رسپکت بهمن موتور در بازار خودرو چین از دنا ارزان‌تر است؛ اما در ایران چطور؟

از دست ندهید

رسپکت بهمن موتور و چری (فونیکس) آریزو ۶؛ در حقیقت یک خودرو در دو بدنه متفاوت هستند. رسپکت در بازار چین Xuandu (شواندو) نام دارد و با برند Cowin عرضه می شود. برندی که زیر مجموعه کمپانی چری است و برنامه دارد خودروهای ارزان قیمت چینی به دست مشتریان برساند. رسپکت پس از فیدلیتی دومین خودرویی است که از برندهای زیر مجموعه چری در بهمن موتور دیده می شود. اینکه این خودروساز چرا انقدر به محصولات زیر شاخه چری علاقه‌مند شده سوال برانگیز است. اما پرسشی که به دنبال پاسخ آن هستیم این است که آیا رسپکت بهمن موتور در چین هم محترم است؟

رسپکت بهمن موتور همان چری آریزو شش مدیران خودرو است.
رسپکت بهمن موتور همان چری آریزو شش مدیران خودرو است.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – بهمن موتور در حال تبدیل شدن به شعبه دوم مدیران خودرو در بازار کشورمان است. خودروسازی که روزگاری برندهایی چون مزدا را به مشتریان داخلی می فروخت؛ حال به دنبال برندهای زیر مجموعه چری است.

رسپکت بهمن موتور در بازار چین یک خودرو اقتصادی است.
رسپکت بهمن موتور در بازار چین یک خودرو اقتصادی است.

همان طور که می دانیم برند چری توسط مدیران خودرو به بازار خودرو ایران معرفی شد. برندی که از این پس باید فونیکس بنامیم تا کم کم رد آن در موتورهای جستجوی تحریم های خارجی پاک شود.

بهمن موتور چه نقشه ای برای مدیران خودرو دارد؟

رسپکت یا احترام دومین محصول برندهای زیر مجموعه چری است که در بهمن موتور دیده می شود. البته که این موضوع اصلاً مورد قبول مدیران خودرویی ها نخواهد بود.

مسلماً مدیران خودرو علاقه دارد همان طور که چری را در بازار ایران معرفی کرده، مدل های ارزان قیمت یا حتی گران تر این برند را هم به ما بفروشد. اما بهمن موتور شهر به شهر در چین به دنبال محصولات چری است تا زودتر از مدیران خودرویی ها، محصولات جدید این برند چینی را به ایران بیاورد.

از نگاه بازاریابی و فروش این حرکت بهمن موتور شاید یک تاکتیک مهم باشد. واقع گرا باشیم. هر قدر بهمن خودرویی ها بگویند قصد داریم با ایران خودرو و سایپا رقابت کنیم؛ همه ما می دانیم که تنها رقیب آنها، محصولات مدیران خودرو است.

پس اگر بهمن خودرو بتواند مدیران خودرو را محدود کند، سهم فروش خود را در بازار خودرو ایران افزایش خواهد داد. این محدودیت به معنای جلوگیری از فروش خودروهای چری یا MVM نیست. بلکه دست گذاشتن روی برندهای زیر مجموعه چری است تا مدیران خودرو نتواند آنها را به ایران بیاورد.

چری سال هاست که در بازار ایران حضور دارد. پس فروش خودروهایی که قطعات فنی مشترک با محصولات چری در بازار ایران دارند هم کار سختی نخواهد بود.

رسپکت در چین از دنا پلاس توربو اتوماتیک در ایران ارزان تر است!

قیمت فروش رسپکت بهمن موتور در بازار چین، ۸۱/۹۰۰ یوان قیمت دارد. این قیمت براساس نرخ ارز روز، معادل ۳۸۸/۶۱۵/۵۰۰ میلیون تومان است. اگر هزینه‌ های دیگر را برای ورود این خودرو به بازار ایران نادیده بگیریم؛ ریسپکت بهمن موتور از دنا پلاس توربو اتوماتیک ۳۹۷ میلیون تومانی ارزان تر خواهد بود!

سه نسخه برای یک خودرو

از آنجایی که رسپکت بهمن موتور قرار است در نسخه اتوماتیک تولید شود؛ آپشن های این نسخه را مورد بررسی قرار می دهیم. این خودرو در سه تریم در بازار خودرو چین به فروش می رسد. تریم Tie up که ۸۱/۹۰۰ یوان قیمت دارد.

نسخه اتوماتیک رسپکت بهمن موتور در بازار چین شامل سه تریم است.
نسخه اتوماتیک رسپکت بهمن موتور در بازار چین شامل سه تریم است.

تریم میانی Xiongqi این خودرو ۸۹/۹۰۰ یوان بوده که معادل ۴۲۶/۵۷۵/۵۰۰ میلیون تومان است. نسخه فوق آپشن رسپکت که Domineering نام دارد، ۹۳/۹۰۰ یوان قیمت گذاری شده است. این خودرو ۴۴۵/۵۵۵/۵۰۰ میلیون تومان به دست چینی ها می رسد.

امکانات رفاهی

رسپکت بهمن موتور مجهز به سامانه کنترل پایداری است.
رسپکت بهمن موتور مجهز به سامانه کنترل پایداری است.

رسپکت بهمن موتور قرار است با امکانات رفاهی و آپشن های کاملی تولید شود. امکاناتی چون شش ایربگ ده نقطه ای، استارت دکمه ای، دوربین ۳۶۰ درجه، فرمان و ترمز پارک برقی، روکش چرم مصنوعی صندلی ها (قرمز و مشکی)، سانروف، نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچی، تنظیم شش جهته برقی صندلی راننده و چهار جهته برقی سرنشین کناری، نورپردازی اتمسفر داخلی، رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی، سنسور فشار باد تایرها، تهویه مطبوع برقی، اتوهلد، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، ESP، هشدار تعویض دنده، مود Eco برای رانندگی و کروز کنترل که لیست نسبتاً کاملی بشمار می رود.

فضای داخلی رسپکت بهمن موتور
فضای داخلی رسپکت بهمن موتور

البته هنوز مشخص نیست کدام تریم برای بازار ایران از سوی بهمن موتور انتخاب شده است. اما حداقل از لحاظ ظاهری اگر این خودرو را با کالیپرهای ترمز قرمز رنگ مشاهده کردیم؛ متوجه خواهیم شد که نمونه فوق آپشن یا Domineering از سوی این خودروساز به تولید خواهد رسید.

داخل کابین رسپکت بهمن موتور
داخل کابین رسپکت بهمن موتور

برند Cowin از کجا آمد؟

Cowin در دی ماه ۱۳۹۲ تأسیس شده است. ۱۴ سال پس از آنکه شرکت ایران وانت به گروه بهمن تغییر نام داد؛ این برند چینی تازه در چین متولد شد. شاید این موضوع در نوع خود یک رکورد محسوب شود.

یعنی زمانیکه که در سال ۱۳۷۸ گروه بهمن مزداهای ۳۲۳ را به ما می فروخت، Cowin در شهر Yibin چین با چهار میلیون نفر جمعیت تأسیس شد! پس از شکل گیری این برند، چری آن را تحت حمایت خود قرار داد.

رسپکت بهمن موتور / تمام تولیدات کمپانی Cowin
رسپکت بهمن موتور / تمام تولیدات کمپانی Cowin

کاری که قرار است Cowin در چری انجام دهد، تولید خودروهای ارزان قیمت است. خودروهایی که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار یوان قیمت خواهند داشت. برند Qoros که یکی دیگر از زیر مجموعه های چری است؛ خودروهای بالای ۲۰۰ هزار یوان تولید می کند.

Cowin X5 همان چری تیگو ۵ است.
Cowin X5 همان چری تیگو ۵ است.

چری، جگوار و لندروور هم تمرکز خود را بر روی تولید خودروهای لوکس خواهند گذاشت. بسیاری از مدل های چری با آپشن های کمتر و قیمت تمام شده پایین تر با نشان Cowin به فروش می رسند. یکی از این دست خودروها که برای ما هم آشناست، چری تیگو ۵ است که Cowin X5 هم نام دارد.

رسپکت بهمن موتور و چری آریزو ۶ مدیران خودرو

هر دو خودرو از یک پلت فرم و یک مجموعه فنی بهره می برند. از آنجایی که هر دو خودرو تحت یک برند اصلی قرار دارند، موتور SQRE4T15C کمپانی چری برای آنها انتخاب شده است.

این موتور ۱/۵ لیتری توربو ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. رسپکت ۵۱ کیلوگرم از آریزو شش سنگین تر است و همین موضوع می تواند بر روی شتاب آن تأثیر منفی بگذارد.

گیربکس رسپکت بهمن موتور و آریزو شش مدیران خودرو CVT است. جعبه دنده ای که شبیه ساز تعویض ۹ سرعته دارد، اما هیچ لذتی در رانندگی برای راننده به همراه نخواهد داشت.

در مقایسه ابعاد بدنه، آریزو شش از رسپکت خودرویی بزرگ تر است. رسپکت در طول ۴۴ میلی متر و در ارتفاع ۷ میلی متر از آریزو شش کوتاه تر است. عرض هر دو خودرو با هم برابر بوده اما ۳۰ میلی متر فاصله بین دو محور رسپکت بیشتر از برادر خود است.

هدف از تولید رسپکت

بهمن موتور در انتخاب رسپکت بسیار هوشمندانه عمل کرد. شاید در ظاهر و طراحی بیرونی و درونی این خودرو حرفی در برابر آریزو شش نداشته باشد؛ اما هیچ کس نمی تواند بگوید که از لحاظ فنی خودروی بدی نسبت به رقیب مدیران خودرویی اش است.

چرا که هر دو خودرو اشتراکات فنی زیادی با هم دارند و صرفاً مقایسه آنها در بازار از روی سلیقه و ظاهر خواهد بود. از طرفی دیگر در بحث تأمین قطعات فنی هم مشتریان چری و هم خریداران احتمالی رسپکت از لوازم یدکی مشابهی بهره مند خواهند شد. همین موضوع باعث می شود که این خودرو ریسک کمبود قطعه کمتری را تجربه کند.

رقبای احتمالی رسپکت بهمن موتور

مهمترین رقیب این خودرو در بازار داخلی، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک است. خودرویی که با ۳۹۷ میلیون تومان بصورت تحویل ۹۰ روزه قرار است به دست مشتریان برسد.

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک دارای پیشرانه ۱۵۰ اسب بخاری است که گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر را در اختیار راننده قرار می دهد. گرچه این خودرو از لحاظ توان موتور پایین تر از رسپکت بهمن موتور است، اما گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک آن از CVT بهمن موتوری ها بهتر است.

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک خودرویی کوچکتر از لحاظ ابعاد بدنه است. اما در دنیای واقعی این خودرو مشتریان خاص خود را دارد. مشتریانی که مایل نیستند نگران قطعات و مشکلات احتمالی باشند و این خودرو را به چینی های بازار ترجیح می دهند.

از طرفی دیگر رسپکت، آریزو و بسیاری از خودروهای چینی از این دست باید نگاهشان به مشتریانی باشد که محصولات ایران خودرو و سایپا را دوست ندارند. از همین رو، جامعه مشتریان چینی ها فعلاً کمتر از داخلی های بازار است.

آمار فروش ماه های شهریور و مهر ماه این خودرو نشان می دهد که این خودرو جمعاً ۱۳۶۷ عدد مشتری داشته است. تعدادی که برای یک خودرو اقتصادی در بازار خودرو چین مناسب نیست.

قیمت احتمالی رسپکت چقدر است؟

اگر به سیاست های فروش بهمن موتور بنگریم، متوجه خواهیم شد که این خودروساز خصوصی خودروها را در ابتدا با قیمت های پایین به دست مشتریان می رساند. اما در فروش های بعدی کم کم این قیمت بالاتر خواهد رفت.

نمای کناری رسپکت بهمن موتور
نمای کناری رسپکت بهمن موتور

اتفاقی که برای فیدلیتی و دیگنیتی هم در این خودروساز افتاد به همین شکل بود. از همین رو، ممکن است رسپکت در ابتدا با قیمت کاملاً رقابتی به دست مشتری ایرانی برسد. اما این قیمت در ماه های آینده افزایش قابل توجهی را شاهد باشد.

جدای رقبای چون دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، رسپکت بهمن خودرو می بایست با رقمی پایین تر از ۹۳۰ میلیون تومان به فروش برسد. این رقمی است که مدیران خودرو برای فروش آریزو شش در نظر گرفته است. پس هدف، فروش خودرویی با مشخصات فنی آریزو شش اما با برچسب قیمتی کمتر خواهد بود.

احتمالاً این خودرو در حدود قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان به دست خریدارانش خواهد رسید. پس دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک را تهدید نخواهد کرد. بلکه در بازاری که خودش به همراه آریزو شش حضور دارد، رقابت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

لوبیای سحرآمیز کرمان موتور؛ خودرو جک اس پنج جدید خطرناک می‌شود

برندهای چینی بازار ایران و بررسی اتفاقات پشت پرده آنها

دیگنیتی بهمن موتور در بازار خودرو چین مشتری دارد؟

فیدلیتی بهمن موتور و حاشیه های پیش از ورود به بازار خودرو ایران




5 دیدگاه

  1. خود تیگو ۸ مدیران خودرو با قیمت احتمالی حدود یک میلیارد و ششصد میلیون تومن تو بازار چین از نظر قیمتی رقیب دنا پلاس هست.(۱۵ تا ۱۹ هزار دلار تقریبا هم قیمت دنا پلاس)
    این که به برند های چینی نمیشه اعتماد کرد یه مشکله،
    اون وارد کننده هایی که اسم خودشون رو میزارن خودروساز!!مشکل بزرگتری هستن😒😒

  2. عالی بود،قیمت واقعی و کیفیت بد ماشین چینی رو گفتید، و خودروهای چینی با قیمت های نجومی دارن و کیفیت بد دارن ملت ما رو سر کیسه میکنن و بیشتر از دو برابر قیمت جهانی در ایران به فروش میرن

  3. ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون….
    عامو اگه بخواد زیادم قیمت بذاره ۶۰۰ نهایتشه
    ولی به نظر من قیمتی که بهمن موتور میذاره بین ۵۲۰ تا ۵۵۰ میلیون هست

  4. قیمتی که کمپانی اعلام می‌کنه که مهم نیست، مهم قیمتیه که توی بازار هست، مثلا فیدلینی رو بهمن گفت ۶۸۵ ، هیچ کسی نتونست ثبت نام کنه،‌از بازار آزاد سر درآورد یک میلیاردو صد و پنجاه..اینم همونه سیستمه.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط