ایمن ترین خودرو های ۲۰۲۱ را بشناسید / مرسدس بنز جای ولوو را گرفت

از دست ندهید

ایمن ترین خودرو های سال ۲۰۲۱ از سوی موسسه Euro NCAP اعلام شد. خبری از ولوو نیست و مرسدس بنز EQS ایمن ترین سدان لوکس جهان لقب گرفت.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – ایمن ترین خودرو لقبی است که بسیاری از برندهای تولیدکننده خودرو در جهان به دنبال آن هستند. سال هاست که هر کدام از برندهای خودرویی را با یک ویژگی بارز می‌شناسیم.

محصولات ولوو به ایمن بودن، تویوتا به بادوام بودن، ب ام و به لذت رانندگی و آئودی را به سامانه کواترو مشهور آن می شناسیم. اما شاید وقت آن رسیده باشد که تصورات خودرو را تغییر دهیم.

دوران خودروهای برقی آغاز می شود و بالطبع همه چیز در حال تغییر کردن است. از این پس اشکوداهای برقی می توانند به اندازه رولزرویس ها ساکت و آرام باشند. بوگاتی را قرار است ریمک بسازد و هامر برقی قادر است شتابی در حد و اندازه پورشه های ۹۱۱ داشته باشد!

در چنین دورانی مفهوم ایمن ترین خودرو جهان نیز تغییر خواهد کرد. از این پس بسیاری از خودروها بدون موتور عرضه خواهند شد. همین موضوع باعث می شود بسیاری از برندها بتوانند راحت تر به عنوان ایمن ترین خودرو جهان برسند.

از آنجایی که باتری های خودروهای برقی در کف آنها جایگذاری می شود، صدمه ندیدن آنها در تصادفات یکی از مهمترین فاکتورهای تولید خودرو در سال های آینده خواهد بود.

اما در سالی که گذشته، Euro NCAP لیست ایمن ترین خودروها را منتشر کرد. خودروهایی که البته صد درصد ایمن نیستند، اما در بررسی های این موسسه بالاترین امتیاز را نسبت به سایر رقبای خود بدست آوردند.

مرسدس بنز EQS ایمن ترین خودرو کلاس سدان های بزرگ

شاید انتظار داشتیم یکی از سدان های ولوو را در این بخش ببینیم و بخوانیم. اما همان طور که گفتیم جهان خودرو در حال تغییر است. مرسدس بنز هم به عنوان یکی از مهمترین خودروسازان جهان خود را به سرعت با این تغییر هماهنگ کرده است.

مدل EQS که در حقیقت نمونه الکتریکی S کلاس است، یکی از فوق العاده ترین ساخته های مرسدس بنز به شمار می رود. این خودرو مجهز به آخرین فن‌آوری خودرران است.

فضای داخلی ایمن ترین خودرو سدان لوکس
فضای داخلی ایمن ترین خودرو سدان لوکس

این خودرو برقی می تواند با یکبار شارژ مسافتی در حدود ۷۰۰ کیلومتر را بپیماید. جالب است بدانید که مدل S500 با بک سوخت پر می تواند ۶۷۰ کیلومتر مسافت را طی کند! البته که سبک رانندگی در میزان مصرف سوخت تأثیر بسزایی دارد.

مدل پایه EQS با یک موتور الکتریکی می تواند ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد. EQS خودرو سبکی نیست و از یک سدان لوکس ۲۴۸۰ کیلوگرمی صحبت می کنیم. در مقام مقایسه باید گفت که S500L تنها ۲۰۶۵ کیلوگرم جرم دارد.

EQS در نسخه پایه خود با یک موتور برقی در زمان ۵/۸۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد. حال آنکه S کلاس با موتور ۴۳۵ اسب بخاری نسخه ۵۰۰ در ایده‌آل ترین شرایط شتاب ۵/۵۵ ثانیه ای را تجربه می کند.

در مبحث ایمنی، ایمن ترین خودرو سدان جهان توانسته از مجموع صد درصد، ۹۶ درصد از امنیت سرنشینان خود را تأمین کند. در بحث امنیت کودکان به رقم ۹۱ درصد رسید و در بحث عابران پیاده به رقم ۷۶ درصد رسید.

تجهیزات ایمنی EQS هم رقم ۸۰ درصد را برای این خودرو خاص مرسدس بنز به ارمغان آورده است.

اشکودا ENYAQ iV با شتاب ۷/۴ ثانیه ای

بسیاری از ما تا پیش از انتشار این لیست حتی نام این خودرو را هم نشنیده بودیم. اما چطور یک خودرو از جمهوی چک توانست ایمن ترین خودرو شاسی بلند جهان لقب بگیرد؟ البته که به لطف فن‌آوری های گروه فولس واگن.

اشکودا Enyaq iV ایمن ترین خودرو شاسی بلند
اشکودا Enyaq iV ایمن ترین خودرو شاسی بلند

این خودرو فوق العاده اشکودا را می توان در کشور بریتانیا با قیمت یک میلیارد و دویست میلیون تومان خریداری کرد. رقمی نزدیک به بسیاری از چینی های بازار ایران که در نبود رقبای خارجی در این مارکت یکه تازی می کنند!

حال ببینیم با پرداخت این مبلغ به اشکودا چه خودرویی نصیب ما خواهد شد. از آنجایی که این خودرو مجهز به موتور درون سوز نیست، خبری هم از خروجی های اگزوز نخواهد بود. اما جلو پنجره معروف محصولات اشکودا در این خودرو هم دیده می شود. فرمتی کاملاً فیک که بسیاری از خودروسازها هنوز در محصولات برقی خود از آن استفاده می کنند.

اما چرا هنوز جلو پنجره های فیک را در خودروهای برقی می بینیم؟ چون هنوز ذهن ما به عنوان یک مشتری به ظاهر خودروهای برقی عادت نکرده است. از همین رو کمپانی ها قصد دارد حذف این بخش را در طراحی محصولات خود به مرور کنار بگذارند. نه آنکه به یکباره با خودروهایی فاقد جلو پنجره مواجه شویم.

فضای داخلی ایمن ترین خودرو شاسی بلند در سال ۲۰۲۱
فضای داخلی ایمن ترین خودرو شاسی بلند در سال ۲۰۲۱

قطعاً با زیباترین خودرو شاسی بلند جهان رو به رو نیستیم. اما اشکودا در پایه ترین نسخه، این خودرو را با موتور ۶۲ کیلووات ساعتی به فروش می رساند.

۵۸۵ لیتر فضای بار، چترهایی به تقلید از رولزرویس مانند در درب های جلو، ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ کیلومتر پیمایش مواردی هست که دراختیار خریدار قرار می گیرد. البته در نسخه قوی تر قدرت موتور به ۲۰۴ اسب بخار می رسد که از باتری های ۸۲ کیلوواتی استفاده می کند. حداکثر پیمایش این مدل هم ۵۳۶ کیلومتر است که ایده‌آل است.

اشکودا فابیا ایمن ترین خودرو کلاس هاچ بک ها

اشکودا فابیا خودرویی است که باز هم از جمهوری چک آمده و عنوان ایمن ترین هاچ بک شهری معرفی شده است. پلت فرم این خودرو با فولکس واگن پولو و سئات ایبیزا یکسان است.

اشکودا فابیا به عنوان ایمن ترین خودرو هاچ بک شهری شناخته شد.
اشکودا فابیا به عنوان ایمن ترین خودرو هاچ بک شهری شناخته شد.

این خودرو در زمینه امنیت سرنشینان ره رقم خوب ۸۵ درصد رسید. در مبحث امنیت کودکان رقم ثبت شده برای آن ۸۱ درصد بود و توانست در تست های تصادف عابرین پیاده ره رقم ۷۰ درصد دست پیدا کند.

در بخش تجهیزات کمکی ایمنی، اشکودا فابیا به رقم ۷۱ درصد رسید. با توجه به ارقام بدست آمده در تست های تصادف Euro NCAP این خودرو به عنوان ایمن ترین خودرو کلاس خود معرفی شد.

آیینه‌های جانبی این خودرو کوچک تر از نمونه قبلی آن طراحی شده است. به این دلیل که هدف، تولید خودرویی مقرون به صرفه از لحاظ مصرف سوخت بوده و رینگ های هفده اینچی آن هم به نوعی طراحی شده تا جریان عبوری هوا دچار اختلال نشود.

فضای داخلی ایمن ترین خودرو هاچ بک شهری در سال ۲۰۲۱
فضای داخلی ایمن ترین خودرو هاچ بک شهری در سال ۲۰۲۱

نکته مهمی که درباره این خودرو وجود دارد، گنجایش محفظه بار ۳۸۰ لیتری آن است. با اینکه پلت فرم فابیا و پولو یکسان است، اما این خودرو در مقایسه با پلو ۳۰ لیتر فضای بیشتری در اختیار مالک خود قرار می دهد. به همین دلیل است که فابیا یکی از بهترین های رده خود به شمار می رود.

بعلاوه اینکه حتی در مدل پایه و استاندارد هم شاهد کیلومتر شمار دیجیتالی هستیم و خبری از نشان دهنده های آنالوگ نیست. سه گزینه برای موتور این خودرو در نظر گرفته شده است. دو موتور بنزینی و یک موتور دیزلی. خریداران می توانند بسته به سطح پرداختی خود یکی از موتورهایی که از ۶۵ تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارند را انتخاب کنند.

گیربکس های موجود برای فابیا هم شش سرعته دستی برای مدل پایه و هفت سرعته اتوماتیک برای نسخه های گران قیمت تر است.

تویوتا یاریس کراس پکیجی فوق العاده از یک خودرو خوشنام

۱۹۹۴ سالی بود که تویوتا مدل فوق‌العاده Rav4 رو به دوست داران خودرو معرفی کرد. خودرویی جمع و جور در عین حال کارآمد که توانست برای ده ها سال، مخاطبان بسیاری داشته باشد.

تویوتا یاریس کراس ایمن ترین خودرو در کلاس خود شناخته شد.
تویوتا یاریس کراس ایمن ترین خودرو در کلاس خود شناخته شد.

در طول این سال ها، RAV4 رفته رفته بزرگ تر شد و حالا دیگر آن شاسی بلند کوچک دو درب نیست. برای همین تویوتا باید جانشینی برای همان ورژن اصلی راوفور معرفی می کرد و اکنون یاریس کراس رو به رو ما قرار دارد.

تویوتا شاید در زمینه نامگذاری این خودرو موفق نبود، اما موفق شد خودرویی منحصر به فرد معرفی کند. دیگر نمی توان گفت که خودروهای تویوتا حوصله سر بر هستند. به C-HR، سوپرا یا حتی یاریس نگاه کنید. همگی خودروهایی هستند که طراحی چشم نوازی دارند.

ایمن ترین خودرو کلاس MPV ها کمی کوچک تر از نیسان جوک و پژو ۲۰۰۸ است. اما به اندازه ای جا دار است که اگر صندلی های عقب را بخوابانید، دو دوچرخه فول سایر درون آن را راحتی جا شود.

نمای عقب تویوتا یاریس کراس ایمن ترین خودرو کلاس MPV های کوچک
نمای عقب تویوتا یاریس کراس ایمن ترین خودرو کلاس MPV های کوچک

این خودرو تنها با پیشرانه هایبرید به بازار معرفی شده است. همان موتوری که در یاریس هم وجود داشته و ۱۱۶ اسب بخار قدرت دارد. شاید این قدرت کافی به نظر نرسد اما برای علاقه‌مندان به تکنولوژی یک خبر خوب هم وجود دارد.

تویوتا بالاخره اندروید اتو و اپل کار پلی را بصورت استاندارد در محصولات خود استفاده کرده و یاریس کراس اولین آن است. بخش نوستالژی ماجرا این است که تویوتا بیست سال پیش رنگ طلایی را برای اولین بار برای یاریس استفاده کرده بود. رنگی که برای معرفی یاریس کراس هم استفاده شده است.

فضای داخلی تویوتا یاریس کراس ایمن ترین خودرو MPV
فضای داخلی تویوتا یاریس کراس ایمن ترین خودرو MPV
برخلاف بسیاری از کراس اوورهای کوچک، یاریس کراس AWD است. یعنی یک موتور الکتریکی چرخ های عقب را هم به حرکت در می آورد تا بلکه تا اندازه ای در آفرودها توانایی از خود نشان دهد. البته منظور قابلیت هایی چون لندکروزر نیست.

یاریس کراس در زمینه امنیت سرنشینان به رقم ۸۶ درصد رسیده است. امتیاز امنیت کودکان ۸۴ درصد اعلام شد و امنیت عابرین پیاده هم ۷۸ درصد عنوان شده است. تجهیزات کمک راننده یارس کراس هم امتیاز ۸۱ درصدی را بدست آوردند.

نیسان قشقایی ایمن ترین خودرو شاسی بلندهای کوچک

نیسان مدل قشقایی را به عنوان اولین کراس اوور خانوادگی معرفی کرده بود. حقیقت این بود که این لقب متعلق به تویوتا RAV4 است. این کراس اوور دوست داشتنی (به عقیده عده اندکی!)  در بازار اروپا بسیار محبوب است.

نیسان قشقایی به عنوان ایمن ترین خودرو شاسی بلند کوچک معرفی شد.
نیسان قشقایی به عنوان ایمن ترین خودرو شاسی بلند کوچک معرفی شد.

قشقایی را می توان با ۱/۴۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان در بازار بریتانیا خریداری کرد. رقمی که این روزها چینی های بی نام و نشان در بازار ایران قصد دارد محصولاتشان را به فروش برسانند!

در طول سیزده سال گذشته نیسان همواره به فکر پیشرفت این خودرو بود. این خودروساز بر روی تک تک جزئییات محصول کار کرده و نتیجه آن حضور موفق در بازار اروپا بود. جالب است بدانید که حتی زاویه باز شدن درب های عقب هم مهم بودند.

درب های عقب این خودرو با زاویه ۸۵ درجه باز می شوند تا بدون درد سر صندلی کودک یا حتی افراد سالمند سوار و پیاده شوند. فاصله بین دو محور این خودرو هم نسبت به نسل قبل افزایش پیدا کرده است. از همین رو سرنشینان عقب اکنون ۲۸ میلی متر فضای بیشتری در اختیار دارند.

فضای داخلی ایمن ترین شاسی بلند کوچک
فضای داخلی ایمن ترین شاسی بلند کوچک

یکی از ویژگی های جالب این خودرو Wifi آن است. نه تنها پنج سرنشین قشقایی می توانند از ویژگی اینترنت آن استفاده کنند، بلکه دو همراه دیگر هم در خارج از آن می توانند از قابلیت های آن بهره ببرند.

به جهت قرارگیری راحت تر اسباب و وسایل در درون محفظه بار، نیسان اعلام کرده است که ۲۰ میلیمتر از ارتفاع آن از سطح زمین کمتر شده است. البته فضای بار ۵۰۳ لیتری آن کاملاً ایده‌آل است. اما فولکس واگن تیگوان با گنجایش ۵۲۰ لیتری فضای بیشتری را در اختیار قرار می دهد.

پیشرانه هایبریدی ۱۵۸ اسب بخاری قشقایی یک گزینه مناسب برای گردش های آخر هفته است. اما نباید از آن انتظار چالاکی داشت. کما اینکه گیربکس مشهور CVT نیسان عملکرد خوبی در شتابگیری ها ندارد. اما در ترافیک روزانه کارآمد است. چرا که ضربه های گیربکس های چند سرعته را در توقف – حرکت ها ندارد.

نکته مهم درباره قشقایی این است که بسیاری از خبرنگاران بین المللی خودرو، کیفیت سواری آن را بهتر از مرسدس بنز GLE توصیف کردند!

این خودرو در تست های تصادف Euro NCAP توانست در بخش امنیت سرنشینان به رقم ۹۱ درصد دست یابد. این رقم در مورد امنیت کودکان هم بدست آمده و برای عابرین پیاده ۷۰ درصد اعلام شد. تجهیزات کمکی ایمنی قشقایی هم امنیت آن را به میزان ۹۵ درصد تأمین می کنند.

خبری از ولوو نیست!

اینکه در لیست اعلام شده توسط Euro NCAP محصولی از ولوو دیده نمی شد جای نگرانی نیست. این خودروساز سوئدی هنوز هم خودروهای امنی را به مشتریان خود می فروشد. اما بدست آوردن عنوان ایمن ترین خودرو کمی دشوار تر قبل به نظر می رسد. چرا که رقبای این خودروساز در این زمینه هر روز بیشتر از گذشته می شوند.

بیشتر بخوانید:

دلیل تحویل ندادن کوییک اس ؛ احتکار یا کمبود قطعه؟

خودرو جک اس سه چقدر گران‌تر از چین در ایران فروخته می‌شود؟ / کاسبی در تحریم به سبک چینی

جایگزین وانت پراید مشخص شد؛ وانت سپهر سایپا تولید خواهد شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط