نوآوری در صنعت خودروسازی به سبک آلمانی + اختراعات تاثیرگذار بر صنعت خودرو

از دست ندهید

شرکت‌های خودروسازی آلمان در عرصه نوآوری در صنعت خودروسازی پیشگام هستند. تعدادی از اختراعات تاثیرگذار بر صنعت خودرو را بخوانید.

بیت ران – بر اساس تحقیقات صورت گرفته، شرکت‌های خودروسازی آلمان همچون فولکس‌واگن در عرصه نوآوری در صنعت خودروسازی پیشگام هستند. این در حالی است که سه شرکت خودروسازی چینی نیز موفق شده‌اند به لیست ده شرکت برتر جهان بپیوندند.    

نوآوری و اختراعات تاثیرگذار بر صنعت خودروسازی آلمانشرکت‌های خودروسازی آلمان همچون فولکس‌واگن در عرصه نوآوری در صنعت خودروسازی پیشگام هستند

موسسه پژوهش نوآوری‌های صنعت خودروسازی آلمان CAM (سنتر آف آتوماتیو منیجمنت)، واقع در شهر برگیش‌گلادباخ از سال ۲۰۱۶ تا به امروز تحولات صنعت خودروسازی جهان را رصد می‌کند.

سایت شبکه خبری “ان-تی‌وی” آلمان روز جمعه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) نتایج جدیدترین تحقیقات این موسسه در عرصه نوآوری در صنایع خودروسازی جهان را منتشر کرده است.

این موسسه طی پنج سال گذشته، محصولات ۸۰ شرکت خودروسازی را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس نتایج تحقیقات این موسسه، سه شرکت خودرو سازی فولکس‌واگن، بی‌ام‌دبلیو و دایملر آلمان از منظر نوآوری در صنایع خودروسازی به ترتیب در رتبه اول تا سوم لیست ده شرکت برتر خودروسازی جهان قرار دارند.

برترین‌های صنعت خودروسازی

شرکت خودروسازی فولکس‌واگن که از جمله تولید کننده خودروهای آئودی و پورشه است، موفق شده ۳۶۶ امتیاز کسب کند.

خودروسازی آلمانی “ب ام و” با ۲۸۸ امتیاز و دیگر شرکت آلمانی، شرکت دایملر (بنز) با ۲۶۹ در رده‌های دوم و سوم پیشتازان نوآوری در صنعت خودروسازی قرار دارند.

شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا و شرکت کره‌ای هیوندای در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند. این در حالی است که شرکت‌های خودروسازی ژاپنی از منظر نوآوری از رقیبان خود عقب مانده‌اند. به عنوان نمونه، شرکت خودروسازی تویوتا حتی به رده سیزدهم تنزل یافته است.

از سوی دیگر برای نخستین بار نام سه شرکت خودروسازی چینی در بین ده شرکت برتر خودروسازی جهان از منظر نوآوری دیده می‌شود.

ورود شرکت‌های خودروسازی چینی “بی.‌وای‌.دی”، گریت وال و شرکت هلدینگ خودروی جیلی به لیست شرکت‌های برتر خودروسازی، عملا حکایت از آن دارد که چین با یک جهش بلند در راستای کاهش فاصله با شرکت‌های خودروسازی برتر آلمان تلاش می‌کند.

نوآوری‌ها کدامند؟

بیشترین بخش نوآوری‌های شرکت خودروسازی فولکس‌واگن آلمان به بهبود موتورهای برقی و همچنین بالابردن تسهیلات استفاده و نمایش بهتر داده‌ها بازمی‌گردد.

این در حالی است که شرکت بی‌ام‌دبلیو موفق شده است در عرصه تشخیص چراغ راهنمایی ابتکار جدیدی به کار گیرد. خودروهای جدید این شرکت قادرند چراغ قرمز را تشخیص داده و خودرو را ترمز کنند.

شرکت مرسدس بنز به‌ویژه در خودروهای اس-کلاس ۲۰۲۰ ابزاری را نصب کرده که قادر به تشخیص و هشدار به موقع درباره خیابان‌های در دست تعمیر است.

تسلا نیز گام بزرگی در جهت افزایش مسافت قابل طی برای خودروهای برقی ساخت خود برداشته است. شرکت چینی گریت وال نیز موفق شده است در زمینه پارک خودکار خودروی مدل “وی موکا” نوآوری کند.

در ادامه اختراعات تاثیرگذار بر صنعت خودرو آمده است:

نوآوری و اختراعات تاثیرگذار بر صنعت خودروسازی آلمان

بخاری صندلی

برای بسیاری سیستم گرم کننده صندلی در خودرو به خصوص در فصل زمستان نعمتی محسوب می‌شود. شرکت خودرو سازی سوئدی ساب در سال ۱۹۷۱ اولین سری اتومبیل‌های دارای سیستم گرم‌ کننده صندلی را ارائه کرد. این شرکت تا سال ۲۰۱۰ متعلق به جنرال موتورز بود و سپس به اسپایکر کارز فروخته و در سال ۲۰۱۲ منحل شد.

نوآوری و اختراعات تاثیرگذار بر صنعت خودروسازی آلمان

سیستم تهویه مطبوع

ویلیس هاویلند کریر، مهندس آمریکایی در سن ۲۵ سالگی و در سال ۱۹۰۲ این سیستم را ابداع کرد. سیستم تهویه مطبوع هوا در سال ۱۹۳۹ برای نخستین بار توسط شرکت خودروسازی پکارد آمریکا در خودروها به کار گرفته شد.

رهیاب

ریشه سیستم رهیاب در صنعت هوانوردی است. در آغاز جنگ دوم برای اینکه خلبان‌ها بتوانند راه را پیدا کنند سیستم‌هایی ساخته شدند. از سیستم رهیاب برای خودرو برای نخستین بار در سال ۱۹۸۱ توسط هوندا استفاده شد. مزدا در سال ۱۹۹۰ از GPS در تولید سریالی استفاده کرد و ب ام و اولین خودروساز اروپایی بود که در سال ۱۹۹۴ از رهیاب در خودروهایش بهره برد.

نوآوری و اختراعات تاثیرگذار بر صنعت خودروسازی آلمان

ایربگ

ایربگ یا کیسه هوا که برای محافظت از جان مسافران هنگام تصادف عمل می‌کند اختراع دانشمند مونیخی به نام والتر لیندرر است که در سال ۱۹۵۱ این اختراع به ثبت رسید. دو سال بعد جان هتریک اختراع مشابهی را در آمریکا به ثبت رساند. اولین خودرو مجهز به ایربگ جهان ” ۱۲۶ W- اس کلاس” ساخت مرسدس بنز در سال ۱۹۸۱ وارد بازار شد.

فضای داخلی مرسدس بنز S کلاس خودران سطح سه
فضای داخلی مرسدس بنز S کلاس خودران سطح سه
خودروی خودران

از دهه ۸۰ دانشگاه‌های آمریکا و در دهه ۹۰ دانشگاه ارتش آلمان در مونیخ بر روی خودروهای خودران آزمایش را شروع کردند. از سال ۲۰۱۵ سیستم‌های کمک‌راننده بخش‌هایی از وظایف راننده را برعهده گرفته‌اند. براساس استاندارد خودران بودن خودروها به شش سطح تقسیم شده است که در سطح ۲ دست‌ها روی فرمان قرار ندارند و در سطح ۳ نیز راننده نیازی به نگاه کردن به جاده ندارد.

نوآوری و اختراعات تاثیرگذار بر صنعت خودروسازی آلمان

لامپ زنون

اختراع لامپ زنون و نور آن کیفیت رانندگی در شب را تغییر داد. این لامپ برای نخستین‌بار توسط کمپانی فیلیپس وارد بازار شد. اندکی بعد کمپانی اوسرام نیز به تولید این لامپ پرداخت. اولین خودرویی که در سال ۱۹۹۱ از این لامپ استفاده کرد ب ام و سری ۷ بود. حالا لامپ‌های LED آرام آرام جایگزین لامپ زنون می‌شوند.

سیستم ESP کنترل پایداری الکترونیک نوآوری و اختراعات تاثیرگذار بر صنعت خودروسازی آلمان
کنترل پایداری الکترونیک (ESP)

سیستم ESP در سال ۱۹۹۵ توسط آنتون فان زانتن و یک تیم ۳۵ نفره در کمپانی بوش برای مرسدس‌ بنز اس ۶۰۰ طراحی شد. این سامانه انحراف خودرو را تشخیص و برای کمک به راننده اقدام به ترمز گرفتن می‌کند، به صورتی که این ترمز حتی به شکل جداگانه بر روی هر یک از چرخ‌ها اعمال می‌شود. فان زانتن در سال ۲۰۱۶ جایزه اتحادیه اروپا برای این اختراع که جان هزاران نفر را نجات داده است دریافت کرد.

نوآوری و اختراعات تاثیرگذار بر صنعت خودروسازی آلمان

قفل مرکزی

شرکت کیکرت در نزدیکی دوسلدورف که ۱۵۰ سال از تاسیس آن می‌‌گذرد می‌گوید این سیستم را ابداع کرده است. قفل مرکزی برای اولین بار در سال ۱۹۱۴ توسط خودروساز آمریکایی “اسکریپس پوث” در خودروهای لوکس این شرکت به کار برده شد. سیستم اولین قفل‌های مرکزی “پنوماتیک” بودند که بعدا به الکتریکی و از طریق امواج تغییر یافتند.

برف پاک کن

مری اندرسون از ایالت آلابامای آمریکا در سال ۱۹۰۳ اختراع یک برف پاکن را که با دست کار می‌کرد به ثبت رساند. کمپانی آلمانی بوش در سال ۱۹۲۶ اولین برف پاکن برقی را تولید کرد.

بالابر شیشه پنجره 

در خودروهای قدیمی از یک دستگیره برای بالا و پائین بردن پنجره استفاده می‌شد. این دستگیره‌ها در سال ۱۹۲۸ ابداع شدند. بالابر الکتریکی شیشه پنجره خودرو در سال ۱۹۴۱ در آمریکا ابداع شد و در اروپا ب ام و برای نخستین بار در دهه ۵۰ در ب‌ ام و ۵۰۳ از آن استفاده کرد. این روزها کمتر خودرویی را می‌توان پیدا کرد که بالابر الکتریکی شیشه پنجره نداشته باشد.

کمربند ایمنی

اختراع اولین کمربند ایمنی برای خودرو توسط گوستاو دزیره لوو (Gustave-Désiré Leveau) در سال ۱۹۰۳ رسما به ثبت رسید. در همان سال لوئیز رنو هم کمربند ایمنی با پنج نقطه اتصال را ابداع کرد. در سال ۱۹۵۹ یکی از مهندسان خودروساز سوئدی ولوو کمربند با سه نقطه اتصال را به ثبت رساند و از آن برای اولین بار در ولوو ۵۴۴ استفاده شد. قانون الزام استفاده از کمربند ایمنی در سال ۱۹۷۶ مخالفان بسیاری داشت.

سیستم کمک به پارک کردن

سنسورهای اوپتیکی یا آکوستیکی به رانندگان برای پارک خودرو کمک می‌کنند تا از صدمه رسیدن به آن جلوگیری شود. از این سیستم برای نخستین بار توسط تویوتا در سال ۱۹۸۲ استفاده شد. بعدها دوربین نیز به این سیستم افزوده شد. حالا سیستم‌های خودران پارک خودرو را برعهده می‌گیرند نیاز به دخالت راننده نیست.

چراغ چشمک‌زن

چراغ چشمک‌زن به راننده پشت‌سر اعلام می‌کند که خودروی جلویی به کدام سو تغییر مسیر خواهد داد. استارلت فلورانس لارنس هنرمند هالیوود در سال ۱۹۱۴ برای نشان دادن مسیر خودرو به راننده پشت سر “یک دست” را در قسمت‌های چپ و راست خودرو نصب کرد که هنگام تغییر مسیر بیرون می‌آمد. بر اساس این ایده سال‌ها بعد از لامپ برای چراغ چشمک‌زن و چراغ ترمز استفاده شد.

دماغه یدک‌کش

نصب دماغه یدک‌کش در پشت خودرو، یک ایده ساده بود که انقلابی در حمل بار توسط خودروهای غیر باری بوجود آورد. شرکت آلمانی “وست‌فالیا” در سال ۱۹۳۴ این نوآوری را رسما به ثبت رساند: “دماغه‌ا‌ی با نوک کروی شکل به قطر ۵ سانتیمتر” که هنوز هم استاندارد است.

بیشتر بخوانید:

اولین ها در جهان خودرو

اسب بخار یعنی چه؟ اولین بار توسط چه کسی محاسبه شد؟

گفتگو با خسرو معتضد درباره ورود نخستین اتوموبیل ها به ایران

تاریخچه واردات خودرو در ایران با چه برندها و مدل هایی آغاز شد؟

تاریخ خودرو در ایران ؛ از سلیقه مظفرالدین شاه تا مینیاتوری که تیبا شد

میل گاردان چیست؟ در کدام خودروها قرار دارد و چه وظیفه ای بر عهده آن است؟

سیستم خنک کاری خودرو چگونه کار می‌کند؟ و از چه قطعاتی تشکیل شده؟

بال عقب خودرو چیست و چه کمکی به خودرو در حرکت می کند؟

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

کمک فنر قطعه‌ای که در مقابل هرگونه حرکت مقاومت می‌کند

چهار چرخ محرک چیست؟

اویل کولر چیست؟

انژکتور چیست؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط