مایکل مسی / Michael Masi مدیر مسابقات فرمول یک دیگر جایگاهی در FIA ندارد

از دست ندهید

مایکل مسی مدیر مسابقات فرمول یک در جدیدترین به روز رسانی مدیران فدراسیون جهانی حضور ندارد. به نظر می رسد فدراسیون جهانی اتومبیلرانی او را از لیست مدیران خود حذف کرده است. ظاهراً چیزی که تیم مرسدس بنز AMG نیز پیش از برگزاری فصل جدید به دنبال آن بود، اتفاق افتاد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – نام مایکل مسی (Michael Masi) حداقل سال ها برای تیم مرسدس بنز AMG و شخص لوئیس همیلتون یادآور خاطرات خوشی نخواهد بود. او در فصل گذشته رقابت های فرمول یک با تصمیماتی که گرفت جنجال های بسیاری بپا کرد. بخصوص آخرین تصمیم او درباره نحوه خروج اتومبیل ایمنی از پیست و شروع مجدد گرندپری ابوظبی بسیار حاشیه ساز شده بود.

در نتیجه تصمیمی که مایکل مسی در سه دور پایانی گرندپری ابوظبی گرفته بود؛ شخص توتو ولف (مدیر تیم مرسدس بنز) و لوئیس همیلتون در مراسم اهدا جوایز فدراسیون جهانی شرکت نکردند. تیم مرسدس بنز حتی هیچ خودرویی هم به این مراسم برای عکس برداری ارسال نکرد.

از سوی دیگر لوئیس همیلتون هفته هاست هیچ مصاحبه ای نکرده است. آخرین به روز رسانی اینستگرام این راننده بریتانیایی مربوط به روز قبل مسابقه است.

گفته می شود همیلتون مشغول گذراندن تعطیلات آخر فصل خود است. اما به نظر می رسد تا زمان روشن شدن برخی از مسائل او قصد ندارد با رسانه ها در تماس باشد. حتی آخرین مصاحبه او هم با جنسون باتن بود. زمانی که گرندپری ابوظبی را در رده دوم تمام کرد و موفق به کسب هشتمین عنوان قهرمانی فرمول یک نشد.

مایکل مسی باید اخراج می شد؟

بسیاری از طرفداران پر و پا قرص فرمول یک باور داشتند که مایکل مسی باید استعفا دهد. اما او پس از اتمام فصل گذشته هنوز در رده بندی مدیران فرمول یک از سوی فدراسیون جهانی حضور داشت.

اما در روزهای گذشته BBC Sport یک ادعای عجیب داشت. این رسانه مدعی شد که مایکل مسی به زودی از سمت خود کنار خواهد رفت.

براساس ادعاهای BBC تیم مرسدس بنز AMG با فدراسیون جهانی یک توافق پنهانی را امضاء کردند. براساس این توافق مرسدس بنز پیگیر ادامه ماجرای شکایت علیه اتفاقات سه دور پایانی گرندپری ابوظبی نمی شد.

این رسانه بریتانیایی توافق پنهانی را اینگونه شرح داد: «تیم مرسدس بنز خواستار اخراج مایکل مسی و Nikolas Tombazis (مدیر فنی فرمول یک) بود و در نتیجه این توافق از پیگیری ادامه ماجرای گرندپری ابوظبی صرفه نظر می کرد.»

مرسدس بنز چنین ادعایی را قبول ندارد

گرچه تیم مرسدس بنز ادعای توافق با فدراسیون جهانی را بر سر روی کار ماندن یا نماندن مایکل مسی رد کرد؛ اما جدیدترین تابلوی مدیران FIA چیز دیگری را به ما نشان می دهد.

فدراسیون جهانی اتومبیلرانی جدیدترین اعلامیه خود را مربوط به ماه آینده میلادی منتشر کرد. در این تابلو موارد جالبی دیده می شود. اینکه مایکل مسی دیگر در میان مدیران فرمول یک نیست. نام Tombazis هم از گروه مدیران خط خورده است.

نام مایکل مسی در میان مدیران FIA نیست.
نام مایکل مسی در میان مدیران FIA نیست.

نیکولاس تومبازیس را از تیم فراری به خاطر داریم. او به عنوان مدیر فنی مسابقات فرمول یک نقش فوق العاده ای در تغییر قوانین فصل آینده این رقابت ها داشت. در جدید ترین تابلو FIA نام این دو مدیر ارشد در بخش مسابقات Open Wheel دیده نمی شود.

نقش محمد بن سلایم

احتمال دارد یکی از دلایل این تغییرات، روی کار آمدن رئیس جدید فدراسیون جهانی باشد. در هفته های گذشته محمد بن سلایم جانشین ژان تاد شد.

محمد بن سلایم مایکل مسی را اخراج کرد؟
محمد بن سلایم مایکل مسی را اخراج کرد؟

او که سابقه ای طولانی در مدیریت و مسابقات اتومبیل رانی دارد، از این پس هدایت FIA را برعهده خواهد داشت. کنار گذاشته شدن مایکل مسی و نیکولاس تومبازیس شاید این تصور را بوجود آورد که بن سلایم طرفدار مرسدس بنز است.

اما به خاطر داشته باشیم که اولین صحبت او به عنوان مدیر جدید FIA بر علیه این تیم بود. بن سلایم در اولین صحبت های خود اعلام کرده بود که تیم مرسدس بنز و شخص لوئیس همیلتون به دلیل حضور نداشتن در مراسم اهدا جوایز جریمه خواهند شد.

محمد بن سلایم رئیس جدید فدراسیون جهانی اتومبیلرانی
محمد بن سلایم رئیس جدید فدراسیون جهانی اتومبیلرانی

هنوز مشخص نیست که او چه جریمه ای برای تیم مرسدس و راننده آن در نظر گرفته است. اما پیش بینی می شود تا قبل از شروع فضل از جزئییات آن آگاه شویم.

در سه دور پایانی گرندپری ابوظبی چه اتفاقی افتاد؟

در پنج دور پایانی گرندپری ابوظبی اتفاقی که ردبول در انتظار آن بود رخ داد. کریستیان هورنر مدیر تیم ردبول عنوان کرده بود که برای قهرمانی مکس فرستپن ما به یک معجزه نیاز داریم.

این معجزه هم با تصادف نیکلاس لطیفی رخ داد. اما جزئییات را با هم مرور کنیم. زمانی که نیکلاس با دیوار کناری پیست برخورد کرد، همیلتون در سکتور سوم پیست حضور داشت. او وقت کافی برای ورود به منطقه پیت را هم داشت. اما مرسدس مایل نبود ریسک از دست دادن رده اولی همیلتون را با ورود به پیت افزایش دهد.

بعد از تصادف لطیفی و ورود اتوبیل ایمنی به پیست، سرعت مارشال های برای انتقال ویلیامز آسیب دیده او به خارج از محوطه پیست بسیار مهم بود.

احتمال آن می رفت که مسابقه پشت سر اتومبیل ایمنی تمام شود. اگر چنین اتفاقی رخ می داد امروز از هشتمین قهرمانی لوئیس همیلتون در دنیای فرمول یک صحبت می کردیم.

اما ردبول چیزی برای از دست داشتن نداشت. از همین رو، آنها برخلاف مرسدس مکس و سرجیو را به پیت آوردند. هر دو اتومبیل ردبول با تایرهای سافت به پیست برگشتند.

قوانین اتومبیل ایمنی

زمانی که اتومبیل ایمنی به پیست می آید، مدیر مسابقه چه کارهایی می تواند انجام دهد؟ در چنین مواقعی مدیر مسابقه می تواند دستور دهد که خودروهای Lap شده دور خود را پس بگیرند. این اتومبیل ها باید با سبقت گیری از اتومبیل ایمنی و حرکت سریع در پیست، مجدداً به گروه اتومبیل ها برسند.

در قوانین چنین امکانی هم وجود دارد. اتومبیل های Lap شده سر جای خود حضور داشته باشند. هیچ کسی سبقت نگیرد و مسابقه به همان شکل ادامه پیدا کند.

مایکل مسی در دور پنجاه و ششم اول چنین گفت: «هیچ کدام از اتومبیل های Lap شده اجازه پس گرفتن دور خود را ندارند.» یعنی پنج اتومبیلی که بین مکس و لوئیس وجود داشتند باید سر جای خود می ماندند و دورهای آخر بدین شکل انجام می شد.

این سناریو لوئیس همیلتون را به هشتمین قهرمانی جهان می رساند. در دور پنجاه و ششم اتومبیل لطیفی در حال خارج شدن از پیست بود. مایکل مسی هم چنین تصمیمی می توانست اتخاذ کند که اتومبیل های Lap شده دور خود را پس بگیرند.

اگر مسی چنین تصمیمی می گرفت، امروز هیچ کدام از این حواشی وجود نداشت. چرا که اتومبیل های Lap شده دور خود را پس می گرفتند؛ زمان کافی برای رسیدن به گروه را در طول دو دور باقی مانده داشتند و مسابقه بدون هیچ مشکلی مجداً آغاز می شد.

تصمیم عجیب مسی

اگر چنین تصمیمی گرفته می شد، اتومبیل ایمنی در دور پنجاه و هفت از پیست خارج می شد. اتومبیل‌های Lap شده هم به گروه می رسیدند و ما شاهد یک دور آخر فوق العاده بودیم. البته که چنین نشد. باید اشاره کرد که اگر چنین سناریویی پیاده می شد هم مکس با تایرهای جدید شانس سبقت گیری از همیلتون را داشت.

حداقل اگر مکس در نتیجه این پروسه به عنوان قهرمانی می رسید امروز هیچ کدام از این حاشیه ها وجود نداشت. چون دقیقاً همان پروسه ای رخ می داد که در کتاب قوانین هم نوشته شده بود.

مایکل مسی ابتدا دو و نیم دور مانده به اتمام مسابقه گفت کسی حق پس گرفتن دور خود را ندارد. یک دور بعد چنین عنوان شد که فقط اتومبیل هایی که بین مکس و لوئیس وجود دارند و Lap شده هستند اجازه سبقت گیری و پس گرفتن دور خود را دارند.

یعنی نوریس، آلونسو، اوکون، لکلرک و فتل باید از اتومبیل ایمنی سبقت می گرفتند که چنین هم شد. نکته مهم این بود که در همان دور هم اعلام شد که اتومبیل ایمنی از پیست خارج می شود.

در شرایط نرمال کتاب قوانین چنین می گوید. اتومبیل های Lap شده باید دور خود را پس بگیرند. یک دور پس از این اتفاق که اتومبیل های Lap شده هم به گروه رسیدند، اتومبیل ایمنی از پیست خارج خواهد شد.

دور آخر گرندپری ابوظبی

حقیقت این بود که مسی دو اشتباه بزرگ داشت. اول؛ انتخاب پنج اتومبیل برای unlap شدن و دوم، دستور خروج اتومبیل ایمنی در دوری که اتومبیل های Lap شده هنوز به گروه نرسیده بودند.

نیت مایکل مسی این بود که دو مبارز برای کسب عنوان قهرمانی واقعاً در دور آخر برای بدست آوردن جایزه فصل با یکدیگر رقابت کنند. حقیقت این بود که مسی مایل بود به جای تمام شدن این مسابقه و فصل پشت اتومبیل ایمنی، ۲۰۲۱ را هیجان انگیز به اتمام برسانیم.

تصمیم مایکل مسی در دور آخر مسابقه
تصمیم مایکل مسی در دور آخر مسابقه

این نیت واضح بود. اما طریقه پیاده سازی این سناریو یک پیتزای قرمه سبزی بود! زمانی که دور آخر مسابقه شروع شد بین نوریس و گسلی ۵۴ ثانیه اختلاف وجود داشت. این دو گروه باید با هم مسابقه را شروع می کردند که چنین نشد.

تصمیم اشتباه مایکل مسی در دور آخر / اتومبیل‌های Lap شده باید به گروه می رسیدند! مسابقات فرمول یک
تصمیم اشتباه مایکل مسی در دور آخر / اتومبیل‌های Lap شده باید به گروه می رسیدند!

سبقت مکس از لوئیس

زمانیکه رقابت مجدداً شروع شد، مکس با تایرهای جدید و نرم تر توانست به راحتی به همیلتون برسد. اگر تمام حواشی اتفاق افتاده هم رخ نمی داد، باز هم چنین صحنه ای را شاهد بودیم.

اما لوئیس شاید یکی از بزرگ ترین اشتباهات دوران حرفه ای خود در فرمول یک را انجام داد. آن اشتباه باز گذاشتن در ورودی به پیچ ابتدای مسیر مستقیم پیست بود.

لحظه سبقت گیری مکس فرستپن از لوئیس همیلتون در دور آخر گرندپری ابوظبی مسابقات فرمول یک
لحظه سبقت گیری مکس فرستپن از لوئیس همیلتون در دور آخر گرندپری ابوظبی

اگر لوئیس این درب را باز نمی گذاشت، شاید سبقت گیری برای مکس سخت تر می شد. اما مکس هم خلاف قوانین عمل کرد. او پس از سبقت گیری از مرسدس همیلتون چندین بار در خط مستقیم مسیر عوض کرد.

او چنین کاری را هم در گرندپری برزیل انجام داده بود و اخطار دریافت کرده بود. مکس بابت این کار هیچ اخطاری دریافت نکرد. نکته مهم این بود که لوئیس باید سخت تر دفاع می کرد.

دور آخر فصل آغاز شده بود و دیگر چیزی برای از دست رفتن وجود نداشت. البته گرم کردن تایرهای Hard مشکل تر از گرم کردن تایرهای جنس نرم است و لوئیس برای انجام این کار هر کاری توانست انجام داد.

اما در نهایت با اختلاف دو ثانیه در خط پایان قهرمانی مکس فرستپن را تماشا کرد و جنجال های فصل پیش تا به امروز ادامه داد شد.

سناریو سوم چه بود؟

پس از پایان مسابقه بسیاری از علاقه‌مندان به فرمول یک باور داشتند که باید مسابقه متوقف می شد. یعنی زمانی که لطیفی تصادف کرد باید رقابت متوقف شده و اتومبیل ها به پیت بر می گشتند. پس از پایان کارهای تمیز شدن پیست و خارج شدن اتومبیل لطیفی از پیست، رقابت دوباره با استارت در خط مستقیم آغاز می شد.

مایکل مسی بعضاً برای افزودن چاشنی هیجان به مسابقات چنین تصمیمی را در طول فصل گرفته بود. مانند گرندپری آذربایجان. باید توجه داشت که تصادف لطیفی خیلی برخورد شدید و خسارت باری نبود.

از طرفی دیگر موانع کناری پیست نیاز به تعمیر اساسی نداشت. ویلیامز لطیفی هم به سرعت از پیست خارج شد و حقیقتاً نیازی به توقف مسابقه نبود.

رفتار جنتلمن گونه همیلتون

پس از پایان مسابقه لوئیس همیلتون به مکس فرستپن تبریک گفت. او را بقل کرد و به او احترام گذاشت. آنتونی همیلتون پدر لوئیس همیلتون هم به کنار یوس فرستپن پدر مکس رفت و به آن دو نفر تبریک گفت.

مسابقات فرمول یک

یادمان بیایید که مکس در گرندپری عربستان سعودی پس از دریافت کاپ، در مراسم سکوی قهرمانی حضور نیافت و به سرعت آنجا را ترک کرد.

شاید لوئیس همیلتون این نکته را یادآور شد که بازنده بودن هم آداب مخصوص به خود را دارد. هنوز نقاط تاریک بسیاری از فصل گذشته باقی مانده است. اما نبودن مایکل مسی و نیکولاس تومبازیس یکی از مهمترین اتفاقات فصل آینده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

لطیفی؛ به عنوان یک ایرانی همیلتون را ناکام کرد، Max Verstappen قهرمان جهان شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط