در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل تهران اتوبوسهای برقی جدید به نمایش گذاشته شد و در نبود برندهای برتر کامیون همچنان چند کامیون چینی معرفی شد اما در این نمایشگاه چه خبر بود؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: پنجمین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته سی ام آذر ماه ۱۴۰۰ به کار خود پایان داد.
استقبال از این نمایشگاه خوب بود و صنایع حمل و نقل جاده ای، هوایی، آبی و ریلی در این نمایشگاه حضور داشتند.
اما مهم ترین بخش نمایشگاه مربوط به کشنده های جدید، اتوبوس ها و موتورسیکلت های برقی بود و خریدارانی از ارگان های مختلف یا خریداران شخصی برای نوسازی و تکمیل بخش حمل و نقل خود به نمایشگاه آمده بودند.
اما مهم ترین ها چه بودند؟
اتوبوس برقی مپنا و عقاب افشان
شرکت عقاب افشان که پیش از تحریم ها تولید کننده اتوبوس های اسکانیا در ایران بود، با مشارکت گروه صنعتی مپنا و توسط شرکت شتاب یک اتوبوس برقی به نام پارسان را تولید کردهاند.
این اتوبوس دارای یک موتور الکتریکی به قدرت ۴۳۲ اسب بخار است که میتواند با استفاده از باتریهایی ساخت شرکت مکو با ظرفیت ۳۱۸ کیلووات ساعت به بیشینه سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت برسد.
میزان پیمایش این اتوبوس با یک بار شارژ کامل و سیستم تهویه خاموش در سیکل استاندارد (سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت) ۲۴۲ کیلومتر است.
همچنین این اتوبوس در صورت حرکت با سرعت ثابت سی و هفت کیلومتر بر ساعت، ۴۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.
سه مدار خنک کن هم برای پک های باتری در نظر گرفته شده اند.
زمان شارژ این اتوبوس به صورت شارژ سریع یک ساعت و با استفاده از شارژر پانتو گراف فقط چهل و پنج دقیقه است که میتواند این اتوبوس را به گزینهای بسیار مناسب برای سفرهای درون شهری تبدیل کند.
کشنده های جدید
در نمایشگاه حمل و نقل شرکت پیلسان از زیر مجموعه های ماموت صنعت از کشنده جدید ۴۴ تن خود با نام سیتراک رونمایی کرد.
این کشنده از یک موتور ۴۸۰ اسب بخاری و ۲۳۰۰ نیوتون متری استفاده میکند که تحت لیسانس شرکت مان است.
یک گیربکس دوازده سرعته خودکار ساخت شرکت ZF آلمان هم وظیفه تعویض دنده ها را بر عهده دارد.
به گفته شرکت پیلسان بیشتر متعلقات این خودرو تحت لیسانس شرکت مان است.
این کشنده از نوع سقف بلند و دارای کابین خواب است.
کشنده بعدی با نام دیما محصول جدید شرکت مایان دیزل است.
این کشنده از نوع کمپرسی سقف کوتاه و دارای موتوری با قدرت ۴۹۰ اسب بخار و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور است.
یک گیربکس دوازده سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ZF هم بر روی آن نصب شده است.
البته که بسیاری از رانندگان کامیون و کشنده ترجیح می دهند تا کشنده های قدیمی اما اروپایی را خریداری کنند چرا که با یک تعمیر اساسی دوباره می توانند مثل ساعت کار کنند و قابل اطمینان باشند.
اما تجربه کشندههایی مانند هوو، دانگ فنگ و … به وضوح نشان داده که قابل اطمینان نیستند و علاوه بر بروز مشکلات متعدد فنی حتی در مدل های صفر کیلومتر رانندگان را اسیر کمبود یا حتی نبود قطعات یدکی کردهاند.
خواب ماشین برای رانندگان کشنده که فقط از طریق ماشینشان امرار معاش میکنند حیاتی است و این زمان باید به حداقل برسد.
شرکت توسن موتور
شرکت توسن موتور که تولید کننده موتور سیکلت های برقی است در نمایشگاه حمل و نقل از چند موتور سیکلت تمام برقی که تماما ساخت داخل هستند رونمایی کرد.
مشکل اصلی موتورسیکلت های برقی در ایران استفاده از باتری سربی اسیدی به جای باتری های لیتیومی است که باعث شود عمر باتری ها کوتاه و پیمایش آن ها کم باشد.
اما این شرکت با استفاده از باتری های لیتیومی در تمام محصولات خود و سیکل هزار بار شارژ این مشکل را تا حدودی برطرف کرده است.
اما دیگر قیمت بالای این محصولات است که نیاز به توجه دولت برای در دسترس قرار گرفتن این محصولات برای مردم دارد.
اولین موتور سیکلت با نام SK6 با قدرت سیزده اسب بخار و قابلیت پیمایش هشتاد کیلومتر برای پلیس تجهیز شده بود.
این موتور سیکلت می تواند با یک بار شارژ سه ساعته سرعت صد کیلومتر بر ساعت و پیمایش هشتاد کیلومتر را در اختیار شما قرار دهد.
موتورسیکلت SR7 از روی کاوازاکی نینجا طراحی شده بود و با ظاهری کاملا مسابقه ای اصلا شبیه موتور سیکلت های متداول در بازار نبود.
این موتور سیکلت هم با قدرت ۱۴.۵ اسب بخار می تواند با یک بار شارژ سه ساعته کامل، ۱۱۰ کیلومتر سرعت بگیرد و هشتاد کیلومتر هم پیمایش داشته باشد.
شتاب صفر تا صد این موتورسیکلت زیر هفت ثانیه است.
موتور های هواپیما
در غرفه دانشکده صنعت هوایی چند موتور هواپیمای قدیمی بود که به دست متخصصان داخلی و به طرز بسیار ماهرانه ای برش خورده بود.
تلرانس ساخت این موتورها واقعا حیرت آور است و تیغه های به کار رفته در پره هایشان آن قدر تیز است که به راحتی می تواند انگشتان دست را قطع کند.
تمام این پارامترها برای رسیدن به بالاترین راندمان جهت کاهش مصرف سوخت است که در هواپیماها حیاتی است.
این موتورها در حال حاضر کاربری آموزشی دارند و این دانشکده در تلاش است تا در بحث نوسازی موتورهای هواپیما که حدود شصت درصد هزینه های نگهداری موتور هواپیما را در بر می گیرد مشارکت کند تا این امر حیاتی به دست متخصصان داخلی انجام شود.
بیشتر بخوانید:
آشغالی چینی حیف پول فقط اتوبوس شهری خوب بود بقیش آشغال چینی کثیف