی داخلی
اما در بخش داخلی همه چیز متفاوت است. در نگاه اول باید عنوان کرد که نورپردازی داخل کابین تا درب های عقب هم ادامه دارد. راننده یا سرنشین کناری بسته به سلیقه و علاقه خود می توانند از میان ۱۰ رنگ پیش فرض، یکی را برای نورپردازی داخل خودرو انتخاب کنند.
سه نمایشگر بزرگ در مقابل راننده قرار دارند. یکی برای نمایش اطلاعات مربوط به دور موتور، سرعت و… و دوتای دیگر مربوط به بخش تهویه مطبوع و سرگرمی هستند.
باید عنوان کرد که با یک طراحی به روز و چشم نوازی رو به رو هستیم. اما در بحث کیفیت و متریال به کار رفته باید در انتظار خودرو عرضه شده به بازار ایران باشیم و پس از آن اظهار نظر کنیم.
البته در نسخه های ارزان قیمت نمایشگر مربوط به سیستم تهویه حذف شده است. به جای از دکمه ها و کلیدهای مربوطه استفاده شده تا در هزینه کلی خودرو صرفه جویی صورت پذیرد.
امکانات رفاهی
بایک Beijing X7 لیست کاملی از آپشن های رفاهی را در اختیار دارد. در گران ترین نسخه عرضه شده به بازار چین X7 دارای ایرکاندیشن اتوماتیک، تهویه مطبوع دو کاناله برای سرنشینان جلو، استارت دکمه ای، سامانه ورود بدون کلید، کروز کنترل آداپتیو، درب صندوق عقب برقی، مکانیزم باز و بسته شدن درب محفظه بار بدون دخالت دست، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها، ترمزهای ABS و EBD، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرازیری، سامانه پارک اتوماتیک، تشخیص نقاط کور، چراغ روشنایی روز، رهیاب ماهوارهای، ایربگ راننده و سرنشین کناری، ایربگ جانبی برای سرنشینان جلو، ایربگ پرده ای برای سرنشینان عقب، قابلیت نصب صندلی کودک، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری، حافظه صندلی راننده، گرمکن فرمان، سانروف پانورامیک، سنسور باران، برف پاکن شیشه عقب و… است.
البته تأکید می کنیم که این آپشن ها برای فول ترین نسخه در بازار چین است. پس این احتمال وجود دارد که برخی از آنها در زمان عرضه به بازار داخلی کشورمان حذف شوند.
آمار فروش Beijing X7 در بازار چین
خودرو احتمالی مکث موتور در سال ۲۰۲۰ وارد بازار چین شده است. خودرویی پنج نفره که البته هنوز به غیر از چین آمار فروش دیگری از آن در سایر نقاط جهان وجود ندارد.
این خودرو در سال ابتدایی ورود به نمایندگی های BAIC توانست به رکورد فروش ۲۲/۷۰۱ دستگاهی دست پیدا کند. رقمی قابل قبول برای کشوری با جمعیت میلیاردی!
در سال ۲۰۲۱ اما موفقیت سال اول تکرار نشد. مجموع فروش X7 در تمامی نمایندگی های BAIC به ۱۵/۳۸۰ دستگاه رسید. اما این خودروساز به موفقیت محصول جدید خود در بازارهای جهانی چشم دوخته است.
براساس اطلاعات سایت DriveArabia قیمت X7 در بازار امارت ۸۴۵/۱۳۰/۰۰۰ میلیون تومان است. در کشور عربستان سعودی این رقم به ۸۱۸/۶۰۰/۰۰۰ میلیون تومان نیز می رسد.
اگر Beijing X7 با قیمتی منطقی به دست مصرف کننده (نه دلال) برسد، می توان گفت که شرایط رقابت برای تیگو هشت پرو را سخت خواهد کرد. اما از آنجایی که ما حتی خودروهای چینی را هم به چندین برابر قیمت های جهانی خریداری می کنیم، قطعاً کراس اوور مکث موتور هم خودرویی برای اقشار خاص جامعه خواهد بود.